تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که از آبروی برادر مسلمان خود دفاع کند مطمئناً بهشت بر او واجب می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816194366




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسكن ارزان نشده، به ركود رفته


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مسكن ارزان نشده، به ركود رفته
گروه اقتصادي، اعظم گلبري؛ بازارهاي مالي - سرمايه يي مسكن در سكوت سنگيني فرو رفته است. به دنبال اعلام طرح هاي اقتصادي نوين دولت نهم چون طرح مسكن مهر، طرح تحول اقتصادي و... مردم دست از معامله كشيده اند و منتظر اجرا و نتيجه طرح هاي اقتصادي هستند. عكس العمل سريع مردم نسبت به پروژه هاي اقتصادي مطروحه از جانب دولتمردان ركود سنگيني را به بازار مسكن هديه كرده است و معاملات صوري و غيرضروري اين بازار به حداقل رسيده و قيمت ها نيز كمي تعديل شده اند. محمد سعيدي كيا وزير مسكن و شهرسازي نيز با استناد به آمار معاملات و افت قيمت ها اين روزها به عملكرد خود و وزارتخانه متبوعش مي بالد. اين در حالي است كه برخي از كارشناسان اقتصادي و كساني كه در اين بازار دستي دارند عنوان مي كنند ركود فعلي زنگ خطري براي صعود مجدد است. عليرضا سرمدي رئيس انجمن صنف مهندسان ساختمان يكي از كارشناساني است كه بر اين باور است كه ركود فعلي بازار مسكن، صعود آتي را به دنبال خواهد داشت. سرحدي در گفت وگو با «اعتماد» گفت؛ «قيمت مسكن ارزان نشده بلكه بازار آن به مرحله ركود رسيده است و در صورت ادامه اين ركود، بايد منتظر جهش مجدد قيمت مسكن بود.» رئيس انجمن صنف مهندسان ساختمان علت ورود بازار مسكن به مرحله ركود را مقتضيات زمان و پروژه هاي دولت نهم در اين بازار دانست و گفت؛ «آمار اقتصادي ايران نشان مي دهد بازار مسكن اين كشور همواره داراي دو دوران پشت هم بوده است؛ يكي دوران رونق و ديگري دوران ركود يا كسادي. با توجه به اينكه در چند سال گذشته بازار مسكن رونق خوبي داشت فصل ركود آن فرا رسيده بود و از سوي ديگر طرح هايي چون مسكن مهر و طرح تحول اقتصادي نيز ركود اين بازار را در سال جاري تشديد كردند.» وي اضافه كرد؛ «با اعلام طرح هاي اقتصادي دولت و اجراي نيمه تمام برخي از طرح هاي مربوط به بخش مسكن چون طرح مسكن مهر، سرمايه داراني كه در پي سود، خريد و فروش مي كردند و دسته يي از سازندگان مسكن كه به قصد فروش، ساخت و ساز انجام مي دادند دست از معامله كشيده و به انتظار نتايج اين طرح ها نشسته اند و تقارن اين رفتار اقتصادي سرمايه داران بازار مسكن با اتمام زمان رونق بازار مسكن، موجب كسادي بي سابقه بازار آن شد.»

سرحدي دوباره تاكيد كرد پس از اين دوران ركود، صعود ثانويه يي در راه است چرا كه با توجه به نبود بازارهاي مالي جذاب و نبود طرح هاي تكميلي، پروژه هاي اقتصادي فعلي به نتيجه مطلوب نرسيده و امكان صعود همچنان پابرجاست. وي اظهار داشت؛ «در ابتداي سال آتي نتايج طرح هاي دولت نهم در اين بازار آشكار مي شود و ضعف بازارهاي مالي كشور نسبت به جذب سرمايه ها مشكلي است كه بازار مسكن را به بازار سرمايه يي كاذب تبديل كرده و دوباره سيل سرمايه ها به اين بازار روان مي شود، مگر اينكه دولت در اين دوران ركود كوتاه چاره ديگري بينديشد و بازارهاي مالي را تقويت كند.»

سرحدي در پايان گفت؛ «به نظر من بازار مسكن نيازمند شوك است؛ اقدامي كه به سرعت و عاجل روند فعلي اين بازار را در هم بشكند و سياست هاي مقتضي با اين حركت يك باره نيز تبيين شود.» برخلاف نظر سرحدي مبني بر احتمال جهش مجدد قيمت مسكن مصطفي قلي خسروي رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران از نگاه وزير مسكن حمايت مي كند و با اشاره به آمار، اوضاع بازار مسكن را رو به بهبود تصور مي كند.

وي در اين باره گفت؛ «طبق گفته هاي جناب آقاي وزير مسكن، قيمت مسكن بين 5 تا 10 درصد كاهش يافته است و اين كاهش در آينده نيز ادامه دارد.»

وي نيز علل افت قيمت مسكن را طرح هاي جديد اقتصادي و مسكني دانست و گفت؛ «طرح هاي جديد اقتصادي دولت باعث شده تمام كساني كه در حال احتكار مسكن بودند به يكباره اقدام به فروش كنند و قيمت ها را پايين بياورند.» خسروي بر اين باور است كه در حال حاضر بازار تحت تاثير طرح هاي جديد قرار دارد. وي افزود؛ «با توجه به طرح هاي مطروحه ترازوي عرضه و تقاضا تغيير پيدا كرده و عرضه نسبت به تقاضا پيشي گرفته و قيمت ها نيز رو به كاهش گذاشته اند.» خسروي در پاسخ به اين سوال اعتماد كه آيا اين ركود، احتمال جهش مسكن را در آينده تقويت نمي كند، گفت؛ «تا پايان سال قيمت ها جهش ندارد و اگر كسي بخواهد از اين موضوع تخطي كند مجرم شناخته شده و مجازات مي شود.»

خسروي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه درصد زيادي از گراني قيمت هاي بازار مسكن ناشي از رفتار و سودجويي فوق العاده مشاورين املاك است، شما چه تدبيري در راستاي كنترل حس آزطلبي مشاورين كرده ايد، گفت؛ «در صورت اعلام تخلف و اثبات آن با مشاورين خاطي برخورد قانوني شده و دفتر مشاوره آنها تعطيل مي شود.» رئيس مشاورين املاك تهران در ادامه اين گفت وگو باز هم مثل گذشته تاكيد كرد مردم نبايد انتظار معجزه داشته باشند. وي گفت؛ «تورم و گراني به مثابه بيماري است كه خروارخروار مي آيد و ذره ذره مي رود و مشاورين املاك نيز نمي توانند در گراني يا بهبود بازار نقش كليدي داشته باشند.» وي در مورد علت بالا رفتن قيمت اجاره بها نسبت به ركود قيمت خريد و فروش مسكن و در دفاع از مشاورين املاك گفت؛ «قيمت رهن يك ششم يا يك هفتم ارزش كل مسكن است و مشاوران نيز طبق منطقه، مساحت و نوع ساختمان قيمت آن را تعيين مي كنند و اين گونه نيست كه قيمت ها سليقه يي باشد و كسي قصد سوءاستفاده از موقعيت پيش آمده را داشته باشد و طي اخطاريه يي نيز به كل مشاورين املاك اعلام شده در صورت دستكاري قيمت ها واحد آنها تعطيل مي شود.»

با توجه به گفت وگوي دو جبهه خوشبين و بدبين بازار مسكن بايد منتظر ماند و ديد تا پايان سال بر سر اين بازار آشفته چه مي آيد و آيا دولت برنامه تكميلي در راستاي ساخت و ساز مسكن دارد يا نه؟
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن