تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819902870




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بورس و بازار - تحريم در آمريكا، توقف در تهران


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: بورس و بازار - تحريم در آمريكا، توقف در تهران


بورس و بازار - تحريم در آمريكا، توقف در تهران

گروه‌ اقتصاد:‌دريا توفاني شده است. شايد مديرعامل شركت كشتيراني هنگامي كه اعلام كرد سال 87 دوران اوج‌گيري حمل‌و‌نقل دريايي ايران خواهد بود، روياپردازي پيشه كرده بود چراكه چندي پس از اين اظهارنظرها كشتي‌هاي ايراني در سومالي ربوده شدند و اندكي بعد نيز ايالات متحده كشتيراني ايران را تحريم كرد. دو هفته پيش كشتيرانان سه كشور در آب‌هاي سومالي با پرچم دزدان دريايي روبه‌رو شدند تا خاطرات نشان جمجمه و دو استخوان در ذهن‌ها زنده شده باشد. اما هنگامي كه آنان از واهمه ربايندگان رهايي يافتند شايد گمان نمي‌كردند كه چند روزي بعد سازمان كشتيراني ايران نيز با اطلاعيه‌اي مواجه شود كه اين‌بار نه نشان دزدان دريايي كه آرم وزارت خزانه‌داري ايالات متحده بر آن خورده است.

داستان‌هاي سده 18 اگر سيماي متفاوتي از دزدان دريايي ترسيم مي‌كرد اين بار سومالي‌ها نه با اسلحه‌هاي سرپر كه با سلاح‌هاي مدرن در مقابل كشتي‌هاي ايراني و ژاپني صف‌آرايي كردند. اما دريا توفاني‌تر از آن است كه ملوانان ايراني تصور مي‌كردند. هنوز هفته به پايان نرسيده بود كه شبيخوني تازه مسير حركت ناوهاي ايراني را تغيير داد. اين‌بار اما صداي گروگانگيران از سومالي به گوش نمي‌رسيد. پالس‌هايي از ايالات متحده انتشار يافت: «آمريكا شركت كشتيراني ايران و سازمان‌هاي وابسته به آن را مشمول تحريم‌هاي اقتصادي قرار داد.» خبر شتابان‌تر از امواج دريايي به تهران رسيد ولي تكذيبيه‌هاي متوالي كشتيراني نيز شتابي بسيار داشت: «كشتيراني ايران با رد اتهامات مطرح شده از سوي آمريكا اعلام كرد: فعاليت اين شركت دقيقا در چارچوب مقررات و قوانين بين‌المللي بوده و هيچگونه تخطي از قوانين حاكم بر اين صنعت در كشتيراني ايران قابل پذيرش نيست. اين شركت در واكنش به تحريم وضع شده از سوي دولت آمريكا و همچنين طرح ادعاهاي واهي و بي‌اساس توسط كشور مذكور اعلام كرد: كشتيراني جمهوري اسلامي ايران از چندين سال پيش از قالب يك شركت دولتي خارج و با ورود به بورس در قالب يك شركت خصوصي سهامي عام با چندين هزار سهامدار، فعاليت اقتصادي خود را كاملا منطبق با قوانين و مقررات بين‌المللي انجام مي‌دهد. كشتيراني جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه اتهامات مطرح شده از طرف آمريكا تهمتي بيش نيست و دروغ محض است، يادآور شد: اسناد صادره از طرف كشتيراني جمهوري اسلامي ايران كاملا مستند به مدارك بوده و به هيچ‌وجه اسناد ساختگي و دستكاري شده كه مورد ادعاي دولت آمريكاست توسط شركت معتبري چون كشتيراني جمهوري اسلامي ايران صادر نمي‌شود علاوه بر اين تمامي مدارك مربوط به محمولات و بار كشتي‌ها نيز به تاييد مقامات بندري كشورهايي كه كشتي‌هاي اين شركت در آنها تردد دارند مي‌رسد.» ملوانان و ناخدايان كشتيراني شايد تنها اصول مواجهه با امواج را آموخته بودند. آنان هنوز در افسردگي شكست از دزدان دريايي بودند كه سناي آمريكا داستاني تازه را آغاز كرد. كشتيراني ايران متهم شده كه در انتقال تسليحات وارد شده است ولي روابط عمومي كشتيراني چنين اتهامي را رد مي‌كند: «اين ادعاي آمريكا مشابه ساير ادعاهايي است كه همواره كشورهاي مستقل را به آن متهم مي‌كنند بدون اينكه براي اثبات آن سند و مدركي ارائه كنند.»
براساس اطلاعات وب‌سايت شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، اين شركت داراي ١١٥ فروند كشتي است. اين شركت با بيش از هفت هزار پرسنل سالانه كار حمل بيش از ٢٢ ميليون تن كالا را انجام مي‌دهد. اما استوارت لوي، معاون وزير خزانه‌داري آمريكا در امور مبارزه با تروريسم و اطلاعات مالي، روز چهارشنبه در بيانيه‌اي مدعي شد: اقدامات شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران بخشي از روند گسترده‌تري از اقدامات جعلي و فريب‌كاري ايران در راستاي توسعه برنامه هسته‌اي و موشكي اين كشور است. كشتيراني ايران اين جريان را به شدت تكذيب كرده است ولي همچنان وزارت خزانه‌داري ايالات متحده بر ادعاهاي خود پافشاري مي‌كند. تحريم شركت كشتيراني ايران و مجموعه‌هاي تابعه آن هرچند از سوي دولت ايران بي‌اثر خوانده شده ولي نگراني‌هايي را ميان فعالان بخش خصوصي به همراه آورده است. در همين حال كشتيراني جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر تجاري بودن ناوگان اين شركت، حمل محصولات نظامي را ادعاي بي‌اساس از سوي دولت آمريكا خواند و يادآور شد: تحريم‌هاي وضع شده از سوي آمريكا تاثيري بر فعاليت‌ كشتيراني جمهوري اسلامي ايران و همچنين تردد كشتي‌هاي اين شركت در آب‌ها و بنادر بين‌المللي نخواهد داشت. اين شركت اعلام كرد: كشتيراني جمهوري اسلامي ايران اتهامات وارده از سوي دولت آمريكا را از طريق مجامع بين‌المللي پيگيري خواهد كرد.
توقف نماد شركت كشتيراني
با اينكه مسوولان كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در بيانيه‌خود اين تحريم را بي‌اثر بر فعاليت‌هاي خود ارزيابي كرده‌اند، اما به نظر مي‌رسد تحريم آمريكايي كشتيراني نخستين اثر خود را بر قيمت سهام اين شركت در بازار سرمايه شاهد باشد. سهامداران شركت كشتيراني تحت تاثير فشار رواني ناشي از تحريم شركت كشتيراني چندان تمايلي براي نگاه‌داشتن اين سهام نخواهند داشت.
از همين رو علي رحماني مديرعامل شركت بورس، ‌ديروز در گفت‌و‌گو با ايسنا از توقف نماد معاملاتي اين شركت خبر داد، ‌هرچند او دليل توقف نماد شركت كشتيراني را ثبت اطلاعات و اعلام تعديل سود هر سهم در سال 86 اعلام كرده‌است، اما ناگفته پيداست كه تحريم آمريكايي‌ها در اتخاذ اين تصميم بي‌تاثير نبوده است. مديرعامل شركت بورس، گفت: نماد شركت كشتيراني به دليل اعلام تعديل سود هر سهم سال 86 و نيز ثبت اطلاعات درخصوص اثر تحريم شركت بر عملكرد سال جاري شنبه 23 شهريور متوقف مي‌شود. رحماني با اشاره به صف فروش شركت توضيح داد: چهارشنبه بعدازظهر آمريكا شركت كشتيراني را در ليست شركت‌هاي تحريمي قرار داد كه اين عامل باعث ايجاد صف فروش براي شركت‌ شده است بنابراين به منظور شفافيت بازار و ارائه اطلاعات نماد شركت‌ متوقف مي‌شود.
55/2 درصد از سهام شركت كشتيراني معادل 127 ميليون و500 هزار سهم به عنوان ششمين شركت اصل 44 در 29 ارديبهشت به قيمت 250 تومان كشف قيمت شد و اكنون با گذشت حدود 117 روز از عرضه اوليه شركت كشتيراني در قيمت 6043 ريال و با بيش از130 درصد رشد از صف فروش 13 ميليوني برخوردار است كه با توجه به صف فروش ميليوني اين سهم و به دليل قرار گرفتن شركت در ليست شركت‌هاي تحت تحريم آمريكا نماد شركت متوقف مي‌شود.
بخش خصوصي نگران‌تر از گذشته
سال گذشته ايالات متحده شركت‌هاي بيمه‌اي را ملزم ساخت تا همكاري خويش با بازرگانان ايراني را متوقف سازند. وقوع اين اتفاق فعاليت‌هاي بخش خصوصي را به شدت تحت تاثير قرار داد. انتشار خبر تحريم شركت كشتيراني نيز براي بخش خصوصي بسيار ناگوار بود. رئيس كميسيون حمل‌و‌نقل اتاق بازرگاني در اين مورد مي‌گويد: «هنوز ابعاد اين موضوع براي ما روشن نشده است. پس از مطالعه دقيق اين جريان مي‌توان در مورد اثرات آن اظهارنظر كرد. اما به هر صورت آنچه مسلم است اينكه 50 درصد حمل‌و‌نقل كالايي ايران توسط شركت كشتيراني صورت مي‌گيرد.» شركت كشتيراني تنها به موضع‌گيري در قبال اين تحريم‌ها اقدام كرده است ولي منابع مطلع خبر مي‌دهند كه دامنه اين تحريم‌ها فشارهاي بسياري را بر فعالان بخش خصوصي ايران اعمال خواهد كرد. رئيس كميسيون حمل‌و‌نقل اتاق روايت مي‌كند كه استفاده از شركت‌هاي خارجي حمل‌و‌نقل دريايي يكي از راه‌هاي گريز از بحران به شمار مي‌آيد. پيش‌تر نيز در هنگامه تحريم شركت‌هاي بيمه‌اي يكي از اعضاي كميسيون حمل‌و‌نقل اتاق بازرگاني استفاده از شركاي جديد خارجي را راهكاري براي رهايي از شكست اقتصادي عنوان كرده بود. يكي ديگر از نمايندگان اتاق بازرگاني ايران در اين مورد مي‌گويد: «اين اتفاق هرچند كه به وسيله جابه‌جايي‌هايي قابل جبران است ولي به طور حتم هزينه‌هاي اضافي را به بخش خصوصي ايران تحميل خواهد كرد.» او ادامه مي‌دهد: «تغيير مسير انتقال كالاها به طور حتم در دستور كار قرار نخواهد گرفت چراكه اين امكان براي بسياري از محصولات صادراتي وجود ندارد ولي استفاده از شركت‌هاي خارجي حمل‌و‌نقل يكي از راهكارهاي كاهش هزينه‌ها خواهد بود.» بخش خصوصي اكنون خود را در مواجهه با اتفاقي تازه مي‌بينند.
پرچم‌هاي برافراشته
شايد تحريم‌هاي آمريكا براي ملوانان ايراني چندان دردسرآفرين نباشد چراكه آنان پيش از اين هم چنين تجربه‌اي را از سرگذرانده بودند. روايت‌هاي بسياري از شيوه مواجهه كشتيرانان ايراني با تحريم‌ها منتشر شده است ولي شايد داستان پرچم‌ها بيش از ديگر روش‌ها براي ايرانيان جذاب باشد. كشتيراني ايران با تعدادي از كشورهاي هم‌پيمان خود به توافق رسيده كه از پرچم‌هاي آنان استفاده كند. اين جريان چندي پيش از سوي يكي از مديران شركت‌هاي كشتيراني گفته شده بود.
 شنبه 23 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن