تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817317013




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ركورد واردات تاريخ ايران امسال شكسته مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: ركورد واردات تاريخ ايران امسال شكسته مي شود
در سال 1377 اگر قيمت نفت 10 دلار مي شد ما به نقطه تراز ارزي مي رسيديم و "دخل و خرجمان" يكي مي شد اما اين رقم امسال به 70 دلار رسيده است. يعني اگر امسال قيمت نفت به زير 70 دلار برسد، ما كسري بودجه خواهيم داشت.
عصرايران- دكتر سعيد ليلاز كارشناس مسايل اقتصادي در گفت و گو با خبرنگار عصرايران درباره دلايل كاهش اخير قيمت نفت گفت: سه عامل بر تغييرات يا تعيين قيمت نفت اثرگذار است:

نخستين عامل "عرضه و تقاضا" است، عامل دوم مسايل و تنش هاي سياسي و بين المللي در دنيا و سومين عامل تغييرات دلار است. اما از سه عامل پيش گفته، تنها نيمي از عامل اول يعني بحث "عرضه" در اختيار كشورهاي اوپك است.

اين كارشناس اقتصادي در ادامه در باره دلايل سقوط قيمت نفت افزود: در سه سال گذشته و به موازات افزايش شديد قيمت نفت كه به دليل افزايش رشد اقتصاد جهاني (به طور متوسط 5 درصد) و عدم تناسب اين رشد اقتصادي با ظرفيت توليد انرژي به قوع پيوست، قيمت نفت به بيش از 140 دلار رسيد، اما تحولات چند ماهه گذشته در سه عامل تاثيرگذار قيمت به گونه اي بود كه قيمت اين محصول را كاهش داد.

وي افزود: به لحاظ رشد اقتصادي، جهان با كاهش رشد اقتصادي مواجه بوده و اين كاهش در كاهش تقاضاي انرژي موثر بوده است، از سوي ديگر تنش هاي سياسي كه ديگر عامل افزايش قيمت نفت است در دو ماه گذشته به ويژه در بحث هسته اي ايران كمي فروكش كرده است .

عامل سوم هم كه به نظرم بسيار مهم بوده است، افزايش ارزش دلار بوده است. افزايش ارزش دلار در برابر ساير ارزها از جمله يورو يكي از شاخص هاي اقتصادي است كه حتي بر روي قيمت ساير محصولات از جمله فولاد و فلزات گرانبها نيز تاثيرگذار است و هم اكنون مثلا وضعيت قيمت فلزات در حال حاضر در مقام مقايسه با سال گذشته كاهش قابل ملاحظه اي داشته است.

بنابراين مجموعه اين شرايط دست به دست هم داده و قيمت نفت را كاهش داده است. هر چند كه نبايد از ياد ببريم با توجه به افزايش نجومي قيمت نفت در سه سال گذشته، بسياري از كشورهاي وارد كننده روي راه هاي كاهش مصرف انرژي سرمايه گذاري كرده اند و اثرات سرمايه گذاري هاي آنها به مرور از اكنون به شكل كاهش تقاضاي آنها نمود يافته است. مثلا در سال جاري در حالي كه رشد اقتصادي جهاني 4 درصد بود، رشد مصرف نفت يك درصد رشد داشته است و اين نشان مي دهد كه كشورهاي مصرف كننده با سياست هاي صرفه جويي در مصرف انرژي و توجه به انرژي هاي جايگزين تلاش كرده اند تا جلوي سير رو به صعود تقاضاي نفت را بگيرند.

ليلاز در ادامه با اشاره به تصميم سه شنبه شب اعضاي اوپك در كاهش توليد نفت براي جلوگيري از سقوط قيمت نفت گفت: اولا به نظر من اين تصميم بيشتر تصميمي سياسي و سمبليك بوده است تا يك تصميم و يا راهبرد واقعي.

ثانيا همانطور كه گفتم كشورهاي عضو اوپك تنها از سه عامل تعيين قيمت (كه شامل عرضه و تقاضا، مسايل و تنش هاي سياسي و تغييرات ارزش دلار است) در يك عامل "عرضه" امكان مانور دارند. (آنهم با توجه به اينكه اوپك 35 درصد نفت جهان را توليد مي كند در چيزي حدود يك سوم نفت مصرفي جهان امكان مانور دارد)

از سوي ديگر، اوپك موجوديتي يكپارچه ندارد و تجربيات 4 دهه گذشته نشان مي دهد كه اعضاي اوپك به قول هايشان پاي بندي ندارند. ضمن اينكه منافع اوپك نيز همسان نيست مثلا كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس عموما در برابر كاهش توليد مقاومت مي كنند در حالي كه ايران يا برخي ديگر از كشورها موافق كاهش توليد اند. بنابراين با توجه به مجموعه شرايطي كه اعلام كردم به نظرم تصميم سه شنبه شب اوپك بيشتر سياسي و سمبليك است و بعيد مي دانم به مورد اجرا درآيد.

اين كارشناس اقتصادي در ادامه با توجه به پيش بيني سقوط قيمت نفت به زير 100 دلار و تاثير آن بر اقتصاد ايران گفت: تحليل من اين است كه نفت امسال به زير 100 دلار و احتمالا به رقمي حدود 80 دلار خواهد رسيد. پيش بيني قريب به يقين اين است كه ما امسال حدود 85 ميليارد دلار واردات كالا و خدمات به كشور خواهيم داشت كه اين رقم بالاترين رقم در تاريح ايران است. يعني به عبارت ديگر به ازاي هر ايراني 1200 دلار كالا و خدمات وارد كشور خواهد شد، در حالي كه ميليون ها نفر از جمعيت كشور ما حتي نان شب هم براي خوردن ندارند. اين رقم واردات حدود 6 برابر رقم واردات سال 1377 است. بنابراين بايد به عبارتي گفت كه الان وابستگي ما به نفت و واردات كالا رقمي بين 5 تا 6 برابر 10 سال پيش است.

اين تحليلگر اقتصادي در ادامه افزود: در سال 1377 اگر قيمت نفت 10 دلار مي شد ما به نقطه تراز ارزي مي رسيديم و "دخل و خرجمان" يكي مي شد اما اين رقم امسال به 70 دلار رسيده است. يعني اگر امسال قيمت نفت به زير 70 دلار برسد، ما كسري بودجه خواهيم داشت و براي جبران اين كسري دولت دو راهكار پيش رو دارد كه هر دو راهكار هم تورم زا خواهند بود: يك راهكار دولت اين است كه بايد از ذخاير ارزي خود برداشت كند و بدين وسيله كسري را جبران كند و راهكار دوم محدود كردن واردات يا افزايش نرخ سود گمركي واردات به كشور خواهد بود. اين عمل نيز باعث افزايش شديد قيمت دلار و به تبع آن موج تورمي جديدي در كشور خواهد شد ، چرا كه دولت در سه سال گذشته بخشي از تورم را از طريق كاهش نرخ سود گمركي جبران كرده است و در صورت افزايش نرخ گمركي براي تامين كسري بودجه قطعا اثرات تورمي بر روي كالاها خواهد داشت.

ليلاز در ادامه در تحليل وضعيت قيمت نفت و اقتصاد ايران گفت: پيش بيني ها حاكي از اين است كه اگر دولت بخواهد 85 ميليارد دلار واردات داشته باشد، احتمالا با 15 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي و 70 ميليارد دلار صادرات نفت مشكل كسري بودجه نخواهد داشت. با توجه به اينكه ما سالانه 900 ميليون بشكه نفت صادر مي كنيم اگر قيمت نفت از 75 دلار پايين بيايد، اقتصاد امسال با مشكل كسري بودجه مواجه خواهد شد. اما من شخصا معتقدم قيمت نفت امسال به زير 80 دلار نخواهد رسيد و رقمي بين 80 تا 85 دلار خواهد بود.
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن