تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820792030




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي علل و راه‌هاي درمان شب ‌ادراري كودكان‌ شب‌هاي باراني كودك من‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: بررسي علل و راه‌هاي درمان شب ‌ادراري كودكان‌ شب‌هاي باراني كودك من‌
جام جم آنلاين: شب‌ ادراري يكي از اتفاقات ناگوار دوران كودكي از ديدگاه خردسالان و والدين آنهاست. در صورتي كه كودكي به طور مكرر حداقل 2 بار در هفته و به مدت حداقل 3 ماه پياپي بدون استفاده از داروهاي ادرارآور يا بدون داشتن بيماري‌هاي زمينه‌اي مانند ديابت و صرع و بيماري‌هاي سيستم اعصاب بستر خود را خيس كند، و سن كودك بالاي 5 سال باشد، مي‌توان او را به عنوان كودك دچار شب‌ادراري مورد بررسي قرار داد و به فكر درمان افتاد.


شب‌ادراري در سنين ورود به مدرسه تشديد مي‌شود. به طور كلي شب‌ادراري در 10 تا 15 درصد كودكان حدود 6‌ساله موجود است، اما هرچه سن بالاتر مي‌رود، تعدادي از كودكان خود به خود بهبودي پيدا مي‌كنند، به طوري كه در 10 سالگي حدود 5 درصد از كودكان و در 15 سالگي تنها يك درصد كودكان شب‌ادراري دارند. بايد توجه داشت كه شب‌ادراري در پسرها 2 تا 3 برابر دخترهاست.

حتي گاهي فرد بالغ تحت فشارهاي رواني، دچار تكرر ادرار شبانه مي‌شود، بدون آن‌كه در روز مشكلي داشته باشد.

در بيش از 80 درصد از موارد، كودك مبتلا به شب‌ادراري هيچ بيماري يا عيب و نقص عضوي و بدني ندارد و در كمتر از 20 درصد موارد ممكن است بيماري‌هايي مانند: ديابت، عفونت ادراري، بيماري‌هاي مادرزادي كليه، نوعي كم‌خوني و عيوب نخاع و بيماري‌هاي سيستم اعصاب، علت شب‌ادراري باشد. ثابت شده است عوامل ارثي و سوابق والدين نيز در بروز شب ادراري موثر است.

درمان‌

اگرچه شب‌ادراري سبب ناراحتي خانواده و خود كودك مي‌شود، اما خوشبختانه در بيشتر بچه‌ها بهبودپذير است و حتي بدون درمان نيز اين عارضه ممكن است برطرف گردد.

اقدامات درماني براي بيماران مبتلا به شب‌ادراري مي‌تواند به 2 شكل دارودرماني و روان‌درماني انجام گيرد: در دارودرماني، داروي انتخابي براي اين بيماري قرص ايمي پرامين مي‌باشد كه بر روي حدود 50 تا 70 درصد بيماران موثر است و به‌عنوان داروي انتخابي تجويز مي‌شود.

اين دارو را با دوز 25ميلي‌گرم موقع خواب شروع مي‌كنند و در صورت لزوم تا 50 ميلي‌گرم قابل افزايش مي‌باشد. البته در دارودرماني، داروهاي موثر ديگري هم وجود دارد.

روان‌درماني گاهي از طرف پزشك متخصص توصيه مي‌شود، براي بعضي كودكان مبتلا به شب‌ادراري و والدين آنها مي‌تواند اثرات مطلوبي داشته باشد.

نقش والدين‌

در برطرف شدن مشكل شب‌ادراري كودك والدين نقش اصلي را به عهده دارند. پدر و مادر بايد تنش و اضطراب كودكان خود را تا حد امكان كاهش دهند. توصيه مي‌شود كه محيطي امن و راحت در منزل براي كودك ايجاد كنند و به‌ هيچ‌وجه كودك را تنبيه نكنند تا كودك احساس گناه و عدم امنيت نكند. از سختگيري‌هاي بي‌مورد پرهيز كنند و در صورت نياز كودك خود را جهت مشاوره روان‌پزشكي، نزد روانپزشك ببرند.

گذشته از اين كارها برخي اقدامات ساده اما بسيار موثر نيز وجود دارد. يكي از مهمترين اقدامات اين است كه پس از صرف شام، مصرف مايعات را در كودك كاهش دهند تا در موقع خواب مثانه كودك كاملا خالي باشد.

اقدام مفيد ديگر اين است كه كودك را در شب بيدار كنند تا در توالت ادرار كند. بدينوسيله كودك عادت مي‌كند تا در ساعت‌هاي بخصوصي، حتي در شرايط عدم پر بودن كامل مثانه، جهت تخليه ادرار به دستشويي برود.

ده فرمان براي بهبود

1- شب‌ادراري ممكن است علامت بسياري از بيماري‌هاي مهم و جدي در كودك باشد و نياز به بررسي دارد،‌ به همين علت درمان‌هاي توصيه شده براي كودك خود را هيچگاه جهت ديگران تجويز نكنيد.

2- كودك هيچگونه ‌دخالتي در شب ادراري ندارد تنبيه و تحقير طفل يا مسخره كردن وي، نه تنها ‌هيچگونه تاثيري در بهبودي آن ندارد بلكه با ايجاد فشار روحي وضع كودك را به مراتب بدتر مي‌‌كند.‌

3- صحبت آزادانه و راحت با كودك در ارتباط با اين مشكل مي‌تواند به محدود ساختن مشكلات عاطفي كه در رابطه با اين اختلال وجود دارد، كمك كند.

4- آلرژي و حساسيت كودك به غذاها و بخصوص شير گاو مي‌تواند عامل شب‌ادراري باشد. پس توجه كنيد كه در چه شب‌هايي و با مصرف چه مواد و يا غذاهايي اين شب‌ادراري تشديد مي‌شود تا از مصرف آنها پرهيز گردد.

5- آموزش ناكافي يا نامناسب كودك در استفاده از توالت مي‌تواند يكي از دلايل شب‌ادراري باشد.

6- والدين بي‌توجه به نيازهاي كودك يا والدين كم‌حوصله باعث مي‌شوند كودك از بيان نياز خود خودداري كند يا با عجله و بدون تخليه كافي مثانه از توالت خارج شود.

7- محل توالت و مسير عبور كودك به آن بايد روشن باشد تا كودك به خاطر ترس از رفتن به آن امتناع نكند.

8- دادن يك جايزه كوچك و تشويق كودك در صبح روزهايي كه تشك او خشك است مي‌تواند به بهبود كودك كمك كند.

9- پوشك كردن كودك موجب مي‌شود انگيزه او براي بيدار شدن در طول شب و تخليه كردن مثانه از بين برود.

10- مشاركت كودك در نظافت صبحگاهي محل خود مثل تعويض ملحفه و تشك انگيزه را براي بهبود تقويت مي‌كند.
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2020]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن