تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813146862




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موتور هوشمند تشخيص هويت براساس عنبيه چشم در كشور ساخته شد پلك زدن به جاي انگشت‌نگاري‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: موتور هوشمند تشخيص هويت براساس عنبيه چشم در كشور ساخته شد پلك زدن به جاي انگشت‌نگاري‌
جام جم آنلاين: پيشرفت‌هاي اخير در فناوري اطلاعات و همچنين نياز روزافزون به امنيت بيشتر، منجر به توسعه سريع سيستم‌هاي هوشمند تشخيص هويت بر اساس خصوصيات بيومتريك انسان شده است. اين سيستم‌ها در واقع از خصوصيات فيزيولوژيكي يا رفتاري هر شخص براي تشخيص هويت دقيق او استفاده مي‌كنند.


ويژگي‌هاي معمول مورد استفاده در اين سيستم‌ها عبارتند از: چهره، اثر انگشت، صدا، نمودارهاي حرارتي چهره، عنبيه، شبكيه، طرز راه رفتن، نقوش كف دست، هندسه دست و... اما در اين ميان منابع گوناگوني تاييد كرده‌اند كه تشخيص عنبيه، يكي از مطمئن‌ترين سيستم‌هاي بيومتريك است.

تحقيقات درباره فناوري شناسايي عنبيه از سال 1935 ميلادي آغاز شد و از آن پس ، تلاش وسيعي براي شناسايي الگوهاي عنبيه و اثبات يكتايي آنها صورت گرفته است اما توسعه فناوري واقعي اسكن عنبيه مرهون پروفسور جان داگمن استاد و محقق دانشگاه كمبريج انگلستان است، فردي كه فرمول‌هاي رياضي مورد استفاده براي اندازه‌گيري مشخصات متغير عنبيه انسان را اختراع كرد و در سال 1994 ميلادي اين فناوري را به ثبت رساند.

به‌طور كلي و در فرآيند شناسايي عنبيه و تبديل آن به كد رياضي، امكان توليد دو كد مشابه حدود يك بر 10 به توان 78 است. اين در حالي است كه جمعيت زمين چيزي حدود 10 به توان 10 است.

ضمن آن‌كه در خود عنبيه به تنهايي بيش از 400 مشخصه قابل تفكيك يا درجه آزادي وجود دارد كه مي‌توانند به كد تبديل شده و براي شناسايي فرد مورد استفاده قرار گيرند.

در نتيجه با درنظر گرفتن همين مشخصه‌هاي منحصر به فرد، عنبيه در مقايسه با اثر انگشت، 6 برابر مولفه‌هاي مجزاي قابل شناسايي بيشتري دارد.

عامل شناسايي كه تمام عمر با ماست‌

الگوي يكتاي عنبيه از 10 ‌ماهگي شكل گرفته و در تمام عمر بدون تغيير باقي مي‌ماند. صرف‌ نظر از آسيب‌ها و اعمال جراحي خاص، شرايط كاري يا بهداشتي فرد و ديگر مولفه‌هاي محيطي نمي‌توانند منجر به ايجاد تغيير در اين الگو شوند.

شناسايي عنبيه حتي زماني كه بخش كوچكي از كل چشم قابل رويت باشد، مقدور است زيرا عنبيه چشم شامل اطلاعات منحصر به فردي به مراتب بيشتر از مجموع اطلاعات جمع‌آوري شده از انگشتان، چهره و كف دست يك انسان خواهد بود.

شناسايي از روي عنبيه چشم يك روش تشخيص هويت بسيار قوي است، زيرا عنبيه در طول زندگي هر فرد بدون تغيير باقي مي‌ماند و امكان خدشه يا صدمه‌ به آن بسيار پايين است. برخي از ديگر مشخصات اين تكنيك منحصر به فرد، پايداري، دقت، سرعت، مقياس‌پذيري و قابليت اطمينان آن است.

نوروزي، مديرعامل شركت‌ سازنده اين محصول با بيان اين كه موتور هوشمند تشخيص هويت بر مبناي عنبيه چشم، تكنيكي كاملا پيشرفته و مشمول تحريم‌هاست ، گفت: اين تكنيك بر مبناي پيشرفته‌ترين فناوري‌هاي تشخيص الگو و پردازش تصوير به همراه الگوريتم‌هاي هوش مصنوعي، توسعه يافته است.

طراحي اين فناوري به گونه‌اي صورت گرفته كه به طور كامل مستقل از وضوح تصوير عنبيه و شرايط نورپردازي است زيرا تنظيمات بهينه براي پردازش هر نمونه عنبيه، به‌طور مجزا انجام و اعمال مي‌شود.

اين شركت براي اولين بار موفق به طراحي و ساخت سيستم‌هاي شناسايي عنبيه مجهز به دوربين‌هاي ويژه تصويربرداري از چشم در طيف نور مرئي شده است. سيستم‌هاي مبتني بر دوربين‌هاي طيف مادون قرمز كه به طور معمول در اين فناوري به كار گرفته مي‌شود نيز در خود اين شركت ساخته مي‌شود.

نوروزي با اشاره به اين كه مرحله اول از شناسايي عنبيه در اين موتور جستجوي هوشمند، جداسازي نواحي واقعي عنبيه در يك تصوير ديجيتال از چشم است، اظهاركرد: معمولا پلك‌ها و مژه‌ها بخش‌هاي بالايي و پاييني عنبيه را مي‌پوشانند و انعكاس‌هايي كه در ناحيه عنبيه رخ مي‌دهد، مي‌تواند الگوي عنبيه را خراب كند بنابراين تكنيكي مورد نياز است كه علاوه بر يافتن ناحيه دايروي عنبيه، اين نقايص را جداسازي و مستثني كند.

همچنين اشخاصي با عنبيه‌هاي تيره رنگ، داراي تفكيك روشنايي پايين‌تري بين ناحيه عنبيه و مردمك چشم خود هستند و اگر تصويربرداري در نور طبيعي صورت پذيرد، عمليات جداسازي را به مراتب دشوارتر مي‌كند.

وي اهميت مرحله جداسازي براي كاركرد صحيح يك سامانه شناسايي عنبيه را حياتي عنوان كرد و گفت: اطلاعاتي كه به غلط به عنوان اطلاعات الگوي عنبيه نمايش داده مي‌شود، منجر به خرابي كدهاي عنبيه توليد‌ي و در نتيجه نرخ خطاي بالا خواهد شد.

پس از آن‌كه ناحيه عنبيه با موفقيت از تصوير چشم استخراج شد، مرحله بعدي تبديل ناحيه عنبيه است به گونه‌اي كه ابعاد آن براي مقايسه‌هاي بعدي، ثابت باشد.

عدم تطابق ابعاد عنبيه در تصاوير مختلف چشم، بيشتر مربوط به باز شدن عنبيه ناشي از اتساع مردمك چشم در سطوح نور متغير است. ديگر منابع عدم انطباق ابعاد عبارتند از فواصل تصويربرداري مختلف، چرخش دوربين، كج شدن سر و چرخش چشم در حدقه.

نوروزي با بيان اين كه فرآيند هنجارسازي در موتور هوشمند ، نواحي عنبيه‌اي را توليد خواهد كرد كه داراي ابعاد يكسان و ثابتي هستند ، گفت: با استفاده از اين تكنيك ، دو تصوير از يك عنبيه در شرايط مختلف ، داراي مشخصه‌هايي در مختصاتي يكسان خواهند بود.

همچنين براي فراهم‌ كردن امكان شناسايي دقيق اشخاص، فقط بايد مهم‌ترين مولفه‌هاي عنبيه به كد تبديل شود تا امكان مقايسه بين الگوها به‌وجود آيد.

كمترين خطا در تشخيص هويت‌

الگويي كه در فرآيند كد كردن عنبيه توليد مي‌شود، نيازمند معيار تطابقي است كه ميزان تشابه بين دو الگوي عنبيه را مشخص كند. اين معيار بايد يك محدوده ثابت از مقادير را براي مقايسه كدهاي توليد‌شده از عنبيه چشم‌هاي مختلف ارائه دهد تا بتوان با اعتماد بالا تصميم گرفت كه هر جفت الگوي عنبيه متعلق به يك چشم است يا به چشم‌هاي مختلف تعلق دارد.

دراين ميان كارايي سامانه‌هاي شناسايي عنبيه به طور كامل بايد مورد ارزيابي قرار گيرد و اطمينان حاصل شود كه شناسايي عنبيه مي‌تواند به طور دقيق براي شناسايي افراد به كار رود.

مطابق آزمايش‌هاي استاندارد، سيستم طراحي شده در داخل كشور داراي خطاي يك بر 10 ميليارد و سرعت شناسايي 10 هزار تا يك ميليون نفر در ثانيه است. همچنين با تمهيدات در نظر گرفته شده در طراحي اين سيستم، فرآيند اخذ و استخراج كد عنبيه از كاربرحدود 3 ثانيه به طول مي‌انجامد.

نكته قابل توجه در طراحي اين محصول كاملاً بومي، هزينه منطقي و آزادي عمل كاربر در تنظيم پارامترهاي سيستم از جمله ابعاد كدهاي عنبيه و سرعت جستجو به همراه امكان به كارگيري آن در انواع نرم افزارهاي امنيتي موجود است كه سيستم‌هاي مشابه خارجي، با وجود قيمت‌هاي بسيار بالا و تحريم‌هاي موجود ، محدوديت‌هاي فراواني را در اين زمينه‌ها بر كاربران خود تحميل مي‌كنند. همچنين فناوري ديگري وجود ندارد كه بتواند دقت بالاي تشخيص هويت و كارايي بلادرنگ را مانند فناوري شناسايي عنبيه در كنار هم ارائه دهد.

اين فناوري با ابعاد بانك اطلاعاتي كه زمان جستجو را افزايش مي‌دهد، هيچ مشكلي نداشته و لزومي‌ به پالايش اطلاعات به عنوان تكنيكي براي افزايش سرعت جستجو وجود ندارد.

نوروزي با بيان اين كه سامانه شناسايي عنبيه مي‌تواند به آساني با سامانه‌هاي امنيتي موجود تركيب شده يا به صورت مستقل عمل كند، اظهاركرد: اين فناوري براي كاربردهاي مقياس بالا مانند كارت‌هاي ملي بيومتريك مناسب است.

از آنجا كه كدهاي عنبيه كوچك و ابعاد آنها ثابت است، مي‌توان بانك‌هاي اطلاعاتي بسيار بزرگ را مديريت و با سرعت جستجو كرد بدون آن‌كه در دقت يا كارايي تنزلي به وجود آيد. ضمن آن‌كه امكان سرقت يا كپي عنبيه وجود ندارد و تشخيص هويت با عنبيه متضمن هيچ گونه تماس فيزيكي نيست.

همچنين اين فناوري را مي‌توان با عينك و لنز يا حتي در محيط‌هايي كه با استفاده از پوشش‌هاي شيشه‌اي محافظت مي‌شوند، به كار برد و در واقع فناوري شناسايي عنبيه اغلب در موارد كنترل دسترسي فوق امنيتي كاربرد دارد. همچنين، موسسات اقتصادي مي‌توانند از ابزارهاي شناسايي عنبيه بهره گيرند.

اين فناوري بتدريج عموميت مي‌يابد تا حدي كه متخصصان پيش‌بيني مي‌كنند كاربرد اصلي فناوري شناسايي عنبيه در تجارت الكترونيك بوده و پول رايج در آينده، يك تاييديه ديجيتال به همراه تصوير كد ‌شده عنبيه هر فرد خواهد بود. همچنين مي‌توان آن را براي طيف وسيعي از راهكارهاي تعيين يا تاييد هويت نظير كنترل تردد، حضور و غياب، توريسم، كنترل مرزها، تعقيب مجرمان، باجه‌هاي خدمت‌رساني و تكريم ارباب رجوع به كار گرفت.

ردپاي الكترونيكي از چشم

شناسايي عنبيه واقعي را مي‌توان به 4 مرحله اصلي تقسيم كرد. ابتدا، شخص در مقابل سامانه شناسايي عنبيه، معمولا در فاصله بين 15 تا 90 سانتي‌متري، قرار مي گيرد و يك دوربين با عدسي خاص موقعيت چشم‌ها را محاسبه مي‌كند. سپس دوربين دومي‌روي هركدام از چشم‌ها زوم كرده و يك تصوير سياه و سفيد دقيق از آن چشم ثبت مي‌كند؛ پس از آن‌كه سامانه شناسايي، عنبيه را در تصوير ثبت شده يافت، يك شبكه دايروي را روي تصوير عنبيه ترسيم و نواحي تيره و روشن را مشخص مي‌كند.

هدف از اين كار آن است كه سيستم شناسايي بتواند الگوي داخل عنبيه را شناسايي و نقاط داخل الگو را به طرحي از چشم تبديل كند. در نهايت، تصوير ثبت ‌شده با الگوي مرجع از پيش ذخيره‌ شده‌اي در بانك اطلاعاتي تطبيق داده مي‌شود.

مدت زماني كه يك سيستم به طور معمول صرف شناسايي عنبيه شما مي‌كند، بين 3 تا 10 ثانيه است. ضمن آن‌كه يك كد عنبيه بسته به فناوري توليد آن، شامل 256 تا 512 بايت يا بيشتر است كه اين الگوي كوچك امكان شناسايي فوري هويت افراد را در ابعاد وسيع فراهم مي‌كند.

اين ردپاي الكترونيكي كوچك، با سرعت 10هزار عنبيه در يك ثانيه به وسيله يك رايانه شخصي استاندارد، قابل جستجو است، علاوه بر اين‌كه نرخ خطا يعني احتمال اشتباه گرفتن يك فرد با نفر ديگر كمتر از يك بر صد هزار است.

بهاره صفوي‌
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن