تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820481453




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت‌الله خزعلي: توجه به ترتيب نزول قرآن در فهم آيات آن ضروري است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آيت‌الله خزعلي: توجه به ترتيب نزول قرآن در فهم آيات آن ضروري است
گروه اجتماعي: دبيركل بنياد بين‌المللي غدير در سومين هم‌انديشي جامعه قرآني، توجه به ترتيب نزول قرآن را در فهم آيات آن امري ضروري دانست.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، آيت‌الله «ابوالقاسم خزعلي» دبيركل بنياد بين‌المللي غدير عصر امروز 23 شهريورماه در سومين نشست هم‌انديشي جامعه قرآني كه در شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن برگزار شد، با اشاره به آيه دوم سوره مباركه «بقره» كه مي‌فرمايد: «ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ؛ اين است كتابى كه در [حقانيت] آن هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت تقواپيشگان است» گفت: استفاده از «لا» نفي جنس در اين آيه مؤكد اين مطلب است كه بينات قرآن براي هيچ‌كس اعم از افراد منصف و متعصب شك‌برانگيز نيست.

وي توجه به ترتيب نزول قرآن را در فهم آيات آن امري ضروري دانست و افزود: سوره مباركه بقره هشتاد و هفتمين سور‌ه‌اي است كه به قلب پيامبر(ص) نازل شد و اين صراحت در طرح اين مسئله كه در قرآن ترديدي وجود ندارد با استفاده از مضامين سوره‌هاي ديگري همچون «اسراء»، «يونس» و«هود» ـ كه قبل از سوره بقره نازل شده بودند ـ است.

آيت‌الله خزعلي در ادامه با اشاره به آيه 88 سوره «اسراء» كه مي‌فرمايد: «قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن يَأْتُواْ بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لاَ يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا ؛ بگو اگر انس و جن گرد آيند تا نظير اين قرآن را بياورند مانند آن را نخواهند آورد هر چند برخى از آنها پشتيبان برخى [ديگر] باشند، تصريح كرد: خداوند در آيه ديگري خطاب به پيامبر خود فرمود اگر مشركان منكر رسالت تو هستند از آنان بخواه تنها 10 آيه نظير آيات قرآن را بياورند(آيه 13 سوره مباركه هود) و در مقابل ناتواني آنان در آيه 38 سوره مباركه «يونس» فرمود : أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّثْلِهِ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ؛ يا مى‏گويند آن را به دروغ ساخته است بگو اگر راست مى‏گوييد سوره‏اى مانند آن بياوريد و هر كه را جز خدا مى‏توانيد فرا خوانيد.»

عضو مجلس خبرگان رهبري در ادامه از سخنان خود اين نتيجه را گرفت كه خداوند در آيات ابتدايي مدعي نشده است كه در قرآن شكي نيست بلكه در آيات متعدد به معجزه بودن آن پرداخته است و سپس فرموده كه در قرآن نمي‌توان ترديد كرد.

دبيركل بنياد بين‌المللي غدير خواستار پايبندي فعالان قرآني به روش قرآن در نهادينه‌كردن ارزش‌ها شد و اظهار كرد: خداوند از ابتدا شراب را حرام اعلام نكرد بلكه در يكي از آيات سوره «نحل» آن را گناه دانست و در سوره مباركه «نساء» از افراد خواست در حالت مستي به مسجد نيايند و آنگاه در آيه 90 سوره مباركه مائده خطاب به مومنان فرمود: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد شراب و قمار و بت‌ها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شيطانند پس از آنها دورى گزينيد، باشد كه رستگار شويد».

آيت‌الله خزعلي در ادامه گفت: لذا ما نيز بايد آرام آرام و در عين تداوم به گسترش ارزش‌ها در جامعه اهتمام داشته باشيم و در اين عرصه شتابزده عمل نكنيم.

اين حافظ كل قرآن با اظهار خشنودي از تداوم فعاليت‌هاي قرآني در كشور گفت: ترويج روح ايمان در جامعه شرايطي را فراهم آورده است كه ما به راحتي به مقابله با استكبار جهاني اسرائيل و آمريكا مي‌پردازيم و همه اينها از بركت گسترش فرهنگ قرآن در جامعه است.

آيت‌الله خزعلي در پايان با يادآوري يكي از سخنان آيت‌الله مدرس كه «ديانت ما عين سياست ماست و سياست ما عين ديانت ما» افزود: با تمام ارادتي كه به مدرس دارم بايد اين گفته را اينگونه تكميل كنم كه «سياست ما قوام ديانت ماست»؛ زيرا ما با اتخاذ سياست‌هاي صحيح مي‌توانيم شرايط تقويت دينداري را در جامعه فراهم كنيم.
 شنبه 23 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن