تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816021414




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از : جمشيد رضائي نگاهي به ژاپن و روز احترام به سالمندان در اين كشور


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: از : جمشيد رضائي نگاهي به ژاپن و روز احترام به سالمندان در اين كشور
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): توكيو- كشور 127 ميليون نفري ژاپن در جنوب شرق آسيا كه از جمله كشورهاي بزرگ صنعتي در جهان به شمار مي رود ، در حال حاضر روند كاهش نوزادان و افزايش سالمندان را تجربه مي كند.


اين كشور آسيايي به رغم صنعتي بودن ، نه همانند گذشته اما هنوز هم آداب و رسوم قديمي خود را رعايت مي كند و همواره در تلاش است تا در مناسبتهاي مختلفي اين آداب و رسوم را چه در سطح محلي ، منطقه اي و يا كشوري زنده نگه دارد و روز احترام به سالمندان از جمله اين آداب و رسوم است كه در سومين دوشنبه سپتامبر هر سال برگزار مي شود و مراسم مختلفي در نقاط مختلف اين كشور برگزار مي شود.
البته احترام به سالمندان در ژاپن از جمله آداب و رسومي است كه در طول تاريخ نيز تقريبا به آن توجه مي شد، هر چند كه هم اينك خانواده هاي ژاپني به صورت گروه هاي بزرگ با يكديگر زندگي نمي كنند و آمار افرادي كه به طور مجردي زندگي مي كنند نيز در اين كشور افزايش يافته است.
شهروندان ژاپني نه فقط به سالمندان اين كشور بلكه سالمندان كشورهاي ديگر مقيم اين كشور نيز احترام ويژه اي قايل هستند و امكانات رفاهي و بهداشتي خاصي كه براي افراد سالمند از جمله در مراكز مختلف تفريحي و گردشگري درنظر گرفته شده است ، شامل اين افراد نيز مي شود.
به هر سوي شهروندان ژاپني در روز احترام به سالمندان در ژاپن، احترام، محبت ، مهرباني و علاقه خود را با حضور در كنار آنها ، رفتن به پاركها و مراكز تفريحي و نيز اهداي هدايايي به افراد مسن در خانواده و جامعه نسبت به آنها ابراز مي دارند و طول عمر بالاي اين افراد را جشن مي گيرند.
به همين مناسبت علاوه بر خانواده ها ، از سوي شهرداريهاي مناطق مختلف در سراسر اين كشور با برگزاري مراسم ويژه اي از افراد مسن عوت به عمل مي آيد و ضمن برگزاري مراسم جشن و سرور در خاتمه با اهداي هدايايي به سالمندان از آنها تجليل مي شود.
سومين دوشنبه ماه سپتامبر هر سال در ژاپن به عنوان روز ملي "احترام به سالمندان" يا در لفظ ژاپني "كي رو نو هي" نامگذاري شده و از تعطيلات رسمي اين كشور است تا خانواده ها بتوانند در كنار بزرگترها و افراد سالمند خانواده اين روز كه به تعطيلات آخر هفته (شنبه و يكشنبه) متصل مي شود را در مراكز تفريحي و پاركها به تفريح بپردازند.
لازم به ذكر است ، براي نخستين بار در سال 1951 ميلادي در ژاپن تصميم گرفته شد تا روزي را به افراد سالمند ژاپني اختصاص دهند، در آن زمان اين روز به نام روز افراد مسن يا "توشي يوري نو هي" نامگذاري شده بود،اين روز در سال 1966 به "كي رو نو هي" تغيير نام يافت و به عنوان يكي از تعطيلات رسمي اين كشور به ثبت رسيد.
"كي رو نو هي" روزي است كه در آن از افراد سالمندي كه براي مدت طولاني در جامعه فعاليت داشته اند، با برگزاري جشن طول عمر براي آنها، اين افراد مورد تكريم قرار مي گيرند و براي سلامتي آنها، هوشياري و درك بيشتر از موضوعات رفاهي و مواجه آنها با سالمندي دعا مي كنند.
در جريان برگزاري مراسم مربوط به اين روز، مسوولان و دست اندركاران ژاپني، درباره اين كه چگونه مي توانند خدمات رفاهي متناسب با اين قشر از افراد جامعه از جمله بيمه بازنشستگي ، حقوق بيمه بازنشستگي ، مراقبت هاي پرستاري از سالمندان و وضعيت بهداشتي آنها را بهبود بخشيد، گفت و گو و تبادل نظر مي كنند.
روز احترام به سالمندان در ژاپن از جمله تعطيلات رسمي جديد در اين كشور است و رسوم خاصي براي اين روز به طور اختصاصي وجود ندارد، با اين وجود معمولا برنامه هاي فرهنگي و رقابت هاي ورزشي با محوريت سالمندي از جمله پياده روي ويژه سالمندان ، در سطح جامعه براي اين قشر از افراد برگزار مي شود.
در برخي مدارس ژاپني از جمله مدارس ابتدايي دانش آموزان، براي پدر بزرگ ها و مادربزرگ هاي خود نقاشي مي كشند و يا آن كه صنايع دستي را تهيه مي كنند و به آنها و افراد مسن ديگري كه در آسايشگاه هاي سالمندان زندگي مي كنند، هديه مي دهند.
در توكيو پايتخت ژاپن نيز شهرداريهاي اين كلان شهر با برگزاري مراسم جشن مخصوصي به مناسبت روز احترام سالمندان، افراد سالمند ساكن در اين استان را مورد احترام و تكريم قرار مي دهند و شهردار توكيو نيز ضمن ديدار با صدساله هاي اين شهر، هدايايي به عنوان يادبود به آنها اهدا مي كند.
در روز احترام به سالمندان، مردم ژاپن همچنين بر اساس يك سنت ديرينه موجود در اين كشور به ديدار سالمندان و افراد بالاي 61 سال كه به آنان " كان ركي" گفته مي شود، رفته و ضمن تبريك به آنان و برگزاري مراسم جشن، طولاني تر شدن عمر را براي آنها آرزو مي كنند.
در ژاپن كه هم اينك دوران فراصنعتي را تجربه مي كند، تاكيد بر ادامه و تداوم سنت ها، مويد اين حقيقت است كه مردم ژاپن در كناربهره گرفتن از مواهب تمدن ماشيني و مدرن، تلاش مي كنند تا سنت هاي شان از جمله كيان خانواده را حفظ كنند.
اين تلاش ها موجب شده است تا در ژاپن در مقايسه با كشورهاي غربي، نظام خانواده با وجود جريانات اجتماعي مغاير اين نظام ، ناشي از ورود مدرنيسم ، همچنان داراي حرمت و احترام خاصي بوده و بزرگان و سالمندان جايگاه ويژه اي را در اين ميان به خود اختصاص دهند.
اما احترام به سالمندان در ژاپن تنها در بر پايي اين روز و اجراي آيين هاي خاص، خلاصه نشده و جنبه هاي عملي آن به مراتب قوي تر است.
ارتقاي سطح ارايه خدمات بهداشتي، رفاهي ، عمومي و اجتماعي به افراد سالمند، برقراري بيمه هاي مختلف و ارتقاي سطح فرهنگ احترام به سالمندان در جامعه از جمله اين تلاش ها محسوب مي شود.
دولت ژاپن دراين چارچوب با همكاري مردم و سايربخش ها ازجمله بخش هاي خصوصي ، برنامه ريزي ها و دستورالعمل هاي زيادي را به منظور ايجاد تسهيل در استفاده از امكانات عمومي و خدمات شهري براي جمعيت سالمند اين كشور نظير استفاده رايگان از اتوبوس و مترو انجام داده است.
موظف كردن تمامي ايستگاه هاي قطار و مترو در سراسر اين كشور به ايجاد آسانبر و پله برقي و ساخت اتوبوس هاي فاقد پله و پايين آوردن كف اتوبوس ها براي آسانتر سوار شدن سالمندان و افراد داراي ويلچر و ملزم كردن آنها به اختصاص بخشي از صندلي هاي اتوبوس ها و قطارهاي شهري و برون شهري به افراد سالمند از جمله اين اقدامات است.
آخرين بررسي هاي دولت ژاپن كه روز دوشنبه در رسانه هاي جمعي اين كشور منتشر شد، نشان مي دهد كه شمارافراد مسن در اين كشور همچنان رو به افزايش است به طوري كه در حال حاضر تعداد افراد سالمند بالاي 70 سال به بالا در ژاپن به بيش از 20 ميليون نفر رسيده است كه در نوع خود يك ركود محسوب مي شود.
به گزارش وزارت مديريت امور داخلي و ارتباطات ژاپن، بر اساس برآوردهاي انجام شده در حال حاضر 20 ميليون و 170 هزار نفر از جمعيت 127 ميليوني ژاپن را افراد سالمند بالاي 70 سال تشكيل مي دهند كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 570 هزار نفر بيشتر است.
اين گزارش مي افزايد: شمار افراد مسن 65 سال به بالا در ژاپن نيز با 760 هزار نفر افزايش در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به يك ركورد 28 ميليون و 190 هزار نفري رسيده است.
بر اساس اين آمار ، در حال حاضر 1/22 درصد از جمعيت 127 ميليون نفري ژاپن را افراد سالمند تشكيل مي دهد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 6/0 درصد افزايش داشته است.
اين آمار نشان دهنده آن است كه از جمعيت سالمندان ژاپني بالاي 65 سال 12 ميليون و 30 هزار نفر از آنان را مردان و 16 ميليون و 160 هزار نفر را زنان تشكيل مي دهند كه به ترتيب افزايش 3/19 درصدي و 7/24 درصدي داشته اند.
اين گزارش همچنين حاكي از آن است كه شمار زنان بالاي 80 سال در ژاپن در سطح پنج ميليون نفر قرار دارد كه دو برابر ميزان مردان سالمند در اين كشور است.
از مجموع افراد سالمند 65 تا 74 سال ژاپني تا اول اكتبر سال گذشته ميلادي 2/32 درصد داراي شغل بوده اند.
جديدترين تحقيق انجام شده از سوي دولت ژاپن نيز كه در آستانه روز احترام به سالمندان در ژاپن از سوي وزارت بهداشت، رفاه و كار ژاپن منتشر شد، نشان مي دهد، تا ماه سپتامبر سال جاري ميلادي آمار صد ساله ها نيز در اين كشور از مرز 36 هزار نفر گذشت.
اين براي نخستين بار از سال 1963 ميلادي كه سرشماري رسمي صدساله ها در ژاپن آغاز شد ، تاكنون است كه آمار صد ساله هاي اين كشور به اين ميزان افزايش مي يابد.
آمار وزارت بهداشت ، رفاه و كار ژاپن نشان مي دهد، آمار جمعيت سالمندان ژاپني بالاي 100 سال اين كشور با رسيدن به سطح 36 هزار و 276 نفر به بالاترين سطح خود تاكنون رسيد.
براساس اين گزارش، سن 86 درصد از سالمندان بالاي 100 سال ژاپني يعني معادل 31 هزار و 213 نفر از اين افراد سالمند ژاپني بالاي 100 سال را بانوان و پنج هزار و 63 نفر ديگر را مردان تشكيل مي دهند.
به گزارش وزارت بهداشت ، رفا و كار ژاپن ، اين براي سي و هشتمين سال پياپي است كه آمار سالمندان 100 سال به بالاي ژاپني به بالاترين سطح مي رسد.
آمار سالمندان ژاپني بالاي 100 سال در سال 1963 ميلادي فقط 153 نفر بود اما پس از آن با بالا رفتن سطح بهداشت و امكانات پزشكي و درماني در اين كشور ، اين آمار روند افزايشي بخود گرفت.
اين آمار در سال 1981 به يك هزار نفر افزايش يافت ، در سال 1998 ميلادي به 10 هزار نفر و در سال 2003 ميلادي به 20 هزار نفر افزايش يافته بود.
از نظر استان هاي محل سكونت افراد سالمند 100 سال به بالا ژاپني، استان اوكيناوا در جنوب غربي ژاپن براي سي و ششمين سال متوالي داراي بيشترين افراد سالمند 100 سال و بالاتر از آن است ، به طوري كه در اين استان از هر 100 هزار نفر سن بيش از 61 نفر بالاي 100 سال است.
گزارش ها نشان مي دهد، در ژاپن به طور ميانگين در ميان هر 100 هزار نفر، سن بيش از 28 نفر بالاي 100 سال است.
آمارهاي منتشر شده در ژاپن نشان مي دهد كه مسن ترين مرد ژاپني 112 سال و مسن ترين زن ژاپني 113 سال دارد.
آساق**6**280**1513
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن