تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):هر كس برادر (دينى) خود را پنهانى نصيحت كند، او را آراسته و اگر آشكارا نصيحتش نماي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821075102




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشت/جشنواره موسيقي فجر و رويكرد ناتمام مسئولان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: يادداشت/جشنواره موسيقي فجر و رويكرد ناتمام مسئولان
خبرگزاري مهر - گروه موسيقي : رسيدن به جشنواره اي در حد جشنواره هاي معتبر و بين المللي نيازمند آموزش، برنامه ريزي درازمدت، هموار كردن زيرساختهاي فرهنگي، تعامل با فرهنگها و ... است.

به گزارش خبرنگار مهر، بيست وچهارمين دوره جشنواره موسيقي فجر همزمان با سي امين سالگرد پيروزي انقلاب قرار است در نيمه دوم آذرماه برگزار شود. در طول بيست و سه سال گذشته، جشنواره بيست وچهارم نخستين دوره اي بود كه دبير آن به فاصله يكسال و در مراسم اختتاميه دوره قبل معرفي شد. هر چند اين عمل اقدامي سمبليك بود اما مسئولان مي خواستند بگويند كه براي برگزاري جشواره اي در ابعاد بين المللي آن هم به مناسبت سي امين سالگرد اتفاقي مهم چون انقلاب نياز به برنامه ريزي درازمدت و دست كم يكساله وجود دارد.

به هر حال پس از گذشت چندين ماه به نظر مي رسد ستاد و دبيرخانه اين جشنواره با معرفي دبير اجرايي و مستقر شدن دبير هنري جشنواره در دفتر موسيقي از اوايل هفته گذشته فعاليت خود را آغاز كرده است.

شرايط كلي و آيين نامه اجرايي گروههاي داوطلب شركت در جشنواره چندي پيش اعلام و اخبار آن منعكس شد.از اتفاقات مهم در اين دوره موضوع رقابتي شدن گروههاي شركت كننده و پرداخت نشدن دستمزد به گروهها بود. با اين اوصاف به نظر مي رسد پس از سي سال كه از انقلاب مي گذرد و بعد از برگزاري بيست و سه دوره جشنواره موسيقي رويكرد مسئولان و هنرمندان و كليه دست اندركاران برگزاري جشنواره به سوي برگزاري جشنواره اي حرفه اي و نزديك شدن به استاندارهاي برگزاري جشنواره هاي موسيقي در سطح بين الملل است.

ما براي رسيدن به جشنواره اي در حد جشنواره هاي معتبر دنيا نبايد از خود جشنواره آغاز كنيم بلكه راه رسيده به جشنواره اي كه به معناي واقعي جشنواره باشد و نفس شركت در آن نوعي اعتبار و ارزش را براي شركت كنندگان ايجاد كند از جاي ديگري است.آموزش، برنامه ريزي درازمدت، هموار كردن زيرساختهاي فرهنگي، تعامل با فرهنگها و تبادل دانشجو، هنرجو و هنرمند، به رسميت شناختن هنر موسيقي به عنوان يك حرفه و شغل، بالا بردن سطح رفاهي و اجتماعي شاغلان هنر موسيقي از طريق توجه به اركسترها و ... در نهايت به برگزاري جشنواره اي حرفه اي و معتبر مي انجامد.

با نگاهي گذرا به شرايط سخت فعاليت گروههاي موسيقي، نبودن بسترهاي مناسب اجتماعي واقتصادي در حوزه هنر موسيقي به ويژه در شهرستانها، وضعيت نامطلوب آموزش درهنرستانها و مراكز آموزش عالي، معضلات و مشكلات حوزه نظارت و مميزي وتغيير سريع مديريتها و به تبع آن تغيير نگرشها و... نمي توان به اين زوديها چندان اميدي به برگزاري جشنواره اي بين المللي و آن هم در سطح ايده آل و مورد نظرداشت اما حداقل انتظار اين است كه دست اندركاران و مسئولان و متوليان امر با شور و مشورت با اهالي فن در همه شاخه ها بنيان و اساس محكمي را براي اين جشنواره طراحي كنند و اگر به لحاظ سياستگذاري و در حد كلان نمي توانند گره اي را بگشايند دست كم در حوزه تخصصي خود و در نحوه اجراي موسيقي قوانين و مقرراتي را اعمال نكنند كه نوعي عقبگرد و نقض غرض به حساب بيايد.

اخير دبير جشنواره كه در تخصص و تبحر و تجربه او شكي نيست اعلام كرده است كه در جشنواره امسال براي اجراي موسيقي ايراني تعداد گروهها فقط بايد هشت نفر باشند. به نظر مي رسد اين تعداد بر اساس محاسبه تعداد سازهاي ايراني به دست آمده باشد. در اين باره بايد اذعان داشت كه اينگونه متر و معيارها در دنياي امروز و با توجه به پيشرفتهايي كه در زمينه هنرموسيقي در جهت برداشتن موانع ضد خلاقيت به دست آمده است نوعي سطحي نگري و خام انديشي است. اين آيين نامه جشنواره نگارنده را به ياد بخشنامه اي مشابه در دهه شصت مي اندازد كه مسئولي بخشنامه كرده بود كه هنرمندان حق استفاده از ريتم 8/6 را ندارند و جالب آنكه در همان ايام نيز يكي از هنرمندان صاحب نام اين بخشنامه را تاييد و ابلاغ كرده بود.
 جمعه 22 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن