تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816641834




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کم اطلاعی والدین و رنج نوجوانان


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: رنج غالب نوجوانان و جوانان، به طور عمده، ناشی از کم اطلاعی والدین و بزرگسالان از خصوصیات این دوره و مقتضیات آن، آینده مبهم شغلی و اجتماعی، ندانم کاری ها و سخت گیری ها و دخالت های بیش از اندازه والدین و اولیای مدارس و برخی گروه ها و نهادهای اجتماعی در زندگی آنان است که به رشد طبیعی آنها خدشه وارد می کند. این عوامل ، بخصوص ، قدرت خلاقه و اعتماد به نفس آنان را تضعیف و آنها را درمرحله وابستگی هویت نگه می دارد، در حالی که والدین و اولیای مدارس باید با عملکردهای بجا و حساب شده، نوجوان و جوان را در جریان رشد به صورت یک شخص مستقل و صاحب رأی راهنما باشند.
فرآیندهای ذهنی و روانی، نقش عمده ای در زندگی ما دارد. اغلب نگرش ها، پندارها و برداشت هایی که درباره دیگران داریم تعیین می کنند که چه روابطی با مردم داشته باشیم. ارزش ها و اهداف ما، جهت زندگی مان را مشخص می کنند و دانش ما (توانمندی ها، مهارت ها و برنامه ریزی) تعیین کننده میزان موفقیت مان در دستیابی به اهدافمان است. انگیزه ما نیز تعیین می کند که به چه میزانی فعالیت کنیم.

تفاوت بین واقعیات و ایده آل های ما تعیین می کنندکه ما از زندگی و از خودمان چه میزان رضایت داریم و مهم تر این که خود پنداره ما ، مرکز این فرآیندهای ذهنی است. پس اگر بیاموزیم که خودآگاهی مان را افزایش دهیم، گام بزرگی در جهت شکوفایی خود برداشته ایم.

● خودپنداره چیست
«خودپنداره» به این معنی است که ما درباره خودمان چگونه فکر می کنیم . به عبارتی، باورها و نگرش ها، نظرات اکتسابی است که هر فرد درباره موجودیت انسانی خود دارد . خودپنداره یک پدیده کلی است که فرد در باره خودش پیدا می کند. «عزت نفس» به معنای برداشت شخص درباره ارزش و اهمیت خویش است. ارزشی که نوجوان برای خودش قائل است عموماً نشأت گرفته از اهمیتی است که والدین و اولیای مدرسه و اطرافیان به او می دهند.

هنگامی که رفتار با نوجوان و جوان حمایت کننده باشد و توانایی ها و عواطف و احساسات و رفتار وی مثبت ارزیابی شود، او نیز خود را فردی شایسته و ارزشمند ارزیابی می کندو این احساس ارزشمندی در برداشتی که از خود دارد تداوم خواهد یافت. لذا با توجه به تأثیر برخوردهای والدین و اولیای مدارس و دیگر افراد با نوجوانان و جوانان در تشکیل خودپنداره آنان، ضرورت دقت بیشتر در رفتار با آنان باید مدنظر قرار گیرد و از رفتارهایی که موجب خودپنداره منفی در آنان می شود، جداً پرهیز شود چرا که ضررها و آسیب های جدی را برای فرد و جامعه در پی خواهد داشت. ممکن است فردی به عللی رفتاری خاص با نوجوان در پیش گیرد و توجیه خاصی هم برای رفتار نامطلوب خود مطرح کند. اما اغلب، این رفتار بدون توجه به اثرات مخرب آن - چه بسا سال های بعد نمودی جدی در زندگی و آینده فرد خواهد داشت - صورت می گیرد. معلمی که چون شاگردش درس را نفهمیده او را «کودن» خطاب می کند یا معاونی که برای برقراری نظم در مدرسه به حرکات و الفاظی متوسل می شود که دانش آموزان را گاه به لجبازی یا رفتارهای نامناسب دیگر می کشاند یا پدر یا مادری که با تصور تحریک فرزند خود به درس خواندن و پیشرفت کردن به مقایسه های مخرب دست می زند، همه و همه از آن گونه رفتارهایی است که در اتخاذ خودپنداره نوجوان ما نقش دارد، به عبارتی اثری قوی در تضعیف عزت نفس او دارد.

● تأثیر مخرب خودپنداره منفی
خودپنداره منفی اثرات مخربی دارد و مشکلاتی برای فرد ایجاد می کند.
۱) احساس خود کم بینی و حقارت
۲) نداشتن هدف و خواسته در زندگی
۳) در خود فرو رفتن و غمگینی
۴) احساس ناتوانی در انجام کارها
۵) ترس از ابراز وجود در جمع
۶) کناره گرفتن از جمع
۷) بی اطمینانی به خود
۸) ضعف در قدرت تصمیم گیری «داشتن شک و تردید زیاد»
۹) کاهش تفکر و تعقل در انتخاب ها (به خصوص انتخاب دوست و همسر)
۱۰) تقویت احساس وابستگی به دیگران به خاطر احساس نداشتن توانایی

این موارد گوشه ای از تأثیرات نامطلوب بی توجهی به عزت نفس و خودباوری است.

● رابطه خودپنداره فرد با پیشرفت تحصیلی او
تحقیقات نشان داده است که بین خودپنداره و موفقیت دانش آموزان در امر تحصیل ارتباط وجود دارد و این ارتباط دوطرفه است.
● رابطه خودپنداره فرد با اجتناب از ارتکاب جرم
بین خودپنداره و اجتناب از ارتکاب جرم رابطه و همبستگی قوی وجود دارد.
نوجوانانی که مرتکب جرم می شوند، عزت نفس پائین تری در قیاس با سایر نوجوانان دارند و چه بسا اعمال مجرمانه آنان، یا برای اجتناب از احساس انکار خویش و یا نوعی جبران خودپنداره ضعیف است. خودپنداره قوی و مثبت و عزت نفس بالا سپر حفاظتی مهمی برای رفتار درست محسوب و موجب کاهش رفتارهای خلاف می شود.
اگر نیاز به احترام و عزت نفس در فرد ارضا شود او اعتماد به نفس، ارزش و اعتبار، قدرت، موفقیت و شایستگی و مفیدبودن را تجربه خواهد کرد.

با توجه به این موارد ضروری است که به بازنگری در رفتار با فرزندان خود بپردازیم تا آنها بتوانند محبت، دوست داشتن و دوست داشته شدن، امنیت و آرامش، مقبولیت، معنویت، احساس تعلق و عشق، خود شکوفایی و خود مثبت بینی و بالاخره عزت نفس و اعتماد به نفس را در آغوش خانواده و در مدرسه تجربه کنند





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 289]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن