تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816917888




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كتاب‌هاي ديني و قرآني نيازمند كارگروه ويژه/29علي آقا‌غفار:تشكيل كارگروه بررسي كتب قرآني مانعي براي بهانه‌جويي‌ها است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: كتاب‌هاي ديني و قرآني نيازمند كارگروه ويژه/29علي آقا‌غفار:تشكيل كارگروه بررسي كتب قرآني مانعي براي بهانه‌جويي‌ها است
گروه ادب: تشكيل كارگروه بررسي و مميزي كتاب‌هاي ديني و قرآني به صورت حرفه‌اي بسياري از حرف و سخن‌ها را كم خواهد كرد، اگر مولف بداند كه كارگروه حرفه‌اي، كار او را ارزيابي مي‌كند، طبيعتاً اعتراضات كنترل‌شده‌تري دارد و نمي‌تواند بهانه‌جويي كند.
«علي آقا‌غفار» نويسنده و سردبير خبرگزاري كتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: من با تشكيل كارگروه درهر حوزه‌اي نه صرفاً حوزه ديني و قرآني موافق هستم، البته اگر كار را به سمت حرفه‌اي‌تر شدن پيش ببرد، به‌عبارت ديگر كارگروهي موفق است كه به ارزيابي بهتري از كتاب‌ها بپردازد و بتواند وضعيت نشر را هم بهبود بخشد.

اين نويسنده با بيان اين مطلب كه انتظار موفقيت صد‌در‌صد اين كارگروه تا حدودي روياپردازانه است، گفت: چون به هرحال افراد كارگروه هر چند هم كه حرفه‌اي باشند، سلايق و اعتقاداتي را به همراه دارند و اين سلايق در نحوه تصميم‌گيري آن‌ها تأثير دارد، به اعتقاد من ما مي‌توانيم با تقويت مرحله‌اي از كار اين ضعف را بپوشانيم، در كشور ما در سال چندين جشنواره كتاب برگزار مي‌شود و به كتاب‌هاي برگزيده سال و فصل جوايزي اهدا مي‌شود كه مي‌توانند در زمينه بهبود وضعيت چاپ مفيد باشند.

خالق كتاب «راز باغ انار» در توضيح مطلب فوق گفت: اگر جشنواره‌هايي كه براي كتاب برگزارمي‌شود تنها به اجرا و اعلام اسامي كتاب‌هاي برگزيده بسنده نكند و به نقد، معرفي و گفت‌وگو با ناشر و نويسندگان نيز بپردازد و به عبارتي بازار كتاب را گرم نگه ‌دارند، مي‌تواند عاملي براي بهبود وضعيت نشر ديني و قرآني هم باشد، به عبارت ديگر كتاب‌هاي برگزيده از اين طريق به مخاطبان شناسانده مي‌شوند و ناشران نيز بيشتر به سمت چاپ كتاب‌هاي پرمحتوا و مناسب پيش مي‌روند و از چاپ كتاب‌هاي سطحي خودداري مي‌كنند، نويسنده نيز به ضعف‌هاي كار خود پي برده و درصدد برطرف كردن آن در كارهاي خود برمي‌آيد.

او گفت: هم‌چنين اگر ناشران ديني و قرآني كه به چاپ كتاب‌هاي سطحي مي‌پردازند، اين دغدغه را داشته باشند كه پس از چاپ در جشنواره‌ها و رسانه‌ها توجهي به كتاب‌هاي آن‌ها نمي‌شود و دچار ضرر مي‌شوند، با دقت بيشتري به انتخاب كتاب‌ها مي‌پردازند.

او افزود: خوانندگان و خريداران يكي از بهترين كساني هستند كه مي‌توانند به ناشر پيام دهند چه كتابي خوب و مناسب است و چه كتابي ارزش چاپ ندارد، در اين صورت خودبه‌خود كتاب‌هاي ديني و قرآني كم‌سطح از گردونه خارج مي‌شوند، زيرا مخاطبي نداشته و ناشري كه با چاپ كتاب‌هاي نازل به ضرر دچار مي‌شود ديگر به سمت چاپ اين‌گونه كتاب‌ها نمي‌رود.

خارج از ارشاد تشكيل كارگروه به صورت يك نهاد ممكن نيست

او در رابطه با تشكيل كارگروه بررسي و مميزي كتاب‌هاي ديني و قرآني خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و به صورت يك نهاد جداگانه گفت: اين كار عملاً ممكن نيست، زيرا بار هزينه‌ي كارگروه را ارشاد تأمين مي‌كند، سفارش بررسي را اين وزارتخانه مي‌دهد و بنابراين خارج از ارشاد تشكيل كارگروه به صورت يك نهاد ممكن نيست، اما مي‌توان به تشكيل كارگروه در داخل انتشارات نيز فكر كرد، همان‌گونه كه اكنون تعدادي از ناشران سر‌شناس ما خود كارگروه دارند و كتاب‌هاي ضعيف را چاپ نمي‌كنند.

او در رابطه با اين كارگروه داخلي گفت: در طول زمان و با سود و زيان در هزينه‌ها، ناشران به اين نتيجه خواهند رسيد كه يك كارگروه داخلي همانند آن‌چه بسياري از ناشران تشكيل داده‌اند، تشكيل دهند و خود ابتدا به بررسي كتاب بپردازند و سپس آن را تحويل ارشاد دهند.

او در توضيح اين مطلب گفت: اين كارگروه داخلي از دو منظر به بررسي كتاب مي‌پردازد، يك بار از منظر كيفيت كار كه بررسي مي‌كند، تا به حيثيت نشر و اعتقادات ديني جامعه لطمه وارد نكند و مسئله ديگر بررسي و رفع موانعي كه ممكن است براي صدور مجوز در ارشاد مشكل‌ساز باشد.

نويسنده كتاب «اتاق رو به قبله» در پاسخ به اين پرسش كه چند درصد ناشران ديني دغدغه تشكيل اين كارگروه داخلي را دارند، گفت: متأسفانه درصد بسيار كمي از ناشران اين دغدغه و توجه را دارند، در واقع وضعيت معمول اين است كه ناشران هزينه‌هاي زيادي براي انتشار كتاب‌ها متحمل نمي‌شوند، بنابراين كتاب‌ها ممكن است از نظر محتوا سطحي باشند، در ادامه خريدار نيز رغبت چنداني به خريد كتاب بي‌كيفيت نكرده و ناشر نيز سود نمي‌كند و چون سود نمي‌كند، دوباره به سمت انتشار كتاب‌هاي ارزان رفته و اين زنجيره تكرار مي‌شود، اما با كمك جشنواره‌ها و رسانه‌ها مي‌توان اين چرخه را از بين برد.

آقاغفار گفت: در وضعيت فعلي ما كتاب‌هاي ضعيف و نازل بسيارداريم، به‌ويژه در زمينه داستان‌هاي كودك، زيرا مميزي كه كتاب را بررسي كرده تنها به مسائلي از قبيل خلاف شرع نبودن، رواج نيافتن قوم‌گرايي و ..بوده است و به ارزش‌هاي مثبت آن كاري نداشته است، البته واقعيت اين است كه اگر قرار باشد ارشاد ارزيابي كند كه كتابي ارزشمند است يا نه و ...، از وظيفه خود خارج شده و بسياري از اختيارات ناشران از آن‌ها گرفته مي‌شود، كه عملاً ممكن نيست، بنابراين بايد به اين كارگروه‌هاي داخلي توجه بيشتري شود.

سردبير خبرگزاري كتاب در پايان گفت: به نظر من اگر قرار است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گامي در جهت بهبود وضعيت نشر به‌خصوص نشر ديني و قرآني بردارد، بايد از كارگروه داخلي ناشران حمايت كند و براي كتاب‌هايي كه معمولاً مشكلي براي چاپ ندارند، فرصت‌ها و تشويق‌هايي را در نظر گيرد.
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن