تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816828424




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفرهاى الكترونيك


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: سفرهاى الكترونيك
[حميدرضا خالدى ]
آخرين روزهاى تابستان به تعبيرى آخرين فرصت براى كسانى است كه قصد سفر دارند و تفرج و امسال شايد نخستين سالى باشد كه مسافرين ايرانى همسفرديگرى را نيز با خود به همراه دارند. همسفرى به نام «سفركارت»!
داستانى كه سرآغاز آن طرحى بود به نام «بن سفر» و متوليان امر گردشگرى در نخستين روزهاى كارى شان در دولت نهم تحقق چنين هدفى را پيش چشم داشتند تا اينكه ديرى نپاييد و «بن سفر» جاى خود را به پديده اى جديد به نام «سفركارت» داد و بالاخره پس از گذشت حدود يك سال «سفركارت» با هدف توسعه گردشگرى در بين خانواده هاى ايرانى به چرخه صنعت گردشگرى كشور پيوست.اجراى طرح سفركارت ملى از ارديبهشت سال۸۶آغاز شده و در اين راستا همايش ها و گردهمايى هاى مختلفى در استان هاى مختلف برگزار شده است.
سفر كارت و سند چشم انداز
جمشيد حمزه زاده، قائم مقام ستاد تسهيلات سفرهاى كشور درخصوص اهميت فراگيرى اين طرح مى گويد: اگر به طور متوسط هر خانواده چهار نفر محسوب شود در حال حاضر بيش از ۹ ميليون نفر از مزاياى اين طرح برخوردارند.
وى با اشاره به تسهيلات و مزاياى استفاده از اين كارتها مى گويد: «ميزان تخفيف هتل ها و مراكز اقامتى به اطلاع افرادى كه «سفركارت» مى گيرند خواهد رسيد. 20 تا ۴۰ درصد براى تخفيف هتل ها و مراكز اقامتى طرف قرارداد در نظر گرفته شده است.»
فرخى مشاور مديرعامل شركت سرمايه گذارى ايرانگردى و جهانگردى نيز با تأكيد برديگر مزاياى درنظر گرفته شده براى اين كارتها مى گويد: با احتساب۷۰ميهمانسراى شركت سرمايه گذارى ايرانگردى و جهانگردى، ۴۰۰هتل و ميهمانسرا عضو طرح سفركارت ملى شده اند و در بيشتر اين مراكز دستگاه posبانك سپه نصب شده است.
يكى از مديران سازمان ميراث فرهنگى ، صنايع دستى وگردشگرى درخصوص وضعيت كنونى اين طرح مى گويد: هم اكنون در اين حوزه ،بسيار جلوتر از هدف هاى تعيين شده در چشم انداز بيست ساله كشور هستيم و بر اساس اهداف سند چشم انداز ۲۰ ميليون گردشگر و ۳۰ هزار ميليارد تومان سرمايه گذارى دست يافتنى است.
سفر كارت ملى كارتى است بانكى - الكترونيكى و چند منظوره كه قابل استفاده در مراكز گردشگرى عضو شبكه سفر كارت ملى است و صدور آن هم هزينه اى ندارد.
سفر كارت ملى در شبكه اى تى ام قابل استفاده نيست و فقط قابل شناسايى در پايانه هاى فروش pos موجود در محل مراكز گردشگرى عضو شبكه سفر كارت است.
مزاياى استفاده از سفر كارت ملى استفاده از تخفيفات درنظر گرفته شده مراكز گردشگرى ارائه كننده خدمات سفر كارت ملى، استفاده از سامانه خدمات فروش و رزرو هتل است. با اين همه دراين ميان ابهاماتى نيز درخصوص اين طرح مطرح است. ازجمله سؤالاتى درمورد ميزان تخفيفهاى درنظر گرفته شده براى دارندگان اين طرح. چراكه به اعتقادبرخى از منتقدان طرح، در هتل ها يا مراكزى كه با شركت سرمايه گذارى و جهانگردى سازمان ميراث فرهنگى، صنايع دستى و گردشگرى به توافق رسيده اند، با افزايش قيمت، مبلغ تخفيف خود را جبران مى كنند!، اما حمزه زاده مى گويد: «با توجه به تعيين قيمت اقامت هتل ها از سوى سازمان و اعلام عمومى آن، مديران هتل ها نمى توانند بيش از نرخ تعيين شده از مسافران پول بگيرند.»
در دفترچه سفر كارت ملى، عنوان مراكزى مانند هتل، رستوران ، مجتمع رفاهى، هتل آپارتمان و.‎/‎/ به همراه آدرس و تلفن آن آورده شده، اما صحبتى ازميزان تخفيف هايى كه هر كدام از آنها ارائه داده اند، نشده است. معاون گردشگرى در اين باره نيز مى گويد: شهروندان مى توانند براى ديدن ميزان تخفيف هاى مراكز به سايت سفر كارت مراجعه كنند.
ولى ملك زاده در حالى استفاده از سايت سفر كارت را پيشنهاد مى كند كه دفترچه هاى سفر كارت با اين هدف طراحى شده اند تا مسافران در هنگام مراجعه به مركزى بتوانند با نگاه به آن دفترچه از ميزان تخفيفى كه قرار است به دارنده سفر كارت تعلق گيرد، مطلع شوند.
از سوى ديگر درحالى كه هنوز استفاده از سفركارت ساماندهى نشده و بهره بردارى از آن براى دارندگان يا كسانى كه نويد دريافت آن را داشته اند ملموس نيست، يك بانك خصوصى از ابتداى شهريور ماه براى مشتريان و سهامداران خود كارت اعتبارى سفر صادر مى كند. اين كارت اعتبارى بوده و با اعتبار ۱۵ ميليون ريالى امكان تهيه بسته هاى سفر، خريد بليت وسيله سفر و تور را فراهم مى كند. برخلاف خصوصيات سفركارت ملى كه ويژگى تجديد اعتبار را دارد، «كارت سفر» بخش خصوصى يكبار مصرف است و البته همچون مشابه دولتى آن، قشر محدودى را مبناى آغاز كار خود قرار مى دهد.
دارنده اين كارت سفر مى تواند ابتدا به سفر رفته و ظرف يك سال پس از استفاده از اعتبار آن هر ماه به صورت اقساط اعتبار هزينه شده را به بانك عودت دهد.البته يكبار مصرف بودن اين كارت اعتبارى، محدوديت در آژانس هاى طرف قرارداد و محدوديت در انتخاب توسط مشتريان ازجمله معايب اين طرح به شمار مى آيد.
با اين حال، روابط عمومى شركت مجرى درباره معايب طرح مى گويد: «براى سلامت و توسعه اين طرح لازم بود ابتدا در تهران و در مشتريان محدود به اجرا درآيد و سپس توسعه يابد كه براى توسعه اين كار تفاهمنامه اى با سازمان ميراث فرهنگى، صنايع دستى و گردشگرى نيز منعقد شده است.»
در حال حاضر مشتريان بانك يادشده به اختيار نمى توانند متقاضى اين نوع كارت اعتبارى سفر باشند بلكه شعب منتخب و مجرى اين طرح براساس قوانين و روش كار بانك، اعتبارسنجى مشتريان صورت مى گيرد و براى مشتريانى كه اعتبار مورد نظر بانك را داشته باشند كارت سفر صادر مى شود.
در حال حاضر تنها ۱۰ آژانس منتخب مسافرتى در تهران طرف قرارداد سفركارت بخش خصوصى هستند ولى امكان استفاده از ۳۰ هزار كارتخوان و عابربانك اين بانك براى دارندگان كارت اعتبارى ياد شده وجود دارد.
روابط عمومى اين بانك خصوصى همچنين مى گويد: «در حال مذاكره با چند شركت هواپيمايى هستيم و تاكنون با سه شركت به توافق رسيده ايم و دارندگان اين كارت مى توانند از طريق اين شركت ها براى خود و تمامى اعضاى درجه يك خانواده با ۱۵ تا ۲۵ درصد تخفيف، بليت تهيه كنند.»
مزايا و معايب سفركارت
استفاده از تخفيفات درنظر گرفته شده (از ۱۰ تا ۶۰ درصد) مراكز گردشگرى(۴۰۰ مركز) ارائه كننده خدمات سفركارت ملى، ارائه سيستم فروش و رزرواسيون اينترنتى مبتنى بر سفركارت ملى، تسهيل در امر سفر و استفاده بهينه از اوقات فراغت با امنيت دريافت خدمات گردشگرى موردنياز از مزاياى اين كارت است. سفركارت ملى به عنوان پرداخت غيرنقدى كاركنان مشمول ماليات نمى شود.
با اين همه از جمله معايب كارت الكترونيكى سفر اين است كه فقط در دستگاههاى pos قابل استفاده بوده و به گفته معاون گردشگرى سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى مردم بايد درصورت خراب بودن اين دستگاهها پول نقد نيز با خود همراه داشته باشند.
از جمله خدمات قابل دريافت از طريق سفركارت ملى مى توان به واحدهاى اقامتى اشاره كرد و اينكه بزودى تعداد قابل توجهى از ديگر مؤسسات خدمات گردشگرى و مسافرتى همانند شركتهاى هواپيمايى، زمينى و دريايى و نيز مراكز تفريحى، رستورانها و نظاير آن در سبد خريد سفر كارت قرار خواهند گرفت.
براساس طراحى انجام شده، سفركارت قابليت نقد شدن در دستگاههاى خود پرداز (ATM) را نداشته و فقط توسط دستگاه هاى كارت خوان (POS) تعيين شده در محلهاى موردنظر قابل استفاده است.
همچنين كارتهاى صادره تا ۲ سال پس از تاريخ صدور داراى اعتبار است و شارژ موجود در سفركارت ملى همانند ساير كارت هاى بانكى، با پايان اعتبار معتبر بوده و سوخت نمى شود.
سفركارت مانند تمامى كارتهاى بانكى، قابليت شارژ و تجديد اعتبار در دفعات مكرر را در طول مدت اعتبار خود خواهد داشت. سفركارت ملى داراى محدوديت در سقف ميزان شارژ ريالى نيست.
به علاوه تمامى موجودى و شارژ سفركارت ملى قابل خرج كردن در مراكز عضو بوده و هيچ مبلغى به عنوان حداقل حساب در كارت نگهدارى نمى شود.
دارندگان سفركارت ملى پس از كنترل موجودى كارت خود و ضمن حصول اطمينان از پذيرش سفركارت ملى از سوى مركز گردشگرى منتخب، از سه روش مى توانند نسبت به سفارش و يا خريد محصول يا خدمت اقدام كنند:
استفاده از سيستم فروش و رزرواسيون اينترنتى، تماس تلفنى مستقيم و ارسال نمابر يا مراجعه حضورى به مركز گردشگرى موردنظر.
مراكز گردشگرى ضمن در اختيار نهادن سهميه توافق شده لازم در طرح نسبت به پذيرش سفركارت ملى اقدام مى كنند، بديهى است دارندگان سفركارت ملى پس از انتخاب مركز گردشگرى ملزم به هماهنگى قبلى و ذخيره جا در زمان مناسب هستند.
سفركارت از نگاه آمار
آمار حكايتهاى مختلفى از صدور سفركارت براى اصناف و اقشار مختلف دارد. صدور۱۵ هزار سفر كارت مخصوص اعضاى هيأت علمى دانشگاهها توسط سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى، توزيع ۵۵۰۰هزار سفر كارت در خراسان جنوبى و بالاخره تحويل دوميليون و۳۰۰هزار فقره سفر كارت ملى براى كاركنان دولت به گفته مديركل دفتر برنامه ريزى و توسعه گردشگرى داخلى سازمان ميراث فرهنگى، صنايع دستى و گردشگرى ايران بخشى از اين آماراست.
اما توزيع اين كارتها تاكى و چه زمانى ادامه دارد و اينكه هم اينك چند درصد از مخاطبين پيش بينى شده اين طرح موفق به دريافت آن شده اند
رادمند رئيس ستاد سفركارت ملى دراين خصوص مى گويد: 80 درصد از سفركارتها تا پايان خرداد ماه تحويل داده شده است.
جمشيد حمزه زاده نيز با اشاره به حجم بالاى تقاضاهاى رسيده مى گويد: پرونده صدور ۷۰۰هزار فقره سفر كارت ملى در دست بررسى است كه با صدور اين كارتها مجموع سفر كارت ملى به بيش از سه ميليون فقره كارت تا آخر امسال مى رسد. اين درحالى است كه بنا براظهارات مسئولين آنچه براى سال گذشته به عنوان سال اول اجراى اين طرح پيش بينى شده بود، صدور حدود چهار ميليون سفر كارت بوده است.
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن