تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816930183




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگو با نويسنده كتاب «دا»؛بيش از هزار ساعت مصاحبه براي تدوين و نگارش كتاب «دا» انجام شده است


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: گفتگو با نويسنده كتاب «دا»؛بيش از هزار ساعت مصاحبه براي تدوين و نگارش كتاب «دا» انجام شده است
تهران- حيات

انتشارات سوره مهر پس از رونمايي از كتاب «دا» گفتگويي را با نويسنده كتاب انجام داده است.خبرگزاري حيات متن كامل اين مصاحبه را منتشر كرد.
كتاب چه دوره زماني را در بر مي گيرد؟ از چه سن راوي آغاز مي شود و مكان هاي روايت كجاست؟
كتاب از بصره در سال 1347 زمانيكه زهرا (درحقيقت زهره كه به دليل يك اشتباه ثبتي در شناسنامه زهرا نامگذاري شده است) پنج ساله بود، آغاز مي شود.
ماجرا غيبت هاي پي در پي پدر است و جريان داستان با زنداني شدن و دستگيري پدر توسط استعمارات حزب بعث عراق شروع مي شود. داستان از آنجا ادامه پيدا ميكند كه ملاقاتي بين پدر زهرا و خانواده در زندان صورت مي گيرد و ديدار پدر نحيف و رنجور براي دختر پنج ساله بسيار سخت است. پس از همين ديدار خانواده تصميم مي گيرند كه از عراق خارج شوند.
فصل سوم داستان با خروج از بصره و ورود به ايران ادامه پيدا مي كند. آنها به خانه دايي حسين كه در خرمشهر ساكن است مي روند و در همين جا متوجه مي شوند پدر هم از زندان آزاد شده و پاي پياده از مرز گذشته و در خانه دايي مستقر است.
يافتن سرپناه و سختي ها مالي از همين جا آغاز مي شود و اينكه پدر براي يافت كار به دهلران مي رود و آنجا نيز به جرم شركت در يك بمب گذاري در پايگاه مرزي دستگير مي شود و به اين ترتيب هم در ايران عنوان متهم را حمل مي كند و هم در عراق و به دست آوردن كارمناسب برايش غير ممكن مي شود. به اين ترتيب بچه ها نيز ناچار به درآمدزدايي مي شوند و ...
ماجراي داستان از سال 1347 شروع شده و تا امروز زندگي خانم حسيني ادامه دارد. كودكي او در بصره ، نوجواني در خرمشهر و ورودش به تهران، البته حدود 70 درصد كار مربوط به 34 روز مقاومت خرمشهر است كه بالاخره روز 20 مهر در يكي از درهاي ورودي ،مجروح از خرمشهر خارج مي شود. البته يكي دو بار به بهانه هاي مختلف به شهر باز مي گردد كه به دليل جايگاه حساسي كه تركش به بدنش اصابت كرده قادر به ماندن نيست.
چطور خانم زهرا حسيني را انتخاب كرديد؟
از خانم حسيني در كتاب «خرمشهر در جنگ» به اندازه يك پاراگراف نوشته شده بود كه همين اولين آشنايي من با ايشان بود. البته در سفرهاي خرمشهر نيز از زبان دوستان از كارها و زحمات ايشان شنيده بودم. به هر حال اسم و شماره ايشان را براي اولين بار خانم سكينه هورسي در اختيار دفتر ادبيات و هنر مقاومت قرار داد و به اين ترتيب ما توانستيم كار مصاحبه را انجام دهيم.
خانم حسيني تا چه اندازه به تعريف ماجرا ها و انتشار كتاب علاقه مند بودند؟
خانم حسيني در مقدمه كتاب نيز ذكر كرده اند كه علاقه اي به ذكر مطالب نداشته اند و پس از چند جلسه رفت و آمد بالاخره رضايت دادند. البته اين مطالب در مقدمه كتاب آمده است و خوانندگان مي توانند بامطالعه مقدمه با اين نظرات ايشان آشنا شوند.
اولين ديدارتار با خانم حسيني در چه تاريخي بود و زمان مصاحبه چند ساعت بوده است؟
دوم ارديبهشت ماه سال 80 اولين قرار گذاشته شد و خانم حسيني تا آن زمان با هيچ كس طرف صحبت نشدند.
خانم حسيني مي خواستند مصاحبه و گفته هايشان با يك هدفمندي خاص باشد و به همين دليل در برابر بسياري از سوالات انعطافي از خود نشان نمي دادند . به همين دليل مصاحبه اول با ايشان حدود 30 ساعت بود كه دو تا سه ساعت نيز با ليلا خواهر زهرا صحبت كردم برخي از مسايل را از زاويه ديد او نيز به خصوص در زمان شهادت پدر شنيدم.
اين مقدار مصاحبه در يك كتاب تقريبا 350 صفحه اي آماده شد و ويراستاري هم شد و البته در سطح خود كتاب خوب و كاملي بود اما برخي از دلايل باعث شد كار را به سرعت به دست چاپ نسپاريم و اين فاصله بركتي بود براي اينكه شناخت من روي خانم حسيني بيشتر شود و اعتماد ايشان نيز نسبت به ما افزايش يافت و انعطاف بيشتري نشان دادند. به اين ترتيب كار قبلي را رها كرديم و اين بار با يك روايت شفاف تر به همه ابعاد خاطره پرداختيم.
كار طولاني و سختي بود كه به لحاظ جنس و نوع خاطرات يك مقدار با كارهاي ديگر تفاوت داشت البته حافظه خوب خانم حسيني نيز كار رابسيار كامل كرد. اين كار از رمضان 84 آغاز شد و با صرف حدود هزار و 200 ساعت زمان مشترك در سال 85 به پايان رسيد.
اين كتاب در گروه كتاب هاي خاطرات گردآوري شده و مربوط به 30 روز مقاومت خرمشهر است اما خاطرات از كودكي آغاز شده و گاهي اوقات بر روي برخي از مسايل بسيار ريز بين شده است. اين ريز بيني ها به خاطره بودن اثر لطمه اي وارد نمي كند؟
خاطره و رمان مرزهاي مشترك بسياري دارند و مهمترين اختلاف خاطره و داستان قلم فرسايي نويسنده است كه در اين كتاب هر آنچه را كه داستان آمده است از خود خانم حسيني دريافت كردم. در اين اثر هر آنچه در تدوين آمده است در مصاحبه از ايشان گرفته ام.
فكر نمي كنيد حجم زياد كتاب و زمانيكه خاطرات با يك ريتم بيان مي شوند، خواننده را خسته كند؟
مساله اين است كه همه راويان خاطرات شايد اين حافظه و هوشياري را نداشته باشند. نوع نگاه به مسائل و نوع همكاري در اين كارمتفاوت بود. خانم حسيني به روابط انسان ها از همان كودكي توجه داشته است و همه اين مسائل رابا ريزبيني روايت كرده است.
نگاه ما به خاطرات آن دوره مانند يك شي تاريخي و باستاني است. اينكه يك شي باستاني، بزرگ است نمي توانيم بگوييم پس آن را به موزه ارسال نمي كنيم. ثبت اين اثار مهمتر از خواندني بودن آن است . خدا را شكر مي كنم كه بزرگي اين كار به خواندني بودن آن لطمه اي وارد نكرده است.
اين كار تحليل و جملات حق به جانب و يك سويه ندارد. حقيقت مطلب و حرف دل است.
اين كتاب چه چيز جديدي از جنگ و خرمشهر را بيان مي كند كه با آثار ديگر متفاوت است؟
به لحاظ نوع مطلب تمام كارهايي كه در اين زمينه تا الان درآمده قابل اعتنا است. اما تفاوت اين خاطره در روايت داستان از سوي راوي است. ايشان يك روايت داستاني را به گونه اي بيان مي كند كه مثل يك تابلو و صحنه از يك فيلم همه جزيياتي را كه براي تكميل نقش لازم بود ، بيان مي كرد. البته اين كار نيز به راحتي انجام نشد براي هر يك از اين اتفاقات لازم به تامل و بازگشت به گذشته بود كه خانم حسيني ممكن بود با توجه به شرايط جسمي دچار مشكلاتي شوند و گاها كار تا چند روز به همين دليل تعطيل مي شد.
«دا» از متن جنگ روايت مي كند. اطلاعات زيادي را از جنگ به ما مي دهد . در نگارش و تدوين كتاب چه تمهديدي انديشيده ايد كه خواننده با واقعيت ها همزاد پنداري كند و خودش را در متن جنگ ببيند؟
اين كتاب تابلوي بسيار ظريف و تذهيب كاري شده است كه در اثر گذر زمان شكسته بود. اين قطعات بايد كنار هم مي نشست. اين تابلو واقعي، اصيل و قابل اعتماد است.
كتاب چندبخش است و چه ترتيبي در نگارش آن در نظر گرفته شده است؟
كتاب داراي 5 بخش و 40 فصل است كه به لحاظ موضوعي و زماني فصل ها از هم تفكيك شده اند. تا فصل 14 خاطرات به صورت روز شمار نقل شده و از فصل 14 به بعد اين نظم كمي دچار خدشه شده و تا روز بيستم مهر كه روز مجروح شدن خانم حسيني است كار به اين شكل ادامه پيدا كرده اما از آنجا تا آخر داستان دوباره سير داستاني دارد.
پايان پيام
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن