تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816335928




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رابطه توافقنامه بغداد - واشنگتن با زمزمه خروج ارتش آمريكا از عراق


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رابطه توافقنامه بغداد - واشنگتن با زمزمه خروج ارتش آمريكا از عراق
بغداد - مقام هاي آمريكايي اين روزها جريان رسانه اي گسترده اي را حاكي از ترديد در مورد اوضاع عراق و "بازگشت به عقب " در مساله امنيت اين كشور و نيز خروج نيروهاي نظامي خود از عراق به راه انداخته اند.


اين درحالي است كه بحث و جدل پيرامون توافقنامه امنيتي آمريكا و عراق نيز به اوج خود رسيده
است.
در اين خصوص دفتر ايرنا در بغداد، ضمن مروري بر روند اوضاع امنيتي عراق، به اهداف آمريكا از تصميم به خروج هشت هزار نظامي از عراق و تحليل هاي پيرامون آن، پرداخته است.
از جمله اينكه آيا تصميم بوش يك حركت تبليغاتي در چارچوب انتخابات رياست جمهوري امريكا است يا به توافقنامه امنيتي بلند مدت واشنگتن بغداد ارتباط دارد؟
بحث خروج نظاميان آمريكايي از عراق ، اولين بار از حدود يك سال پيش در جريان تبليغات انتخاباتي دمكرات ها شروع شد. اما همان زمان جمهوريخواهان در كنگره از درخواست فرماندهي ارتش آمريكا در عراق مبني بر اعزام نيروي اضافي به اين كشور حمايت كردند كه به دنبال آن نزديك به 30 هزار نيروي جديد وارد عراق شد.
با ورود نيروهاي جديد يك سلسله عمليات تهاجمي و پاكسازي عليه القاعده آغاز شد كه نتيجه اين عمليات، پس از چند ماه منجر به بهبود نسبي اوضاع امنيتي گرديد و در حقيقت مي توان گفت كه اين موضوع، وضعيت جمهوريخواهان و دولت بوش را در مقابل دمكرات ها تا حدودي بهبود بخشيد.
با اين حال همان زمان، هم دولت آمريكا و هم عراقي هايي كه در واكنش هايي بسيار خوشبينانه موضوع بهبود امنيت عراق را در تبليغات رسانه اي پي مي گرفتند، مي دانستند كه بهبود ايجاد شده امنيتي را نمي توان يك امنيت پايدار قلمداد كرد.
از جمله دلايل اين مدعا را مي توان در اين مساله دانست كه القاعده در تغيير صحنه عمليات مسلحانه و بازسازي تشكيلات مسلح خود توانمندي بالايي دارد.
اين برداشت را اولين بار ژنرال "مارك هرتزلينگ " فرمانده آمريكايي عمليات موصل در بهمن ماه گذشته بر زبان آورد.
برخي ناظران سياسي در بغداد معتقدند، اگرچه بغداد از اواخر 2007 ديگر صحنه جنگ هاي شهري نبوده و از وقوع انفجارها و عمليات انتحاري نيز تا حدود زيادي كاسته شده، اما همه اينها را نمي توان دليل وجود امنيت واقعي و پايدار تلقي كرد بطوري كه طي ماه هاي اخير، گروه هاي تروريستي توانسته اند بارها بغداد پايتخت عراق را از وضعيت عادي خارج سازند.
برخي تحليلگران نيز مي گويند اوضاع عراق آنگونه كه برخي آمريكايي ها و مقامات نظامي عراق "غيرقابل بازگشت " توصيف مي كنند، نيست و دامنه ناآرامي هايي كه هم اكنون در استان هاي موصل و دياله وجود دارد، بار ديگر مي تواند به بغداد كشيده شود.
اما سووال اينجاست كه چرا مقام هاي آمريكايي كه از اواسط 2007 سعي داشتند نتيجه پنج سال عمليات نظامي در عراق را با علامت "پيروزي " همراه سازند، در روزهاي اخير يكباره اظهارات ترديد آميز بر زبان مي رانند؟، بطوري كه "رايان كروكر" سفير آمريكا در عراق ، "رابرت گيتس " وزير دفاع آمريكا و نيز "مايكل مولن " رييس ستاد ارتش آمريكا، در اظهاراتي از احتمال بازگشت و تغيير اوضاع در عراق سخن گفته اند.
اين زمزمه ها از هنگامي شروع شد كه "جورج بوش" رييس جمهوري آمريكا هفته گذشته تصميم خود را براي خروج هشت هزار نظامي آمريكايي از عراق و اعزام نيمي از آنان به افغانستان ، به فرماندهان ارشد نظامي اين كشور ابلاغ كرد.
دولت عراق و جريان هاي سياسي اين كشور طي يك هفته اي كه از اعلام اين خبر گذشته هنوز واكنش صريحي نشان نداده اند و به نظر مي رسد درك اين حركت واشنگتن كمي دشوار باشد : "حركتي در چارچوب بازي توافقنامه ؟" يا "جرياني با سمت و سوي تبليغات انتخاباتي جمهوري خواهان ؟".
برخي تحليلگران و حتي "اسامه النجفي " نماينده پارلمان عراق سعي كرده اند تصميم بوش را "مصرف داخلي " براي جمهوريخواهان تلقي كنند و خيلي ازعراقي ها هم علاقه دارند، چنين باشد، اما باور اين مطلب كمي دشوار به نظر مي رسد، چرا كه اگر هم مصرف داخلي داشته باشد، بي ربط به سرنوشت عراق نيست.
بي شك عراقي ها هم زيربار امضاي توافقنامه اي كه حاكميت ملي و استقلال اين كشور را نقض كند نخواهند رفت، اما اين نكته مهم را نيز نبايد فراموش كرد كه دولت عراق و غالب جريان هاي سياسي اين كشور، خروج بي برنامه نظاميان آمريكايي از كشورشان را به مثابه بازگشت به عقب اوضاع امنيتي تلقي مي كنند.
از همين رو، عراقي ها خواستار تعيين يك جدول زماني هستند كه مرحله به مرحله برنامه خروج آمريكايي ها را مشخص كرده و در نهايت زمان نهايي خروج كامل اين نيروها و واگذاري مسووليت كامل امنيت كشور را تعيين كند و البته همزمان نيروهاي عراقي نيز بايد طي اين مدت آمادگي كامل را براي تحويل مسووليت امنيت كامل عراق كسب كرده باشند.
ديدگاه برخي كارشناسان سياسي در خصوص خروج نظاميان آمريكايي، بر اين اصل مبتني است كه ارتش جوان و نيروهاي امنيتي نوپاي عراق، هنوز جا نيفتاده و از اعتماد به نفس لازم جهت تحويل گرفتن مسووليت كامل سراسر عراق برخوردار نيستند.
اين كارشناسان بويژه تاكيد دارند كه طي پنج سال گذشته، اگرچه ارتش و نيروهاي امنيتي عراق نقش اساسي در بهبود اوضاع امنيتي عراق داشته و بيشترين هزينه از نظر تلفات انساني و مادي را پرداخته اند، اما همواره در سايه نظاميان آمريكايي قرار داشته اند.
حتي ديدگاه بدبينانه تري هم در اين خصوص وجود دارد، اينكه : "ارتش عراق هنوز بطور كامل يك ارتش ملي نيست، به طوري كه گرايش هاي قومي فرماندهان ارشد نظامي، بر گرايش هاي ملي آنان غلبه دارد."
از طرفي عراقي ها اين را هم مي دانند كه آمريكايي ها به رغم سركوب گروه هاي تروريستي طي سال هاي اخير، روزنه هايي را نيز عمدا براي بازگشت اوضاع به عقب بازگذاشته اند و طي يك سال اخير نيز خود آنان بارها به اين نكته كه احتمال بازگشت وجود دارد، اشاره كرده اند.
از همين رو نگراني و دغدغه بازگشت اوضاع همواره با رهبران سياسي عراق همراه خواهد بود و به نظر مي رسد آمريكايي ها از آن به عنوان يك برگ برنده در حال سوء استفاده هستند.
ناظران سياسي كه اعتقاد دارند، هدف آمريكايي ها از اعلام طرح كاهش نيرو در عراق ، آن هم خارج از يك جدول زماني، بيشتر "تهديد رهبران سياسي عراق به برهم زدن بازي و رها كردن سرنوشت اين كشور، در صورت رد خواست آمريكا در خصوص توافقنامه است "، معتقدند كه آمريكايي ها قلبا خواستار خروج از عراق نيستند و آن را مغاير منافع ملي خود در چارچوب استراتژي امنيت ملي آمريكا در بلند مدت مي دانند.
اين كارشناسان اعتقاد دارند، اعلام خروج هشت هزار نيروي آمريكايي ، آن هم يك هفته مانده به مهلت واشنگتن براي ارائه پاسخ به پيشنهادهاي عراق در خصوص "مصونيت نظاميان آمريكايي ، تعيين جدول زمانبندي خروج نيروها و بحث جابجايي و تحرك نيروها در عراق "، بايد در چارچوب بحث و جدل ها در خصوص توافقنامه بلند مدت امنيتي ميان آمريكا و عراق مورد ارزيابي قرار گيرد.
به هرحال طي دو روز آينده موعد پاسخ آمريكايي ها به اعتراض و پيشنهادهاي طرف عراقي در خصوص متن پيش نويس تنظيم شده از سوي واشنگتن فرا مي رسد و اين پرونده پر ماجرا به پارلمان عراق مي رود تا در آنجا مورد بررسي قرار گيرد، جايي كه پيشاپيش اعلام شده ، براحتي ، به توافقنامه اي كه حاكميت عراق را نقض كند، راي نخواهد داد.
بي شك بوش در مهلت اندك باقي مانده به پايان رياست اش بر كاخ سفيد به دنبال كسب يك دستاورد بزرگ از جنگ پنج ساله در عراق است و توافقنامه امنيتي ، اگر آنگونه كه تنظيم شده ، با دولت عراق به امضا برسد، عملا اين دستاورد براي او تحقق يافته است ، ضمن آنكه يك امتياز براي نامزد جمهوريخواهان نيز محسوب خواهد شد و علاوه بر آن برگ "خروج نظاميان از عراق " را نيز از دمكرات ها خواهد گرفت .
خاورم/1770**1368
 شنبه 23 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن