تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816932873




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ادغام سازمان ها؛ ضرورت قانوني يا مصلحت زماني


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ادغام سازمان ها؛ ضرورت قانوني يا مصلحت زماني
مهرنوش خانزايي - نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز يكشنبه به بررسي يك فوريت طرح "انتزاع سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از رياست جمهوري و الحاق آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي" مي پردازند.


به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، اين طرح با بيش از70 امضاء به هيات رئيسه مجلس تقديم شده كه بر اساس آن سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي از زيرمجموعه هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواهد بود و بخش صنايع دستي نيز به وزارت صنايع و معادن سپرده مي شود.
نمايندگان مجلس هشتم همچنين تدوين دو طرح ديگري با عنوان هاي‌ طرح "ادغام سازمان تربيت بدني در وزارت رفاه و تامين اجتماعي" و طرح "تشكيل وزارت جوانان و ورزش متشكل از سازمان تربيت بدني و سازمان ملي جوانان" را در دستور كار خود دارند.
احمدرضا دستغيب نماينده مردم شيراز از ارائه طرح فوريتي به هيئت رئيسه مجلس در جلسه علني روز يكشنبه خبر داد و اعلام كرد: بر اساس اين طرح كه به امضاي150نماينده رسيده است سازمان تربيت بدني و سازمان ملي جوانان ادغام و وزارت رفاه، ورزش و جوانان تشكيل خواهد شد.
نمايندگان امضا كننده اين دو طرح معتقدند با ادغام دو سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و تربيت بدني در وزارتخانه ها امكان نظارت بيشتر نمايندگان بر عملكرد آنها فراهم خواهد شد.
جلال يحيي زاده نماينده تفت و ميبد و رييس كميته زنان، خانواده و تربيت بدني و جوانان كميسيون فرهنگي مجلس طرح انتزاع برخي معاونت هاي رياست جمهوري و ادغام آنها در وزارتخانه ها را با هدف افزايش نظارت مجلس بر اين نهادها عنوان كرده است.
وي تاكيد دارد:‌ هم اكنون معاونت هاي مهمي در زير مجموعه رياست جمهوري قرار دارند كه بودجه سالانه آنان نسبت به برخي وزارتخانه ها بيشتر است. تلاش نمايندگان براي انتزاع اين سازمان ها از رياست جمهوري و قرار گرفتن آنها تحت عنوان وزارتخانه ها براي افزايش نظارت مجلس بر عملكرد اين دستگاه هاي اجرايي است.
طراحان تاكيد دارند كه بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه، ايجاد وزارتخانه جديد ممنوع است و به همين دليل راهي جز ادغام سازمان ها با وزارتخانه هاي فعلي وجود ندارد.
در اين ميان، يحيي زاده پيشنهاد برخي نمايندگان براي ادغام سازمان ملي جوانان و سازمان تربيت بدني و تشكيل وزارت جوانان و ورزش را مغاير با برنامه چهارم توسعه دانست و گفت: به همين خاطر نمايندگان بدنبال ادغام اين سازمان ها در ديگر وزارتخانه هستند.
كريمي نماينده مشهد نيز در دفاع از طرح انتزاع سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: شايد برخي بخواهند در مورد اين طرح تحليل سياسي كنند اما واقعيت اين است كه اين طرح در راستاي سند چشم انداز20 ساله و كوچك سازي دولت ارايه شده است.
پيمان فروزش نماينده زاهدان نيز در مورد طرح ادغام سازمان ملي جوانان با سازمان تربيت بدني و تشكيل وزارت جوانان اعلام كرد: هدف از اين طرح ايجاد وزارتخانه‌اي قوي ا‌ست به اين منظور كه دستگاه‌ها ديگر جداگانه عمل نكنند ضمن اين‌كه نظارت دقيقي از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بر عملكرد اين سازمان‌ها ايجاد شود.
وي افزود: بايد وزارتخانه‌اي وجود داشته باشد تا به مجلس پاسخگو باشد، در حال حاضر از اين دو سازمان به خوبي نمي‌توانيم بازخواست و سوال كنيم و وظيفه نظارتي ما ناقص مي‌شود. در صورت ايجاد وزارت‌خانه پيگيري‌ها دقيق‌تر و جدي‌تر مي‌شود.
فروزش با بيان اينكه" سازمان ملي جوانان و تربيت بدني از نظر عملكرد با يكديگر متفاوت هستند"، اظهار داشت: اين طرح باعث مي‌شود تا در حوزه اجرا و تفكر با يكديگر همراه شوند.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: بايد وزارتخانه‌اي را تشكيل دهند كه در همه ابعاد فعاليت كند و تربيت بدني تنها يكي از ابعاد اين وزارتخانه است.
فاطمه آليا نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به عملكرد ضعيف سازمان ملي جوانان گفت: منشاء طرح ادغام اين سازمان با تربيت بدني يك تذكر به مسئولان اين سازمان است.
وي علت مطرح شدن اين طرح از سوي برخي از نمايندگان مجلس را برآورده نشدن انتظارات توسط بعضي از معاونان رئيس جمهوري دانست و افزود: عده‌اي از نمايندگان نسبت به بعضي معاونت‌هاي رياست جمهوري انتظاراتي داشتند كه در نهايت رفع نشدن اين توقعات باعث شده است كه متقابلاً نمايندگان نيز با عجله برخورد كنند و سازمان مربوطه را تهديد به ادغام يا انحلال كنند.
اما اين طرح ها واكنش هايي را در بين صاحبنظران و كارشناسان و مسوولان ذيربط به همراه داشته است و اين طرح ها را فاقد پشتوانه تخصصي لازم مي دانند.
حميد رضا حاجي بابايي عضو هيات رييسه مجلس با تاكيد بر مسووليت خطير نمايندگان در وظيفه قانونگذاري و نظارت بر اجراي قانون معتقد است: طراحان در طرح ادغام سازمان گردشگري در وزارت ارشاد و يا ادغام سازمان تربيت بدني در وزارت رفاه و تامين اجتماعي تاكيد بر نظارت بيشتر و كارآمد تر شدن اين سازمان ها دارند.
وي با بيان اينكه " اين حق طبيعي مجلس است"، گفت:‌ ارايه اين طرح ها بايد با كارشناسي بيشتر باشد. سازمان هاي ميراث فرهنگي و تربيت بدني از اهميت و جايگاه ويژه اي در كشور برخورداراست، اين سازمان ها مخاطبان فراواني دارند.
حاجي بابايي افزود: با ارايه اين طرح ها نبايد كاربرد اين سازمان ها تضعيف شود. ادغام سازمان ميراث فرهنگي با وزارت ارشاد بدليل حجم بالاي كار اين سازمان موجب تضعيف كار اين سازمان و پايين آمدن اولويت كاري آن از اولويت اول به اولويت دوم مي شود. ايران يك كشور باستاني است كه در بخش ميراث فرهنگي حرف براي گفتن دارد.
اين عضو هيات رييسه مجلس يادآور شد:‌ نمايندگان مجلس هنوز طرحي با عنوان ادغام سازمان تربيت بدني در وزارت رفاه را به هيات رييسه تقديم نكرده اند و اين طرح در دست بررسي كارشناسي است.
حميد بقايي قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز درباره طرح ادغام سازمان ميراث فرهنگي و وزارت ارشاد تاكيد دارد كه اين سازمان از نمايندگان مجلس هشتم بيشتر از آنكه موضوعاتي چون ادغام اين سازمان را مطرح كنند توقع حمايت بيش‌تر و ارتقاي سطح اين سازمان را دارد.
وي با بيان اينكه " چه دليلي باعث شده ادغام ميراث فرهنگي و وزارت فرهنگ ارشاد اسلامي مطرح شود، ‌گفت:‌ آيا ميراث فرهنگي و گردشگري از اولويت كشور خارج شده است، آيا مسئولان به اين جمع‌بندي رسيده‌اند كه ديگر حمايت از ميراث فرهنگي و گردشگري ضرورتي ندارد و بايد در درجه دوم قرار گيرد.
قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تصريح دارد كه اين سازمان ‌ از نمايندگان مجلس هشتم توقع دارد كه به موضوعات ميراث فرهنگي و گردشگري بيشتر بها دهند و آن را تقويت كنند عملاً با ادغام ميراث فرهنگي در وزارت ارشاد اين سازمان حذف شده و از چرخه خارج مي‌شود.
بقايي ادامه داد: موضوع ميراث فرهنگي و گردشگري در كشور ما پس از اينكه به عنوان معاونت رئيس جمهوري قرار گرفت در بين عموم مردم در سطح داخلي و در بين سازمان‌هاي بين‌المللي گردشگري در سطح خارجي حائز اهميت شد.
وي تصريح دارد:‌ در اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله كشور به موضوع گردشگري توجه ويژه‌اي شده است و اين موضوع جايگاه بالاي اين صنعت را در كشور نشان مي‌دهد بطوريكه بايد در سال 1404 ايران به 20 ميليون گردشگر دست يابد و با طرح چنين موضوعاتي در كشور رسيدن به اين اهداف نيز غير ممكن خواهد شد.
مقام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت:‌ گردشگري داخلي نيز در حال حاضر رشد چشمگيري يافته است و بايد نهادي در سطح مديريت بالا براي آن مديريت، برنامه‌ريزي و نظارت كند اگر سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در زيرمجموعه وزارتخانه‌اي بخواهد تعريف شود قطعاً از رسيدن به اهداف و برنامه‌هاي كلان خود جا مي‌ماند.
عشرت شايق رييس مجموعه فرهنگي سعدآباد و نماينده پيشين مجلس نيز براين باور است كه فعاليت هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با توجه به فراگيري و وسعت حوزه ماموريت در هيچ يك از ماموريت ها و برنامه هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نمي گنجد و اين طرح فاقد پشتوانه تخصصي،‌كارشناسي و تحقيقاتي است.
وي تاكيد دارد: مهمترين اقدام مجلس در شرايط كنوني بايد رشد و اعتلاي فرهنگ كشور بدور از هياهو و شتاب كاري، پيگيري طرح مهندسي فرهنگي باشد.
حسين ذوالفقاري كارشناس ارشد صنعت توريسم نيز تاكيد دارد: طرح ادغام سازمان ميراث فرهنگي با وزارت ارشاد توسط نمايندگان مجلس غيركارشناسانه و فاقد ديدگاه منطقي است و بيشتر جنبه سياسي دارد و قصد دارند از اين طريق به راحتي بتوانند رييس سازمان ميراث فرهنگي را به مجلس دعوت و از او سوال كنند.
بسياري از اين مخالفان طرح ادغام سازمان گردشگري با وزارت ارشاد بر اين موضوع تاكيد دارند كه اين طرح تحت تاثير اظهارات اخير رحيم مشايي رييس اين سازمان قرار گرفته است.
بهروز جعفري، عضو كميسيون فرهنگي مجلس تاكيد دارد:اين طرح در فضايي مطرح مي شود كه مجلس تحت تاثير اظهارات اخير رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قرار گرفته است.
وي گفت: در حال حاضر اين سازمان عنوان معاونت رياست جمهوري را دارد و از اعتبارات و قدرت بالايي برخوردار است.
نماينده سميرم ادامه داد: در سيستم اداراي هرچه سازماني شان بالاتري داشته باشد بهتر مي تواند اقدامات حوزه خود را سامان دهد.
به گفته اين نماينده مجلس، ادغام سازمان ميراث فرهنگي مشكلي را حل نمي كند، زيرا وزارت ارشاد نمي تواند به خوبي اين سازمان را اداره كند.
عضو كميته ميراث فرهنگي و گردشگري مجلس افزود: نمايندگان استدلال مي‌كنند كه در صورتي كه اين سازمان در وزارت ارشاد ادغام شود مي‌توانند با استفاده از ابزار نظارتي خود در مورد مديريت آن تصميم‌گيري كنند.
اما موسي الرضا ثروتي نماينده بجنورد معتقد است: مجلس بهتراست به جاى ادغام معاونت‌هاى رياست جمهوري، در راستاى عمل به قانون يك وزارتخانه را حذف كند.
وي درباره طرح ادغام‌هاى متعدد در مجلس براى ادغام معاونت‌هاى مختلف رئيس‌جمهورى در وزارتخانه‌هاى گوناگون همچون ادغام وزارت رفاه، سازمان ملى جوانان و سازمان تربيت‌بدنى يا ادغام سازمان ميراث فرهنگى در وزارت فرهنگ و ارشاد معتقد است: با توجه به كثرت تعداد وزارتخانه‌ها و لزوم كاهش بدنه دولت و كاهش نيروى انسانى بايد 8 وزارتخانه به 4 وزارتخانه تبديل شود.
وى اظهار داشت: تشكيل وزارتخانه جديد باتوجه به اين كه يك وزارتخانه اضافى نيز از لحاظ قانونى در كشور داريم منطقى به نظر نمى‌رسد.
اين نماينده مجلس كه خود از امضاكنندگان طرح ادغام وزارت رفاه، سازمان ملى جوانان و سازمان تربيت‌بدنى است، گفت: در زمان معرفى وزير رفاه در دولت هشتم، سيد محمد خاتمى رييس جمهوري وقت قول داد كه در سال 83 يك وزارتخانه را كاهش دهد اين موضوع در دولت هشتم و نهم عملى نشد.
سيام.1336 - 1535
 شنبه 23 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن