تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى رود، همچنان كه نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804466854




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقاد حسن روحانى از فرصت‌سوزى دولت:درآمد استثنايى نفت كجا رفت؟


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: انتقاد حسن روحانى از فرصت‌سوزى دولت:درآمد استثنايى نفت كجا رفت؟
رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام ابراز عقيده كرد كه دولت در سه سال گذشته نتوانسته به‌خوبى از فرصت‌هاى طلايى كه براى نظام و كشور در شرايط خاصى ايجاد شده بود، استفاده‌ كند.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحانى شامگاه دوشنبه، در ديدار با جمعى از اعضاى حزب اعتدال و توسعه، با اشاره به آنچه سه فرصت طلايى پيش آمده براى كشور در سه سال فعاليت دولت نهم مى‌خواند، خاطرنشان كرد: در اين سه سال فرصت‌هايى براى نظام ايجاد شد كه تقريبا بى‌سابقه يا كم‌سابقه بود؛ چنان كه در سه سال گذشت قيمت نفت به مرزى رسيد كه شايد برخى حتى تصور ‌آن را نيز نمى‌كردند. وى با يادآورى افزايش قيمت نفت گفت: نفت با قيمت بيش از 130 دلار نيز فروخته شد. آيا اين فرصت براى ما استثنايى نبود؟ درآمد عظيم نفت براى ايران استثنايى نبود؟ اين درآمد به چه مصرفى رسيد و به كجا رفت؟ وى با بيان اينكه پيش از اين دولت‌ها آرزو داشتند نفت ايران به 20 دلار برسد، گفت: در اواخر عمر دولت صدام كه نفت در مقطع كوتاهى به 25 دلاررسيده بود، دولتمردان مى‌گفتند اگر همين قيمت ثابت بماند همه اهداف تحقق پيدا مى‌كند.

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: برخى مى‌گويند عملكرد دولت بايد با برنامه مقايسه شود؛ اين در حالى است كه برنامه بر مبناى نفت 20 دلارى تنظيم شده نه نفت 120 دلاري. به‌رغم اين، باز هم وقتى عملكرد دولت را با برنامه مقايسه مى‌كنيم، مى‌بينيم كه تا چه اندازه از برنامه عقب است. اين عضو مجلس خبرگان با تاكيد بر اين‌كه افزايش قيمت نفت يك فرصت طلايى براى ما بود، گفت: مگر ديگران چه كردند! چرا بايد عربستان سعودى در اين تزايد قيمت نفت امروزه 870 ميليارددلار ذخيره ارزى داشته باشد و چرا كويت 350 ميليارد دلار ذخيره ارزى دارد، در حالى‌كه وضعيت ذخاير ارزى ما اين‌گونه است. وى در ادامه با انتقاد از آنچه آن را جاروكردن هر ماهه حساب ذخيره ارزى مى‌خواند، افزود كه در اين مدت به جز برخى خريدهاى جزئى از خارج و واردات آن به داخل چه پروژه بزرگ و كار سرنوشت‌سازى انجام شده است؟

روحانى ادامه داد: بنابراين ما در اين مدت يك فرصت طلايى بزرگ و باورنكردني، يعنى فرصت نفت 120 دلارى را به سادگى از دست داديم. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به دومين فرصت استثنائى براى كشور، يعنى انقلاب اقتصادى با ابلاغ سياست‌هاى كلى اصل 44 قانون اساسى و تصويب قانون اجرايى آن در مجلس تاكيد كرد: براساس ابلاغيه سياست‌هاى اين اصل قرار بود يك انقلاب اقتصادى با تبديل اقتصاد دولتى به اقتصاد مردمى و خصوصى صورت گيرد و تحول عظيمى در اقتصاد رخ دهد. اما اكنون كدام تحول عظيم در اقتصاد رخ داده است و چه بر سر ابلاغيه اصل 44 كه از سوى نخبگان كشور تهيه و توسط مجمع تشخيص تصويب و به تائيد مقام معظم رهبرى رسيده، آمد؟ روحانى اظهار كرد: اقتصاد دولتى را به اقتصاد شبه دولتى تبديل كرديم در حالى كه قرار بود به مردم واگذار شود. روحانى درباره سومين فرصت طلايى از دست رفته كشور گفت: دشمن در اين سه سال بيش از هر زمان ديگرى گرفتار شده است. از ابتداى انقلاب كه اواخر دوران رياست جمهورى كارتر بود تا ريگان، بوش پدر، كلينتون و بوش پسر، هيچ‌گاه آمريكا تا اين حد گرفتار نبوده است. فشارهاى داخلي، فشارهاى خارجي، كشته شدن نظاميان در عراق و افغانستان، گرفتارى در لبنان و فلسطين و مشكلات داخلى در دو، سه سال گذشته باعث شده است تا دشمن سخت گرفتار شود.

وى ادامه داد: ما مى‌توانستيم از فرصت طلايى ضعف دشمن در صحنه بين‌المللى و منطقه استفاده كنيم؛ اما چه استفاده‌اى شد؟ به جاى تثبيت منافع ‌ملى و تحكيم امنيت‌ ملى به جلسه‌اى رفتيم با تابلو «خليج دول عربيه» و سپس مثل هميشه قطعنامه‌ عليه جزاير سه‌گانه ايرانى دريافت كرديم.

عضو جامعه روحانيت مبارز ادامه داد: واردات مواد مورد استفاده در كارخانجات ما با ايجاد واسطه‌هاى خارجي، 20 تا 30 درصد گران‌تر تمام مى‌شود اين هزينه‌هايى است كه به دليل اتخاذ سياست‌هاى نادرست از جيب مردم پرداخت مى‌شود. عضو مجلس خبرگان ادامه داد: آيا وضع اقتصادى مردم بهتر شده‌است؟ آيا دربرابر همه اين مشكلات كار بزرگى انجام ‌شد‌ه است؟ رئيس مركز تحقيقات استراتژيك گفت: سخنان و شعار‌هاى محاسبه نشده و بدون مطالعه و دقت براى ملت و كشور هزينه فراوانى داشته است. روحانى با انتقاد از برخورد دولت با نهادهاى كارشناسى و تحقيقاتى كشور نيز مدعى شد: در اين سه سال فاتحه كار كارشناسى خوانده شده و ظاهراً ديگر نيازى به كارشناس وجود ندارد! عضو مجمع تشخيص مصلحت‌ نظام تصريح كرد: تزريق نقدينگى بى‌حساب، امروز اقتصاد ما را به كجا مى‌برد و آمار به ما چه مى‌گويد؟ آيا فاصله دهك‌هاى پايين و بالا در اين مدت كاهش‌ يافته يا بيش‌تر شده است؟ عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه مردم ميزان حقيقى تورم را از وضعيت دخل و خرج خود، به‌خوبى درك مى‌كنند گفت: با اين حال فرض كنيم كه آمار دولت در مورد تورم دقيق است و بيش از 20 درصد است اما مگر شعار انتخابات اين نبود كه دولت تورم را تك رقمى مى‌كند؟ وى همچنين به وضعيت اشتغال در كشور اشاره كرد و آن را تاثر برانگيز دانست.

روحانى با بيان اينكه اخيرا فرصت طلايى ديگرى نيز براى كشور ايجاد شده است گفت: اين فرصت فاصله و چالشى است كه ميان روس‌ها و غربى‌ها ايجاد شده كه اميدواريم دولت بتواند از آن بهره لازم را ببرد و حداقل آنان از كارت ايران براى توافق استفاده نكنند.

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: اين شرايط مى‌تواند براى ما مطلوب باشد؛ چراكه روس‌ها و چينى‌ها از غرب فاصله گرفته‌اند و فضاى تنفسى مناسب‌ترى به‌وجود آمده است. مباحث مربوط به سپر دفاع موشكى و سايراختلافات موجود مى‌تواند براى ايران فرصت باشد اما آيا ما از اين فرصت‌ها استفاده كرده و يا خواهيم كرد؟

روحانى خاطرنشان كرد: با توجه به اين شرايط، بحث امروز كشور اين است كه آيا امكان آمدن دولتى كه بتواند از فرصت‌ها بهتر استفاده كند وجود دارد؟ آيا امكان به صحنه آمدن مديرانى كه بتوانند با هزينه كمتر ما را به اهداف‌ملى برسانند و براى دستيابى به اهداف راه را كوتاه‌تر كنند، وجود دارد؟ در صورت امكان، بار مسئوليت سنگين و مهمى بر دوش همه ما خواهد بود. وى با بيان اينكه مسائل و نگرانى‌هايى در خصوص انتخابات مطرح مى‌شود كه بايد آنها را كنار گذاشت و به انتخاب اصلح توجه كرد‌ گفت: با وجود آنكه نمى‌توان اين مباحث را كاملا بى‌اساس دانست اما به اعتقاد من بايد آن را براى دستيابى به هدف نهايى كنار گذاشت. روحانى همچنين به موضوع پرداخت هزينه سياسى براى حضور در انتخابات اشاره كرد و گفت: برخى مى‌گويند هزينه حضور آن‌چنان زياد است كه نمى‌توان در انتخابات فعال بود و همه را از تخريب مى‌ترسانند. اما اين‌گونه مشكلات نيز نبايد ما را مايوس كند. بلكه اين هزينه‌ها بايد به خاطر خدا، آينده كشور و مردم پرداخت شود.
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن