تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816788121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واكنش ها و ديدگاه ها درباره ترور يك مقام حزبي لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: واكنش ها و ديدگاه ها درباره ترور يك مقام حزبي لبنان
بيروت - ترور عضو برجسته دفتر سياسي حزب دمكراتيك لبنان واكنشهاي مخالف را در محكوم كردن اين ترور از سوي گروههاي سياسي 8 مارس و 14 مارس برانگيخت .


به گزارش ايرنا از بيروت ، صالح العريضي كه چهارشنبه شب در اثر انفجار خودرويش كشته شد، معاون طلال ارسلان رييس حزب دمكراتيك و از نزديكترين شخصيتها به وي بود كه تلاش بسياري را براي آشتي بين ارسلان و وليد جنبلاط رييس حزب سوسياليست ترقيخواه از سران گروه 14 مارس انجام داده بود.
وي همچنين به داشتن رابطه با شمار زيادي از سران سوريه معروف بود و پرونده احزاب لبنان از جمله پرونده رابطه بين حزب دمكراتيك و حزب الله را در دست داشت .
برجسته ترين اتهام در اين ترور رژيم صهيونيستي را نشانه رفت و برخي طرفهاي لبناني اين اتهام را به نقل از ارسلان مطرح و اشاره كردند كه اسراييل از ايجاد فتنه و انفجار اوضاع داخلي در لبنان سود مي برد.
بلافاصله پس از انفجار، ميشل سليمان رييس جمهوري لبنان با شخصيتهاي سياسي مختلف تماس گرفت تا اطلاعاتي از جزئيات ترور را به دست آورد و هشدار داد كه بايد درباره توطئه براي بازگرداندن لبنان به تنش به ويژه پس از برقراري آشتي در شمال لبنان و آماده سازي براي گفت وگوي ملي بيدار بود.
نبيه بري رييس مجلس لبنان با محكوم كردن اين ترور، آن را عليه صلح داخلي و گامهاي گسترده و مثبت در آشتي در شمال و دعوت به گفت وگوي ملي دانست .
وي هشدار داد كه عاملان اين جنايت تلاش مي كنند لبنان را به سلسله ترورهاي سياه بازگردانده و به ثبات لبنان ضربه بزنند.
فواد سنيوره نخست وزير لبنان نيز كه تماسهاي سياسي و امنيتي به منظور مهار پيامدهاي اين ترور برقرار كرد، خواستار اتخاذ تدابير امنيتي كافي در منطقه جبل لبنان كه ترور در آن رخ داد و همچنين انجام تحقيقات لازم شد.
وليد جنبلاط نيز به محض وقوع جنايت به شهرك بيصور، محل وقوع انفجار رفت و با محكوم كردن اين اقدام گفت ، اين جنايت ، صلح داخلي را هدف قرار داده است .
وي صلح داخلي در لبنان را مورد تهديد دانست و افزود، العريضي يكي از قهرمانان مقاومت عربي و ملي لبنان بود كه در برابر طرح آمريكايي و صهيونيستي ايستاد.
جنبلاط اظهار داشت : برخي ها از صلح بين من و طلال ارسلان و همچنين از آشتي در شمال و سخنان مثبت بين شخصيتهاي مختلف از جمله سعدالدين حريري رييس جريان "آينده " و سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله زيان مي بينند.
جنبلاط تاكيد كرد كه موضعگيري وي و ارسلان درباره اين جنايت يكسان خواهد بود.
حريري نيز ضمن تماس با ارسلان و جنبلاط، ترور العريضي را محكوم كرد و تلاشهاي جنبلاط براي حفظ وحدت صفوف را ستود.
وي همچنين با خانواده العريضي تماس گرفت و با آنان ابراز همبستگي كرد.
شيخ نعيم حسن رهبر مذهبي دروزيان نيز ترور العريضي را محكوم كرد و آن را اقدامي ناشي از ترس دانست كه آشتي ملي را كه لبنان در ماه مبارك رمضان شاهد آن است و همچنين توافق موجود در استان جبل را هدف قرار داده است .
وي تاكيد كرد كه تلاش براي كاشتن بذر فتنه بين فرزندان يك صف ، به عاملان آن بازخواهد گشت و چنين اقدامهايي ، توان لبنان و صلابت طايفه موحدان دروزي را افزايش خواهد داد.
زياد شويري دبير كل حزب دمكراتيك لبنان نيز اظهار داشت ، اين ترور، پيامي مشكوك از نظر زماني عليه روش ميانه روي و ايجاد ثبات در كشور بود.
تحليلهاي سياسي و خبري در لبنان توافق نظر دارند كه جنايت ترور العريضي تلاش براي هدف قرار دادن تلاشهاي در حال انجام به منظور پايان دادن به بحران سياسي و تنشهاي امنيتي است به ويژه كه اين ترور تنها دو شب پس از انجام آشتي بين طرفهاي سياسي شهر طرابلس در شمال لبنان و يك شب پس از دعوت رييس جمهوري لبنان از طرفهاي لبناني براي مشاركت در گفت وگوي ملي در روز سه شنبه هفته آينده رخ مي دهد.
روزنامه السفير، اين ترور را تلاشي براي ترور آرامش سياسي داخلي و فضاي مثبت سياسي و آشتي در مناطق مختلف دانست .
روزنامه النهار، ترور العريضي را اعتراض خونين به آشتي ها خواند و افزود، در حالي كه لبنان به طور مثبت با روند آشتي ها برخورد مي كرد، اين ترور صورت گرفت .
روزنامه ياد شده افزود، اين جنايت به طور مستقيم ، از يك سو ارسلان را هدف قرار مي دهد به طوري كه نزديكترين شخص به وي ترور مي شود و از سوي ديگر، جنبلاط را هدف قرار مي دهد كه پس از سلسلسه خشونتها در استانهاي بيروت و جبل لبنان در ارديبهشت ماه گذشته ، موفق به وحدت موضعگيري در استان جبل و ايجاد هماهنگي با ديگر رهبر سياسي دروزي يعني ارسلان شد.
روزنامه الديار اين پرسش را مطرح كرد كه آيا آشتي جبل كه نشانه هاي آن در روستاهاي اين منطقه شروع به ظاهر شدن كرد با اين ترور متزلزل مي شود؟ به ويژه كه گفته مي شود جنبلاط با حزب الله از طريق دوستان مشترك تلاش مي كنند نتايج حوادث ارديبهشت ماه را حل و آشتي را برقرار كنند.
روزنامه الاخبار نيز اين موضوع را قابل توجه دانست كه ترور العريضي در فضاي آشتي در طرابلس در شمال و بقاع در شرق لبنان و اعلام دعوت به گفت وگوي ملي انجام شد.
اين روزنامه اشاره كرد كه ترور العريضي ، پس از ترور وسام عيد عضو برجسته ارتش لبنان در پنجم بهمن ماه 1386 نخستين ترور از اين نوع به شمار مي رود.
روزنامه اللواء نيز نوشت ، اين ترور در حالي انجام مي شود كه هنوز جوهر قلمي كه آشتي در طرابلس را امضا كرد، خشك نشده است و وقوع آن ، نگراني هاي امنيتي را بار ديگر به لبناني ها برگرداند.
در پي ترور العريضي ، حالتي از نگراني در مناطق مختلف استان جبل لبنان حاكم است به ويژه كه شايعاتي مبني بر اينكه احزاب وابسته به 8 مارس و 14 مارس در حالت آماده باش قرار دارند، منتشر شده است .
اين امر موجب شد حزب الله و حزب سوسياليست ترقيخواه هماهنگي امنيتي بين خود را افزايش دهند تا مانع وقوع هر گونه مشكل جديد شوند.
نيروهاي ارتش لبنان و امنيت داخلي نيز در مناطق مختلف استان جبل مستقر شده و گشتي هايي را در خيابانها و ايستهاي بازرسي را در ميدانها برقرار كرده اند.
آخرين حادثه تروريستي از اين نوع در لبنان ، چهارشنبه بيست و سوم مردادماه گذشته در طرابلس شمال لبنان روي داد.
در اين حادثه بمبي قوي در يك ايستگاه اتوبوس منفجر شد كه بر اثر آن حدود 15 نفر كه 10 تن از آنان نظاميان لبناني بودند جان باختند.
خاورم 2080 ** 2087 ** 265
 پنجشنبه 21 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن