تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813168902




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فواید شکلات


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: اگر شما هم از دوستداران شکلات هستید باید به جان بوميهاي مكزيك و اجداد اسپانيايي شان دعا کنید چرا که آنها اولين مصرف كنندگان دانه هاي تلخ كاكائو بودهاند؛ اما نخستين كساني كه كاكائو را به شكل مدرن از دانه كاكائو استخراج كردند، هلنديها بودند و به همین ترتيب هم بوده که شكلاتهاي مدرن متولد شدهاند.اما چیزی که همیشه باعث شده تا والدین برای بچههایشان حدو مرز در خوردن شکلات تعیین کنند و خودشان هم با خیال راحت یک تکه لذیذ از این خوراکی دوست داشتنی را در دهان نگذارند، کالری بالا والبته ترس از بیماریهایی است که ممکن است به دنبال آن بیاید.
اما حقیقت ماجرا این است که شکلات تیره و کم چرب ضرری ندارد. تحقیقات جدید نشان میدهد بر خلاف تصورات گذشته، شکلات برای سلامت بدن مضر نیست بلکه برای بیماریهای قلبی، فشارخون وحتی پوسیدگی دندانها هم مفید است.
شکلات حاوی صدها نوع ماده شیمیایی مفید از جمله فلاونوئیدها، کاتچین، منیزیم و آهن است. البته بايد توجه داشت كه اين نتايج مفید، تنها مختص كساني بوده كه فقط شكلات مصرف ميكردند و نه هيچ ماده شيرين ديگري. همچنين اين نتايج در مورد افراد سيگاري، افراد غيرفعال (كه ورزش روزانه ندارند) صدق نميكرد.در همین راستا باید به خاطر داشته باشید که شکلات دارای مقدار زیادی کالری است و مصرف آن به افراد چاق توصیه نمیشود. بنابراین باید در مصرف شکلات حد اعتدال را رعایت کرد چرا که مصرف هوشمندانه و متعادل آن است که به سلامتی بدن کمک میکند.
شکلات و کاهش التهاب :
مطالعات محققان ايتاليايي نشان ميدهد که شکلات تيره Dark Chocolate)) ميتواند در کاهش التهاباتي که به بيماريهاي قلبي عروقي منجر ميشود موثر باشد. التهاب مزمن ميتواند به بيماري قلبي منجر شود، بنابراين کنترل التهاب از مهمترين بخشهاي درمان محسوب ميشود. اين بررسیها که بر روی 4 هزار و 849 فرد سالم بدون عوامل خطر بيماريهاي قلبي مانند کلسترول و فشار خون بالا انجام گرفته است نشان میدهد، مصرف روزانه 7/6 گرم شکلات به معناي يک تکه کوچک شکلات، دو يا سه بار در هفته برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی - عروقی کافي است. البته مصرف شير شکلات در این بررسیها تایید نشده است. با مصرف شکلات بيش از اين مقدار، آثار مفيد شکلات از بين ميرود.
این تحقیقات همچنین مشخص کرده است که افرادي که ميزان نوعي پروتئين به نام CRP در خونشان پايينتر است کمتر به التهاب دچار ميشوند و کساني که به طور مداوم مقدار کمي شکلات ميخورند نسبت به سايرين مقدار کمتري CRP دارند. يکي دیگر از مطالعات بهداشتي نیزنشان می دهد که احتمال لخته شدن پلاکت ها و گلبولهای خوني در تودههاي خطرناک، در افرادي که به شکلات علاقه دارند کمتر است. به شکل کلی، شكلات، خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي يا هر بيماري ديگري را تا حدود ۵۰درصد كاهش ميدهد.
جنگ شکلاتی با سرطان :
آنتی اکسیدانهای مختلف موجود در شکلات سبب میشود که این خوراکی لذیذ خاصیت ضد سرطانی هم داشته باشد. به عنوان مثال، فلاونوئید موجود در شکلات یک نوع آنتی اکسیدان است که مانع از آسیب به قلب و عروق و ابتلا به سرطان میشود و به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک میکند البته، مقدار این ماده در شکلاتهای تیره بیش از شکلاتهای شیری و سفید رنگ است.فلاوانول یکی دیگر از این مواد است که مزه تلخ شکلات [اين دوست داشتنيهاي تلخ] هم از آن ناشی میشود و هر چقدر میزان این ماده در شکلات کمتر باشد مزه شکلات شیرینتر میشود. این ماده نیز یک آنتی اکسیدان است که خطر بروز بیماریهای قلبی و سرطان را کاهش میدهد و میتواند از بروز دیابت، فشار خون و زوال عقل پیشگیری کند.
کاتچین موجود دردانههای شکلات نیز میتواند از ابتلا به سرطانها و بیماریهای قلبی عروقی[ایست قلبی چیست؟] پیشگیری کند. کاتچین در چای هم وجود دارد، اما میزان آن در شکلات تلخ ۴ برابر بیشتر از چای است.
فشار پایین میآید، قند تنظیم میشود :
متخصصان تغذيه در مؤسسه ملي سلامت عمومي و محيط زيست هلند حدوداً ۲۴ ماده غذايي حاوي شكلات را در رژيم غذايي افراد مورد مطالعه فرار دادند، سپس ميزان كاكائوي دريافتي در يك روز را در هر فرد اندازه گيري كردند. بين كساني كه حداكثر مصرف شكلات را داشتند (يعني به طور ميانگين ۴ گرم در روز)، ميزان فشار خون سيستولي و دياستولي، بين ۱/۲ تا ۷/۳ ميلي متر جيوه، كمتر از ديگران گزارش شد.بر اساس این تحقيقات، شواهد زيادي در دست است كه ثابت ميكند شكلات، فشار خون را كاهش داده و طول عمر را زياد ميكند، اما محققان بر اين عقيدهاند كه اين دو عامل از نظر آماري با هم ارتباطي ندارند؛ بدين معنا كه مكانيسم دقيق عمل شكلات در بدن همچنان يك معماست و يافتههاي ما حاكي از آن است كه كاهش خطر مرگ و مير ناشي از بيماريهاي قلبي، بيشتر از اينكه به دليل كاهش فشار خون باشد، به دليل مكانيزم مرموز و خاصي است كه شكلات منشأ آن است. البته این به شرطی است که هرگاه بخواهيم شکلات و کاکائو را در رژيم غذايي وارد کنيم به همان ميزان هم از مصرف چربي و قند در ديگر غذاها بکاهیم تا شاهد عوارض منفي بخصوص در بيماران کليوي و مبتلايان به فشار خون نباشیم.
مورد دیگری که متخصصان شکلات را برای بیماران مفید میدانند در رابطه با بيماران مبتلا به ديابت است چرا که بايد به محض مشاهده اولين علايم كاهش قند خون، برای جلوگيرى از ايجاد هيپوگليسمى (کاهش قند خون) و كما، از يك خوراكى شيرين استفاده كنند. به همین دلیل نوصیه اکید وجود دارد که ديابتىها هميشه چند حبه قند يا شكلات شيرين به همراه داشته باشند و به محض بروزعلائم هیپوگلیسمی از آن استفاده کنند.
وفور مواد مغذی :
بسیاری از خانمها پیش از عادت ماهیانه میل عجیبی به خوردن شکلات دارند که میتوان آن را به این اصل که وقتی بدن چیزی کم دارد آن را می طلبد نسبت داد. چرا که این مساله میتواند به دلیل وجود منیزیم در شکلات باشد و کمبود منیزیم باعث بروز برخی ناراحتیها در دوران پیش از قاعدگی میشود.علاقه برخی خانم ها به خوردن شکلات در حین بارداری را نیز میتوان بر اساس همین اصل توجیه کرد زیرا میتواند به دلیل کم خونی آنها باشد. شکلات حاوی آهن بوده و برای کم خونی مفید است.[شکلات ممکن است يك خطر بارداری را کاهش دهد]
شکلات همچنین حاوی مقدار زیادی پروتئین است. کلسیم، ریبوفلاوینB2، ويتامینB1 و ویتامین A هم از دیگر ترکیبات موجود در شکلات هستند. شکلات دارای مقادیر زیادی چربی هم هست اما این چربی موجب بالا رفتن کلسترول خون نمیشود.
تئوبرومين هم ترکيب ديگري است که به مقدار جزيي در شکلات موجود است و ترکيب اين ماده با کافئین موجود در شکلات به ايجاد احساس نشاط در مصرف کنندگان منجر ميشود.
شکلات شیری و یا شکلات تیره؟ !
از آنجایی که شیر با آنتی اکسیدانهای شکلات پیوند تشکیل میدهند و جذب آنها را غیر ممکن میکنند٬ شکلات شیری منبع غنی آنتی اکسیدان نیست ضمن اینکه چربی بالاتری نیز دارد. به خاطر داشته باشید که شکلات تیره را با شیر نخورید تا از فواید آنتی اکسیدانی آن بهرهمند شوید. از میان انواع شکلاتها٬ شکلات تیره به دلیل خاصیت ضد اکسیدانیاش است که توصیه میشود. شکلات تیره به عنوان شکلات تلخ هم شناخته میشود. این نوع شکلات حاوی ۷۰ ٪ شکلات جامد با کمی و یا بدون شکر است. البته لازم است تا در هنگام انتخاب شکلات تیره به موارد زیر دقت کنید:
- حاوی ۷۰ درصد و یا بیشتر کاکائو باشد.
- از کره کاکائو به جای روغن نارگیل و یا روغن پالم در آن استفاده شده باشد. اگرچه کره کاکائو نیز حاوی چربیهای اشباع است٬ ولی نشان داده شده است که این نوع اسیدهای چرب اثری خنثی بر میزان کلسترول خون دارند که بر خلاف اثر روغن پالم و یا روغن نارگیل است.
- بدون استفاده از روغنهای هیدروژنه (چربیهای ترانس) که اثر منفی بر کلسترول خون دارد، تهیه شده باشد.
- شکلات با کیفیت بالا حاوی کاکائو جامد بیشتری است. قهوهای و یا قهوهای تیره و براق است. از خرید شکلاتی که سایهای متمایل به خاکستری همراه با دانههای سفید و یا سوراخهای کوچک بر سطح آن دارد خودداری کنید
[تصویر: -8-.gif]






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن