تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817119702




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاورقي سير تمدن غرب


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: پاورقي سير تمدن غرب


بحران ناگهان فرو نشست، اما علت اصلي مناقشه هنوز رفع نشده بود. در طول قرن هيجدهم، اختلافات شديدي بين بينش‌هاي سياسي آمريكا و بريتانيا بروز كرده بود. شرط مالكيت براي رأي‌دادن ـ رأي‌دهندگان مي‌بايست ملكي داشته باشند كه اجاره سالانه آن كمتر از 40 شيلينگ نباشد ـ در هر دو يك كشور يكسان بود، اما تعداد رأي‌دهندگان در اين دو محل بسيار متفاوت بود.

در بريتانيا كمتر از يك نفر از 5 نفر بزرگسال حق رأي داشت. ولي در مستعمرات كه ساختار اقتصادي بسيار متفاوتي داشت، باعث تشكيل گروه‌هاي زيادي از كشاورزان مستقل شد و شرط مالكيت به 50 درصد بزرگسالان مرد اجازه رأي‌دادن مي‌داد.

در حالي كه هر دو كشور داراي دولت‌هاي انتخابي بودند، نظام‌هاي مختلفي در آنجا بوجود آمدند.

نمايندگي پارلمان در بريتانيا به طور غيرمستقيم بود، و اعضاي پارلمان، نماينده منافع محلي نبودند، بلكه منافع كل كشور را درنظر داشتند. در حالي كه در مستعمرات، نمايندگي مستقيم بود و نمايندگان نه تنها مي‌بايست در حوزه نمايندگي خود ساكن باشند و در آنجا صاحب ملك باشند، بلكه بايد مدافع مناطق محلي باشند.

اين واگرايي در سيستم سياسي با تضادي كه در مفهوم امپراطوري به وجود آمده بود، همزمان شد. بريتانيا در ذهن خود، امپراطوري را سيستمي مجسم مي‌كرد كه در سرتاسر آن، پارلمان قدرت نهايي را در دست داشت و همانطور كه يك عضو پارلمان معتقد است، «در حاكميت هيچ درجه‌بندي وجود ندارد».

تمام مردم در امپراطوري كه شامل مستعمره‌نشين‌هاي آمريكايي نيز مي‌شد به طور غيرمستقيم توسط نمايندگان پارلمان نمايندگي مي‌شدند. شوراهاي مستعمرات از نظر بريتانيايي‌ها فقط كميته‌هايي بودند كه به تصويب «مقررات موقتي» مي‌پرداختند و اختيارات اصلي در تصويب قوانين در اختيار امپراطوري در لندن بود.

به علت قصور آرام بريتانيا نسبت به مستعمرات خود، بسياري از آمريكايي‌ها به طور نسبي در داشتن عقيده خاص خود نسبت به امپراطوري بريتانيا آزاد بودند.

به نظر آنان، امپراطوري انگلستان شامل بخش‌هايي بود كه هر كدام خود آنرا اداره مي‌كردند. در حالي كه آنها پذيرفته بودند كه به عنوان يك شخص بريتانيايي، تابعيت شاه را دارند و پارلمان هم حق انشاء قانون براي صلح و رفاه كل قلمرو را داشت، ولي معتقد بود كه چون مستعمرات خود داراي نماينده و شورا هستند، شاه و پارلمان هيچكدام حق مداخله در امور داخلي آنها را ندارند.

مستعمرات آمريكايي بخصوص در مورد دارايي خود حالت دفاعي داشتند، و معتقد بودند كه هيچ مالياتي را نمي‌توان بدون رضايت يك شورا كه اعضاي آن عملاً نماينده مردم هستند، وضع كرد.

در همايش قانون حق تمبر، در حالي كه نمايندگان ميانه‌رو 9 مستعمره به بريتانيايي‌ها اطمينان مجدد دادند كه «آنها به تخت و تاج بريتانيا وفادارند» و «به آن هيأت عالي پارلمان، تسليم كامل هستند.»

به هر حال معتقد بودند كه قانون تمبر مخالف «حقوق و آزادي‌هاي ذاتي» انگليسي‌هاست. هيچ مالياتي نبايد بر آنها اعمال شود «مگر با رضايت شخصي خود آنها يا توسط نمايندگان آنها». و مهمتر اين كه مردم اين مستعمرات از نظر مسائل محلي خود نماينده‌اي در مجلس عوام بريتانياي كبير ندارد. (ادموند و مورگان، 1963 : 43ـ142)

تا دهه 1760، مستعمره‌نشين‌هاي آمريكايي داراي يك هويت مشترك شده بودند.

براي مسافران آمريكايي كه در قرن هيجدهم به بريتانيا سفر مي‌كردند غيرمعمول نبود كه جامعه بريتانيايي را با مقايسه با جوان بودن و زنده دلي جامعه خود پيرو و رو به انحطاط ببينند. اين حس برتربيني، آمريكائيان را نسبت به اعمال بريتانيايي‌ها كه با آنها مانند كودكان رفتار مي‌كردند خشمگين كرده بود.

اين خشم سرانجام به ادعاي استقلال منتهي شد.

***

آرامشي كه در حل بحران قانون تمبر ايجاد شد، بسيار كوتاه بود. قوانين تاونشند1، كه براي ايجاد درآمدهاي بيشتر غير مستقيم با اعمال تعرفه برتعدادي از كالاهاي وارداتي در مستعمرات باعث ايجاد يك نا‌آرامي سياسي ديگر شد. اين بار نيز مساله با اعطاي امتيازاتي پايان يافت، ولي مبارزه‌اي كه براي مقابله با قانون چاي سال 1773 شروع شد، عاقبت به جنگ منتهي گرديد.

قانون چاي وسيله‌اي براي كمك مالي به كمپاني هند شرقي كه تحت فشار مالي قرار داشت به وجود آمد و طبق آن به اين شركت اجازه داده شد تا با دور زدن چاي‌فروشان عمده آمريكايي محصولات خود را مستقيما به توزيع‌كنندگان داخلي بفروشند.

چاي فروشان عمده اين انحصار تجارت چاي را به عنوان اولين قدم در تحت كنترل آوردن تجارت استعماري محكوم كردند.

پي‌نويس‌:

1- Townshend




 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 451]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن