تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816749939




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرورت تغيير كارشناسانه ساعت كار ادارات، مدارس و اصناف‌ مهر با ترافيك سنگين‌تري مي آيد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: ضرورت تغيير كارشناسانه ساعت كار ادارات، مدارس و اصناف‌ مهر با ترافيك سنگين‌تري مي آيد
جام جم آنلاين: سال‌هاست معضل ترافيك به‌ جزء جدايي‌ناپذير زندگي شهروندان تهراني تبديل شده است و تهراني‌ها مدت‌هاست به همزيستي مسالمت‌آميز با اين معضل حل‌نشدني عادت كرده‌اند اما در اين ميان، همچنان خود را به طرح‌هاي گوناگوني كه هرازچندگاه از سوي مسئولان و متوليان امر براي كاهش التهاب ترافيك شهر به اجرا گذاشته مي‌شود ، دل‌خوش مي‌كنند تا شايد با اجراي چنين طرح‌هايي، كورسوي اميدي براي بهبود وضعيت ترافيك تهران روشن شود.


اما واقعيت اين است كه بيشتر طرح‌هايي كه از سوي متوليان امر براي كاهش التهاب ترافيك تهران به اجرا گذاشته شده است، همچون اجراي طرح تردد نوبتي خودروها، افزايش محدوده طرح ترافيك، سهميه‌بندي بنزين و مورد اخير تغيير ساعات كار ادارات و بانك‌ها، تنها مانند يك مسكن موقت عمل كرده كه اگرچه براي زمان كوتاه و در شرايط خاص، تاثير مثبت به همراه دارد؛ اما با تكرار دفعات اجرا، ماهيت و كارايي خود را از دست مي‌دهد و حتي در شرايط زماني ديگري، نتيجه معكوس به خود مي‌گيرد.

اگرچه براي تعيين ميزان افزايش ترافيك صبحگاهي براساس تغيير ساعات كار ادارات و سازمان‌ها به زمان نياز داريم؛ اما آنچه مشهود است، هم‌اكنون ترافيك از ساعت 30/7 تا 30/10 صبح متصل و سنگين شده است و شهر علاوه بر ساعات صبحگاهي و شامگاهي با پيك ترافيك جديدي بين ساعات 2 تا 4 بعدازظهر مواجه شده است كه نتيجه آن، دقايق طولاني متوقف ماندن رانندگان در تقاطع‌ها و خيابان‌هاي قفل شده از صف‌هاي طويل خودروها، عدم امكان سرويس‌دهي مطلوب وسايل نقليه عمومي شامل اتوبوس، مترو و تاكسي و جابه‌جايي بيش از چند برابر ظرفيت مسافر سيستم حمل و نقل عمومي است.

ايجاد ساعات جديد پيك ترافيك در مترو

افزايش ساعات اوج ترافيك در تهران تنها به خيابان‌ها و تردد‌هاي روزميني ختم نمي‌شود؛ چراكه در حال حاضر شبكه متروي تهران نيز از اين قاعده مستثنا نيست؛ به طوري كه تغيير ساعات كار ادارات و بانك‌ها موجب ايجاد پيك ترافيكي عصرگاهي جديدي در خطوط مترو شده است.

به گفته مسوولان شركت مترو، پيش از تغيير ساعات كار ادارات، پيك ترافيك عصرگاهي متروي تهران ساعت 4 تا 7 عصر بود كه در حال حاضر، علاوه بر اين ساعات، پيك ترافيكي جديدي نيز از ساعت 2 تا 3 بعدازظهر همزمان با اتمام ساعات كاري ادارات ايجاد شده است.

تصميم دولت مبني بر تغيير ساعات كار ادارات در حالي صورت گرفت كه برخي كارشناسان، دليل افزايش ساعات پيك ترافيك معابر و خيابان‌هاي شهر طي روز‌هاي اخير را همين تغيير ساعت و همپوشاني 2 پيك ترافيكي تجاري و اداري عنوان مي‌كنند؛ اتفاقي كه با آغاز كار مدارس و شروع رفت‌‌و‌آمد‌هاي 3 ميليون دانش‌آموز تهراني قطعا تشديد خواهد شد.

تغيير ساعت قانوني نيست‌

موسي‌الرضا ثروتي، نماينده مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با «جام‌جم»، با انتقاد صريح نسبت به تصميم دولت مبني بر تغيير ساعت كار ادارات در ماه رمضان و تاثيري كه بر افزايش ترافيك روز‌هاي اخير داشته است، مي‌گويد: علاوه بر تخلفي كه دولت در كاهش ساعت كار كارمندان كه براساس قانون كار 44 ساعت در هفته و 176 ساعت در ماه بايد مي باشد، مرتكب شده است، تغيير ساعت كار ادارات بروز ترافيك سنگين در خيابان‌ها و بزرگراه‌هاي شهر طي روز‌هاي اخير را رقم زده است و قطعا در صورت تداوم اين روند، قرار گرفتن ترافيك شهر در شرايط بحراني در ايام بازگشايي مدارس دور از انتظار نخواهد بود.

وي با تاكيد بر اين‌كه اميدواريم هرچه سريع‌تر و تا پيش از بازگشايي مدارس، تصميم‌گيري منطقي در خصوص تغيير ساعت كار ادارات صورت گيرد، به ضرورت هماهنگي و تعامل بيشتر ميان دستگاه‌هاي اجرايي به عنوان متولي ترافيك شهر اشاره و تصريح مي‌كند: ضروري است‌.

پيش از هر گونه تصميم‌گيري در خصوص تغيير ساعت كار مشاغل مختلف، تعامل و هماهنگي بيشتري بين دولت، شهرداري و شوراي شهر به منظور بررسي ابعاد مختلف اين قضيه و تاثيرات مثبت يا منفي احتمالي كه بر جاي مي‌گذارد، وجود داشته باشد؛ مساله‌اي كه به نظر مي‌رسد اهميت آن در تصميم اخير دولت براي تغيير ساعت كار ادارات در ماه رمضان ناديده گرفته شد و نتيجه آن نيز بروز ترافيك سنگين در سطح شهر طي روزهاي اخير بوده است.

تاثير منفي تغيير ساعات كاري‌ بر ترافيك پايتخت‌

عضو شوراي شهر تهران نيز در انتقاد به تصميم دولت مبني بر تغيير ساعات كار ادارات در ماه رمضان معتقد است: در حالي كه با توجه به سهميه‌ بندي بنزين ، نگران وضعيت ترافيك اول مهر هستيم ، متاسفانه تصميمات بدون هماهنگي مانند تغيير ساعات كار كه اولين اشكال آن ، اثر منفي بر ترافيك پايتخت است بر اين نگراني‌ها اضافه مي‌كند.

محمدعلي نجفي تاكيد مي‌كند: اصولا كسبه و بازار حدود ساعت 9 صبح كار خود را آغاز مي‌كنند و كشاندن ساعات كار مدارس و بانك‌ها به 30/8 و ادارات به 9 صبح به علت انطباق و همزماني ساعت شروع به كار اقشار مختلف باعث اوج‌گيري ترافيك صبحگاهي در يك زمان است و علاوه بر آن، در هيچ جاي دنيا ساعات كار مراكز آموزشي را به صورت دفعي تغيير نمي‌دهند.

وي اعمال مديريت تقاضاي سفر را نيازمند اقدامات كارشناسي به منظور حذف يا كاهش سفرهاي درون ‌شهري دانسته و معتقد است: به اين منظور بايد فاصله‌اي منطقي بين تقاضاي سفر در اقشار مختلف برقرار شود ، به گونه‌اي كه باعث همزماني ساعت اوج ترافيك نشود و مشكل‌ساز نباشد.

شرايط بحراني در انتظار ترافيك مهر

در اين ميان رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نيز در گفتگو با «جام‌جم» با پيش بيني وضعيت ترافيك نامطلوب در خيابان‌هاي تهران همزمان با ايام بازگشايي مدارس در مهرماه، اظهار نگراني مي‌كند.

اما سرهنگ هادي هاشمي بيش از اين‌كه نگران تغيير ساعات ادارات و مراكز آموزشي و تاثير آنها بر ترافيك روزهاي نخستين مهرماه باشد ، از تداوم قطعي‌هاي مكرر برق و بروز اختلال در عملكرد چراغ‌هاي راهنمايي اظهار نگراني كرده و مي‌گويد: در صورتي‌كه در مهرماه نيز شاهد تداوم قطعي‌هاي مكرر برق باشيم ، قطعا ترافيك شهر در اين ماه با مشكلات جدي مواجه خواهد بود.

مسوولان راهنمايي و رانندگي در حالي از احتمال بروز شرايط بحراني در ترافيك روزهاي نخستين مهر ابراز نگراني مي‌كنند كه معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران نيز به عنوان متولي ديگر در حوزه حمل ‌و نقل و ترافيك در گفتگو با «جام‌جم» ، مهم‌ترين مشكل در ترافيك صبحگاهي را همزماني انجام سفرهاي روزانه شغلي، آموزشي و... مي‌داند.

تشكري هاشمي با بيان اين‌كه هم‌اكنون كسبه و بازاري‌ها، دانش‌آموزان و كارمندان دولت 3 قشري هستند كه بيشترين حجم سفرهاي صبحگاهي را به خود اختصاص مي‌دهند، به تداخل ماه رمضان با نخستين روزهاي بازگشايي مدارس در مهرماه اشاره كرده و مي‌گويد: در صورتي‌كه روند فعلي تغيير ساعات ادارات در روزهاي آغازين مهر نيز ادامه داشته باشد ، پيش‌بيني مي‌شود در 2 هفته آغاز بازگشايي مدارس با مشكلات بسياري مواجه خواهيم بود، اما پس از 2 هفته اميدواريم كه با ساماندهي سرويس‌هاي مدارس و پايان ماه مبارك رمضان از حجم ترافيك سنگين معابر كاسته شده و وضعيت به حالت روان‌تري بازگردد.

ضرورت توزيع زمان سفر

وي با تاكيد بر ضرورت ايجاد فاصله منطقي براي زمان آغاز سفرهاي شغلي و آموزشي در روزهاي نخست مهرماه، بهترين راهكار را ايجاد فاصله زماني يكساعته براي آغاز اين سفرها عنوان كرده و معتقد است: اگر ادارات ساعت 7، مراكز آموزشي و مدارس ساعت 8 و اصناف ساعت 9 كار خود را آغاز كنند ، ديگر تمام سفرهاي آموزشي و شغلي در يك زمان و در ساعات اوج ترافيك انجام نمي‌شود و به اين ترتيب ساعات آغاز سفرهاي درون‌شهري در ساعات اوج ترافيك توزيع خواهد شد و از ترافيك نيز كاسته مي‌شود.

به گفته تشكري در صورتي كه سفرهاي تحصيلي، دومين گروه سفرهاي صبحگاهي باشد علاوه بر اين كه دانش‌آموزان مي‌توانند با سرويس به مدرسه بروند، از سفرهاي والدين براي رساندن آنها به مدارس نيز كاسته مي‌شود.

به نظر مي‌رسد اگر بازنگري در وضعيت كنوني تغيير ساعت‌ها صورت نگيرد، تهراني‌ها بايد از هم‌اكنون در انتظار يك ترافيك بي‌سابقه و در حال انفجار در خيابان‌هاي تهران طي روزهاي آغاز مهر باشند.

مشكلي كه در فرصت باقيمانده مسوولان مرتبط با حوزه ترافيك در بخش‌هاي مختلف اجرايي بايد به طور هماهنگ با يكديگر به فكر ارائه راهكارهاي مفيدي براي جلوگيري از تشديد ترافيك اول مهر باشند.

پوران محمدي
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن