واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: http://www.musicema.com/images/cache/eminem1290607485.jpg
بازگشت پرقدرت امینم
سالها پس از آنکه جیمی هندریکس به رغم سياهپوست بودن توانست در موسیقی راکِ تحت سیطرهٔ سفیدپوستان جایگاه رفیعی برای خود دست و پا کند، جوانی سفیدپوست و خوشچهره – که اصلا انگار نطفهاش با حاشیه بسته شده – وارد صحنه موسیقی رپ، همان موسیقی مختص سیاهپوستان، شد. نام اصلی آن جوان مارشال بروس مترز سوم بود و نام هنریاش امینم؛ و بدون هیچ شکی او تاثیرگذارترین چهره موسیقی آمریکا در سال پر تب و تاب 2000 بود.
در همان سال توفانی موسیقی امینم نان صراحت بیحد و حسابش را خورد و ویدئوکلیپهای هنجارشکناش را٬ که مشخص بود سوای تاثیر «Dr. Dre» ایدههای بکری هم از لابلای کلمات امینم بیرون کشیده شده و در آنها قرار داده شده است. امینم خیلی زودتر از حد انتظار توانست موسیقی رپ را به موسیقی اول جوانان سفیدپوست آمریکا و جهان بدل کند – آیا اوجگیری این موسیقی در ایران ظرف چند سال گذشته یکی از نمونههای این تاثیر نیست؟ – ولی راز ماندگاریاش در این بود که با تمام وجود وارد گود شده بود و حاضر بود در این راه هر هزینهای را متقبل شود.
امینم با آن موهای کوتاهِ بور و کلاه بیسبال، تیشرت گشاد سفید و شلوار بگی آماده بود همه را دست بیندازد و از اینکه سر به سر خودش هم بگذارد، هیچ باکی نداشت. لحن طنز سیاه ترانه و ویدئوکلیپ «اسم من هست» (My Name Is) خیلی زود جای خود را به لحن گس ترانه و ویدئوکلیپ «The Way I Am» داد. بعد به سرعت انگشت اتهام به سمت خواننده جوان بلند شد و حرف اول و آخر هم این بود که او با ترانهها و ویدئوکلیپهایش نوجوانان و جوانان را از راه به در میکند. امینم با مریلین منسن – که از او هم همیشه انتقاد میشود –ائتلاف کوتاه مدتی کرد تا بتواند پاسخی قاطع به این انتقادات بدهد؛ آن هم از راه موسیقی. بعد موج هوادارانی برخاست که در تقلید از رفتارهای عنانگسیخته او در ویدئوکلیپها دست به کارهای عجیب و غریبی میزدند و امینم سعی کرد باز هم با موسیقی این مشکل را حل کند.
بعد انگار یک دفعه تصمیم گرفت به پشت پرده برود؛ انگار با فیلم «هشت مایل» داستان دردسرهای به اوج رسیدنش را به تصویر کشیده بود و حالا میخواست پرونده بدبختیها و خوشبختیها یک دوره از زندگیاش را ببندد و کنار بگذارد. اصلا هم به این نکته توجه نکرد که تازه با ترانه «Lose Yourself» از همین فیلم برنده اسکار بهترین ترانه ارژینال شده و میتواند بیش از پیش به اوج برود. شاید روند گوشهگیریاش از همان عدم حضور قابل پیشبینیاش در مراسم اسکار شروع شد و کار به حدی رسید که در جواب به این سوال که قصد بازنشستگی دارد یا خیر، گفته بود مسیر کارهای هنریاش آن طور که دلش میخواسته پیش نمیرود و دلش میخواهد همه چیز را از نو شروع کند.
حالا با آلبوم تازهاش – با نام بامسمای «بهبودی/ریکاوری» – شروع مجدد خود را با موفقیت تمام از سر گرفته؛ حالا باید منتظر ماند و واکنش رسانهها و مردم را نسبت به این چهره همیشه جنجالی دید. آیا امینم آمده که روال گذشته را برای همیشه کنار بگذارد و سازش کند یا اینکه روال فعلیاش آرامش پیش از توفان است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال کمی صبر لازم است.
منبع: رونا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]