تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820946069




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا سن ازدواج افزایش یافته است؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: به گزارش خبرگزاری برنا، یکی از مشکلات بارز جامعه ما افزایش سن ازدواج است. ازدواج یکی از مراحل مهم زندگی هر فردی است که ضامن سلامت روانی، اجتماعی هر جامعه است. بهترین راه ارضای نیازهای جنسی، عاطفی جوانان، ازدواج است. از نظر روانشناختی تمامی راه های دیگر در ارضای این نیازها تقریباً دچار نقص هستند. انحرافات جنسی اگرچه در برطرف کردن تنش جنسی و عاطفی کارساز هستند، اما در ارتقای سلامت روانی در پایین ترین سطح و در برخی موارد جزء عوامل آسیب زننده قرار می گیرند.

آنچه که امروز در جامعه ما به عنوان مشکل افزایش سن ازدواج مطرح می شود، تقریباً به گردن خود ما است. فرهنگ اشتباهی که خود را به شکل مشکل ازدواج نشان می دهد.

در زیر به بررسی عوامل افزایش سن ازدواج می پردازیم.

الگوی رفاه

آنچه که امروز برای ازدواج بسیار ضروری تلقی می شود، رفاه کامل است. دختران امروز زمانی به خانه بخت می روند که پسران شرایط زندگی را برای آنها ساخته باشند؛ نه آنکه با هم به سمت زندگی مرفه حرکت کنند. مطمئناً ساختن زندگی مرفه برای پسران امروز امری بسیار سخت است.

تغییر الگوهای زندگی دختران

امروزه دختران دوست دارند تحصیل کنند، شغلی داشته باشند و در جریان زندگی اجتماعی عنصری تاثیرگذار تلقی شوند. بسیار از دختران بین وظایف همسر داری و خواسته های خود تضادی احساس می کنند و بین این دو، خواسته های فردی را ترجیح می دهند که مطمئناً باعث افزایش سن ازدواج می شود.

افزایش روابط آزاد

امروزه افزایش روابط آزاد که شاید خود دلیل ناتوانی در ازدواج باشد، تبدیل به علتی برای افزایش سن ازدواج شده است. امروزه خانواده ها به سادگی به جوانان اطمینان نمی کنند و نگرانی های خود را به صورت وسواس نشان می دهند. در این شرایط افراد تنها زمانی انتخاب می شوند که از *****های زیادی بگذرند.

الگویابی از جوامع پیشرفته

گویا جوانان جامعه ما در حال الگو برداری از جوامع پیشرفته هستند. افراد به دنبال استقلال فردی هستند و ازدواج را تنها راه تحقق آن نمی دانند. جوانان به دنبال کسب استقلال در تجرد هستند؛ آنها دوست دارند خانه ای اجاره کنند و یا بخرند و درآمدی داشته باشند و زندگی به سبک تجرد را تجربه کنند.

الگوی انتخاب همسر

در جامعه امروز پیشنهاد ازدواج تنها از طرف پسر صورت می گیرد. در صورتی که بایستی گفت امروزه امری اشتباه است. بسیاری از پسرها تنها به این خاطر که خود را از لحاظ اقتصادی و یا شان خانوادگی لایق نمی دانند، پا پیش نمی گذارند؛ این در صورتی است که دختر مورد نظر بسیار علاقمند بوده و حاضر به ازداج است، اما توانایی انتقال خواسته خود را ندارد.

مشکلات اقتصادی

شاید مهمترین دلیل افزایش سن ازدواج مسائل اقتصادی باشد. گرانی مسکن، مخارج خورد و خوراک و از همه مهمتر خرج پیش از ازدواج، عقد و عروسی همه و همه باعث می شود که پسران برای ازدواج اقدام نکنند و یا پا پس بکشند.

مقاومت منفی و نگرش جدید

پسران امروز در پی مشکلات عمده در راه ازدواج به نگرشی مقاومتی دست یافته اند. امروزه ازدواج امری بی خود، نادانی، حماقت تلقی می شود. وقتی بار عمده زندگی بر دوش مرد گذاشته شده و هر روز با افزایش میزان مهریه، خرج عقد و عروسی هزینه ای هنگفت بردوش مرد گذاشته می شود، خودبه‌خود نگرش مردان جامعه نسبت به ازداج تغییر خواهد کرد. وقتی میزان روابط آزاد افزایش یافته است، بسیاری از پسران ازدواج را افتادن در چاه می دانند.

غلبه نگرش مادی‌گرایانه خانواده‌ها نسبت به امر ازدواج

امروزه تجمل گرایی محک و میزانی برای سطح و سبک زندگی افراد شده است. تجمل گرایی ازدواج را از پیوندی الهی و مقدس، تبدیل به معامله سخت اجتماعی کرده است. مصرف‌گرایی، تجمل‌گرایی، افزایش توقعات و تشریفات ازدواج، رشد بی‌پایه میزان مهریه و تأثیر آن بر منزلت اجتماعی، سست شدن بنیادهای مذهبی و عدم اطمینان به آینده شغلی در تأخیر ازدواج جوانان تأثیر‌گذار است. از سوی دیگر امروزه با کاهش نگرش معنوی و مذهبی نسبت به ازدواج، شاهد کاهش میزان ازدواج هستیم.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 278]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن