تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837714725




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در شكایت از جهان و مدح پیغمبراكرم صلی الله علیه و آله و سلّم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: كمال‌الدین اسماعیل(مقتول به سال 635 هـ)كمال‌الدین اصفهانی معروف به خلاّق‌المعانی فرزند جمال‌الدین اصفهانی است. وی از قصیده سرایان بزرگ ایران است كه زندگیش با حمله مغول همزمان بود. وی بیشتر خاندان صاعد را كه ریاست شافعیّه را داشتند مدح كرد. اواخر عمرش به عزلت گذشت تا در سال 635 هجری به دست مغولان به قتل رسید. استادی وی در خلق معانی جدید است. دیوانش چاپ شده است. تركیب بند در وصف خاتم النبیین ای جز به احترام، خدایت نبرده نام وای سلك انبیا ز وجود تو با نظام در دست عقل، نور مساعی تو چراغ بر كام نفس، حكم مناهی تو لگام از آتش سنان تو یك شعله نور صبح وز پرچم سیاه تو یك تار زلف شام فتراك‌1 توست عروه وثقی2كه جبرئیل در وی زند ز بهر شرف دست اعتصام3 گر صورت تو رحمت عالم نیامدی از حضرت خدای كه دادی به ما پیام؟ چل روز از آن سبب گل آدم سرشته شد4 تا قصر دین به خشت وجودت شود تمام ای نقش كرده بر صفحات وجود خویش عرش مجید نام ترا از برای نام پر جوش دیگ سینه چه داری كه می‌پزند در مطبخ «ابیت 5» ترا گونه گون طعام در موكب جلال تو از عجز بازماند روح القدس به منزل الاّله مقام6 نزدیك تو چه تحفه فرستیم ما ز دور؟ در دست ما همین صلوات است و السلام عیسی ز مقدم تو به ایام مژده داد ازیمن آن سخن نفسش جان به مرده داد ای كرده خاك پای تو با عرش همسری ختم است بر كمال تو ختم پیمبری در معرض ظهور نكرد از علوّ قدر با آفتاب، سایه شخصت برابری باد صبا ببست میان نصرت ترا دیدی چراغ را كه دهد باد یاوری؟ دریای وحی را شده، غوّاص، جبرئیل جوهر كلام حق و زبان تو جوهری تو كرده از تواضع درویشی اختیار وز همّت تو یافته دریا توانگری بر عزم قاب قوسین 7 اندر دمی لطیف چون تیربر گذشته زافلاك چنبری بر راه تو نهاده فلك صد هزار چشم تا جز فراز دیده او گام نسپری هر هفت كرده8 چرخ و به راه تو آمده بر آرزوی ان كه در او بو كه‌ 9بنگری تو بر گذشته فارغ و آزاد از همه جایی كه جبرئیل ندانست رهبری بی‌واسطه رسیده به صندوق سرّ تو چندان جواهر كرم و بنده پروری در حضرت الهی چون ما به حضرتت در بند عجز كرده زبان ثناگری برهان معجز تو كلام الهی است نه چون كلیم و ذوالنون از مار و ماهی است10 ای با علوّ همت تو آسمان زمین و ای گام اوّلین تو بر چرخ هفتمین روح‌الله ار ز آستی مریم آمده است صد مریم است روح تو را اندر آستین محبوب حق شد آنكه تو را كرد پیروی وه كز كجاست تا به كجا منصبی چنین تقدیر بر كشیده به میزان همّتت وز پرّ پشّه بود سبك مایه‌تر زمین ای تیر دیده دوز تو از كیش «مارمیت‌ 11» وای سنجق12 سپاه تو خیل مسوّمین13 از شرح لفظ تو دهن نقل پر شكر و زیاد خلق تو نفس عقل عنبرین عزم درست تو ز پی نصرت صوات بر هم شكسته لشكر كفر خطا چو چین پیروزه فلك بنسودی كف وجود نام «محمّد(ص)» ارنبدی نقش آن نگین آدم كه دانه یی ز بهشتش بدر فكند از خرمن شفاعت تو هست خوشه چین ظلمت زدای عالم جانی از آنكه هست لفظ تو آفتاب و نفس صبح راستین تلقین ذكر كرده كفت سنگریزه را14 انبار رزق كرده دلت ظلّ نیزه را15 من بنده گرچه نظم ثنای تو می‌كنم نظم ثنای تو نه سزای تو می‌كنم تو  فارغی ز مدح چو من صدهزار، لیك من خود تقرّبی به خدای تو می‌كنم خود را بزرگ می‌كنم اندر میان خلق نه آنكه خدمتی ز برای تو می‌كنم بسیار هرزه گفته‌ام از بهر هر كسی اكنون تداركش به ثنای تو می‌كنم از بهر نیكنامی دنیا و آخرت نام بزرگ خویش گدای تو می‌‌كنم من بس نیازمندم و خلق تو بس كریم روی طمع بسوی سخای تو می‌كنم درمانده‌ام به دست غریمان مظلمه16 دریوزه‌ای ز كوی عطای تو می‌كنم ناموس من مبر كه همه عمر پیش خلق دعوی بندگی و ولای تو می‌كنم شرمنده گناهم و آلوده خطا وآنگه چه آرزوی لقای تو می‌كنم دانم كه نا امید نگردم زلطف تو گر استعانتی به دعای تو می‌كنم شرط شفاعت تو ز ما گر كبایر است با ما بسی متاع از این جنس حاضر استپی‌نوشت‌ها:1-فتراك: حلقه جلو زین كه شكار بدان بندند- شكارنبد.2-عروه وثقی: دستاویز استوار.3-اعتصام: چنگ در زدن.4-اشاره است به حدیث قدسی: خمّرت طینة آدم بیدیِّ اربعین صباحاً.5-اشاره است به حدیث نبوی(ص). ابیت عند ربی هویطعمنی و یسقینی: «شب نزد پروردگارم بسر آوردم، او امر طعام داد و آب نوشانید.»6-اشاره دارد به آیه مباركه: و ما منّا الا له مقام معلوم آیه 163 سوره صافات.7-اشاره است به معراج و رسیدن به مقام قرب حضرت حق و آیه شریفه 9 از سوره نجم فكان قاب  قوسین اوادنی: «تا شد به اندازه پهنای دو كمان یا  نزدیكتر،»8-با هفت قلم آرایش كرده: حنا- وسمه- سرخاب- سفیدآب- سرمه- زرك و غالیه.9-بوكه : باشد كه، شاید كه.10- اشاره است به اژدها شدن عصای حضرت موسی(ع) و افتادن حضرت ذوالنون (یونس) به كام ماهی.11-اشاره است به آیه 17 از سوره انفال: فلم تقتلوهم ولكن الله قتلّهم و ما رمیت اذرمیت ولكن الله رمی.12-سنجق: علم و درفش و رایت.13-خیل مسوّمین: در قرآن مجید آمده است: بلی ان تصبر او تنّقوا و یا توكم من فور هم هذا یمددكم ربّكم بخمسة الاف من الملائكة مسوّمین: «فرشتگان نشان داری كه برای یاری مسلمانان به امر خدا آمدند.» (آیه 125، سوره آل عمران)14-اشاره است به تسبیح گفتن سنگریزه در دست پیامبر(ص).15-اشاره است به حدیث: بعثت بی یدی الساعة بالسیف حتی بعبدالله تعالی وحده لا شریك له جعل رزقی تحت رمحی و جعل الذل و الصغار علی من خالف امری (جامع صغیر، ج1 ص125).16-غریمان مظلمه: وامخواهان، آنانكه از سوی دستگاه دیوانی تاوان و غرامت مطالبه می‌كنند.*دیوان كمال‌الدین اسمعیل اصفهانی، به اهتمام حسین بحر‌العلومی، كتابفروشی دهخدا، 1348هـ. ش، طهران، ص2.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 372]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن