تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816819718




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سال تحصيلى جديد بسته هاى تغذيه مكمل بين دانش آموزان سراسر كشور توزيع مى شود گذر از تنقلات با شير و نان غنى شده


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: سال تحصيلى جديد بسته هاى تغذيه مكمل بين دانش آموزان سراسر كشور توزيع مى شود گذر از تنقلات با شير و نان غنى شده
تحقيقات نشان مى دهد، بسيارى از مشكلات آموزشى و رفتارى دانش آموزان مانند نداشتن تمركز حواس يا اختلال در يادگيرى از تغذيه ناصحيح آن ها در ساعت هاى حضور در مدرسه ناشى مى شود. به همين خاطر است كه داشتن يك برنامه غذايى صحيح براى دانش آموزان اهميت فراوانى دارد.
به تازگى دبير كميته ملى شير مدارس از آغاز توزيع بسته هاى تغذيه مكمل بين دانش آموزان سراسر كشور از ۱۳ مهرماه خبر داده است.
حميد يعقوبى فر با اعلام اين كه امسال براى نخستين بار در برخى استان هاى كشور به صورت پايلوت و در حد اعتبارات ابلاغى و همراه با شير،نان غنى شده نيز در بين دانش آموزان توزيع مى شود، گفته است: «نان هاى غنى سازى شده، براساس مواد مورد نياز هر استان كه از سوى دانشگاه هاى علوم پزشكى تشخيص داده شده، تهيه مى شود و از طريق مناطق آموزشى در اختيار دانش آموزان قرار مى گيرد.» كارشناسان معتقدند، تغذيه نامناسب در كودكان دبستانى موجب كم خونى شده و ممكن است روند پيشرفت، رشد و يادگيرى كودك را كاهش دهد؛ كودكان در اين حالت اغلب با افت تحصيلى مواجه مى شوند.
اين در حالى است كه به گفته دبير كميته ملى شير مدارس، اغلب دانش آموزان كشور تغذيه مناسبى ندارند كه توزيع شير و نان غنى شده رايگان در مدارس تا حد زيادى براى جبران اين كمبودها در تغذيه دانش آموزان است.
آغاز يك روز خوب با يك تغذيه خوب
دانش آموزان ابتدايى براى شروع روز به ۶۳۸ كالرى نياز دارند.
دكتر مهرنوش صابرى، متخصص تغذيه مى گويد: «اين مقدار كالرى مى تواند از طريق نان، پنير بدون چربى، غلات و شير تأمين شود. براى مثال كودكان در روز بايد دست كم دو ليوان شير بخورند. بطور كلى گلوكز عنصر مهمى در تأمين انرژى مورد نياز براى انجام فعاليت هاى ذهنى و فيزيكى است كه اين عنصر در عسل، نان و غلات به وفور يافت مى شود.»
دكتر صابرى مى افزايد: «يك تغذيه خوب براى كودكان با اولين وعده غذايى روز آغاز مى شود. كودكان معمولاً به دلايل گوناگون از خوردن صبحانه امتناع مى كنند. در حالى كه والدين بايد توجه داشته باشند اين وعده غذايى به گونه اى تنظيم شود كه زمان كافى براى خوردن صبحانه در اختيار كودكان باشد.»
او ادامه مى دهد: «داشتن خواب كافى در شب و به دنبال آن خوردن يك صبحانه خوب و مقوى به كودكان كمك مى كند در طول روز فعال بوده، بر روى درس هاى مدرسه متمركز باشند و كمتر احساس گرسنگى كنند.»
نقش خانواده در تعيين ذائقه فرزندان
فشار همكلاسى ها براى خوردن مواد غذايى غير مفيد و تنقلات، بيشترين عامل جذب كودكان به مصرف خوراك ها و تنقلاتى است كه فاقد ارزش غذايى اند.
مهرى اسديان، كارشناس آموزشى مى گويد: «خانواده ها نقش بسيار مهمى در تعيين ذائقه فرزندانشان دارند. درست است كه موضوع تغذيه ميان وعده اى در مدرسه مى تواند با راهنمايى معلمان در مدرسه شكل مناسبى پيدا كند، اما پايه تغذيه بچه ها از خانواده ها گذاشته مى شود.
به همين خاطر اگر كودك از سنين پائين از طريق خانواده با مواد غذايى مفيد و مناسب آشنا شده و آن ها را مصرف كند حتى در مدرسه هم اين علائقش تغيير نخواهد كرد.
به عنوان مثال بعضى دانش آموزان ممكن است در مقابل بسته بندى هاى زيبا و براق خوراكى هاى ديگر تمايلى به بردن لقمه نان و پنير به مدرسه نداشته باشند اما والدين مى توانند همين لقمه نان و پنير و گردو را در يك بسته بندى زيبا مثلاً داخل كاغذ فويل بگذارند يا ظرف مخصوص برايش تهيه كنند در آن صورت رغبت فرزندشان براى خوردن اين خوراكى هم بيشتر مى شود.»
در عين حال دكتر صابرى معتقد است: «اجازه دادن به فرزندان براى استفاده هر از گاهى از اين قبيل موادغذايى اشكالى ندارد اما استفاده دائمى از اين تنقلات علاوه بر آن كه موجب افزايش وزن فرزندشان مى شود، نيازهاى بدن او را نيز تأمين نمى كند.»
ارتقاى فرهنگ تغذيه نيازمند فرهنگ سازى
سال هاست رسانه ها و كارشناسان تغذيه براى سلامتى افراد جامعه استفاده از شير و انواع فرآورده هاى آن را توصيه كرده اند، اما شير در سبد مصرف خانوار ايرانى مورد توجه قرار نگرفته است. با اين كه بيشتر مردم از فوايد مصرف شير و لبنيات آگاهند ولى باز هم ميزان مصرف آن در كشور پائين است. نتايج تحقيقاتى حاكى از آن است كه در ۲۰ سال اخير مصرف نوشابه هاى گازدار در كشور نزديك به ۱‎/۵ درصد رشد داشته ولى مصرف شير و لبنيات در همين زمان حدود يك دهم درصد رشد كرده است. اين در حالى است كه تأثير مصرف شير و لبنيات در روند رشد كودكان و توجه آنان غير قابل انكار است.
به گفته دبير كميته ملى شير مدارس، به غير از فرهنگ سازى و گسترش استفاده از شير، فرهنگ سازى استفاده از نان هاى سبوس دار غنى شده نيز يكى از اهداف توزيع نان غنى شده در مدارس است. زيرا مصرف نان سبوس دار تا حدود زيادى به سلامتى كمك مى كند و به گفته كارشناسان يكى از عوامل افزايش آمار سرطان هاى دستگاه گوارش در ايران استفاده نكردن از نان سبوس دار است. يعقوبى فر با بيان اين كه مقاطع ابتدايى و راهنمايى تحصيلى، مهدهاى كودك يارانه بگير از دولت، مراكز نگهدارى كودكان بى سرپرست سازمان بهزيستى و مدارس شبانه روزى اعم از راهنمايى و متوسطه زير پوشش دريافت شير استريليزه و نان غنى شده رايگان قرار مى گيرند، مى گويد: «اعتبارات توزيع نان غنى سازى شده بين دانش آموزان سراسر كشور ۲۶ ميليارد تومان و اعتبارات توزيع شير رايگان ۱۴۸ ميليارد و ۸۲۰ ميليون تومان است.»
اختصاص يارانه براى تأمين شير مدارس و توزيع در بين دانش آموزان ضرورتى است كه به درستى شناخته شده است. چرا كه با بهبود زمينه هاى ارتقاى سلامت براى اين گروه از جامعه، سلامت نيروى كار آينده كشور تأمين و تضمين مى شود.
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن