تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812695359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگراني خودروسازان از ثبات نسبي قيمت خودرو


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگراني خودروسازان از ثبات نسبي قيمت خودرو


سرمايه ،احمد بروغني : بنابر ادعاي خودروسازان شاخص قيمت خودروهاي سواري توليد داخل طي 10 سال گذشته روند نزولي داشته اما سير شاخص ها مانند قيمت فروش يورو، سكه، دلار و شاخص تورم روند صعودي داشته است. اين موضوع بهانه اي شده تا خودروسازان كشور از چند ماه گذشته تاكنون به صورت مستقيم و غيرمستقيم انتقادات خود از ادامه اجراي سياست تثبيت قيمت ها را مطرح كنند به طوري كه حتي در مقاطعي اعلام كرده اند به دليل بالا رفتن هزينه هاي توليد و تامين قطعات توليد برخي از خودروها عملاً سودآوري ندارند و بايد در قيمت آنها تجديدنظر شود.

بررسي روند قيمتي مواد مصرفي و خودرو نشان مي دهد در ايران قيمت خودرو برخلاف قيمت ساير محصولات و مواد مصرفي در شش سال اخير تقريباً ثابت بوده و با وجود افزايش نرخ تورم، افزايش سالانه قيمت مواد اوليه، دستمزدها، انرژي، قطعات و همچنين با توجه به افزايش تقاضا عرضه خودروها با قيمت تثبيت شده همراه بوده است. اين در حالي است كه امسال روند حركت قيمت طلا و سكه مانند سال گذشته متاثر از چندين متغير سياسي و اقتصادي است. تغييرات قيمت كالا و خدمات (تورم) به عنوان مهم ترين دليل سرمايه گذاري براي سرمايه گذاران محسوب مي شود. افزايش قيمت ها در بخش مسكن نيز متاثر از رشد قيمت نهاده هاي توليد مسكن، افزايش قيمت زمين و ساير شاخص هاي هزينه اي است.
در صنعت خودروسازي نيز قيمت تمام شده متاثر از نهاده هايي است كه افزايش قيمت را به همراه داشته اند هرچند كه تاكنون پس از چند سال ثبات قيمت خودرو به دليل افزايش بهره وري در شركت هاي خودروساز سوددهي اين بنگاه هاي اقتصادي را به همراه داشته اما اكنون با هزينه هايي كه متحمل شده ادامه توليد با قيمت هاي فعلي بزرگ ترين زيان را به سهامداران وارد كرده است به طوري كه به عنوان مثال شركت ايران خودرو طي دو سال اخير نتوانسته است سود قابل توجهي را بين سهامداران خود تقسيم كند از طرفي انباشت دارايي هاي سرمايه اي و عدم تبديل آن به سرمايه و نقدينگي توليد مشكلاتي را براي اين بنگاه بزرگ اقتصادي به همراه داشته است. تحليلگران صنعت خودرو معتقدند علت اصلي تعلل مديران ايران خودرو در فروش دارايي هاي سرمايه اي حفظ آنها براي سال هاي آينده و فروش در صورت زيان بيش از حد است.اين در حالي است كه بررسي روند قيمتي خودروهاي وارداتي نشان مي دهد خودروهايي مانند تويوتا كرولا از بهمن 85 تا آذر 86 به ميزان 21 درصد افزايش داشته است.
اين در حالي است كه خودروسازان معتقدند خودروهاي ساخت داخل اگر چنين روندي را طي مي كردند بسياري از مشكلات آنها برطرف مي شد.
رشد واردات خودرو طي ماه هاي اخير نيز نشان مي دهد گرايش بازار به سمت اين خودروها بيشتر است و با توجه به حذف سهميه بنزين براي بسياري از اين خودروها تقاضا همچنان با افزايش روبه رو است.
با توجه به اعلام خطر سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو مبني بر احتمال بروز بحران هاي متعدد در زمينه تامين قطعات مورد نياز خودروسازان به نظر مي رسد سال جاري شرايط نگران كننده اي در اين صنعت حاكم شود زيرا قطعه سازان كه سال هاست خواهان افزايش قيمت قراردادهاي خود هستند هنوز به اين هدف نرسيده اند و خودروسازان نيز به بهانه اجراي سياست تثبيت قيمت ها از سوي دولت از اين كار امتناع مي كنند. از طرفي طي ماه هاي گذشته تامين قطعات ارزان قيمت به منظور كاهش هزينه هاي توليد در دستور كار خودروسازان قرار گرفته و كارشناسان صنعت خودرو معتقدند انتظار مي رود به تدريج روند تامين قطعه از بازارهايي مانند چين رونق بگيرد و خودروسازان به تدريج از تفكر صددرصد ساخت داخل خودروها فاصله بگيرند.
اين در حالي است كه مسوولان وزارت صنايع و معادن نيز در رابطه با بدهي خودروسازان به قطعه سازان و كاهش توليد خودرو در كشور اعلام كرده بودند در ابتداي سال جاري اقدام به كاهش ديون خودروسازان به قطعه سازان كردند و مقدار زيادي از اين بدهي نيز تاكنون پرداخت شده است.اما خودروسازان قبل از هر چيزي خواستار افزايش قيمت ها هستند و عنوان مي كنند كه طي سال 76 ميزان توليد خودرو حدود 170 هزار دستگاه بود كه اين رقم در سال 86 از مرز يك ميليون و
170 هزار دستگاه گذشت و هم اكنون خودروسازان به دنبال فروش خودرو در يك بازار رقابتي به مردم هستند در حالي كه طي اين سال ها قيمت خودرو تغيير قابل قبولي نداشته است.
براساس اطلاعات بانك مركزي طي سال 76 شاخص قيمت پايه خودرو 100 و شاخص قيمت كالاهاي مصرفي نيز 100 فرض شده و طي سال هاي 76 تا 86 شاخص قيمت كالاهاي مصرفي به 401 رسيده در حالي كه شاخص قيمت خودرو به 118 رسيده است و به اين ترتيب خودروسازان طي اين سال ها از افزايش قيمت خودرو جلوگيري كرده اند.
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن