تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816851962




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روسيه اشكارا هژموني امريكا را به چالش طلبيده است


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: روسيه اشكارا هژموني امريكا را به چالش طلبيده است
تهران واحد مركزي خبر سياسي 1387/06/20

روسيه دوشنبه گذشته با اعلام استقرار هواپيماهاي ضد زير دريايي در ونزوئلا كشوري كه رئيس جمهور ان هوگو چاوز دشمن امريكا است گام ديگري در تلاش اشكار خود براي مقابله با هژموني امريكا برداشت .
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بروكسل تحليل گران معتقدند اعزام كشتي جنگي
هسته اي پتر كبير كه داراي كلاهك هاي متعارف و غير متعارف ا ست به بندري در ونزوئلا گام جديدي در بازي شطرنج با واشنگتن است .
توما گومار موسسه روابط بين الملل فرانسه گفت اين به معني افزايش ميزان تنش است و اين نگران كننده است.
همزمان با تشديد تنش ها بر سر حضور ناوهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در آبهاي ساحلي روسيه در درياي سياه، روسيه اعلام كرد در نظر دارد هواپيماهاي ضد زير دريايي نيروي دريايي خود را تا پيش از پايان سال بطور موقت در ونزوئلا مستقر كند.
آندري نسترنكو Nesterenko سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه روز دوشنبه گفت "تا قبل از پايان سال ما در نظر داريم شماري از ناوهاي كوچك نيروي دريايي روسيه را به ونزوئلا اعزام و يك هواپيماي ضد زير دريايي خود را نيز موقتي در فرودگاهي در ونزوئلا مستقر كنيم.
نسترنكو افزود رزمناو هسته اي پتر كبير و ناو ضد زيردريايي آدميرال چاباننكو از جمله اين ناوها هستند.
گفتني است هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا روز يكشنبه گفته بود كشورش خود را براي استقبال از ناوهاي جنگي روسيه و تمرين مشترك نظامي با نيروهاي اين
كشور در اب هاي ونزوئلا اماده مي كند.
چاوز در واكنش به مخالفت آمريكا براي اجراي اين تمرين نظامي مشترك تاكيد كرد ونزوئلا كشوري مستقل و ازاد است و دولت آمريكا اجازه ندارد در امور داخلي ونزوئلا دخالت كند. وي افزود با اين كه نيروهاي نظامي ونزوئلا امكانات كمي در اختيار دارند اما همچنان براي تمرين نظامي مشترك با نيروهاي روسيه اماده هستند.
سرهنگ ايگور دايگالو، سخنگوي نيروي دريايي روسيه روز سه شنبه اعلام كرد، نيروي دريايي روسيه توانايي خنثي كردن هر حمله متجاوزان را دارد.
دايگالو گفت" نيروي دريايي روسيه يك بازدارنده قوي و اماده خنثي كردن هر تهديدي عليه امنيت ملي كشور است."
روسيه اعلام كرد، گروهي از ناوگان دريايي اش را متشكل از رزمناو موشكي با توان هسته اي و چند فروند كشتي پشتياني به اقيانوس اتلانتيك براي شركت در رزمايش هاي دريايي مشترك با نيروي دريايي ونزوئلا در ماه نوامبر مي فرستد.
واشنگتن فورا اين اقدام روسيه را كه پاسخي به حضور تقويت شده سازمان پيمان اتلانتيك شمالي ناتو در درياي سياه تلقي شده است به مسخره گرفت.
شان مك كورمك، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا با حالتي تمسخر اميز گفت، اگر روسيه به واقع مي خواهد كشتي هايي را به كارائيب بفرستد كشتي هاي چنداني را يافت نمي كند كه بتوانند اين مسير را بپيمايند.
دايگالو در پاسخ گفت" فراموش نكنيد نيروي دريايي روسيه زير دريايي هاي هسته اي و كشتي هاي دارد كه مي توانند در هر جايي از جهان ماموريت هاي اموزشي و رزمي به انجام رسانند." وي تاكيد كرد" بازگشت نيروي دريايي روسيه به اقيانوس هاي جهان يك حقيقت مسلم است چه شما ان را بپذيريد و چه ان را نپذيريد."
سخنگوي نيروي دريايي روسيه همچنين گفت، روسيه قصد تهديد هيچ ملتي را ندارد و افزود" هدف اصلي نيروي دريايي روسيه تضمين امنيت ملي اين كشور است كساني كه در تلاش براي يافتن دستور كار محرمانه اي در رزمايش هاي دريايي مشترك روسيه و ونزوئلا هستند در اشتباهند."
وي افزود به رغم پيروزي نظامني انها ،‌ روسها از بحران گرجستان پيروزي سياسي به دست نياورندد و فقط حمايت برخي كشورها مثل ونزوئلا و سوريه را به دست اورد
و اين باعث تقويت روابط بين رويسه اين كشورها خواهد شد .
كندوليزا رايس وزير خارجه امريكا دو سال نيم پيش اعلام كرده بود مناسبات امريكا و روسيه تا اين حد خوب نبوده است با اين حال اكنون وي و همتاي روس وي به حملات لفظي برضد يكديگر درباره گرجستان مي پردازند و تحليلگران سياست خارجي در امريكا نگرانند اين مناسبات سرد به اسيب ديدن استيلاي امريكا در جهان منجر شود.
رايس كه كارشناس مسايل شوروي سابق است و به زبان روسي مسلط است حتي پيش از درگيري در اوستياي جنوبي نيز مناسبات بسيار سردي با سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه داشت. با اين حال اين دو نفر درباره مسايلي از جمله مسئله
هسته اي ايران همكاري نزديكي داشتند.
به رغم انكه مناسبات روسيه و امريكا درباره گرجستان به شدت سرد شده است مسئولان امريكايي روز جمعه اعلام كردند رايس نزديك به دو هفته است با لاوروف گفتگو نكرده است يعني از زمان مذاكره درباره اتش بس در اوستياي جنوبي دو طرف هيچ تماسي نداشته اند.
گفتني است رايس همچنين به مسكو سفر نكرده است با اين حال وي براي نشان دادن حمايت امريكا از ميخاييل ساكاشويلي رييس جمهور گرجستان به تفليس سفر كرده است.
جنگ در اوستياي جنوبي موجب شده است مناسبات روسيه و امريكا به تيره ترين وضعيت از زمان جنگ سرد تاكنون برسد. تنشها همچنين پس از انكه امريكا و لهستان درباره استقرار سامانه موشكي امريكا در خاك لهستان موافقت كردند شدت يافته است. روسيه پيش از اين مخالفت شديد خود را با استقرار اين سامانه در خاك لهستان اعلام كرده بود.
روسيه با ناديده گرفتن همه درخواستها و تهديدهاي غرب/ استقلال ابخازي و اوستياي جنوبي از گرجستان را به رسميت شناخت و مسئولان امريكايي را به تحريك درگيري متهم كرده است.
واشنگتن نيز در واكنش به نظر مي رسد تماسهاي بلندپايه را متوقف كرده است و مناسبات دو جانبه را به پيشرفت درباره اين مسئله مورد اختلاف دو كشور ارتباط مي دهد. با اين حال تحليلگران هشدار داده اند كه در چنين بحران شديدي با مسكو نشان دادن روي سرد به روسيه اشتباه است.
ريچارد هاس عضو موسسه تحقيقات شوراي روابط خارجي گفت با توجه به اينكه امريكا برنامه هاي زيادي در ارتباط با روسيه دارد / پيگيري اين سياست در شرايط كنوني جاي سئوال دارد.
رابرت هانتر سفير سابق امريكا در سازمان پيمان اتلانتيك شمالي ناتو مي گويد ما نمي توانيم مناسبات با روسيه را به حال تعليق دراوريم. وي گفت امريكا بايد ديپلماسي با متحدانش را پيگيري كند كه اين مسئله اين معنا را نيز در بر دارد كه بايد با روسها گفتگو شود. مناسبات روسيه و امريكا پيش از اين درگيري نيز سرد بود اين درحالي بود كه در دوره نخست رياست جمهوري بوش تعهدات زيادي درزمان همكاري گسترده استراتژيك با مسكو داده شده بود.
استيون پيفر سفير سابق امريكا در اوكراين گفت حتي به رغم انكه رايس و رابرت گيتس وزير دفاع امريكا كارشناس مسايل شوروي سابق هستند دولت امريكا درگيريهاي ديگري از جمله مسئله عراق را نيز دارد.
اكنون واشنگتن احتمالا تلاش مي كند پيش از برقراري ارتباط با مسكو درباره نحوه واكنش به روسيه با اروپا به توافق برسد. اتحاديه اروپا روز دوشنبه نشستي فوري درباره بحران گرجستان برگزار مي كند و به گفته پيفر ضروري است كه مطمئن شويم واشنگتن و اروپا موضعي واحد درباره اين مسئله دارند.
اقدامات نظامي مسكو در گرجستان كه واشنگتن انرا چالشي براي برنامه موسوم به ازادي و دموكراسي بوش قلمداد ميكند/ موجب شده است دولت بوش در موضعي دفاعي قرار گيرد.
اظهارات رايس درباره مسكو بسيار شديدتر شده است و وي حتي اعلام كرده است كه روسيه يك ياغي است كه خواستار خفه كردن تفليس است. اين درحالي است كه رايس در فوريه دو هزار و شش اعلام كرده بود به طور كلي مناسبات امريكا با روسيه بسيار خوب است و شايد اكنون بهترين مناسبات طي سالهاي اخير با روسيه را داريم.
رايس به محدوديتهاي شديد سازمانهاي غير دولتي و نيز استفاده روسيه از انرژي به عنوان سلاحي برضد اوكراين اشاره كرد.
جيمز كالينز سفير سابق امريكا در روسيه گفت من بر اين باورم كه طي دو سال اخير نشانه هاي فراواني درباره وخيم تر شدن اوضاع مشاهده شده بود.
كالينز گفت از اينكه اكنون مناسبات امريكا و روسيه در شرايط بسياري دشواري قرار دارد نگرانم و به نظر نمي رسد هيچيك از طرفها قصد داشته باشد يك گام به عقب بازگردد و درباره بازگرداندن شرايط به مسير سازنده تلاش كند يا مسايل را به ميز مذاكره بازگرداند.
هاس گفت واشنگن بايد روسيه را به باشگاههاي جهاني بازگرداند و تهديد نكند كه عضويت روسيه را با مانه روبرو خواهد كرد.
وي گفت ما بايد موانعي كه امريكا در مسير عضويت روسيه در سازمان تجارت جهاني ايجاد كرده است كاهش دهيم و نه افزايش . وي گفت روسيه استبدادي درصورتي كه در چارچوب نهادهاي نوين قرار گيرد در مقايسه با زماني كه بيرون از اين سازمانها باشد بهتر بهبود مي يابد.
ماتيو كليمنتس تحليل گر در موسسه جينز در لندن گفت استقرار تعداد كمي از هواپيما به صورت موقتي در ونزوئلا داراي مفهوم نمادين است نه بيشتر.
جوزف انروتان پژوهشگر در مركز تحليل چالشهاي بين المللي در جنوب فرانسه گفت ما شاهد تشديد نظامي بين ناتو و ورسيه هستتيم .
دو سال و نيم پيش كاندوليزا رايس وزير امور خارجه امريكا گفته بود روابط امريكا با روسيه در سالهاي گذشته به بهترين وضعيت خود رسيده است ولي اكنون رايس و همتاي روسي وي طوري درباره گرجستان حرف مي زنند كه تحليل گران سياست خارجي نگران ان هستند كه روابط متشنج بين دو كشور از نفوذ ديپلماتيك واشنگتن در سراسر جهان خواهد كاست .
ولي با وخيم شدن روابط روسيه و امريكا درباره گرجستان ، مسئولان امريكايي گفتند رايس دو هفته است با سرگئي لاوروف صحبت نكرده است . دو هفته اي كه از اتش بس در گرجستان مي گذرد ولي امريكا روسيه را به عدم پايبندي به ان متهم مي كند.
كاخ سفيد روز سه شنبه اعلام كرد امريكا تلاش مي كند بررسيهاي خود را درباره رابطه با روسيه در پي مناقشه اخير مسكو با تفليس بر سر منطقه جدايي طلب اوستياي جنوبي به پايان برساند و در اين ميان اعمال اعمال مجازاتهاي احتمالي برضد روسيه را منتفي نمي داند.
دولت امريكا هفته گذشته تصميم گرفت با توجه به عملكرد روسيه در مناقشه با گرجستان بر سر منطقه جدايي طلب اوستياي جنوبي و اشغال بخشي از خاك گرجستان، كل روابط خود را با روسيه مورد بازبيني قرار دهد.
ارتش گرجستان اوايل ماه اوت تهاجم نظامي گسترده اي را به جمهوري جدايي طلب اوستياي جنوبي كه از حمايت مسكو برخوردار است اغاز كرد تا به گفته مقامات تفليس كنترل كامل اين منطقه جدايي طلب را به دست گيرد. در واكنش به اين اقدام روسيه نيز نيروهاي نظامي خود را به اين منطقه اعزام كرد و بخشهايي از گرجستان را هدف قرار داد. جمهوري جدايي طلب اوستياي جنوبي از زمان فروپاشي اتحاد جماهير شوروي سابق در سال هزار و نهصد و نود و يك مستقل
است و از جانب كرملين حمايت مي شود.
كاخ سفيد اقدام نظامي روسيه را برضد گرجستان در منطقه اوستياي جنوبي و اشغال بخشي از خاك گرجستان به شدت محكوم كرد. وزارت امور خارجه امريكا همچنين مانند برخي از متحدان اروپايي خود، تصميم كرملين را در به رسميت شناختن استقلال دو منطقه جدايي طلب اوستياي جنوبي و ابخازي از گرجستان محكوم كرد اما درباره اعمال مجازات و تدابير تنبيهي برضد مسكو تصميمي اتخاذ نكرد.
امريكا در نظر دارد مبلغ يك ميليارد دلار كمك در اختيار گرجستان قرار دهد تا اين كشور را در زمينه بازسازي خرابي هاي ناشي از جنگ ياري دهد، و به دنبال ان است كه روسيه را به علت تجاوزش به خاك گرجستان مجازات نيز كند.
نمايندگان كنگره امريكا مي گويند جنگ اخير روسيه عليه گرجستان باعث شده است اين توافقنامه عملا موضوعيت خود را از دست بدهد.
تحليلگران مي گويند هدف اصلي چني از اين سفر اطمينان دادن به متحدان امريكا درباره پايبندي واشنگتن به حمايت از انها در قبال روسيه است. اين سفر درحالي صورت مي گيرد كه روابط امريكا و روسيه به شدت برسر بحران گرجستان متشنج شده است. طرح امريكا براي استقرار سامانه موشكي در اروپا و امضاي قرارداد استقرار موشكهاي رهگير امريكا در لهستان در بحبوحه بحران گرجستان نيز بر تنش ميان امريكا و روسيه افزوده است.
روسيه هشدار داده است كه قرارداد لهستان و امريكا براي استقرار بخشي از سامانه موشكي امريكا در خاك لهستان يك مسابقه تسليحاتي جديد را در اروپا و فراتر از ان براه خواهد انداخت. امريكا مدعي است كه روسيه نبايد از طرح سپر موشكي امريكا هراس داشته باشد و اين مسئله را كه جهان درحال ورود به يك جنگ سرد جديد است رد مي كند. روسيه تاكيد دارد كه طرح سپر موشكي امريكا باعث بي اعتمادي خواهد شد و اروپا و جهان را درگير يك مسابقه تسليحاتي جديد خواهد كرد. زمان اعلام توافق امريكا و لهستان براي استقرار بخشي از سامانه موشكي امريكا در خاك لهستان كه در بحبوحه تشديد تنشهاي بين المللي برسر حمله روسيه به گرجستان صورت گرفت خشم روسيه را بيش از پيش نسبت به طرح سپر موشكي امريكا برانگيخته است. روسيه كه از قبل نيز طرح استقرار سامانه موشكي امريكا در شرق اروپا را تهديدي براي امنيت خود مي دانست اكنون تاكيد دارد كه با توجه به اعلام توافق لهستان و امريكا در بحبوحه بحران گرجستان روشن است كه سپر موشكي امريكا تهديدي براي روسيه است. روسيه اين ادعاي امريكا را كه هدفش از استقرار موشكهاي رهگير در لهستان مقابله با تهديد حملات موشكي احتمالي كشورهاي به اصطلاح سركش است رد مي كند. لهستان كه از كشورهاي اقماري شوروي سابق به شمار مي رفت اكنون يكي از متحدان سرسخت امريكا است. لهستان در سال هزار و نهصد و نود و نه به سازمان پيمان اتلانتيك شمالي ناتو پيوست و در سال دو هزار و چهار نيز به عضويت اتحاديه اروپا در امد. ديميتري مدودف رييس جمهور روسيه تاكيد كرده است كه استقرار سامانه موشكي امريكا در اروپا تهديدي برضد روسيه است.
امريكا همچنين در نظر دارد يك پايگاه راداري در جمهوري چك مستقر كند.
دولت جمهوري چك پيشتر با امريكا درباره استقرار اين پايگاه راداري كه بخشي
از سامانه دفاع موشكي امريكا است به توافق رسيده است.
روسيه همچنين از تلاشهاي ناتو براي پذيرش عضويت گرجستان و اوكراين نگران است. روسيه نمي خواهد ناتو به نزديك مرزهايش گسترش يابد.
يك مسئول بلند پايه امريكايي روز دوشنبه گفت امريكا مي خواهد تشكيل جبهه متحد با اروپا درباره سياست اينده در قبال مسكو را تضمين كند .
‌اين مسئول امريكايي كه نخواست نامش فاش شود گفت بديهي است روسها اماده پرداخت بهاي سنگين براي كارهاي خود هستند .
اين در حاليست كه ديك چني معاون رئيس جمهور امريكا براي حمايت از متحدان امريكا به منطقه سفر كرد . در همين حال كاندوليزا رايس وزير امور خارجه امريكا گفت: جرج بوش رئيس جمهور روز دوشنبه تصميم گرفت به علت اقدامات روسيه در گرجستان، توافقنامه همكاري هسته اي غير نظامي امريكا و روسيه را از دستور كار كنگره خارج كند.
وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا روز جمعه در اجلاس غير رسمي خود اذعان كردند اتحاديه اروپا اگر بخواهد با كمك امريكا همچنان نفوذ جهاني خود را با توجه به رشد و توسعه كشورهايي نظير چين ، هند و روسيه حفظ كند بايد اختلافاتش را با امريكا برطرف كرده و با آن هرچه بيشتر متحد شود.
بنيتا فررو والدنر كميسر سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: دولت جديد امريكا همچون همه ما ، بايد با تمام كشورهاي جديد درحال ظهور مثل هند ، برزيل و چين ، به جز روسيه كه قدرتي قديمي با جرات و اعتماد به نفس جديد است ، تعامل برقرار كند.
وي گفت: ما مي خواهيم شريك برابر تري با امريكا باشيم ، اما چگونه مي توانيم به اين هدف دست يابيم . ما بايد بازي خودمان را مطرح كنيم ، ما بايد در مواضعي كه اتخاذ مي كنيم ، به مراتب روشن تر و متحدتر ظاهر شويم ، بايد در استفاده از سياست و ابزارهايمان بسيار كارآمدتر و آماده تر باشيم.
105
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن