تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):براستى كه اين زبان كليد همه خوبيها و بديهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804786051




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك كارشناس تغذيه: سحر، ميوه و سبزي بخوريد تا در طول روز تشنه نشويد مصرف موادقندي در افطار، مايعات و قند از دست رفته بدن را جبران مي كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: يك كارشناس تغذيه: سحر، ميوه و سبزي بخوريد تا در طول روز تشنه نشويد مصرف موادقندي در افطار، مايعات و قند از دست رفته بدن را جبران مي كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - كرمانشاه
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده

مصرف مواد نشاسته‌اي و گوشت به صورت خورشت، مرغ آب پز و ... و همچنين سبزي و ميوه براي وعده سحر توصيه مي‌شود.

روشن‌پور، كارشناس ارشد تغذيه و رژيم هاي درماني در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه كرمانشاه، با بيان اين مطلب گفت: در وعده سحر سعي شود غذايي مشابه ناهار را مصرف كرده و ازغذاهايي كه آبكش و شور بوده، يا غذاهايي كه در طول روز تشنگي را افزايش مي‌دهند (مانند قورمه سبزي، كباب، كنسرو ماهي و ...) و يا غذاهاي سرخ و كباب شده پرهيز شود.

وي با بيان اينكه غذاهاي ديرهضم و نفاخ در سحر سبب بروز دل درد و ناراحتي گوارشي در طول روز مي شوند، عنوان كرد: غذاهاي حاوي حبوبابت و يا غذاهاي سرخ شده در روغن از غداهاي ديرهضم هستند و غذاهاي پخته شده مانند پلو، خورشت يا غذاهاي آب پز، سبزيجات و سالاد در رده غداهاي زود هضم قرار دارند كه بهتر است در وعده سحر استفاده شوند.

روشن پور با اشاره به اين كه مواد بسيار شيرين مثل زولبيا و باميه در وعده سحر باعث ايجاد تشنگي در طول روز مي‌شوند، افزود: اين مواد ممكن است مشكلاتي از قبيل بي‌حالي و كم حوصلگي را نيز براي فرد به دنبال داشته باشد.

اين كارشناس ارشد تغذيه گفت: صرف غذا در سحري و خوردن مواد قندي پس از آن از گرسنگي در طول روز پيشگيري مي‌كند.

روشن پور با بيان اين كه بايد در مصرف مواد غذايي حد اعتدال رعايت شود، افت فشار و قند خون، حالت تهوع، ضعف و يبوست را از علائم كم خوري يا درست نخوردن غذا و عدم مصرف مايعات كافي و فعاليت در سحر و بعد از آن دانست.

وي تصريح كرد: افرادي كه به هر دليلي ميل به خوردن سحري ندارند افطاري و شام را با هم مصرف كنند ( يا با يك فاصله زماني كوتاه) و سپس يك ساعت و نيم تا دو ساعت قبل از خواب شبانه وعده سحر را ميل كنند.

روشن پور استفاده از سبزي و ميوه جات مثل خيار يا هندوانه را براي برطرف كردن تشنگي در طول روز توصيه كرد.

در افطار از نوشيدن زياد آب بپرهيزيد

اين كارشناس ارشد تغذيه و رژيم‌هاي درماني گفت: بهتر است در ابتداي افطار آب ولرم و چند عدد خرما ميل شود، زيرا استفاده از مايعات و خوردن خرما، آب و قند از دست رفته بدن را جبران مي‌كند.

وي در ادامه بر پرهيز از مايعات سرد و يا بسيار گرم تاكيد و افزود: نان و پنير و گردو، شير يا فرني، حلوا و شله زرد( كم چرب) مواد مناسبي هستند كه مي‌توان پس از مصرف آب ولرم و خرما، از آنها براي متعادل كردن انرژي بدن در وعده افطار استفاده كرد.

روشن پور، نوشيدن بيش از حد آب در افطار را مناسب ندانست و اظهار داشت: نوشيدن بيش از حد مايعات و آب، نفخ و دل درد را در فرد ايجاد كرده، اشتها نسبت به غذا را كم مي كند و فرد را با ضعف، سرگيجه و بي حالي مواجه خواهد كرد.

وي به روزه داران توصيه كرد: مصرف غذاهاي سنگين و سرخ شده در افطار به سرعت معده را پر كرده و باعث كاهش اشتها و جلوگيري از دريافت مواد غذايي شده و سوء تغذيه، نفخ، زخم معده و سوزش سردل را به همراه دارد.

روشن پور افزود: روزه داران در صورت تمايل در وعده افطار براي جبران كمبود قند خون بدن مي‌توانند از مقدار كمي زولبيا و باميه استفاده كنند، ولي جايگزين بهتر اين ماده غذايي، مصرف خرما، حلوا و شله زرد مي باشد.

وي با توصيه براين كه در حد فاصل بين افطار تا سحر بهتر است مايعاتي همچون آب، چاي و يا شير با رعايت اعتدال مصرف شود، خاطرنشان كرد: اين امر مي‌تواند مقدار مايعات از دست رفته بدن را به حد تعادل نزديك كند.

وي ماست، خيار، چاي، ميوه و مقدار كمي سالاد را منابع مهمي براي تامين آب مورد نياز بدن در وعده‌هاي سحر و افطار دانست و افزود: مصرف آبميوه در ماه مبارك رمضان الزامي نيست و مكمل و جايگزين خوبي هم براي آب از دست رفته بدن محسوب نمي‌شود و بهتر است به جاي مصرف آبميوه از ميوه‌هاي آبدار استفاده كرد.

روشن پور، بهترين تنقلات را آجيل بي‌نمك ذكر و بيان كرد: مصرف تنقلات در رمضان هر چند ضرورت ندارد ولي با اين وجود مانعي نيز براي مصرف كم آنها وجود ندارد و مي‌توان در حد بسيار كم از اين مواد در طول افطار تا سحر استفاده كرد.

فاصله دو تا سه ساعته بين افطار و شام حفظ شود

وي با بيان اينكه فاصله دو تا سه ساعته بين افطار تا شام بايد حفظ شود، گفت: اين فاصله زماني باعث مي‌شود مقدار آب و قند بدن طبيعي شده و فرد براي دريافت زياد غذا ولع نداشته باشد.

روشن پور افزود: عدم رعايت اين فاصله باعث مي‌شود كنترل اشتها در فرد ممكن نبوده و در اثر پرخوري سوء‌هاضمه، نفخ و دل درد در فرد ايجاد شود.

اين كارشناس ارشد تغذيه گفت: در وعده شام مصرف غذاهاي سبكي مانند آنچه كه در غير از ماه رمضان مصرف مي‌شود بايد در جدول غذايي افراد خانواده گنجانده شود.

روشن پور با اشاره به اين كه دريافت انرژي و كالري در رمضان در تمام رده‌هاي سني به خصوص نوجوانان و جوانان با ديگر ماه‌ها تفاوتي ندارد، خاطرنشان كرد: تنها تفاوت اين است كه در اين ماه توزيع دريافت انرژي به سه وعده افطار، شام و سحر تغيير مي‌كند.

وي با تاكيد بر علاقمندي نوجوانان و جوانان به فست فودها اشاره كرد و گفت: چنانچه اين افراد علاقه به خوردن فست فود دارند بايد اين مواد را در وعده شام استفاده كنند نه سحر.

روشن پور، مصرف مايعات كافي، ميوه، ماست و خيار را به همراه غذا از توصيه‌هاي تغذيه‌اي رمضان براي سالمندان عنوان كرد و افزود: مصرف مايعات به مقدار كافي حجم لوله‌هاي دفعي را زياد مي‌كند و از بروز يبوست (بعنوان مشكل شايع سالمندان) جلوگيري مي‌كند.

روزه گرفتن براي مبتلايان به ديابت تيپ دو با رعايت اصول تغذيه‌اي بلامانع است

وي با اشاره به وضعيت بيماران ديابتي در رمضان گفت: روزه داري براي بيماران ديابتي تيپ دو با رعايت اصول تغذيه‌اي و تحت نظر پزشك بلامانع است، منتهي كساني كه به دليل روزه داري ممكن است ضعف عمومي‌شان بيشتر شود روزه گرفتن بر آنها واجب نيست. اين مطلب در مورد بيماران ديابتي وابسته به انسولين و ديابت دوره بارداري كه انسولين تزريق مي‌كنند، نيز صادق است.

انتهاي پيام
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 256]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن