تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815415519




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصلحي:دانشگاه هاروارد به شيوه وقف نامه هاي اسلامي اداره مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مصلحي:دانشگاه هاروارد به شيوه وقف نامه هاي اسلامي اداره مي شود
سرپرست سازمان اوقاف گفت: بزرگترين دانشگاه آمريكا، هاروارد است كه توسط موقوفات اداره مي شود كه شيوه اداره آن از وقف نامه هاي اسلامي گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاري مهر ، گردهمايي بزرگ ائمه جمعه و جماعات و علما و فضلاي استان تهران در حسينيه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به همت سازمان اوقاف و امور خيريه استان تهران با موضوع اهميت وقف از ديدگاه اسلام و با هدف بهره برداري بهنيه از موقوفات برگزار شد.

در اين مراسم حجت الاسلام مصلحي نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه ضمن بيان اهميت وقف اظهار داشت: در بحث وقف با 2 موضوع روبه رو هستيم اول مساله احيا وقف و مساله ديگر احيا موقوفات كه اينها 2 بحث و مقوله جدا هستند كه هر كدام راهكارهاي خودش را دارد.

وي گفت: در 2 مقطع تاريخي وقف در ايران از بين رفت يكي در زمان نادرشاه و ديگري در زمان رضا خان كه اين دو نفر با تكه تكه كردن موقوفات و خلع يد علما ضربات سختي بر پيكر وقف و موقوفات وارد ساختند.

وي ضمن بيان برپايي كنگره اي در اصفهان با عنوان وقف و تمدن اسلامي از استقبال گسترده كشورهاي اسلامي و حتي كشورهاي غربي از اين كنگره خبر داد.

وي ادامه داد: شيوه اداره مراكز علما توسط موقوفات را غربيها از ما اقتباس كره و در كشورهاي خود اجرا مي كند. بزرگترين دانشگاه آمريكا، هاروارد است كه توسط موقوفات اداره مي شود كه شيوه اداره آن دقيقا از وقف نامه هاي ما گرفته شده است.

سرپرست سازمان اوقاف افزود: بسياري از دانشگاه هاي بزرگ اروپايي توسط وقف اداره مي شود . بيل گيتس بزرگترين سرمايه دار آمريكا نزديك يك سال قبل تمام اموالش را وقف مايكروسافت كرد. ببينند اگر آنها در اين زمينه پيشرفت مي كنند علتش چيست؟ در آمريكا قانوني وجود دارد كه اگر فرد سرمايه دار اموالش را براي ورثه بگذارد آنقدر ماليات از او مي گيرند كه چيزي براي ورثه نمي ماند ولي اگر آنرا وقف كرد، از او ماليات گرفته نمي شود و بنام او براي هميشه مي ماند. جايزه نوبل هم يك موقوفه است.

وي تاكيد كرد: ما از سال 85 براساس نظر مقام معظم رهبري سعي كرديم موقوفات را سر و سامان دهيم كه اولين جا تهران بود. در بررسي كه انجام داديم در بازار تهران ازحدود 5000 مغازه 2200 مغازه وقف حوزه هاي علميه است و اين منهاي مغازه هايي است كه وقف ساير امور است.

مصلحي خطاب به روحانيون گفت: روحانيت فرياد وقف را بلند نكرده و براي احياي موقوفات بايد روحانيت فريادش را بلند كند و بايد فضايي كه رضا خان براي فرار مردم از وقف ايجاد كرده، برچيده شود.

وي با اشاره به موقوفه رشيد الدين فضل الله مشهور به نام ربع رشيدي به عنوان يك شهرك بزرگ دانشگاهي در اطراف تبريز گفت: همه علوم در اين شهرك تدريس مي شده است و جالب اين كه در يك كنكاش انجام گرفته اين موقوفه در 14 استان فعلي ما و همچنين 5 كشور خارجي موقوفات دارد.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه خطاب به امامان جمعه و جماعات گفت: به عنوان يك برادر كوچكتر اعلام مي كنم براي اينكه بتوانيم موقوفات را احياكنيم به كمك و تلاش جدي تك تك شما نيازمنديم.
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 380]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن