تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815347184




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طرح ادغام گردشگري با ارشاد تكرار اشتباه است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: طرح ادغام گردشگري با ارشاد تكرار اشتباه است
سرمايه، دلبر توكلي: اسفنديار رحيم مشايي در نخستين روزهاي كاري اش گفته بود تا پايان سال 86 تحولي عظيم در بخش گردشگري كشور ايجاد خواهد كرد. اگرچه با پنج ماه تاخير اما خلاصه اين وعده رئيس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري روز گذشته با تصويب يك فوريت طرح انتزاع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از رياست جمهوري و الحاق آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي محقق شد چراكه تحولي از اين عظيم تر دربخش گردشگري غيرممكن بود.

مشايي به راحتي توانست با ارائه ديدگاه هاي شخصي خود درخصوص مردم اسرائيل بار ديگر جايگاه صنعت گردشگري را به معاون وزيري تنزل دهد. به اين ترتيب زحمات هفت ساله همه دست اندركاران و كارشناسان ودولتمرداني كه براي ادغام سازمان ميراث فرهنگي و ايرانگردي و جهانگردي تلاش كرده بودند تا جايگاه سازماني اين بخش ارتقا پيدا كند، ناديده گرفته شد.
اگرچه درهمان سال هاي 82 و 83 نيز درخصوص طرح ادغام اما و اگرهاي بسياري وجود داشت اما در هرحال اين اتفاق با هدف اينكه بتوان جايگاه گردشگري را دركشور ارتقا بخشيد رخ داد.شايد از همان ابتداي كار بهتر بود اين سازمان ها به وزارت گردشگري و ميراث تبديل مي شدند تا دوباره دچار چالش نشوند.
فراز و نشيب هايي كه طي دهه اخير در اين دوبخش وجود داشت موجب شد تادربخش ميراث فرهنگي بدنه كارشناسي و در گردشگري بخش خصوصي بيشترين آسيب ها را ببينند.
اسماعيل قادري مدرس دانشگاه علوم و تحقيقات تهران در اين خصوص مي گويد: «ادغام سازمان هاي ايرانگردي و جهانگردي و ميراث فرهنگي از ابتدا، امري نادرست و اشتباه بود و در طرح نمايندگان مجلس مبني بر الحاق اين سازمان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همان اشتباه ادغام درحال تكرار شدن است.»
وي با بيان اينكه مجلس در چهار سال گذشته و پيش از ادغام به نظرهاي مخالف توجهي نكرد، ادامه داد: «از تصميم نمايندگان مجلس براي الحاق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بوي بهبود و دلسوزي نمي آيد.» قادري خاطرنشان كرد: «پيش از ادغام سازمان هاي ايرانگردي و جهانگردي و ميراث فرهنگي با استناد به مطالب علمي و كارشناسانه، تلاش كرديم از اين كار جلوگيري كنيم، چون معتقد بوديم كه با ادغام هيچ اتفاق و تحولي در اين حوزه ها پيش نمي آيد و در عمل نيز روند روبه رشدي مشاهده نمي كنيم.» او تاكيد كرد: «با وجود اينكه بزرگ كردن تشكيلات سازمان مشكل آفرين بود و حوزه ها پيشرفتي نداشتند اما تصميم يكباره اهالي مجلس براي تنزل جايگاه تشكيلاتي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري جاي تامل دارد.»
اين محقق با بيان اينكه تفكيك دوباره حوزه هاي ميراث فرهنگي و گردشگري كار درستي است، معتقد است: «ماهيت كاري در اين دو حوزه، هيچ ارتباطي با يكديگر ندارد اما جابه جا كردن آنها از معاونت رياست جمهوري نيز كار درستي نيست چون هريك از اين بخش ها قابليت تبديل شدن را به يك معاونت جداگانه در حوزه رياست جمهوري دارند.»

بازگشت به نقطه صفر

از سوي ديگررئيس پيشين پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري معتقد است طرح الحاق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بازگشت به نقطه صفر و پس رفت است. سيدطه هاشمي دراين خصوص به ايسنا گفت: «از عنوان طرح چنين برمي آيد بازگشت به نقطه صفر است زيرا دو سازمان ميراث فرهنگي و ايرانگردي و جهانگردي در گذشته زيرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بودند و ادغام اين دو موضوع نيز به معني استفاده صحيح از ظرفيت هاي هر دو حوزه بود.»
او با اعتقاد به اينكه سازمان ميراث فرهنگي در گذشته يك سازمان مهجور و در حاشيه بود، ادامه داد: «در جريان اتفاق هايي كه در حوزه ميراث فرهنگي در طول سال هاي پيش از انقلاب و پس از آن افتاد و پروژه هاي بزرگ عمراني كه اجرا شدند آثار گرانبهايي از بين رفتند. در واقع ميراث فرهنگي جايگاه مستحكمي نداشت تا از هويت ملي، آثار تاريخي و تهديد و تخريب آنها بتواند جلوگيري كند.»
وي بيان كرد: «موضوع ديگري كه به ويژه در سال هاي اخير در سطح جامعه بين الملل حتي كشور مطرح شد جايگزيني اقتصاد تك محصولي نفت با گردشگري بود. البته زماني كه در كميسيون فرهنگي مجلس پنجم بودم نيز اين بحث مطرح بود كه جايگاه گردشگري و جهانگردي در كشور بايد ارتقا يابد زيرا بحث گردشگري به ويژه در دو دهه اخير خود را به جامعه جهاني تحميل كرده و صنعتي است كه تمام لايه هاي اجتماعي را تحت تاثير خود قرار مي دهد و سرمايه گذاري در آن همواره درآمد زا بوده است.»
نمايندگان با 146 راي موافق، 86 راي مخالف و شش راي ممتنع با يك فوريت اين طرح موافقت كردند. در صورت تصويب نهايي اين طرح سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از رياست جمهوري جدا و زيرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواهد شد. طبق تبصره ماده واحده اين طرح، صنايع دستي از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري منتزع و با همه امكانات و نيروها به وزارت صنايع و معادن الحاق خواهد شد.
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن