تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817412006




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تلويزيون - جشن 15 سالگي مجموعه‌هاي رمضان


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تلويزيون - جشن 15 سالگي مجموعه‌هاي رمضان
تلويزيون - جشن 15 سالگي مجموعه‌هاي رمضان

مازيار معاوني:از سال 1372 كه تلويزيون به عنوان فراگيرترين رسانه رسمي كشور يا به عبارت امروزي‌تر به عنوان رسانه ملي در ديدگاهش نسبت به ماه مبارك رمضان تغييري جدي ايجاد نموده و به جز ايام ضربت خوردن و شهادت امام اول شيعيان، پخش ويژه برنامه‌هاي شاد و مفرح و مجموعه‌هاي داستاني مختص اين ماه مبارك را در دستور كار خود قرار داد درست 15 سال مي‌گذرد.

تا پيش از آن سال و به عبارت بهتر در 15 سال ابتدايي انقلاب سيما رويكردي كاملا متفاوت نسبت به محتوا و چگونگي برنامه‌هاي ماه رمضان داشت و اكثر قريب به اتفاق برنامه‌هاي اين ماه در فازي دور از شادي و نشاط به روي آنتن مي‌رفتند.
مجموعه همسايه‌ها به كارگرداني حسن فتحي كارگردان در ابتداي راه آن سال‌ها و سريال‌ساز حرفه‌اي اين روزهاي تلويزيون نخستين مجموعه‌اي بود كه عنوان سريال مناسبتي ماه رمضان را بر خود داشت.(با همسايه‌ها به كارگرداني محمدحسين لطيفي 1380 اشتباه نگيريد).
پس از آن مجموعه كه از شبكه اول سيما پخش مي‌شد ناگهان تب مجموعه‌سازي و جنگ‌سازي در ماه رمضان گريبان تنها شبكه ديگر آن روزهاي سيما يعني شبكه2 و همين طور شبكه‌هاي تازه تاسيس 3 و 5 را نيز گرفت و گروه‌هاي فيلم و سريال اين شبكه‌ها رقابتي فشرده و تنگاتنگ براي جذب هر چه بيشتر مخاطب در ايام ماه مبارك رمضان را آغاز نموده و مجموعه‌هاي داستاني بسياري جلوي دوربين رفتند كه مجموعه‌هاي نيمه پنهان ماه(1373به كارگرداني مجيد جعفري) و بهاران در بهار (1374 ساخته غلامرضا رمضاني) از جمله اولين‌هاي آنها سيما محسوب مي‌شدند.
البته در دهه نخست ساخت سريال‌هاي مناسبتي ماه رمضان تقسيم‌بندي‌هاي كنوني شبكه‌اي و محتوايي به شكل امروزي كه به عنوان مثال ساخت مجموعه‌هاي طنز به شبكه سوم، مجموعه‌هاي ارزشي و داراي مفاهيم ماورايي به شبكه اول سيما و... تفويض شده باشد وجود نداشت و مجموعه‌هايي با محتوا و ساختارهاي متفاوت از شبكه‌هاي سيما پخش مي‌شدند.
به عنوان نمونه شبكه سوم سيما كه در سال‌هاي اخيربار طنز سيما در ماه رمضان را به دوش مي‌كشد در سال 1380 اقدام به پخش مجموعه داستاني پربيننده گم گشته به كارگرداني رامبد جوان و با بازي بسيار خوب آتيلا پسياني و در سال 1381 سريال عروج به كارگرداني سيروس مقدم نمود كه اين مجموعه‌ها در رده آثار اجتماعي- ارزشي جاي مي‌گرفتند يا شبكه دوم سيما كه رمضان امسال و سال گذشته را به پخش مجموعه‌هاي اجتماعي مثل هيچكس و ميوه ممنوعه (حسن فتحي) اختصاص داده است در سال‌هاي ابتدايي دهه جاري سه سريال ماورايي كمكم كن(قاسم جعفري1383)، او يك فرشته بود(عليرضا افخمي 1384) و آخرين گناه(حسين سهيلي‌‌زاده 1385) را روي آنتن داشت.در طول اين 15 سال كارگردانان متعددي جهت ساخت مجموعه‌هاي مناسبتي رمضان كه از اهميت بالايي نيز در ميان مديران ارشد سيما برخوردارند به ساختمان جام‌جم فراخوانده شده‌اند كه البته تنها تعداد انگشت‌شماري از آنها در جلب اطمينان شبكه‌ها و حفظ موقعيت خود براي رمضان‌هاي بعدي موفق بوده اندكه بي‌شك يكي از پابرجاترين آنها كارگردان شناخته شده و باتجربه و البته نه چندان متفاوت تلويزيون يعني سيروس مقدم مي‌باشد كه در كارنامه تلويزيوني 11 ساله‌اش هدايت 12 مجموعه تلويزيوني مناسبتي و غيرمناسبتي از جمله سريال ويژه رمضان 1381 يعني مجموعه عروج به چشم مي‌خورد.
با توجه به موفقيت مجموعه ماورايي اغما در سال گذشته كه بي‌ترديد بهترين كار سيروس مقدم تا به امروز هم محسوب مي‌شود شبكه اول سيما امسال هم ساخت سريال مناسبتي خود كه باز هم داراي مضمون ماورءالطبيعه است را به مقدم واگذار نمود.
از ديگر كارگردانان باثبات در عرصه سريال‌سازي ماه رمضان مي‌توان به رضا عطاران اشاره نمود كه به غير از مجموعه طنز 90شبي كوچه اقاقيا (1382) مابقي مجموعه‌هايش همه مناسبتي بوده‌اند از ترش و شيرين (نوروز1386) گرفته تا مجموعه‌هاي مختص رمضان خانه به دوش(1383)، متهم گريخت (1384) و سرانجام مجموعه طنز امسال شبكه 3 سيما يعني مجموعه بزنگاه كه سومين تجربه عطاران در ساخت مجموعه‌هاي رمضاني محسوب شده و آنگونه كه از مشاهده همين چند قسمت پخش شده برمي‌آيد عطاران همچنان همان سبك منحصربه‌فرد خود يعني استفاده از كمدي موقعيت و ايفاي نقش يك شخصيت لاابالي و بي‌قيد و بند را كه البته ديگر كمي كليشه‌اي و نخ‌نما (هر چند همچنان پرطرفدار) به نظر مي‌رسد ادامه داده است.
به غير از سعيد سلطاني كه او نيز با سه مجموعه مختص رمضان رسم عاشق‌كشي (1383)، شكرانه (1386) و مجموعه طنز در حال پخش مامور بدرقه (با بازي سيروس گرجستاني به عنوان يكي از بازيگران ثابت مجموعه‌هاي رمضان و جواد رضويان) كه اتفاقا هر سه هم محصول شبكه تهران هستند در عرصه رمضان حضوري فعال‌تر از ديگران داشته حسن فتحي كارگردان برجسته سيما تاكنون دو بار و البته با فاصله‌اي 14ساله هدايت دو سريال ويژه رمضان يعني همسايه‌ها و ميوه ممنوعه، حسين سهيلي‌زاده و اكبر منصورفلاح نيز هر كدام دو بار به ترتيب با مجموعه‌هاي رانت‌خوار كوچك(1382) و آخرين گناه(1385) و فقط به خاطر تو(1382) و براي آخرين بار(1384 )در رده كارگردانان مورد اعتماد سيما قرار گرفته‌اند. ساير كارگرداناني كه در اين عرصه فعاليت كرده‌اند تنها يك‌بار مجال محك زدن توانايي‌هاي‌شان را در اين عرصه يافته‌اند.
كارگرداناني مانند مجيد جعفري، غلامرضا رمضاني، رامبد جوان كه در سطور بالاتر به آثارشان اشاره شد و سامان مقدم با مجموعه همراز(1381) بيژن ميرباقري با سريال نوعروس(1381)، محسن شاه‌محمدي با سريال يكي مثل من(1382) و بسياري از كارگردانان ديگر كه نتوانستند موقعيت خود رابه عنوان يك كارگردان خاص ماه رمضان تثبيت نمايند.
با توجه به رقابت فشرده دفاتر توليد فيلم و سريال و تهيه‌كنندگان جورواجور براي در اختيار گرفتن امتياز توليد مجموعه‌هاي رمضاني از چهار شبكه‌هاي كه مجموعه ويژه رمضاني دارند بايد منتظر ماند و ديد در پايان كدام ترفند موفق‌تر خواهد بود، استفاده از يك چهره سينمايي به نام فرامرز قريبيان در كنار يك بازيگر نسبتا محبوب جوانان يعني پوريا پورسرخ، ادامه داستان سال گذشته رقابت و خصومت كارخانه‌داران و توليدي‌ها با يكديگر اما اين‌بار در قالبي به نام مثل هيچكس با بازي حسين ياري و اصغر همت در نقش‌هاي محوري، تكرار طنز موقعيتي جنس عطاران با بازيگران تقريبا ثابت مجموعه‌هاي او كه خودش و حميد لولايي از جمله آنها هستند يا سياست تنوع‌طلب والبته بي‌ثبات شبكه تهران در ساخت يك‌سال در ميان مجموعه‌هاي طنز و جدي؟
 دوشنبه 18 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 264]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن