تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805703514




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از جايگاه و وضعيت سينما در استان كردستان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از جايگاه و وضعيت سينما در استان كردستان
خبرگزاري فارس: به علت نداشتن سالن سينماي مناسب در استان كردستان، سينمادر بين مردم اين استان به ورطه فراموشي سپرده شده است.


به گزارش خبرگزاري فارس از سنندج، وجود سينما و دارا بودن سالن‌هاي زياد با فيلم‌هاي متنوع در هر شهر و شهرستاني، مي‌تواند جوانان و نوجوانان و حتي افراد ميانسال و سالخورده را نيز به سوي خود بكشاند.
بر اساس اين گزارش، استان كردستان با جمعيت يك ميليون و 400 هزار نفر جمعيت كه به نقل از آمار سازمان ملي جوانان استان 520 هزار نفر از اين جمعيت را جوانان 19 تا 29 سال در 9 شهرستان استان تشكيل مي‌دهند از داشتن سالن‌هاي سينماي مناسب بي‌بهره هستند.
يك شهروند سنندجي در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اينكه در استان كردستان يك سالن سينماي مناسب وجود ندارد كه افراد بتوانند از وجود آن بهره‌مند شوند گفت: اين كمبود سبب افزايش روي‌آوري مردم به خريدن فيلم‌هاي سينمايي كه به صورت مجاز و يا قاچاق در بازار عرضه مي‌شود، شده است.
اسعد نوشادي به فرهنگ‌سازي براي ديدن فيلم و رفتن به سينما اشاره كرد و افزود: مسئولان بخش فرهنگي استان مي‌توانند با افزايش كمي و كيفي سينماهاي استان، سبب جذب جوانان و نوجوانان به سينما شوند.
وي اظهار داشت: استان كردستان با داشتن چنين جمعيت جواني تنها يك سالن سينما در مركز استان دارد كه آن هم بيشتر به تالار عروسي شبيه است تا يك محيط فرهنگي، و اين وضعيت شايسته و در خور مردم كردستان نيست و نيازمند توجه بيشتر مسئولان فرهنگي است.
نوشادي يكي ديگر از مشكلات عدم وجود سالن‌هاي سينما در اين استان را، گرايش جوانان و نوجوانان به سمت ديدن ماهواره، سايت‌هاي اينترنتي و خريد فيلم‌هاي غيرمجاز دانست و افزود: وجود سالن‌هاي سينما در شهرهاي اين استان و پخش فيلم‌هاي مخاطب پسند، مانع از گرايش آنان به اين سمت خواهد بود.
يك شهروند ديگر سنندجي نيز عدم جذابيت سالن تنها سينماي استان كردستان در سنندج را سبب كاهش جذب مردم اين شهر به سينما عنوان كرد و گفت: سالن‌ نمايش بدون سيستم گرمايشي و سرمايشي مناسب و يا عدم استفاده از تجهيزات روز و پيشرفته مانع از ورود جوانان به اين مراكز به اصطلاح فرهنگي مي‌شود.
كريم مجيدي خاطر نشان كرد: تنها اميد جوانان استان كردستان در بحث ديدن فيلم در سينما، سينما بهمن سنندج بود كه آن هم با عنوان تعمير اساسي نزديك به دو سال است كه تعطيل شده و شايد يكي ديگر از عوامل بيگانه‌شدن جوانان اين استان با بحث سينما اين موضوع باشد.
وي اذعان داشت: اميدواريم كه توجه دولت و مسئولان به سينماهاي استان، سبب حضور دوباره و بيشتر مردم كردستان در سينما شود.
يك دانشجوي سقزي نيز كه در سنندج تحصيل مي‌كند، يكي از عوامل حضور مردم در سينما را پايين بودن كيفيت و عدم توجه به مسائل و مشكلات جامعه در فيلم‌هاي اكران شده در سينما خواند و تصريح كرد: در صورت توجه به مسائل روز و به ويژه مشكلات جوانان در موضوع فيلم‌ها جوانان را بيشتر به سمت سينما جذب مي‌كند.
شهين محمدي اظهار داشت: بعضي از فيلم‌ها براي يك عده‌اي خاص ساخته مي‌شوند و در نهايت وقتي كه اكران آن آغاز مي‌شود با شكست فيلم در گيشه مواجه خواهد بود.
وي اظهار داشت: متاسفانه بعضي از تهيه كننده‌ها و يا كارگردانان وقتي كه فيلم را مي‌سازنند و در مناظر نقد و بررسي قرار مي‌گيرند، هدف از ساختن فيلم را راضي كردن دل خود مي‌دانند.
محمدي افزود: وقتي كه كارگردان فيلمي را براي راضي كردن خود مي‌سازد ديگر به نياز بيننده توجه نمي‌كند و اين امر نگاه مردم به سينما را تغيير مي‌دهد.
يك فعال حوزه سينما در سنندج نيز علت كاهش رفتن مردم به سينما را توزيع همزمان فيلم با اكران آن در سينماها مي‌داند.
فرشيد الله‌ويسي افزود: اين امر علاوه بر عدم جذب افراد به سينما، سبب متضرر شدن تهيه كننده و عوامل تهيه آن فيلم خواهد بود.
اين شهروند سنندجي افزود: خوشبختانه دولت در چند ماه گذشته نسبت به جمع‌آوري اين فيلم‌ها در كشور اقدام كرده ولي تا كنون در استان كردستان هيچگونه برخوردي با اين افراد نشده است.
الله‌ويسي اظهار داشت: اميدواريم با جمع‌آوري اين افراد كه به بدنه سينماي كشورمان آسيب مي‌رسانند، باري ديگر مردم با سينما آشتي كنند.
يك كار‌شناس سينما نيز به خبرنگار فارس در سنندج گفت: تنوع و هوشياري به مخاطب نخستين رسالت سينما است و مضاميني را كه در قالب مديوم رسانه بيان مي‌كند بايد قابل فهم و تاثير مثبت در بيننده بگذارد.
شجر نافعي افزود: سرگرمي به عنوان رسالت دوم و مهم سينما است كه با پيام‌هاي اخلاقي به منظور روشنگري فيلم مطرح مي‌شود كه مي‌توان به آثار داريوش مهرجويي اشاره كرد.
وي اظهار داشت: سينما يك هنر صرف نيست، بلكه امروز به عنوان يك صنعت هم مطرح مي‌شود و براي بعضي از سرمايه‌گذاران تجارت مناسب و سودآوري است.
نافعي افزود: بعضي از فيلم‌ها براي تسخير گيشه از بازيگران خوش چهره وزيبا استفاده مي‌كنند كه به اين نوع از فيلم‌ها، فيلم گيشه پسند مي‌گويند كه متاسفانه در كشور ايران اين گونه باب شده كه فيلم‌هاي گيشه پسند از نظر داستان، محتوا و تصويربرداري و تكنيك‌هاي كارگرداني فيلم‌هاي ضعيفي به شمار مي‌روند.
نافعي اذعان داشت: در هر كشوري از اين نوع سينما با تكنيك‌ها واز نظر داستاني داراي محتوا ساخته مي‌شود ولي در كشورما اين چنين نيست.
وي در خصوص جلوگيري از ساخت چنين فيلم‌هاي گفت: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي نبايد از اين گونه فيلم‌ها حمايت كند و يا به چنين فيلم‌هايي پروانه ساخت و حتي نمايش دهد.
اين كارشناس سينما اظهار داشت: متاسفانه بعضي از فيلمسازان كشور از روي جوامع غربي و حتي فيلم‌هاي فارسي‌ گذشته كپي مي‌كنند كه اين كار در شان وجايگاه بدنه سينماي كشور نيست.
نافعي در خصوص توليد يك اثر ديني گفت: برداشت بعضي از فيلمسازان از سينماي ديني فقط ظاهري است و به باطن آن توجهي نمي‌كنند كه اين خود بزرگترين مشكل سينماي ديني كشوراست.
وي افزود: قرآن كامل‌ترين مرجع براي فيلمسازاني است كه مي‌خواهند در حيطه سينماي ديني فعاليت كنند و در آيه آيه‌هاي قرآن مي‌توان سوژه‌هاي ناب را ديد.
مسئول كارگاه فيلم حوزه هنري استان كردستان در بخشي ديگر از سخنانش گفت: وضعيت توليدات در استان كردستان تعريف خوبي ندارد كه اين امر ناشي از نبود امكانات وعدم حمايت مالي از فيلم‌سازان اين استان است.
نافعي افزود: يكي ديگر از مشكلات فيلمسازان كردستاني نداشتن سوژه وفيلمنامه مناسب است و نداشتن يك فيلمنامه خوب، هيچ فيلمي را تضمين نمي‌كند.
وي ضعف در فيلم‌ها را نداشتن فيلمنامه خوب دانست وافزود: با يك فيلمنامه خوب مي‌توان يك فيلم بد ساخت ولي با يك فيلمنامه بد نمي‌توان يك فيلم را خوب به اجرا درآورد.
اين كارشناس سينماادامه داد: مهم‌ترين آفت سينماي استانكردستان، نداشتن فيلمنامه قوي است كه اميدواريم فيلمسازان كردستاني بتوانند با مطالعه وآشنايي با علم روز جهان اين مشكل را هم برطرف كنند.
معاون اداري مالي حوزه هنري استان كردستان گفت: در راستاي تقويت زير ساخت‌هاي فرهنگي در استان با تغيير كاربري، سينما بهمن سنندج به مجتمع سينماي تبديل مي‌شود.
امين مرادي افزود: مقاوم‌سازي زير بناي ساختمان، مطالعات اجرايي و معماري داخلي انجام شده و تاكنون شصت درصد رشد فيزيكي داشته است.
وي در خصوص تاخير در بهره‌برداري اين سينما اظهار داشت: هدف حوزه هنري تعويض صندلي و تعميرات جزئي در سينما بود، ولي با تلاش حوزه و مساعدت استانداري و سينما شهر، سينما بهمن با تغيير كاربري به مجتمع سينمايي تبديل مي‌شود كه اين امر، هم زمان‌بر و هم نياز به اعتباري مناسب دارد.
وي افزود: حوزه هنري مي‌توانست با تغيير چند صندلي، رنگ‌آميزي ساختمان، تعويض پرده و آپارات، سينما را دوباره راه‌اندازي كند.
مرادي تصريح كرد: حوزه هنري در راستاي خدمت‌رساني به هنرمندان و مردم استان و ساخت يك مجتمع كه در شان مردم كردستان باشد اصرار و تلاش ورزيد كه خوشبختانه با موافقت اين پروژه، كار اجرايي آن شكل گرفت و اميدواريم بزودي اين مجتمع به بهره‌برداري برسد.
وي اظهار داشت: اين مجتمع شامل سه سالن سينما با امكانات رفاهي خانواده، كافي نت، كافي‌شاپ، مهدسينمايي، آپارات جديد، صداي دالبي، سيستم سرما و گرمايش و تعويض صندلي‌هاست.
معاون اداري و مالي حوزه هنري استان كردستان در خصوص عدم نمايش فيلم در بزرگترين سينماي روباز خاورميانه در سنندج گفت: حوزه هنري در تفاهم‌نامه‌اي با شهرداري سنندج، فقط تامين فيلم اين سينما را پذيرفته است.
مرادي با اشاره به اينكه حوزه هنري استان هيچ مسئوليتي در قبال تعوض آپارات و پرده اين سينما ندارد اذعان داشت: اين وظيفه شهرداري سنندج است كه متاسفانه تاكنون هيچ‌گونه اقدامي انجام نداده است.
وي اظهار داشت: حوزه هنري با هماهنگي در تهران چهار فيلم را سفارش داد كه بارها با شهرداري مذاكره شد، ولي شهرداري نسبت به نمايش اين فيلم‌ها هيچ اقدام خاصي نكرد.
مرادي نمايش فيلم در بزرگترين سينماي روباز خاورميانه در سنندج در تعطيلات تابستان را زمينه مناسبي براي افزايش جذب گردشگر به استان دانست و تصريح كرد: ديدن فيلم در اين سينما در ايام تابستان مي‌توانست علاوه بر جذب گردشگر، جلوه‌اي خاص به پارك جنگلي آبيدر ببخشد.
معاون حوزه هنري استان كردستان اذعان داشت: متاسفانه شهرداري سنندج به بحث فرهنگ و زيرساخت‌هاي آن در سنندج توجه نمي‌كند و همين امر مهم سبب عدم نمايش در اين سينماي روباز شده است.
مرادي خاطرنشان كرد: شهرداري سنندج با تغيير در نگاه خود كه تنها گرفتن عوارض از مراكز فرهنگي و هنري است، با ديدي بهتر مي‌تواند به بحث فرهنگ و هنر در استان و همكاري و تعامل بهتر و بيشتر با اين مراكز بپردازد.
سرپرست انجمن سينماي جوانان ايران، دفتر سنندج نيز به خبرنگار فارس در سنندج گفت: سينما به عنوان كامل‌ترين هنر است و مي‌توان تمامي هنرها را در آن پيدا كرد.
سيروس ثنايي به وضعيت سينما و هنرمندان استان در اين موضوع اشاره كرد و افزود: سينما در استان كردستان جايگاه خاصي دارد و شايد اين بيگانگي امروز جوانان با سينما، ناشي از كمبود سالن‌هاي نمايش باشد.
وي اظهار داشت: هنرمندان كردستان با استفاده از تجربه‌هاي خلاق خود در اين زمينه جذب رسانه ملي و بدنه سينماي كشور شده‌اند كه اين امر سبب سربلندي استان كردستان است.
ثنايي گفت: همچنين اين هنرمندان با توليد آثار ناب و فاخر در زمينه فيلم كوتاه و بلند و حضور و افتخارآفريني در جشنواره‌هاي بين‌المللي نام استان كردستان را بر بلنداي جهان تثبيت كرده‌اند.
ثنايي بزرگترين مشكل انجمن سينماي جوانان سنندج را عدم حمايت مالي از اين انجمن دانست و افزود: انجمن از ظرفيت‌ها و استعداد‌هاي خوبي برخوردار است كه متاسفانه نبود حمايت مالي از اين ظرفيت‌ها و استعدادها در راستاي سياست‌هاي فرهنگي سبب سوء استفاده دشمنان نظام مي‌شود.
وي گفت: انجمن سينماي جوانان سنندج از ابتداي سال جاري مجوز 20 فيلم كوتاه را صادر نموده كه شش فيلم آن از حمايت انجمن بهره برده است.
گزارش از توفيق مفاخري
انتهاي پيام/ب
 شنبه 23 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن