تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812940746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشروح گفتگوي فارس با سفير ايران در ژاپن: ايران براي انتخاب شركاي خود منتظر ژاپن و هيچ كشور ديگري نخواهد ماند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشروح گفتگوي فارس با سفير ايران در ژاپن: ايران براي انتخاب شركاي خود منتظر ژاپن و هيچ كشور ديگري نخواهد ماند
خبرگزاري فارس: سفير جمهوري اسلامي ايران در توكيو با بيان اينكه ژاپني‌ها بايد بدانند و مي‌دانند كه در منطقه خاورميانه شريكي بهتر از ايران پيدا نخواهند كرد، تصريح كرد: ايران براي انتخاب شركاي خود و همكاري‌هاي اقتصادي با ديگران، منتظر ژاپن و هيچ كشور ديگري نخواهد ماند.


«سيدعباس عراقچي» سفير جمهوري اسلامي ايران در ژاپن در گفتگوي مشروح با خبرنگار سياست‌ خارجي خبرگزاري فارس، به تشريح روابط دو كشور در ابعاد سياسي و اقتصادي، عضويت غيردائم ايران در شوراي امنيت و رقابت ژاپن با ايران در اين زمينه، برنامه هسته‌اي ايران و موضع ژاپن در اين خصوص و سياست نگاه به شرق دولت نهم پرداخت.
وي در اين گفتگو از تمايل شركت‌هاي ژاپني براي انجام فعاليت اقتصادي بيشتر در ايران خبر داد و در عين حال عنوان كرد كه ايران براي انتخاب شركاي خود منتظر ژاپن و هيچ كشور ديگري نخواهد شد.
عراقچي‌ در مورد كانديداتوري ژاپن براي عضويت غيردائم در شوراي امنيت سازمان ملل نيز بر اين باور است كه ژاپني‌ها يك اشتباه تاكتيكي انجام مي‌دهند و در توضيح بيشتر خاطرنشان كرد: زيرا خودشان (ژاپني‌ها) به دست خودشان سطح خود را به عنوان عضو غيردائم پايين مي‌آورند و اين تلقي ايجاد مي‌شود كه ژاپن عضو غيردائم خوبي در شوراي امنيت است.
سفير كشورمان همچنين كانديداتوري ايران به عنوان عضو غيردائم شوراي امنيت را اقدامي بسيار جسورانه و شجاعانه در جهت مسئوليت‌پذيري در عرصه بين‌الملل و سازمان ملل عنوان مي‌كند و مي‌گويد: حتي اگر در مجمع عمومي به جمهوري اسلامي راي ندهند، جمهوري اسلامي ايران برنده اين ماجراست.
وي در بخش ديگري از اين گفتگو به قرابت دو ملت و دو كشور و تشابه در اصول سياست‌هاي هسته‌اي اشاره كرده و بر اين باور است كه ژاپن مي‌تواند نقش بسيار موثري در موضوع هسته‌اي ايران ايفا كند.
عراقچي همچنين مي‌گويد كه اگر ژاپني‌ها در اين عرصه طالب همكاري باشند جمهوري اسلامي استقبال مي‌كند.
و اما گفتگوي خبرنگار فارس با سفير ايران در توكيو؛

* روابط سياسي ايران و ژاپن در حد معقول و مطلوب

وي در خصوص روابط دو كشور ايران و ژاپن با بيان اينكه معتقد نيستم ارتباط سياسي دو كشور با توجه به مجموعه شرايط فعلي، در سطح پاييني قرار دارد، گفت: عليرغم فضاي بين‌المللي ايجاد شده توسط غربي‌ها و همچنين رابطه بسيار نزديك ژاپن و آمريكا به عنوان دو متحد استراتژيك، رابطه سياسي ما (ايران) با ژاپن در حد معقول و مطلوبي قرار دارد.
سفير كشورمان ادامه داد: در سطح معاونين وزراي خارجه دو كشور در سال دو نشست كميته مشورتي يك بار در تهران و يك بار در توكيو برگزار و علاوه بر اين سالي دو بار هم نشستي در سطح مديران كل وزارت امور خارجه دو كشور برگزار مي‌شود كه آخرين نشست آن 4 شهريورماه با سفر سوزوكي مديركل خاورميانه وزارت خارجه ژاپن به تهران برپا شد.
عراقچي همچنين به ملاقات اخير فوكودا نخست‌وزير ژاپن و احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور كشورمان در حاشيه اجلاس فائو در رم، اشاره كرد و آن را ملاقات بسيار مهمي برشمرد و افزود: مطالب محتوايي بسيار مهمي در اين ملاقات مطرح شد.
سفير كشورمان با اشاره به تماس‌هاي تلفني وزراي خارجه دو كشور، ديدار وزراء و معاونين وزراي خارجه در حاشيه اجلاس‌هاي بين‌المللي و همچنين تماس تلفني سعيد جليلي دبير شورايعالي امنيت ملي و وزير خارجه ژاپن بر اساس موضوعات و به تناسب شرايط مختلف، خاطرنشان كرد: در سطح پارلماني نيز رايزني‌هايي وجود دارد كه از جمله طي دو ماه گذشته دو نماينده پارلمان ژاپن به تهران سفر كردند كه آخرين مورد آن سفر خانم "ياماناكا" بود و سفرهايي را نيز در آينده در پيش رو خواهيم داشت.
وي ادامه داد: در اجلاس تيكاد (اجلاس سران آفريقا و ژاپن) كه چندي پيش برگزار شد، ژاپني‌ها از ايران به عنوان ناظر دعوت كردند كه محمدرضا باقري معاون آفريقاي وزارت خارجه كشورمان در اين نشست شركت كرد.
عراقچي بار ديگر گفت كه سطح روابط سياسي دو كشور با در نظر گرفتن مجموعه شرايط بين‌المللي و در مقايسه با بقيه كشورهاي غربي از سطح مناسبي برخوردار است.

* تمايل شركت‌هاي ژاپني براي انجام فعاليت اقتصادي بيشتر در ايران

سفير ايران در توكيو در ادامه اين گفتگو در خصوص روابط اقتصادي دو كشور به فعاليت شركت‌هاي متعدد ژاپني در ايران اشاره و خاطرنشان كرد: ژاپني‌ها به تمامي تعهدات گذشته خود عمل كرده و مي‌كنند و تاكنون هيچ مشكلي از اين جهت نداشته‌ايم، علاوه بر اين تمايل زيادي در شركت‌هاي ژاپني براي انجام فعاليت اقتصادي بيشتر در ايران وجود دارد.
وي با يادآوري اين نكته كه البته شرايط سياسي حاكم موانعي را ايجاد مي‌كند، گفت: به دليل فشارهاي وارده از سوي‌ آمريكا، ژاپني‌ها سهم خود را در پروژه آزادگان به 10 درصد كاهش دادند، اما اصلا مايل نيستند اين 10 درصد را از دست بدهند.

* براي انتخاب شركاي خود منتظر ژاپن و هيچ كشور ديگري نخواهيم شد

به گفته سفير كشورمان، ‌ژاپني‌ها بايد بدانند و مي‌دانند كه در منطقه خاورميانه شريكي بهتر از ايران پيدا نخواهند كرد. ايران تقريبا 12 الي 15 درصد نفت ژاپن را تامين مي‌كند و بيش از 90 درصد نفت ژاپن از منطقه خليج فارس و تنگه هرمز عبور مي‌كند.
وي خاطرنشان كرد: ژاپني‌ها از ثبات سياسي بسيار بالا در ايران مطلع هستند و نسبت به جاذبه‌ها و توانايي‌ها و همچنين قابليت‌هاي اقتصادي ايران آگاه مي‌باشند. آنها همچنين از قابليت‌هاي صنعت نفت و گاز ايران و اهميت آن مطلع هستند و بازار 70 ميليوني ايران را به خوبي مي‌شناسند و مثل بقيه دنيا مي‌دانند كه ايران در مناسبات بين‌المللي قابل ناديده گرفته شدن نيست.
عراقچي اضافه كرد: ژاپني‌ها به اهميت سياسي ايران در منطقه آگاه هستند و در مناسبت‌هاي مختلف اذعان كرده‌اند كه ايران يك ابرقدرت منطقه‌اي لذا سعي مي‌كنند جايگاه خود را در ايران و ارتباطات و كانال‌هاي موجود را حفظ كرده و حتي‌الامكان باز و فعال نگهدارند.
سفير ايران در توكيو در عين حال تصريح كرد: ژاپني‌ها بايد بدانند و من فكر مي‌كنم مي‌دانند كه فرصت‌هاي موجود در ايران دائمي نيست و ما براي انتخاب شركاي خود و همكاري‌هاي اقتصادي با ديگران، منتظر ژاپن و هيچ كشور ديگري نخواهيم شد و به شكر خدا انتخاب‌ها و گزينه‌هاي بسيار متعددي پيش روي ما قرار دارد و كشورهاي مختلفي هستند كه آماده همكاري‌ با ايران مي‌باشند.
وي اضافه كرد: ژاپني‌ها و شركت‌هاي ژاپني مي‌دانند كه فرصت‌هاي اقتصادي در ايران بسيار زياد و جذاب است ولي اين فرصت‌ها هميشه روي ميز باقي نخواهند بود.
عراقچي روابط دو كشور را در مجموع مطلوب و معقول عنوان كرد و درعين حال يادآور شد كه ظرفيت‌هاي بسيار زيادي وجود دارد كه بايد تلاش شود مورد بهره‌برداري قرار گيرد.
سفير ايران در توكيو حجم روابط اقتصادي دو كشور را در سال 2007 بالغ بر 14 ميليارد دلار عنوان كرد و افزود: حجم مبادلات تجاري تهران و توكيو در نيمه اول سال 2008 تقريباً به 10 ميليارد دلار رسيده و براساس بررسي‌هاي انجام شده اين رقم تا آخر سال 2008 به 20 ميليارد دلار خواهد رسيد. نيمه اول سال 2008 نسبت به نيمه اول سال 2007 تقريبا 4/47 درصد افزايش داشته است.
وي با بيان اينكه برخي فكر مي‌كنند اين افزايش به خاطر نفت و قيمت نفت است، يادآور شد: صادرات ايران به ژاپن در سال 2008، 50 درصد و صادرات ژاپن به ايران 25 درصد افزايش داشته كه اين عليرغم تحريم‌هاي شوراي امنيت و تضييقات بانكي اعمال شده از سوي آمريكاست.
سفير ايران در ژاپن با بيان اينكه اخيراً پروژه جديدي در روابط دو كشور مورد گفتگو قرار نگرفته است، گفت: پروژه‌هاي قبلي اجرا مي‌شود و تعهدات قبلي نيز پابرجاست.
عراقچي سمبل رابطه اقتصادي تهران و توكيو را «نفت» و فروش نفت ايران به ژاپن عنوان كرد و افزود: فروش نفت ما به ژاپن در چند سال گذشته و عليرغم همه فشارها حد متوسط 500 هزار بشكه در روز را حفظ كرده و گاهي اوقات تا 600 هزار بشكه نيز افزايش داشته است.
وي در خصوص درخواست شركت اينپكس براي افزايش سهمش از 10 درصد به بالا در پروژه ميدان نفتي آزادگان، خاطرنشان كرد: ژاپني‌ها در اصل علاقمند به افزايش سهم خود هستند ولي به دليل فشارها در حال حاضر شرايط براي آنها آماده نيست كه سهم‌شان را افزايش دهند.
سفير ايران در ژاپن با بيان اينكه شركت اينپكس به تعهدات خود پايبند است، افزود: البته برخي بحث‌هاي فني و تكنيكي وجود دارد كه مذاكراتي نيز در اين زمينه در جريان است.
وي در خصوص صادرات نفت خام سنگين ايران به ژاپن با بيان اينكه بحث جديدي در اين زمينه مطرح نبوده است، گفت: خريد نفت ژاپن از ايران طبق روال خود ادامه دارد.

* LNG يكي از زمينه‌هاي همكاري ايران و ژاپن در آينده

عراقچي در مورد ورود ژاپن به عرصه گاز ايران با بيان اينكه ژاپني‌ها علاقه زيادي در اين زمينه دارند، خاطرنشان كرد: به دليل دوري راه، امكان بهره‌برداري از گاز ايران به صورت لوله كشي وجود ندارد، تنها امكان LNG است كه در اين زمينه مذاكراتي از قبل بين دو كشور جريان دارد.
سفير ايران در توكيو در عين حال گفت كه موضوع LNG يكي از زمينه‌هاي همكاري ايران و ژاپن در آينده خواهد بود.

* از ژاپني‌ها دلخوريم

وي در بخش ديگري از اين گفتگو در خصوص عضويت غيردائم ايران در شوراي امنيت سازمان ملل و حضور ژاپن در دقيقه 90 به عنوان رقيب ايران و در پاسخ به اين سؤال كه آيا ژاپن براي جلوگيري از پيروزي ايران دست به چنين كاري زده است؟ اظهار داشت: من اين تلقي را ندارم. ژاپن مايل است به صورت عضو دائم وارد شوراي امنيت شود و به همين دليل به دنبال تكرار عضويت غيردائم خود در اين شوراست.
عراقچي با اشاره به تلاش‌هاي ژاپن براي عضويت دائم در شوراي امنيت، خاطرنشان كرد: ژاپني‌ها عضويت غيردائم را پيش زمينه عضويت دائم مي‌دانند ولي معتقدم كه اين تفكر اشتباه است.
سفير ايران در توكيو ادامه داد: ژاپني‌ها يك اشتباه تاكتيكي انجام مي‌دهند زيرا خودشان به دست خودشان سطح خود را به عنوان عضو غيردائم پايين مي‌آورند و اين تلقي ايجاد مي‌شود كه ژاپن عضو غيردائم خوبي در شوراي امنيت است.
به اعتقاد وي اگر ژاپني‌ها طالب عضويت دائم در شورا هستند، نبايد سطح خود را به سطح يك عضو غيردائم پايين بياورند.
عراقچي اضافه كرد: با اين حال دليل ژاپني‌ها هر چه كه باشد واقعيت آن است كه جمهوري اسلامي ايران بسيار زودتر از ژاپن داوطلبي خود را اعلام كرده بود و از ژاپن چنين انتظاري نمي‌رفت. در عرف مناسبات دوستي بين كشورها و توافقات بين آنها معمولاً كشورها نوبت را رعايت مي‌كنند و ما اين دلخوري را از ژاپني‌ها داريم.

* ژاپن از كانديداتوري صرفنظر و براي سال‌هاي آينده ثبت نام كند

سفير كشورمان اظهار داشت: ژاپني‌ها مي‌دانند ما تقريبا 51 سال است كه عضو شوراي امنيت نبوديم و خيلي زودتر از آنها ثبت‌نام كرده بوديم.
وي گفت: انتظار مي‌رفت ژاپن اجازه دهد كشورها به نوبت، سهم خود را در حفظ صلح و امنيت بين‌المللي و در مناسبات بين‌الملل ايفا كنند.
سفير كشورمان در توكيو، ايران را يك عضو موثر جامعه بين‌الملل خواند كه مي‌تواند نقش بسيار موثري در شوراي امنيت ايفا كند و افزود: در حال حاضر ما از ژاپن انتظار داريم از كانديداتوري صرف‌نظر و براي سال‌هاي آينده مجدداً ثبت‌نام كند.
عراقچي در عين حال يادآور شد: ‌با اين حال نمي‌توان كشوري را به كاري مجبور كرد، آنها تصميم گرفته‌اند كه در اين قضيه رقابت كنند.
سفير ايران افزود‌: اگر قرار به رقابت است بايد رقابت سالمي صورت گيرد و ما به عنوان جمهوري اسلامي ايران حتما به دنبال يك رقابت سالم خواهيم بود تا خود و مواضع خود را به جامعه بين‌الملل و مجمع عمومي سازمان ملل، براي انجام يك راي گيري عادلانه، عرضه كنيم.
وي در عين حال يادآور شد: اين موضوع هيچ ارتباطي به بقيه مناسبات دو كشور ايران و ژاپن ندارد. ما با بسياري از كشورهاي ديگر نيز كه داراي روابط دوستانه و خوبي هستيم به منظور به دست آوردن مناصب بين‌المللي رقابت مي‌كنيم كه نمونه‌هاي آن متعدد است. رقابت در عرصه بين‌الملل لزوما امر مذمومي نيست بلكه نحوه آن مهم است.
عراقچي با بيان اينكه كشورها به دنبال منافع ملي خود هستند، اظهار داشت: عليرغم روابط دوستانه بين برخي از كشورها، گاهي از اوقات منافع ملي آنها با هم تناقضاتي پيدا مي‌كند. ما به دنبال يك رقابت سالم هستيم و اميدواريم كه اصول يك رقابت سالم توسط رقباي ما نيز رعايت شود.
وي بار ديگر تاكيد كرد كه حضور ايران در شوراي امنيت مي‌تواند به پيشبرد مناسبات عادلانه در عرصه روابط بين‌الملل كمك كند.

* ايران برنده ماجرا

سفير ايران در ژاپن با بيان اينكه جامعه بين‌المللي هم اكنون با يك آزمون مواجه است، افزود: مجمع عمومي سازمان ملل در معرض قضاوت افكار عمومي جهانيان قرار دارد كه تا چه حد آمادگي دارد فضايي را براي كشوري مثل ايران كه داراي مواضع ضدسلطه، حق‌طلبانه و عدالت‌جويانه است ايجاد كند كه بتواند در شوراي امنيت حضور يابد.
عراقچي با ذكر اين نكته كه اين رقابت حتماً بسيار سخت خواهد بود، عنوان كرد‌: فشارهاي كشورهاي غربي و آمريكا بر بقيه كشورها وجود خواهد داشت تا به جمهوري اسلامي ايران راي ندهند، ولي وزارت خارجه و نمايندگي‌‌هاي ما در سراسر دنيا مشغول فعاليت هستند و با كشورها تماس گرفته و مواضع كشور را تشريح مي‌كنند.
وي ادامه داد: ما لزوم اصلاح و تجديدنظر در ساختارهاي ناعادلانه موجود را براي دنيا تشريح مي‌كنيم و خود را به عنوان كشوري كه مي‌خواهد و مي‌تواند نظم غيرعادلانه‌ موجود را اصلاح كند، عرضه مي‌كنيم و اين به نظر من آزمون بسيار بزرگي براي جامعه بين‌الملل است. اينكه مجموعه كشورهاي مختلف تا چه اندازه مي‌توانند در مقابل فشارهاي غربي‌ها و آمريكايي‌ها مقاومت كنند را بايد منتظر ماند و ديد.
سفير ايران در توكيو اضافه كرد: به اعتقاد من در هر حالت، حتي اگر در مجمع عمومي به جمهوري اسلامي راي ندهند، جمهوري اسلامي ايران برنده اين ماجراست. زيرا ما خودمان را به عنوان يك عضو موثر جامعه بين‌الملل و يك قدرت فرامنطقه‌اي عرضه كرديم و نشان داديم كه آمادگي داريم براي كمك به صلح و امنيت بين‌المللي عادلانه، نقش خود را در شوراي امنيت ايفا كنيم.
عراقچي كانديداتوري ايران به عنوان عضو غيردائم شوراي امنيت را اقدامي بسيار جسورانه و شجاعانه در جهت مسئوليت‌پذيري در عرصه بين‌الملل و سازمان ملل عنوان كرد كه باعث خواهد شد كشورها نقش،‌ حضور و قدرت ايران را درك كنند.

* تلاش ژاپن براي ايفاي نقش مثبت در موضوع هسته‌اي ايران

وي در خصوص موضع ژاپن در قبال برنامه هسته‌اي ايران به شباهت مواضع هسته‌اي دو كشور اشاره كرد و افزود: ‌هر دو كشور سياست يكساني را در اين زمينه دنبال مي‌كنند، آنها مخالف سلاح‌هاي كشتار جمعي به طور كل و به خصوص سلاح‌هاي هسته‌اي هستند و يكي از اصول سياست هسته‌اي دو كشور تقاضا براي خلع سلاح جهاني است.
عراقچي ادامه داد: ‌ما و ژاپني‌ها هر دو قرباني سلاح‌هاي كشتار جمعي هستيم. عدم اشاعه يكي از اصول سياست هسته‌اي هر دو كشور است و ايران و ژاپن هر دو بر استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي تاكيد مي‌كنند.
سفير ايران در توكيو مخالفت با سلاح‌هاي كشتار جمعي و به خصوص سلاح‌هاي هسته‌اي، تاكيد بر خلع سلاح جهاني و استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي را سه ستون و اصل مشابه در سياست ايران و ژاپن عنوان كرد و افزود: ژاپن در استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي، مسير بسيار خوبي را طي كرده و به پيشرفت‌ها و قابليت‌هاي زيادي نائل شده و اين همان مسيري است كه جمهوري اسلامي نيز دنبال مي‌كند.
عراقچي اضافه كرد: ما مي‌خواهيم در تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌اي به حد اعلاي آن برسيم ولي فقط براي مقاصد صلح‌آميز و به عنوان يك عضو متعهد معاهده NPT.
وي با اشاره به حمايت ژاپن از برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران خاطرنشان كرد: ژاپن هميشه تلاش كرده نقش مثبتي را در اين زمينه ايفا كند و البته به دليل تبليغات مستمر غربي‌ها و آمريكايي‌ها، گاهي اوقات ابهاماتي براي اين كشور به وجود مي‌آيد كه ما همواره پاسخ لازم را به طرف‌هاي ژاپني داده‌ايم.
عراقچي در پاسخ به اين پرسش كه ژاپني‌ها چقدر از تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران تبعيت كرده‌اند؟ اظهار داشت: ژاپني‌ها ملزم به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت بوده و از آن تبعيت كرده و مي‌كنند و از برخي تحريم‌هاي يك جانبه آمريكا نيز همانند ديگر كشورهاي غربي تبعيت مي‌كنند.
وي ادامه داد: به هرحال نبايد فراموش كرد كه ژاپن در كمپ و گروه كشورهاي غربي قرار دارد و ما بايد انتظاراتمان را از آن كشور در حد واقعيت‌هاي موجود داشته باشيم.

* ژاپن طالب همكاري باشد، استقبال مي‌كنيم

عراقچي در پاسخ به اين سؤال كه ايران و ژاپن به دليل مواضع مشترك در موضوع هسته‌اي چگونه مي‌توانند در اين زمينه تاثيرگذار باشند و با يكديگر همكاري كنند؟‌ گفت: به دليل قرابت بين دو ملت و دو كشور و رابطه بسيار دوستانه‌اي كه از قديم بين ما وجود داشته و همچنين تشابه دو كشور در اصول سياست‌هاي هسته‌اي و روحيات ژاپني‌ها، اين كشور مي‌تواند نقش بسيار موثري را در موضوع هسته‌اي ما ايفا كند.
عراقچي گفت: ژاپني‌ها حضوري هشتاد ساله در كشور ما دارند و ايران را خوب درك مي‌كنند. ژاپني‌ها فرصت‌ها، ابزار و امكانات خوبي را در اختيار دارند كه مي‌توانند در جهت ايجاد تفاهم كمك كنند و اگر در اين عرصه طالب همكاري باشند جمهوري اسلامي استقبال مي‌كند.

* سياست نگاه به شرق نوعي تعادل را در سياست خارجي ايران ايجاد كرد

سفير ايران در ژاپن در خصوص سياست نگاه به شرق دولت نهم و انتقادات وارده مبني بر اينكه اين سياست نتوانسته آراء كشورهايي از جمله چين و .... را در موضوع هسته‌اي جلب كند، با بيان اينكه نگاه به شرق لزوماً به معناي كسب آراي كشورهايي از جمله چين نيست، ‌اظهار داشت: هدف از سياست نگاه به شرق دولت جديد ايجاد نوعي تعادل در مناسبات خارجي ما اعم از سياسي و اقتصادي است. گرايش و روند كلي سياست‌هاي قبلي ما معمولاً به سمت غرب بوده است و با سياست نگاه به شرق تلاش شده تعادلي ايجاد شود كه فكر مي‌كنم در حد زيادي ايجاد شده و در مناسبات اقتصادي شاهد حضور بسيار قوي چين، مالزي، هند،‌ اندونزي و حتي ژاپن هستيم.
وي با بيان اينكه سهم تجارت ما با كشورهاي شرق و آسيايي به مراتب و پس از اتخاذ سياست نگاه به شرق بيشتر از اروپا شده است، خاطرنشان كرد: اينكه با ايجاد چنين تعادلي لزوما بتوانيم راي تك تك كشورها را در هر موضوعي به دست آوريم، چنين نيست. كشورها بر اساس منافع ملي خود تصميم مي‌گيرند. اينكه ما نگاه به شرق پيدا كرديم به اين معنا نيست كه كشورهاي شرق نيز همه نگاه به ايران پيدا كرده‌اند، آنها مناسبات خود با غرب را نيز دارند و از ميزان تجارت بالايي با آنها برخوردارند.
عراقچي سياست نگاه به شرق دولت نهم را سياست درستي خواند كه در عمل موفق بوده و توانسته نوعي تعادل را در سياست خارجي ايران ايجاد كند ولي در عين حال يادآور شد: اين گونه نيست كه نگاه ما به شرق باعث شود كه كشورهاي شرقي به طور دربست در هر موضوعي پشت سر ايران قرار گيرند و كسي هم از ابتدا چنين انتظاري نداشته است.

* گفتگو از اكرم شريفي

انتهاي پيام/
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن