تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814739850




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اصف علي زرداري رسما چهاردهمين رئيس جمهور پاكستان شد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: اصف علي زرداري رسما چهاردهمين رئيس جمهور پاكستان شد
تهران/ واحد مركزي خبر/ سياسي 87/6/19

اصف علي زرداري رهبر حزب مردم پاكستان امروز سه شنبه طي مراسمي در اسلام اباد به عنوان رئيس جمهور جديد پاكستان سوگند ياد كرد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از اسلام اباد ، عبدالحميد دوگارAbdul Hameed Dogar رييس ديوان عالي پاكستان مراسم تحليف اصف علي زرداري را به عنوان رئيس جمهور جديد پاكستان در مقر رياست جمهوري اجرا كرد.
زرداري براي يك دوره پنج ساله رئيس جمهور پاكستان خواهد بود.
حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان امروز سه شنبه وارد اسلام اباد شد و در مراسم تحليف اصف علي زرداري رئيس جمهور پاكستان شركت كرد .
زرداري رهبر حزب مردم پاكستان امروز به عنوان رئيس جمهور جديد اين كشور براي يك دوره پنج ساله سوگند ياد كرد . زرداري روز شنبه ازسوي پارلمان به عنوان رئيس جمهور جديد اين كشور برگزيده شد .
اصف علي زرداري، رئيس جمهور جديد پاكستان امروز سه شنبه اعلام كرد، مردم هند و پاكستان طي يك ماه خبر خوبي درباره مسئله كشمير مي شنوند.
زرداري در كنفرانس خبري اش با حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان گفت" من از گفتگوهاي پشت پرده هند و پاكستان اگاهم و با توجه به اين گفتگوها ما پيش از اماده سازي حزب كنگره هند براي انتخابات اين كشور، خبر خوبي را در اين باره مي شنويم."
اصف علي زرداري و حامد كرزاي امروز سه شنبه اعلام كردند پاكستان و افغانستان در مبارزه عليه تروريسم از يكديگر حمايت خواهند كرد.
حامد كرزاي اندكي پس از سوگند خوردن زرداري به عنوان رئيس جمهور جديد پاكستان در كنفرانس مطبوعاتي مشتركي گفت " اين مسئله براي دو كشور مهم است ".
وي افزود " اين حمايت در خصوص مبارزه با اين تهديد به شيوه اي درست است ".
كرزاي خاطر نشان كرد وي و زرداري در خصوص چگونگي برخورد با اين مسئله توافق كرده اند.
روابط بين پاكستان و افغانستان در زمان رياست جمهوري پرويز مشرف رئيس جمهور سابق پاكستان تيره شده بود و رئيس جمهور افغانستان اسلام اباد را متهم كرده بود تلاش كافي براي جلوگيري از ورود افراد شبه نظامي از پاكستان به افغانستان صورت نمي دهد.
ديروز دوشنبه يكي از مقامات پاكستان اعلام كرد، اصف علي زرداري، رئيس جمهور منتخب پاكستان هفته اينده براي گفتگو درباره توافقنامه هسته اي مشابه توافقنامه هند و امريكا به چين سفر مي كند.
يك مقام پاكستاني گفت" پاكستان پيش از اين با چين براي تامين نياز خود به انرژي و دستيابي بهتوافقنامه هسته اي در تماس بوده است و اين گفتگو ها در خلال سفر زرداري به اين كشور آغاز مي شود."
اين اولين سفر خارجي زرداري در سمت رئيس جمهور پاكستان خواهد بود.
اين مقام پاكستاني گفت، براساس اين توافقنامه پيشنهادي ، چين مواد هسته اي لازم را به پاكستان به منظور تامين نيازهاي انرژي اش عرضه مي كند.
وي تاكيد كرد" اين توافقنامه هيچ ربطي به توافقنامه هسته اي هند و امريكا ندارد اما مطمئنا راهي است براي تامين نيازهاي انرژي پاكستان."
اين مقام پاكستاني افزود" البته نهايي شدن اين توافقنامه زمان مي برد اما مذاكرات مقدماتي در خلال سفر زرداري اغاز مي شود و يادداشت تفاهمي نيز احتمالا براي دستيابي به يك توافقنامه امضا مي شود."
باتوجه به اقتصاد درحال ركود پاكستان و افزايش شورش هاي گروه طالبان در اين كشور ، اكنون اصف علي زرداري بايد تصميم بگيرد كه ايا زمان براي رويارويي با نواز شريف رقيب ديرينه خود و دامن زدن به بي ثباتي در پاكستان مناسب است يا اينكه بايد در جهت تلاش براي مقابله با ناارامي ها و تقويت اقتصاد اين كشور گام بردارد .
يك كشمكش قدرت جديد در پاكستان اخرين چيزي است كه غرب شاهد ان در اين كشور مسلمان مجهز به تسليحات هسته اي است ، كشوري كه حمايت ان در شكست شبكه القاعده و كمك به سازمان پيمان اتلانتيك شمالي ناتو در برقراري ثبات در افغانستان ضروري است .
زرداري و نواز شريف امسال با تشكيل ائتلاف موفق شدند پرويز مشرف رئيس جمهور مستعفي پاكستان را مجبور به كناره گيري از سمت خود كنند اما ماه گذشته ائتلاف انها با شكست روبرو شد و شريف به يك رهبر مخالف با حزب زرداري تبديل شد.
شريف در دهه هزار و نهصد و نود دو دوره نخست وزير پاكستان بود و بي نظير بوتو همسر اصف علي زرداري نيز در گذشته نخست وزير اين كشور بود .
تحليلگران از ان بيم دارند كه خصومت هاي گذشته منجر به تشديد ناارامي ها در پاكستان شود .
تحليل گران مي گويند اگر درگيري هاي سياسي در پاكستان توجه دولت را از سر و سامان دادن به وضع اقتصادي اين كشور منحرف كند و دولت نتواند اقتصاد را تقويت كند ، در انصورت وام دهندگان بين المللي تمايلي به واگذاري ميلياردها دلار به اين كشور نشان نخواهند داد .
محمد حافظ هفتاد ساله درحاليكه به همراه گروهي از طرفداران زرداري پيروزي وي را در خيابان هاي شهر حيدر اباد جشن گرفته بود گفت اينكه چه كسي رئيس جمهور مي شود به ما ربطي ندارد ، انچه براي ما مهم است حل مشكلات امنيتي و مقابله با افزايش قيمت هاست .
تورم در پاكستان در حال حاضر نزديك به بيست و پنج درصد است .
مقامات پاكستاني براي جلوگيري از سقوط بورس پاكستان كه تاكنون با كاهش چهل درصدي روبرو بوده است محدوديت هايي را به اجرا گذاشته اند.
تحليلگران مي گويند نحوه برخورد زرداري با مسئله احياي قضات بركنار شده پاكستان به دست پرويز مشرف و بازگشت انها به پست هاي سابقشان مي تواند به اعتبار زرداري كمك كند .
شريف كه مشرف وي را در كودتايي نظامي بركنار كرد حزب مسلم ليگ شاخه نواز را از حزب خلق مردم جدا كرد و ائتلاف دو طرف به هم خورد .
چشم ها اكنون بر ايالت پنجاب پاكستان دوخته شده است و اينكه ايا زرداري تلاش خواهد كرد دولت ايالتي حزب مسلم ليگ شاخه نواز را در اين منطقه تضعيف كند يا خير . حسن عسكري رضوي تحليلگر مسائل سياسي گفت اين دو رقيب به يك رويارويي شديد با يكديگر خواهند پرداخت مگرانكه به اين مسئله پي ببرند كه رويارويي اشكار به ضرر هر دو طرف خواهد بود .
كارشناسان مي گويند رئيس جمهور جديد به مقابله با چالش هاي مهمي از جمله خشونت هاي ستيزه جويانه و سر و سامان دادن به اقتصاد در بحران پاكستان خواهد بود .
سرمايه گذاران كه خواستار پايان يافتن بلاتكليفي سياسي در پاكستان هستند اميدوارند برگزاري انتخابات رياست جمهوري روز شنبه در پارلمان ، سنا و چهار مجمع ايالتي و روشن شدن تكليف پست رياست جمهوري بتواند به بازگشت ثبات به پاكستان كمك كند.
برخي تحليلگران مي گويند پيروزي اصف علي زرداري در اين انتخابات از قبل قابل پيش بيني بود. ترور بي نظير بوتو باعث شد تا زرداري بتواند به مركز سياست پاكستان نفوذ كند و پس از انتخابات پارلماني ماه فوريه و پيروزي حزب مردم پاكستان در اين انتخابات نيز به مركز قدرت نزديك شود .
تصميم ماه اوت زرداري درخصوص استيضاح پرويز مشرف رئيس جمهور مستعفي پاكستان منجر به استعفاي وي شد و زمينه را براي تصدي زرداري در اين سمت هموار كرد . زرداري كه يازده سال را به اتهام فساد مالي و ديگر اتهامات در زندان سپري كرده اما هرگز محكوم نشده است از افراد نزديك به امريكا به شمار مي رود و پيوسته بر پايبندي اسلام اباد به همكاري با واشنگتن در جنگ ضد تروريسم تاكيد كرده است . حزب مردم پاكستان كه مهمترين حزب حاكم بر اين كشور به شمار مي رود بطور كلي در راستاي اهداف امريكا درجهت مقابله با تروريسم گام بر مي دارد اما با توجه به احساسات ضد امريكايي در پاكستان ، دولت اين كشور بايد در جنگ ضد تروريسم با دقت گام بردارد .
زرداري پيشتر اعلام كرده بود تروريسم جهاني مهمترين چالشي است كه كشورش با ان روبرو است . وي افزود ما در كنار امريكا ، انگليس ، اسپانيا و ديگر كشورها كه هدف حمله تروريسم قرار گرفته اند باقي خواهيم ماند .
زرداري اعلام كرده است هدف وي به عنوان رئيس جمهور اينده گسترش دموكراسي كامل در اين كشور است .
وي همچنين اطمينان داده است با امريكا در مقابله با چالش هاي اقتصادي و امنيتي كه مردم پاكستان با ان روبرو هستند و همچنين چالش هاي منطقه اي همكاري كند.
جمهوري اسلامي پاكستان تنها كشور اسلامي داراي بمب اتمي است .
مساحت : 796 هزار و 95 كيلومتر مربع .
موقعيت جغرافيايي : پا كستان به كشورهاي ايران افغانستان هند چين محدود است و به درياي عمان نيز راه دارد.
سرزمين پاكان از چهار ايالت پنچاب بلوچستان سند و ايالت مرزي شمال غرب تشكيل شده ولي نبايد مناطق قبيله اي و منطقه فدرال پايتخت و منطقه ازاد كشمير را از ان جدا كرد .
جمعيت : 167 ميليون نفر در ژوئيه 2008
پايتخت : اسلام اباد . كراچي و لاهور و راولپندي پيشاور و فيصل اباد شهرهاي مهم .
زبانها : دو زبان رسمي اردو و انگليسي و همچنين زبانهاي پنجابي سندي پشتو و بلوچ .
مذهب : اسلام دين بيش از 96 درصد جمعيت را تشكيل مي دهد و بيشترشان سني هستند . مسيحيها دو درصد و هندوها 1.8 درصد .
تاريخ :‌ پاكستان در پانزدهم اوت 1947 هنگام تقسيم امپراتوري هند تشكيل شد و با هند سه بار وارد جنگ شده است كه دو بار ان درباره كشمير بوده است . بعد از اخرين جنگ بخش شرقي ان جدا و به نام بنگلادش اعلام استقلال كرد .
ژنرال ايوب خان در 28 اكتبر 1958 دست به اولين كودتاي نظامي در اين كشور زد . دومين كودتا در 26 مارس 1969 توسط ژنرال يحيي خان كه قدرت را بعدا به ذوالفقار علي بوتو داد رخ داد .
ژنرال ضياء الحق سومين انقلاب را در چهارم ژوئيه 1977 انجام داد و بوتو را دست كرد و بعد از دو سال نخست وزير سابق را اعدام كرد . ضياء‌ الحق شريعت اسلامي را پياده كرد و در هفدهم اوت 1988 در حادثه مشكوك كشته شد .
بعد از وي بينظير بوتو بين سالهاي 1988 تا 1990 و 1993 تا 1996 نخست وزير شد و نواز شريف نيز بين سال هاي 1990 تا 1993 و 1996 تا 1999 اين سمت را عهده دار بود .
تا اينكه ژنرال پرويز مشرف چهارمين كودتا را در دوازدهم اكتبر 1999 انجام داد و نواز شريف را سرنگون كرد و در بيستم ژوئن 2001 رئيس جمهور شد . وي در ششم اكتبر 2007 توسط اعضاي پارلمان و مجالس محلي در راي گيري جنجالي دوباره انتخاب شد .
بينظير بوتو و نواز شريف در اواخر اكتبر از تبعيد برگشتند تا در انتخابات پارلماني شركت كنند . بوتو در بيست و هفتم دسامبر ترور شد و بلاوال پسر 19 ساله در راس حزب مردم قرار گرفت . ولي اصف علي زرداري پدر وي نيز كه با پسرش در اين سمت قرار گرفته بود عملا رياست حزب را بر عهده دارد .
اصف علي زرداري همسر بي نظير بوتو نخست وزير سابق اين كشور در اين راي گيري به رياست جمهوري پاكستان انتخاب شد.
زرداري تا سال دو هزار و چهار به مدت يازده سال زنداني بود پس از ان از برخي از اتهامات تبرئه شد و پرويز مشرف در سال دو هزار و هفت بقيه اتهامهاي وي را بخشيد.
زرداري همچنان چهره بدي در ميان پاكستانيها دارد و به نظر روزنامه نگاران و كارشناسان سياسي اگر همسر زرداري در اواخر سال دو هزار و هفت در يك عمليات انتحاري كشته نمي شد و اگر انتخابات امروز به صورت عمومي و مستقيم برگزار مي شد احتمال اينكه وي جايگزين پرويز مشرف شود به وجود نمي امد.
نويسندگان مقالات روزنامه هاي پاكستان ترديد دارند كه زرداري بتواند از عهده رياست جمهوري كشوري كه تنها قدرت هسته اي جهان اسلام به شمار مي رود بر ايد.
زرداري به محض رسيدن به رياست جمهوري قدرت اين را خواهد داشت كه پارلمان را منحل كند ، دولت را بركنار كند و مناصب اساسي در دولت و ارتش را تغيير دهد.
شفقه محمود نماينده سابق پارلمان پاكستان و يكي از بارزترين تحليلگران مي گويد " زرداري چهره منفور و جنجال برانگيزي دارد ، وي از سوي دادگاه به فساد ، اختلاس و حتي قتل متهم است."
نام وي مدتها سمبل فساد در اين كشور به شمار مي امد و در زمان حكومت بي نظير بوتو ، همسر وي به « مرد ده درصدي » معروف شده است كه همچنان اين لقب براي وي باقي است. زرداري به قتل يكي از برادران همسرش در زماني كه بوتو نخست وزير بود متهم است. زرداري پنجاه و دو ساله اين اتهامها را سياسي توصيف مي كند و مي گويد دادگاه وي و همسرش را تبرئه كرده است.
وي افزود " زرداري در نظر بسياري از پاكستانيها نه پاك است و نه تبرئه شده است
و نامزدي وي براي رياست جمهوري پاكستان به نفع كشور نيست."
زرداري تا پيش از ازدواج با بوتو در سال هزار و نهصد و هشتاد و هفت هرگز معروف و شناخته شده نبود و فقط فرزند يكي از بزرگترين ملاكين ايالت سند در جنوب پاكستان شناخته مي شد. زمانيكه بوتو در سال هزار و نهصد و هشتاد و هشت به نخست وزيري رسيد به دنبال جايگاهي در حكومت سياسي بود و در سال هزار و نهصد و نود و پنج وزارت سرمايه گذاري را عهده دار شد ، مقامي كه به سرعت لقب مرد ده درصدي را به وي داد.
وي به دليل اتهام به اينكه ده درصد از كل ارزش قراردادهاي امضا شده را دريافت مي كرده است ، مرد ده درصدي لقب گرفت. وي در اواخر دوره اول نخست وزيري بوتو در سال هزار و نهصد و نود به مدت سه سال در زندان به سر برد و اين سناريو در سال هزار و نهصد و نود و شش ، تنها نيم ساعت پس از سقوط دور دوم نخست وزيري بي نظير بوتو تكرار شد و وي به زندان منتقل شد و تا سال دو هزار و چهار در بازداشت به سر برد.
وي پس از ازادي از زندان نزد همسر خود در لندن و پس از ان به دبي رفت و فرداي ترور بي نظير بوتو در بيست و هفتم دسامبر دو هزار و هفت به پاكستان بازگشت. زرداري كسي بود كه برغم مخالفت بسياري از مسئولين اين حزب و دوستان بوتو توانست اين گروه سياسي را عملا در انتخابات پارلماني هجدهم فوريه
به پيروزي برساند.
نهادها :‌ جمهوري اسلامي پاكستان داراي دو پارلمان است اول مجمع ملي كه اعضاي ان با اراي مستقيم انتخاب مي شوند و براي پنج سال . دوم سنا كه مجامع منطقه اي اعضاي انرا براي سه سال انتخاب مي كنند.
توليد ناخالص داخلي : 143.8 ميليارد دلار (‌ 2007 )‌
درامد سرانه : 849 دلار (‌ 2007 )‌
رشد اقتصادي :‌ 8.7 درصد (‌ 2007 )‌
بدهي خارجي :‌ 39.23 درصد از توليد ناخالص داخلي (‌ دسامبر 2007 )‌
نيروهاي مسلح : 619 هزار نفر (‌ 2008 )‌ . طبق براورد موسسه بين المللي مطالعات استراتژيك لندن .
105
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن