تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خرج کردن در راه طاعت خدا دریغ مکن وگرنه دو برابرش را در راه معصیت او خرج خوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817093351




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تكدي گري پديده اي ناهنجار/ افزايش گدايان غيربومي در شهر توريستي اردبيل


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تكدي گري پديده اي ناهنجار/ افزايش گدايان غيربومي در شهر توريستي اردبيل
غريبي اش در شهر اردبيل از پلاك خودرو و زبان غيرمحلي مشخص است و درحالي كه يك زن و دو كودك اعضاي خانواده را نيز به همراه دارد با توقف در كنار خودرويي گران قيمت و بيان مشكل پيش آمده در سفر، دست كمك به سرنشينان دراز مي كند.


اين مرد شياد مقدمه را با جملاتي چون : " بچه هاي اردبيل در ميهمان نوازي زبانزد عام و خاصند ، بياييد شهر ما در خدمتتان خواهيم بود و .
.
.
" شروع مي كند تا به اصطلاح مخ راننده خودروي گران قيمت را براي گرفتن پول بزند.
"اهل استان .
.
.
هستيم كه در يكي از شهرهاي شمال در شيشه ماشين باز بود دزدها پولمان را زدند و الان اگر هفت هشت توماني پول بنزين داشته باشيم خودمان را به شهرمان مي رسانيم " ادامه مطالبي هستند كه راننده اين خودروي بيگانه در اردبيل براي عملي كردن نقشه خود به طعمه مي گويد.
اما گويا با طعمه زرنگ تر از خودش رو به رو شده است و در پاسخ سووال او كه اگر در شمال پولتان به سرقت رفته است در اردبيل چه كار داشتيد؟ فرار را بر قرار ترجيح مي دهد.
به گزارش خبرنگار ايرنا اين نمونه اي ازشيوه ها و ترفندهاي تكدي گران شياد طي روزهاي اخير در شهر اردبيل است كه بايد موارد ديگري از قبيل "مادرم را از روستا براي دكتر آورده بودم و پول كرايه براي بازگشت ندارم" ، "پدرم سخت بيمار است و هزينه درمان ندارم" و "پول بنزين براي رفتن به زادگاه ام ندارم" را نيز به آن اضافه كرد.
در چراغهاي قرمز بر سر چهار راه ها و مكان هاي پرترافيك اردبيل نيز عده اي از كودكان گرفته تا نوجوانان ، پيرمردان و پيرزنان 90 ساله يابطور مستقيم گدايي مي كنند و يا با فروختن اقلامي چون آدامس ، دستمال كاغذي ، دستمال مخصوص شستن ماشين ، فال حافظ و دود كردن اسپند و تميز كردن شيشه خودرو چهره بسيار نازيبايي از شهر ارايه مي دهند.
به گزارش خبرنگار ايرنا بازار تكدي گري طي روزهاي اخير در اردبيل رونق گرفته است و عده اي با سوء استفاده از احساسات و عواطف انساني مردم روزه دار اين شهر به شكل ها و روش هاي گوناگون اقدام به گرفتن كمك هاي نقدي و يا غير نقدي ساكنان اين شهر مي كنند.
مردم اردبيل در خيابان ها ، كوچه ها ، مغازه ها ، منازل ، ادارات ، سازمان ها و موسسات و حتي در داخل خودروهاي خويش در شهر اردبيل از دست متكديان كه اين روزها تعدادشان افزايش يافته است آسوده نيستند.
اين متكديان با دو چهره متفاوت مدرن و سنتي اقدام به دريافت پول نقد و يا كمك هاي غيرنقدي مردم اردبيل مي كنند و گداهاي مدرن به عنوان پديده اي جديد در دوران حاضر ساكنان منطقه را شگفت زده كرده اند.
خود گداهاي مدرن و سنتي هم هر كدام به دو دسته تقسيم مي شوند و دسته اول افرادي با تيپ و قيافه ثروتمند و در ظاهر آبرودار هستند كه بطور واقعي مستحق نيستند ولي با توسل به شيوه ها و ترفندهاي گوناگون شيوه گدايي را براي كسب درآمد بيشتر انتخاب كرده اند و گروه دوم از گداهاي مدرن نيز افرادي هستند كه در واقع گفته هايشان صحت دارد و به لحاظ بروز مشكلي از قبيل سرقت رفتن و يا گم كردن پول و نظاير آن در شهري بيگانه وادار به دريافت كمك از مردم شده اند.
اما متكديان سنتي هم به همين شكل دو گروه اند دسته اول افرادي كه مي توانند از راه هاي ديگر كسب درآمد كنند و يا محل درآمد ديگري براي امرار معاش دارند اما به اين كار به نوعي عادت كرده اند و مي خواهند پول بيشتري به دست بياورند و دسته دوم هم افرادي هستند كه به لحاظ مشكلات در زندگي از قبيل نداشتن شغل ، يتيم بودن و بالاخره نداشتن درآمد وادار به گدايي شده اند.
يك ساكن اردبيل مي گويد: بعضي از كودكان ويا نوجوانان در سر چهار راه ها باوجود نبود تمايل راننده و سرنشينان خودرو براي دادن كمك و يا شستن شيشه و خريد آدامس با سماجت از شيشه خودرو آويزان مي شوند و گاهي مشكلاتي براي رانندگان اين گونه خودروها پديد مي آورند.
برات نجف پور مي گويد: از سويي وجود اينگونه افراد در سر چهارراه ها و ديگر گذرگاه هاي عمومي شهر، گاهي سبب بروز حوادث ناگوار رانندگي براي خود آنان و ديگران و يا افزايش كندي تردد و ايجاد ترافيك سنگين مي شود.
يك بانوي خانه دار اردبيلي نيز مي گويد: روزانه دست كم دوبار درب منزل توسط متكديان به صدا در مي آيد كه خواستار كمك هاي نقدي و يا غير نقدي هستند.
وي گفت: كار به جايي رسيده است كه در ادارات و يا حتي هنگام گذر پياده از كوچه و خيابان افرادي تقاضاي پول هاي چند هزار توماني براي كمك مي كنند.
وي افزود: گاهي عده اي از متكديان در غذاخوري ها و اغذيه فروشي ها جلوي خانواده هايي را كه براي خوردن غذا به اين مكان ها مراجعه كرده اند مي گيرند و اين موضوع شيريني يك وعده غذاي بيرون را كه پس از ماه ها يكبار اتفاق مي افتد در كام خانواده تلخ مي كند.
يك راننده تاكسي هم گفت: شايد در ميان متكديان افراد معدوي بطور واقعي مستحق و نياز به كمك داشته باشند اما ارگان هاي ذيربط بايد با شناسايي و جمع آوري اين افراد آنان را زيرپوشش حمايتي سازمان هاي مربوط قرار دهند و در صورت مشاهده تكدي گري با آنان به شدت برخورد كنند.
مشاور استاندار و فرماندار اردبيل در اين زمينه مي گويد: نشست هايي با ارگان هاي ذيربط تشكيل و در آن ها موضوع اجراي طرح جمع آوري متكديان از سطح خيابان ها و مكان هاي پرتردد شهر مطرح و نيروي انتظامي موظف شده است كه بدون هيچگونه چشم پوشي اين افراد را جمع آوري و به سازمان بهزيستي تحويل دهد.
يوسف اكبري در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: تعدادي ازمتكديان افرادي غير مستحق هستند ولي در اين كار حرفه اي شده اند و عده اي نيز افراد شيادي هستند كه در كنار كار تكدي گري گاهي مرتكب خلاف هاي ديگري از قبيل فروش مواد مخدر و غيره مي شوند.
وي اظهار داشت: عده اي از اين افراد نيز فرزندان بلاصاحب هستند كه يا پدر و مادري ندارند و يا والدينشان آنان را رها كرده اند و هيچگونه نظارتي بر فرزندان خود ندارند.
وي تاكيد كرد: با متكديان حرفه اي و شيادان بايد بطور جدي برخورد انتظامي و قضايي انجام شود و اما سازمان بهزيستي موظف است كه كودكان بدون صاحب را جمع آوري و در صورت داشتن خانواده آنان را به والدينشان بازگرداند و يا اگر هيچ صاحبي نداشته باشند آنان را به مراكز و اماكن نگهداري تحويل دهند.
وي تصريح كرد: براساس بررسي هايي كه انجام شده است اندك افرادي در ميان متكديان شهر اردبيل هستند كه مستحق و نيازمند واقعي مي باشند كه آنان هم بايد بطور آبرومندانه زير پوشش ارگان هاي حمايتي از قبيل كميته امداد و يا بهزيستي قرار بگيرند.
وي گفت : فرمانداري اردبيل به افرادي كه ادعا مي كنند در راه مانده اند پس از بررسي صحت موضوع بليت سفر و حتي يك و يا چند وعده غذاي بين راهي را تقبل مي كند.
فرماندار اردبيل با تاكيد بر اينكه مردم شريف اردبيل باغلبه بر احساسات و عواطف خود از دادن وجوه نقد و كمك هاي غيرنقدي به افرادي كه نمي شناسند خودداري كنند افزود: راه هاي مساعدت به افراد نيازمند واقعي باز و مشخص هستند.
اكبري گفت: لزومي ندارد كه اين كمك ها بطور حتم به كميته امداد و يا سازمان بهزيستي انجام شود و مردم مي توانند در هر محله اي كه سكونت دارند با توجه به آشنايي وشناختي كه از افراد وساكنان محل دارند نسبت به ارايه كمك هاي خود به ويژه در ماه مبارك رمضان كه ماه دست گيري از نيازمندان است اقدام كنند.
وي افزود: متاسفانه اغلب افرادي كه تكدي گري مي كنند غير قابل اعتماد هستند و مردم اردبيل بايد در برخورد با اين گونه افراد آنان را راهنمايي و در صورت پافشاري بر شيادي و كلاهبرداري، آنان را به نيروي انتظامي اطلاع دهند.
شهر اردبيل به عنوان مركز استان 500 هزارنفرجمعيت و شش هزار و 500 هكتار مساحت دارد.
ك/4 592/618/ 1645 شماره 301 ساعت 12:50 تمام
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن