واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: تولد
او در 24 جمادی الثانی 1312 ق. در اراك دیده به جهان گشود. پدرش، حجه الاسلام حاج احمد آقا، مشهور به میرزا آقا فراهانی از علمای مشهور آن سامان بود. مادرش نیز از نوادگان امامزاده سید حسن واقف[1] است.[2]
تحصیل
وی پس از یادگیری خواندن و نوشتن، در نوجوانی وارد حوزه علمیه اراك شد و در درس استاد سید جعفر شیثی حضور یافت و مقدمات علوم اسلامی را از او فرا گرفت. دروس سطح حوزه را نزد آیه الله العظمی سید محمد تقی خوانساری به خوبی پشت سر گذراند. آیه الله اراكی هم زمان با تحصیل دوره سطح، در درس شرح منظومه آیه الله شیخ محمد باقر اراكی معروف به سلطان آبادی شركت كرد و از دانش آن حكیم فرزانه خوشهها چید.[3]
ایشان سالها در درس آیه الله العظمی آقا نور الدین اراكی و آیه الله العظمی شیخ عبدالكریم حائری یزدی شركت كرد و از دانش و تقوای آن دو مرجع بزرگ تقلید شیعیان، بهرهها برد. آیه الله حائری علاقه زیادی به او داشت. نبوغ فكری آیه الله اراكی مورد توجه استاد قرار گرفت. آیه الله اراكی به سفارش استاد معمم شد. با یكی از بستگان ازدواج نمود.[4]
آشنایی با امام
آیه الله اراكی پس از سالها تحصیل در حوزه علمیه اراك، به دنبال هجرت آیه الله العظمی حائری یزدی به قم، وارد حوزه علمیه قم شد و در درس ایشان شركت كرد.[5] آیه الله اراكی در این سالها با امام خمینی آشنا شد. وی علاقه خاصی به امام خمینی داشت و هماره از فعالیتهای سیاسی ایشان علیه رژیم پهلوی پشتیبانی مینمود.
به دنبال اعلامیه كوبنده امام خمینی در سال 1341، علیه لایحه كاپیتولاسیون و قوانین غیر اسلامی مصوب مجلس شورای ملی، آیه الله اراكی نیز به پشتیبانی ایشان اعلامیهای صادر كردند و خواستار لغو مصوبات مخالف اسلام شدند.
پس از دستگیری و تبعید امام خمینی، در سال 1342، آیه الله اراكی هماره از ایشان حمایت میكرد. عكاسی هما، عكسی از امام در خیابان ارم زده بود. حضرت آقا (آیه الله اراكی) كه از فیضیّه بر میگشتند، وقتی نگاهشان به آن عكس افتاده بود، فرموده بودند: قسم میخورم كه صاحب این عكس اگر در كربلا میبود، در ركاب امام حسین ـ علیه السلام ـ به شهادت میرسید.
وقتی به منزل میآمدند و ما اطلاعیهها را برایشان میخواندیم، بسیار گریه میكردند و اشك شوق و نشاط از شنیدن این اطلاعیهها، میریختند ...
آیه الله اراكی در پی دستگیری و تبعید امام به نجف، همان سال به عراق و نجف رفت و در مدت اقامت تماماً میهمان حضرت امام بود این در حالی بود كه آقا از سوی رژیم تحت فشار قرار گرفته بود و از سوی دیگر جواب میهمانی افراد دیگر را رد كرده بود ایشان با افتخار میهمانی امام را پذیرفت و بدون ترس و اضطراب چند روزی را در آن جا اقامت كرد.
اولین ملاقات امام با ایشان در كربلا بود، در ابتدا كه وارد حرم حضرت ابو الفضل ـ علیه السلام ـ شد حضرت امام در حال خروج از حرم بود حدود پانزده سال بود كه همدیگر را ندیده بودند. آن دو یكدیگر را در آغوش گرفتند و آقای اراكی شروع به گریه كرد و سپس این جمله را فرمود: با آل علی هر كه در افتاد ور افتاد. بعد دوباره شروع به گریه كرد ... حجه الاسلام شهاب الدین اشراقی، داماد امام میگوید: امام به من گفتند: بغض گلویم را گرفته بود و نتوانستم پیش آقای اراكی بایستم ...
آیه الله اراكی درباره آشنایی خود با امام خمینی میفرماید:
«حضرت آقای خمینی یك مدتی را در اراك بودهاند و در حوزه آن جا تحصیل میكردند و حتی منبر میرفتهاند، من در آن مدت با ایشان آشنا شدیم و یكی از هم صحبتهای بنده بودند. گاهی اتفاق میافتاد از منزل تا میدان كهنه قم نزدیك شاهزاده حمزه این راه را به همراه هم طی میكردیم و ضمن صحبتها و مباحثهها بر میگشتیم و این مسأله بسیار اتفاق افتاد، با هم خیلی مأنوس بودیم.
آن اوایل كه وارد قم شدم ایشان به من اظهار كرد شما یك درس تفسیر صافی برای من بگویید تفسیر صافی با اصول و فقه و اصطلاحات آن مناسبتی ندارد و لذا چون من با آن اصطلاحات مأنوس نبودم چند شب تدریس كردم اما دیگر نرفتم، ایشان هم اصراری نكردند ...
ایشان مرد بسیار جلیلی است و شناختم او را به جلالت؛ بسیار مرد پاكی است، پاك، پاكی نفس دارد، پاكی ذاتی و درونی دارد و این بر همه خلق معلوم شده است.
ما در مدت پنجاه سال كه با این شخص بزرگ آشنایی پیدا كردهایم، جز تقوا و دیانت و سخاوت و شجاعت و شهامت و بزرگی نفس و بزرگی قلب و كثرت دیانت و جدّیت در علوم نقلی و عقلی و مقامات عالی و ... در او نیافتیم. این مرد ـ قدّ مردانگی علم كرد و در مقابل كفر ایستادگی كرد و دست غیبی هم با او همراهی كرد، به طوری كه محیّر العقول بود و هیچ خانهای و هیچ زاویهای از زوایای این مملكت باقی نماند مگر كه گفته شد. مرگ بر شاه او جان در كف دست گذاشته است و در مقابل تبلیغ قران و دین حنیف اسلام جانبازی میكند. جان در كف گذاشته و حاضر به شهادت شده است. خداوند یك قوه غریبی در این مرد خلق فرموده كه به هیچ احدی نداده. هم چنین جرأتی، چنین شجاعتی و دیدی به او داده است كه به احدی نداده، او مانند جدش علی بن ابی طالب است. یك چنین كسی كمیاب است كم نظیر است و نظیر ندارد.»[6]
تدریس و تألیف
آیه الله اراكی در طول بیش از 35 سال تدریس در حوزه علمیه قم، پیچیدهترین مباحث علمی را با گفتاری شیوا و بیانی رسا مطرح میكرد. از ویژگیهای درس ایشان پرهیز از تكرار و زیاده گویی بود. كلام را گزیده و پر معنی اداء میكرد. اعتقادش بر این بود كه طالب علم باید قبل از حضور در درس، مطالعه نماید.
آیه الله اراكی پس از وفات آیه الله سید محمد تقی خوانساری (متوفای 1371) به درخواست شماری از شاگردان او، به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت. بسیار از استادان برجسته حوزه علمیه قم و مسؤولان نظام جمهوری اسلامی سالها از محضر ایشان كسب فیض نمودند.
مرجع بزرگ تقلید شیعیان در طول عمر پر بركت خویش، كتابهایی نیز در علم فقه و اصول نوشت. آثارش عبارتند از:
1. تقریرات درس آیه الله شیخ محمد سلطان العلما
2. تقریرات درس فقه آیه الله شیخ عبدالكریم حائری یزدی
3. تقریرات درس اصول فقه آیه الله شیخ عبدالكریم حائری یزدی
4. حاشیه بر «درر الاصول» نوشته آیه الله شیخ عبدالكریم حائری یزدی
5. تقریرات درس فقه آیه الله سید محمد تقی خوانساری
6. حاشیه بر «عروه الوثقی»
7. شرح «عروه الوثقی»
8. توضیح المسائل
9. مناسك حج
10. رساله استفتائات
11. مقدمه بر كتاب «القرآن و العقل» نوشته آیه الله سید نور الدین اراكی
12. النكاح و الطلاق
برپایی نماز جمعه
آیه الله اراكی پیش از انقلاب، نماز جمعه را در قم اقامه میكرد. «ایشان همانند یك جلسه درس، برای نماز جمعه و خطبههای آن مطالعه میكردند ... رفته رفته نماز جمعه رونق بیشتری گرفت و با جمعیت بیشتری برگزار گردید و امامت ایشان بر نماز جمعه تا بعد از انقلاب كه حضرت امام به قم آمدند، ادامه داشت. حضرت امام در مدتی كه در قم بود روزی به منزل ایشان آمد. آیه الله اراكی به امام خمینی فرمود شما الآن دستتان باز است و مقتدر هستید، چون در زمان حكومت اسلامی قرار دارید شما باید اقامه نماز جمعه كنید. ولی امام به ایشان فرمود شما نماز جمعه را باید اقامه كنید. لذا مدتی نماز را با شكوه تمام اقامه كردند.»[7]
تجلیل از پیشگامان نهضت
آیه الله اراكی به عالمان مجاهد عشق میورزید و احترام فوق العاده برای آنان قائل بود و تجلیلشان از حضرت آیه الله سید نور الدین اراكی و آیه الله سید محمد تقی خوانساری بر همین اساس بود. ایشان بارها به همراهی آیه الله خوانساری، پیشنهاد قیام و مبارزه علیه طاغوت را با آیه الله العظمی بروجردی در میان گذاشته بودند و نیز در ماجرای فدائیان اسلام به رهبری شهید نواب صفوی، چون مرحوم آیه الله خوانساری از آنان حمایت میكرد، ایشان هم نظر مساعد داشت.
آیه الله اراكی از آغاز نهضت امام خمینی در سال 1341، هماره به پشتیبانی از ایشان برآمدند، با این كه بیش از ده سال از امام خمینی بزرگتر بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از دولت و نظام جمهوری اسلامی حمایت كردند و ایشان در تأیید انقلاب اسلامی فرمودند:
جماعت دنیا كه رئیس آنها آمریكا و شوروی است و سایرین كه دست بسته آنان هستند، همگی در یك طرف هستند و آقای خمینی تنها ... آقای خمینی شخص نیك نفسی است. جای شك ندارد و هیچ غرضی در او جز ترویج دین نیست ... این دو نفر، پدر و پسر (رضا شاه و محمد رضاه شاه) چه كارها كه كردند، میخواستند اصل دین اسلام را به كلی از ریشه بكنند، مثل یزید كه میخواست به كلی ریشه دین را از بین ببرد. اگر نهضت حضرت سید الشهدا ـ علیه السلام ـ نبود، الآن من و شما كافر بودیم. اشهد ان لا اله الّا الله بین ما نبود ...»[8]
آیه الله اراكی در طول هشت سال دفاع مقدس، از رزمندگان اسلام پشتیبانی نمود. ایشان درباره جنگ تحمیلی فرمودند:
«نظریه من هم مثل آقای خمینی است. آقای خمینی و همه علما نظرشان این است كه هرگاه اسلام در خطر باشد، باید تمام مسلمانان در مقام دفاع، برآیند، هر كس كه میتواند ... جنگ همان دفاع است و پاسداران هم همان جنگ جویان هستند كه از حقیقت اسلام حمایت میكنند و ...
إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ و پاسدارها جزو همین آیه هستند.»[9]
آیه الله اراكی پس از رحلت امام خمینی و انتخاب حضرت آیه الله خامنهای به رهبری انقلاب با ارسال پیامی، از انتخاب ایشان به رهبری انقلاب اظهار خوشحالی نمودند. پس از رحلت امام خمینی استكبار جهانی به امید مخالفت و یا بی اعتنایی مراجع تقلید شیعه نسبت به انتخاب آیه الله خامنهای به رهبر انقلاب، به وسیله رادیو، تلویزیون و مطبوعات به تضعیف رهبری نظام برخاستند. اما حمایت مراجع تقلید شیعه، به ویژه آیه الله العظمی اراكی كه حدود چهل سال از آیه الله خامنهای بزرگتر بودند، امید دشمنان انقلاب اسلامی را به یأس مبدل ساخت. ایشان در بخشی از پیام خود چنین مرقوم داشت.
«انتخاب شایسته جنابعالی به مقام رهبری جمهوری اسلامی ایران مایه دلگرمی و امیدواری ملت قهرمان ایران است، شكی نیست كه در موقعیت حساس كنونی حفظ نظام جمهوری اسلامی كه از اهم واجبات شرعی است، متوقف به این امر مهم میباشد. اینك این جانب با ابتهال و تضرح به درگاه ربوبی و با استغاثه به ناحیه مقدسه حضرت ولی عصر (عج) دوام تأییدات و توفیقات آن جناب را در انجام این مسؤولیت بسیار سنگین خواستارم».
سیاست الهی
آیه الله اراكی به عبادت خیلی اهمیت میداد. قبل از اذان صبح بیدار میشد، هر روز یك جزء قرآن میخواند در ماه رمضان روزانه سه جزء قرآن میخواند. در نافلههای شبهای جمعه، در قنوت، دعای كمیل میخواند.
وقتی به ایشان پیشنهاد كردند كه نماز جماعت را به خاطر افراد كهنسال و مریض، زیاد طول ندهید. فرمودند: از من پیرتر و ضعیفتر، در نماز كسی هست؟!
استاد محمود شاهرخی، از شاعران شهیر انقلاب درباره دیدارش با آیه الله اراكی میگوید:
«در خلال شبهای شعر فیضیه به محضر حضرت آیه الله العظمی اراكی ـ دامت بركاته ـ مشرف شدیم چه دیداری! سخت بهجت خیز و عبرت انگیز! دیدار مردی بزرگ كه آثار گذشت زمان بر سیمای مباركش پدیدار بود و انوار معرفت از پیشانی روشنش ساطع. او مظهر و جلای روحانیت سخت كوش شیعه میباشد. در اتاقی محقر و سادهتر از ساده، آن بزرگ را دیدار كردیم كه با ضعف مفرط مزاج، لباس رسمی پوشیده و بر روی چهار پایهای استقرار یافته بود.
پس از به جای آوردن معارفه، آن بزرگ سخنانی مبسوط و ممتّع و مواعظی رسا و بلیغ ایراد كرد كه همگان را سخت متأثر ساخت، كه از غایت شور و تأثیر بیانات ایشان اكثر حاضران اشك از دیدگان جاری ساختند. مكرر به ابیاتی از عارفان صاحبدل، از جمله شیخ شیراز و شیخ شبستری و شیخ بهایی استشهاد و استناد میفرمود و خود میگریست ...»[10]
وفات
سرانجام روح ملكوتی آیه الله العظمی اراكی در 23/7/1373 به ملكوت پیوست. مرجع تقلید شیعیان پس از یك قرن (تولد 1273 فوت 1373) تلاش برای هدایت مردم، دار فانی را وداع گفت و به جمع مراجع تقلید در بهشت پیوست. دولت جمهوری اسلامی یك روز تعطیل و یك هفته را عزای عمومی اعلام نمود.
پیكر پاك آن مرجع والا مقام در تهران، از بیمارستان شهید رجایی تا میدان راه آهن بر دوش انبوه مردم تشییع شد. آیه الله خامنهای، رهبر معظم انقلاب و مسؤولان نظام در این تشییع باشكوه حضور داشتند. سرانجام پیكرش با تشییع با شكوه مردم قم در حرم حضرت معصومه ـ علیها السلام ـ به خاك سپرده شد. رضوان و رحمت خدا بر او باد.
[1] . این امامزاده در روستای افوشته شهرستان نطنز واقع شده است.
[2] . مجله پیام انقلاب، شماره 125، ص 19.
[3] . مجله حضور، شماره 5 و 6، تابستان 1371، ص 37 و 38؛ روزنامه كیهان هوایی، شماره 835، 14/4/1368؛ الاجازه الكبیره، سید شهاب الدین نجفی مرعشی، ص 149.
[4] . مجله حوزه، شماره 9، ص 150؛ روزنامه رسالت، شماره 2577، 10/9/1376.
[5] . روزنامه رسالت، شماره 2577، 10/9/1376.
[6] . مجله پیام انقلاب، شماره 125.
[7] . روزنامه رسالت، 10/9/1373.
[8] . مجله حوزه، شماره 12.
[9] . مجله پیام انقلاب، شماره 126.
[10] . روزنامه جمهوری اسلامی، 20/7/1368.
منبع:اندیشه قم
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 470]