تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805551778




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حضرت خديجه (س )، حامي رسالت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: حضرت خديجه (س )، حامي رسالت
قم - امروز يكشنبه، دهم رمضان مصادف با ‪ ۲۱‬شهريور سالروز وفات حضرت خديجه (س ) است، بزرگ بانويي كه براي پيامبر اسلام ، حضرت محمد(ص ) همسري فداكار و ايثارگر بود كه درهمه لحظات سخت و آسان زندگي همدم ، همقدم ، همدل ، همراه و همصحبت ايشان بود.

او در نزد پيامبر از احترام و محبوبيتي خاص برخوردار بود، چنانكه از حضرت علي (ع ) روايت شده است : از پيامبر اسلام شنيدم كه فرمودند:بهترين زنان بني اسرائيل درعصرگذشته مريم بنت عمران وبهترين زنان امت، امروز خديجه است.

حضرت خديجه در زمان تبليغ علني اسلام براي دفاع از پپامبر اكرم (ص ) مورد آزار و اذيت كفار قرار مي‌گرفت و سعي مي‌كرد با جانبازي‌هاي خود از شوهرش دفاع و حمايت كند.

دين نوپاي اسلام مانند هر انقلاب فرهنگي و حركت اجتماعي نياز به يك منبع اقتصادي داشت تا اسباب و ابزار مورد نياز خويش را فراهم آورد و در اين راه، با استفاده از اموال و دارايي خديجه تغذيه شد تا به رشد و تعالي رسيد.

حضرت خديجه (س ) با اين اقدام خيرخواهانه خود فرهنگ خيريه را پايه‌گذاري كرد زيرا ايشان با قبول اسلام به عنوان نخستين زن و بذل همه اموال خود نه جزيي از آن توانست مدرسه‌اي بزرگ و جهان شمول را پايه‌گذاري كند.

اين زن در درگاه الهي چنان مرتبه‌اي يافت كه خداوند به او مقام مادري بزرگ بانوي عالم خلقت حضرت فاطمه زهرا(س ) را عطا فرمود.

حضرت خديجه (س ) پس از ‪ ۲۵‬سال زندگي مشترك با پيامبر(ص ) در سن ‪ ۶۵‬سالگي با شرافت وفضيلت در تاريخ دهم رمضان سال دهم بعثت و سه سال قبل از هجرت به نداي حق لبيك گفت و به ديدار معبود شتافت.

پس از وفات ايشان پيامبر اكرم (ص ) پيوسته از ايشان با احترام ياد مي‌كرد ومي فرمود: هرگز خداوند متعال بهتر از او(خديجه ) را بر من نصيب نفرموده است روزي كه من نياز به كمك داشتم به ياري ام آمد و دستم را با مهر و عطوفت گرفت : روزي به من ايمان آورد كه جهانيان نسبت به من كفر مي ورزيدند و روزي مرا تصديق كرد كه جهانيان تكذيبم مي‌كردند و خداوند از او به من اولاد عنايت كرد.

در حديث معتبري ومنقول از شيعه و سني آمده است : كاملترين و بهترين زنان از نظر ايمان چهار تن بوده‌اند كه عبارتند از آسيه، مريم، خديجه و فاطمه (س).

كنيه خديجه، ام المومنين ، پدرش خويلد ابن اسد و مادرش زائده بن الاصم بودند كه هر يك از شخصيت‌هاي برجسته و گرانقدر دوره خود بوده و با چند واسطه به جد اعلاي پيامبر(ص ) مي‌رسيدند.

هاله مادربزرگ خديجه دختر عبدمناف نيز از اجداد پيامبر(ص ) مي‌باشد، بنابراين خديجه از جانب پدر و مادري با پيامبراكرم (ص ) هم نسب مي‌باشد.

خديجه در دوران خود زني شاخص ، بزرگ و محترم بود كه وي را به دليل قداست ، پاكدامني ، برتري و بي‌نظير بودن ايشان از زنان هم عصر در ارزش هاي انساني با القاب زيادي چون مباركه ، طاهره ، كبري و غرا مي‌خواندند.

متاسفانه به دليل عدم وجودمدارك تاريخي درخصوص شخصيت والاي حضرت خديجه (س ) سندي دال برزمان دقيق ولادت اين بانوي مكرم اسلام در دست نيست و تنها با استناد به چهل ساله بودن ايشان در هنگام ازدواج با حضرت محمد(ص ) زمان ولادت ايشان را ‪ ۱۵‬سال پيش از سال عام الفيل و ‪ ۶۸‬سال قبل از هجرت نبوي در شهر مكه مشخص نموده اند.

مي توان فن تجارت را يكي از مهارت‌هاي حضرت خديجه (س ) ذكر كرد كه با انجام مضاربه با ثروتمندان سرشناس و حركت دادن كاروان‌هاي تجاري خود به يمن ، فلسطين ، مصر، شام ، طائف ، عمان ، حبشه و عراق ثروت كلان خود را گسترش مي‌داد.

در آن زمان كه خديجه را زن نخست عرصه تجارت و قابل احترام مي‌دانستند پيامبر اكرم (ص ) نيز به دليل پاكي وامانتداري غيرقابل وصفش محمد امين لقب گرفت و آوازه وي در مكه گسترده شد.

اين شهرت نيكوي حضرت محمد(ص ) خديجه را جذب وي كرده و طي ملاقاتي اين دو با حضور ابوطالب ، حضرت محمد(ص ) به عنوان قافله سالار كاروان تجاري و سرپرست امور بازرگاني حضرت خديجه (س ) انتخاب شد.

موفقيت حضرت محمد(ص ) به دليل هوش سرشار و داد و ستدهاي معقول كه منجر به كسب سود فراوان و بي‌نظيري شد توجه و اعتماد خردمندترين زن حجاز را به درستي و امانتداري محمدامين (ص ) جلب نمود.

پاك سرشتي حضرت محمد(ص ) افكار و انديشه‌هاي خديجه را چنان متحول و دگرگون ساخت كه مسير زندگي و طرز تفكر و روحيه استقلال طلبي‌اش كه هيچ كس را شايسته همسري با خود نمي‌ديد و قصد ازدواج با كسي را نداشت، تغيير داد خديجه برخلاف سنت‌هاي سرزمين حجاز نخستين زني بود كه از شوهر آينده اش خواستار ازدواج شد آن هم زني از اشراف كه ناگهان همه آن رسوم و قيود دست و پاگير را مي‌گسلد و دست به كاري مي‌زند كه پيش از آن حتي خانواده‌هاي معمولي نيز چنين نكرده بودند.

اين زن برجسته كه ديگران نسبت به وي به دليل قدرت و ثروتش تواضع نشان مي دادند اكنون در برابر فضا ئل و ارزش‌هاي والاي انساني وملكوتي محمد(ص ) خاشع شده بود و چنين مقدمات ازدواج اين دو صورت پذيرفت و به مرحله تصميم و تدارك رسيد.

روز موعود تعيين شد و طي مراسم ساده‌اي با حضور نزديك‌ترين اقوام پيامبر مراسم ازدواج با قرائت خطبه عقد توسط عموي حضرت محمد(ص ) كه ازسران قريش بود، صورت گرفت و خانه خديجه به قدوم مبارك پيامبراكرم (ص ) منور شد.

پس از انجام عقد پيامبر از جاي برخاست تا خانه خود را براي ورود همسرش آماده سازد كه خديجه گفت : محمد كجا مي‌روي. اكنون خانه من خانه توست و كليد همه صندوق‌ها در اختيار تو و من از امروز كنيز و فرماندار تو هستم .

در اين زمان هيچ كس نمي‌دانست كه به زودي اين خانه اشرافي محل نزول وحي خواهد شد واين پيوند زناشويي ايثارگرانه ‪۱۵‬سال آينده بستر هزينه كردن اين ثروت هنگفت را در راه توسعه اسلام فراهم مي‌آورد.

امسال به پاسداشت سالروز وفات حضرت خديجه (س ) قرار است امروز در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س ) قم سوگواره‌اي به نام حامي رسالت برگزار شود.ك /‪۱۵۵۱/۷۴۰۲/۵۳۶ ۴‬
 پنجشنبه 21 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 233]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن