تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821028369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معرفي كتاب و نشريه‌


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: معرفي كتاب و نشريه‌


ابن‌سينا و تمثيل عرفاني‌

تاليف: هانري كربن‌

مقدمه، توضيح و ترجمه:

دكتر انشاءالله رحمتي‌

ناشر: انتشارات جامي‌

چاپ اول: 1387

640 ص - 11500 تومان‌

‌هانري كربن، فيلسوف و شرق‌شناس بزرگ معاصر در سد هدف مشخص را در طول هم دنبال مي‌كند. اولا برآن است تا نشان دهد كه برخلاف تصور رايج، ابن‌سينا يك فيلسوف مشائي صرف نيست. بنابراين نمي‌توان او را به عنوان رئيس مشائيان مسلمان، در مقابل سنت حكمت اشراقي قرار داد. ابن‌سينا نه تنها در برابر سهروردي و حكمت اشراقي او قرار نمي‌گيرد، بلكه اصولا سلف فكري و معنوي سهروردي است و حكمت سهروردي ادامه همان راهي است كه ابن‌سينا در حكمت مشرقي خويش آغاز كرده است. بنابراين مي‌توان همه فيلسوفان ايراني پس از ابن‌سينا را در خانواده معنوي واحدي جاي داد و از آنها با عنوان تعبير كرد.‌

درثاني او برآن است تا در اين تحقيق، افق تازه‌اي براي پژوهش درباره ابن سينا نشان دهد. به عبارت روشن‌تر مي‌كوشد تا معلوم سازد كه فلسفه ابن سينا براي انسان معاصر (به خصوص غربيان)، فلسفه‌اي كارآمد، راه‌گشا و امروزين است. درست است كه ابن سينا در ساخت آكادميك محض، به خصوص نزد متخصصان و مورخان فلسفه قرون‌وسطي همواره مورد بحث قرار گرفته است، ليكن نبايد علاقه و اهتمام به انديشه وي را در همين چارچوب، محدود كرد و پيام او را براي كساني كه به فلسفه چونان برنامه‌اي زنده و پويا مي‌نگرند، معنادار ساخت.

به اعتقاد كربن انسان معاصر در دام انواع ديترمينيسم‌ها و پوزيتيويسيم‌ها گرفتار آمده است و اين اسارت معلول از دست دادن ساختهاي برتر و لايه‌هاي والاتر روان است. بشر كه از موهبت ساحات برتر و عوالم نوراني و برتر درون خويش محروم شده است، صرفا برلايه سطحي و نحيف وجود ظاهري‌اش به سر مي‌برد، بديهي است كه همواره احساس نامرادي و ناكامي خواهد داشت. حقايقي كه در حكمت مشرقي ابن سينا، و به خصوص در رساله‌هاي تمثيلي وي، يعني حي‌ابن يقظان، سلامان و ابسال و رساله‌الطير، به زبان رمز بيان شده‌اند، نمي‌خواهند صرفا توصيفي از آن عوالم برتر باشند، بلكه چونان نقشه راهنمايي هستند كه آدمي به كمك آنها مي‌تواند راه آن عوالم را تشخيص دهد و بدانها تشرف حاصل كند.

سومين هدفي كه كربن از تاليف دنبال مي‌كند، نقشي است كه حكمت مشرقي ابن‌سينا مي‌تواند در برنامه فكري و معنوي مخصوص خود ايفا كند. اين هدف سوم بي‌ارتباط با هدف دوم نيست، بلكه ادامه همان هدف و به يك معنا نسبت به آن خاص‌تر و اجرايي‌تر است.كربن كه مدعي است حكمت مشرقي ابن سينا قابليت ورود به فضاي فكري و معنوي انسان معاصر را دارد و قادر است اين فضا را نشاط و غنايي در خور ببخشد، مي‌كوشد تا اين مدعا را به صورت عيني جامه عمل بپوشد و در حقيقت خود او نخستين كسي است كه قدم در اين راه مي‌گذارد.

كربن اين اثر را نيز درست در چارچوب همان برنامه فكري كه در آثار ديگرش نيز دنبال مي‌‌كند، تاليف كرده است.

برنامه فكري كربن‌

شايد بتوان برنامه فكري كربن را مقابله با عرفي شدن دانست، ولي تصور او از با تصور رايج در اين خصوص متفاوت است. در تصور رايج، به معناي جدا ساختن انسان از اين و محدود داشتن همه هستي و زندگي او به صرف آن چيزهايي است كه در عالم مادي محقق است. ولي كربن عرفي شدن را به معنايي عميق‌تر مي‌فهمد. در حقيقت عرفي شدن بنا به تصور رايج از آن، فقط لايه سطحي واقعيت عرفي شدن است. به اعتقاد او ممكن است آدمي درحالي كه در فضاي ديني و حتي قدسي زندگي مي‌كند، به فرايند عرفي شدن مبتلا گردد، تا جايي كه نفس قدسي شدن نهادها، خود مي‌تواند نشانه عرفي شدن باشد. او عرفي شدن را به معناي تعريف مي‌كند همچنين مي‌نويسد فرآيند عرفي شدن عبارت است از بنابراين عرفي شدن به معناي از دست دادن جهت‌يابي صحيح نفس به طرف ساخت باطن خويش، به معناي گم‌گشتگي و به معناي كم كردن مشرق وجود خويش است.

به معناي اين است كه امور را به جاي آنكه در ميانه آسمان و زمين مشاهده كنيم، آنها را در همين مرتبه ملموس و مادي بنگريم. در اين صورت قدسي يا غيرقدسي بودن، ديني يا غيرديني بودن آنها، هيچ تاثيري به حالشان نخواهد داشت.

هانري كربن به عنوان يك غربي كه زائر شرق است، در اين اثرگويي سعي دارد تا جرياني را كه با مكتب سينايي لاتيني ناب در مغرب زمين آغاز گشته‌؛ ولي پس از مدتي دچار افول شده است، احيا كند و انسان معاصر (به خصوص انسان غربي) را از مواهب حكمت مشرقي ابن سينا برخوردار سازد.

هانري كربن نوعا متفكري دشوارنويس است و اين دشوارنويسي از جهتي به دليل سبك نوشتن او و از جهتي هم به دليل اهتمام او است به روز آمد كردن مباحث سنتي فيلسوفان ما و بيان آن مباحث در قالبي كه به خصوص براي يك خواننده غربي معاصر و آشنا با مكاتب سنتي و متجدد آن ديار قابل فهم و استفاده باشد. به همين دليل مترجم اين اثر، در پيشگفتار، برخي از مضاميني كه براي فهم مباحث كتاب حاضر اهميت دارند را مطرح كرده كه عبارتنداز: مفهوم و معناي حكمت مشرقي، زبان اين حكمت، بنيادهاي معرفت‌شناسانه آن و معرفت‌شناسي عرفاني آن.

ترجمه فارسي اين كتاب‌

ترجمه فارسي اين كتاب برمبناي ترجمه انگليسي ويلاردآر، تراسك ترجمه شده است.

در عين حال مترجم فارسي به ترجمه انگليسي كتاب بسنده نكرده و در بسياري از موارد كه فهم عبارات ترجمه انگليسي دشوار مي‌‌نمود، به متن فرانسه مراجعه كرده است. البته با توجه به اينكه بدون مراجعه به منابع اصلي كتاب، نمي‌توان حق مطلب را ادا كرد، مترجم تقريبا در همه موارد، متون عربي و فارسي مورد استفاده نويسنده را از نظر گذرانده و در نهايت ترجمه فارسي را برهمان اساس سامان داده است.

فصول و بخشهاي كتاب‌

اين كتاب در دو بخش تدوين يافته است. بخش نخست كتاب تصويري كلي از ‌است كه در پنج فصل تنظيم شده است.

در اين بخش به اختصار مضامين عمده‌اي را كه بهترين تصوير از موقعيت فلسفي انسان سينايي در كيهان است، نشان مي‌دهد و تصوري از موقعيت خود جهان سينايي عرضه مي‌كند. در ادامه اين بخش سد تمثيل سينايي احي‌بن يقظان، رسالهالطير، سلامان و ابسال ، پشت سرهم آورده شده است.هانري كربن در اين بخش با ارائه تفسير و تاويلهايي از حكايتهاي ، و در پي آن است كه حكمت مشرقي ابن‌سينا را تبيين كند. حكمتي كه ابن سينا در كنار حكمت مشايي طراحي كرده و بخشهايي از آن را نيز مكتوب كرده بود؛ اما به دلايلي از بين رفت. تا اينكه هانري كربن براي احيا و بازسازي حكمت مشرقي اقدام كرد و آن حكمت را با رمزگشايي از اين سد تمثيل عرفاني در اين اثر بازسازي كرد.بخش دوم كتاب به ترجمه كامل شرح فارسي اختصاص يافته است. صاحب اين شرح فردي آشنا با ابن سينا و معاصر با او و شايد خود جوزجاني، شاگرد وفادار ابن سينا است. متن اصلي شرح نيز در همان بخش آمده است. و بالاخره اينكه در بخش دوم يادداشتها و تعليقه‌هاي نسبتا زيادي براي همان تمثيل آمده است.

معارف اسلامي‌

سال بيست و هفتم، شماره 72 فصلنامه منتشر شد. فصلنامه‌اي است عقيدتي - آموزشي كه معارف اسلامي را با توجه به مقتضيات زمان و تكيه بر آثار استاد شهيد مرتضي مطهري(ره) در قالب متون درسي و مسابقات علمي همراه با جوايزي ارزنده آموزش مي‌دهد. عناوين مطالب اين شماره عبارتند از: نو‌آوري و شكوفايي - فعاليتهاي علمي، فرهنگي امام هادي(ع)، دين‌شناسي، نقش ولايت‌عهدي امام رضا(ع) در يك نگاه، نعمت‌شناسي، مقام عرشي امامت و خصايص آن در اسلام، مهرورزي، نگاهي به دستور فارسي فرهنگستان، خديجه كبري(س)، نخستين زن مسلمان، تقيه و موارد آن، پرسمان، با خبرنگاران افتخاري، خواندني‌ها، معرفي كتاب و... ‌

اين نشريه از سوي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و به مدير مسئولي محمد جعفري گيلاني و سردبيري محمدباقر شريعتي سبزواري انتشار مي‌يابد.

اصول مديريت تشكل‌هاي داوطلب مردمي‌

نوشته: دكتر حسين اعرابي‌

ناشر: مركز فرهنگي مكتب پناه‌

چاپ اول: 1387 ‌

168‌ ص - 2000 تومان‌

كتاب حاضر در دو بخش به شرح زير تدوين يافته است: در بخش اول مديريت كاريزماتيك يا رموز رواني مديريت انسان‌گرايانه و شيوه‌هاي جلب و جذب مشاركت افراد در فعاليتهاي داوطلبانه گروهي و امور اجتماعي عام‌المنفعه ارائه گرديده است. و بخش دوم به آموزش تكنيك‌هاي سهل و ساده براي كمك به رفع پاره‌اي از مشكلات خلقي و عادتي كه موجب سوءرفتار و ايجاد مشكلات ارتباطي در افراد مي‌گردد، اختصاص دارد. اين كتاب براي خوانندگان و پويندگان طريق خودشناسي، مديران و فعالان سازمانها و تشكل‌هاي داوطلب مردمي(‌‌N.G.O) كه در زمينه اعتلاي بهداشت رواني جامعه فعاليت و براي رفع آلام و نارساييهاي آن تلاش مي‌كنند، مفيد و سازنده است.‌

موعود

شماره 91 ماهنامه فرهنگي، اعتقادي، اجتماعي منتشر شد. اين شماره به بررسي جامع مفهوم از ديدگاه عقل و نقل مي‌پردازد. عناوين مطالب اين شماره بدين قرار است: باور مهدويت؛‌آسيبها، تكليف‌ها، از ميان خبرها، ناگفته‌هاي تاريخ جنگلهاي صليبي (گفتگو با دكتر ستار عودي)،‌جستارهايي از تاريخ بهايي‌گري در ايران، ادعاهاي دروغين، رويكرد استراتژيك به اخبار آخرالزمان، آشنايي با رجعت، جايگاه رجعت در آموزه‌هاي شيعي، رجعت در قرآن، گفته‌ها و ناگفته‌ها درباره رجعت (گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمين حسن طارمي)، رجعت در روايات، رجعت در آثار اسلامي، طلب رجعت در ادعيه ماه مبارك رمضان، كربلايي كاظم ساروقي، بايسته‌هاي بلوك منتظران وا‌ ‌ اولين نشريه در باره امام عصر(عج) و براي امام عصر(عج) است كه به مدير مسئولي و سردبيري اسماعيل شفيعي سروستاني انتشار مي‌يابد.

آيين رزم‌

نويسنده: سون وو

ترجمه: جواد حسيني‌

ناشر: انتشارات هلال‌

چاپ اول: 1387‌

144 ‌ صفحه‌

اثر ماندگار نامدارترين استراتژيست و معلم آيين نبرد در جهان كهن، است كه به‌رغم عنوان و مضامين، پيش از آن كه استراتژي جنگ‌آوري و آيين رزم را به فرماندهان و مديران بياموزد، هنر به تعويق انداختن نبرد و رزم كوتاه با خسارت كمتر را به نمايش مي‌گذارد.‌

اين كتاب كهن‌ترين، معتبرترين و حكيمانه‌ترين اثر كلاسيك چين و جهان در امور استراتژي نظامي است كه جذابيت خود را در طي قرون و اعصار همواره حفظ نموده است.‌

در يكي دو سده اخير همزمان با اوج گرفتن و تشديد انواع اختلافات و درگيريها در سراسر جهان كتاب به عنوان اثري كه عمدتا به مساله هدايت و راهبري انواع رقابتها، مخصوصا با محوريت نوع نظامي آنها مي‌پردازد، مورد توجه و ترويج روزافزون قرار گرفته است.‌

اين كتاب اثري كلاسيك متعلق به دوره‌اي از تحولات عميق در جامعه چين در بيش از 2500 سال پيش است و از عمق زياد معاني و گستره وسيع خردورزي و دانش برخوردار است. اين اثر اصول استراتژيك و مكانيزم درگيري و نزاع در جوامع بشري با محوريت جنگ را موضوع اصلي خود قرار داده و قوانين و عملكرد ذاتي و آ‌يين و هنر پرداختن به آن را مورد بحث و تحليل قرار داده است.‌




 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن