تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815537562




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير مركز مطالعات اروپا وآمريكا وزارت خارجه:هزينه‌‏هاي سياست خارجي را بايد با تمركز برقدرت نرم كاهش داد


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: مدير مركز مطالعات اروپا وآمريكا وزارت خارجه:هزينه‌‏هاي سياست خارجي را بايد با تمركز برقدرت نرم كاهش داد


تهران- خبرگزاري كار ايران
مديرمركزمطالعات اروپا وآمريكا وزارت خارجه گفت: همه كشورها ادعاي موفقيت درسياست‌‏خارجي رادارند اما كشوري موفق‌‏تراست كه كمترين هزينه راپرداخت نمايد.

سيد وحيد كريمي، مديرمركز مطالعات اروپا وآمريكا وزارت‌‏خارجه درگفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا" به بررسي عملكرد و نقد سياست‌‏خارجي جمهوري اسلامي ايران و دستگاه ديپلماسي كشورمان پرداخت و با اشاره به اركان مهم سياست‌‏خارجي، شناخت درست،توجه به قدرت نرم و چيدمان درست مسووليت‌‏ها در دستگاه ديپلماسي را از مهمترين اركان سياست خارجي دانست و افزود: بهره‌‏گيري از اين اركان مي‌‏تواند راه ما را براي اهداف بزرگ همواركند. معتقدم هزينه سياست خارجي ما زياد است و مي‌‏توانيم اين هزينه را كاهش دهيم.
وي درپاسخ به اين سوال كه؛ راه حل خروج ايران از سرگرداني ميان واقع گرايي وآرمان گرايي كه در سياست خارجي كشورمان همواره وجود داشته و با تغيير دولت‌‏ها سياست‌‏خارجي نيز دستخوش تغيير مي‌‏شود، اظهار داشت: افت وخيز درسياست خارجي امري طبيعي است و بسته به شرايط ، سياست را تغيير مي‌‏دهيم. ما يك سري اصول كلي داريم كه معناي آن به زبان سياسي اين است كه از بدو انقلاب نسبت به نظمي كه در جهان است معترض بوده كه البته اين اعتراض دردولت‌‏هاي مختلف به خاطر شرايط خاص آنها افت وخيز پيدا كرد.
كريمي اضافه كرد: نظمي كه بعد از جنگ جهاني دوم درجهان توسط كشورهاي پيروز شده در جنگ شكل گرفت ناعادلانه بود وآن هنگام برخي كشورها مانند ايران درخواب بودند حال بعد از جنگ جهاني دوم و با انقلاب در ايران، اين كشوراز خواب بيدار مي‌‏شود وشروع به اعتراض مي‌‏كند و حالا براي بيان اعتراض خود نيازمند تدبير هستيم.
مديرمركز مطالعات اروپا و آمريكا وزارت‌‏خارجه با اشاره به اينكه سياست‌‏خارجي ما طي 30 سال گذشته سيرصعودي داشته، گفت:
كشورهايي مثل شوروي سابق وآمريكا با هجمه‌‏هاي نظامي موفق به تسلط بر نيمي ازجهان شده‌‏اند اما طي اين 30 سال ايران بدون تجاوز واعزام نيرو توانسته نفوذ سياسي در منطقه و جهان داشته باشد.
كريمي افزود: اگربخواهيم مقايسه تطبيقي داشته باشيم، زماني در روابط بين الملل محبوبيت پيدا مي‌‏كنيم كه پذيراي نظم حاكم برآن باشيم اما تنش جديد بين غرب ازيك سو و روسيه ازسوي ديگر نشان داد كه غرب به كمتر از تغيير رژيم رضايت نمي‌‏دهد و هركس مخالف نظام ليبرال دموكراسي باشد مورد پذيرش آنها نيست. البته نمي‌‏شود، گفت كشورهايي كه خارج از عقيده غرب هستند به انزوا روي‌ ‏آورده‌‏اند.
وي در پاسخ به اين سوال كه، سياست‌‏خارجي ما چقدرتوانسته از اين تناقض و روابط نادرست در نظام بين الملل استفاده كند؟اظهار داشت: روابط بين الملل سيال است و ديگر كسي در غرب به دنبال منافع ملي نيست بلكه به دنبال ارزش‌‏هاي مشترك هستند و اين مساله دقيقا يادآورگفته امام است چرا كه ايشان هم بر ارزش‌‏هاي اسلامي تاكيد مي‌‏كرد.
كريمي تاكيد كرد: مشكل اساسي مقامات ما اين است كه به روز نيستند اگربه روز باشند سريع‌‏ترمي‌‏توانيم به آرمانهاي انقلاب دست پيدا كنيم.
كريمي با اشاره به اينكه سياست‌‏خارجي ما نياز به حمايت دارد، گفت: طبيعي است كه هزينه سياست‌‏خارجي ما بالاست ومثلاً درقضيه هسته‌‏ايي مي‌‏بينيم كه غربي‌‏ها به تنهايي قادر به مقابله با ايران نيستند و گروه 1+5 تشكيل مي‌‏دهند و27 كشور پشت‌‏سرخاويرسولانا قرار مي‌‏گيرند.
وي تاكيد كرد: اين‌‏ها درجه‌‏هايي ازقدرت مامحسوب مي‌‏شود و اگربتوانيم اين قدرت را خوب تبيين كنيم موفق‌‏ترخواهيم بود.
مدير مركز مطالعات اروپا و آمريكا وزارت خارجه بيشترين چالش ايران را با آمريكا و اروپا دانست و افزود: فكرمي‌‏‏كنم توجه بيش از حد ما به آمريكا باعث غفلت از اروپا شده است. سياست خارجي آمريكايي‌‏ها كابويي است درحالي‌‏كه اروپايي‌‏ها سياست پيچيده‌‏اي دارند كه ما هنوز درحل مسائل ديپلماتيك خود به ويژه مساله هسته‌‏ايي وارد اين فاز نشده‌‏ايم و نتوانستيم براي كاهش هزينه‌‏هاي خود در سياست‌‏خارجي، طرح اروپاي منهاي آمريكا را كه مورد نظر رهبري نيز بود محقق كنيم و ازتركيب شدن آنها در 1+5 جلوگيري‌‏كنيم.
انقلاب اسلامي سياست را از يتيم بودن درآورد
كريمي در پاسخ به اين سوال كه ادبيات ما در نظام بين‌‏الملل زماني خيلي لطيف بود و زماني ديگر بسيار تهاجمي شد، حال براي اينكه ادبيات ديپلماتيك بر ديپلماسي ما حاكم شود و با تغيير دولت‌‏هاتغيير نكند، چه كاركنيم؟، اظهار داشت: ديگران ما رامحكوم مي‌‏كنندكه، شما يا سياه هستيد يا سفيد درحالي‌‏كه در بين اين دو رنگ ، رنگ زيباي خاكستري وجود دارد. ما بايد تاكيد داشته باشيم كه سياست اخلاقي باشد. چرا كه ما با انقلاب اسلامي سياست را از يتيم بودن و بي پدرومادري درآورديم و اتفاقاً در جاهايي دچار ركودشديم كه به جاي سياست اخلاقي با سياست كثيفي كه در نظام بين‌‏الملل حاكم است همخواني پيدا كرديم.
مدير مركز مطالعات اروپا وآمريكا وزارت‌‏خارجه درباره اينكه مرز زبان ديپلماتيك و غير ديپلماتيك كجاست؟، گفت: همانطوركه اشاره شد اين مساله به شناخت بين الملل ما مربوط مي‌‏شود. اگر شناخت خوبي از نظام بين الملل نداشته باشيم خود به خود به وادي كشيده مي‌‏شويم كه اكنون در غرب حاكم است.
وي اضافه كرد: اگر چه آمريكا ابر قدرت است اما ابرقدرت جاهلي است. بعضي از كشورها به خصوص اروپا از قدرت سخت آمريكا عليه ايران استفاده مي‌‏كنند در حالي كه ما به عنوان جمهوري اسلامي ايران بايد درسياست خارجي خود به قدرت نرم توجه كنيم اگر روي ديپلماسي نرم متمركز شويم خود به خود اين تمركز،ادبيات خاص خودش رابه ارمغان مي‌‏آورد؛مثلا بين اتحاديه اروپا مجموعه‌‏اي از تناقض‌‏ها، رقابت‌‏ها و تفاوت‌‏هاست اما چون از قدرت نرم استفاده مي‌‏شود مي‌‏بينيم كه ادبياتي‌‏كه به كار مي‌‏برند ادبيات موزوني است.
كريمي نظام شكل گرفته در روابط بين الملل بعد از جنگ جهاني دوم را نظام آنگلوساكسوني دانست و افزود: آمريكا ابرقدرت سخت است و انگليس ابرقدرت نرم اين نظام است در حالي‌‏كه دستگاه ديپلماسي ما در سال‌‏هاي اخير بيشتر به قدرت سخت توجه كرده است. اگر ما در ديپلماسي بتوانيم اين تناقض را برطرف كنيم موفقيت‌‏هاي بزرگي به دست مي‌‏آوريم ومي‌‏توانيم هزينه‌‏هاي سياست خارجي را كاهش دهيم .
وي تاكيد كرد: ما بايد به درجه‌‏اي از بلوغ در سياست‌‏خارجي برسيم كه با پيشبرد سياست كمترين هزينه رامتحمل شويم يعني توجه به چيدمان مديريتي، قدرت نرم و شناخت روابط بين الملل.
ادبيات YES وNO ادبيات جنگ است نه ديپلماسي
مدير مركز مطالعات اروپا وآمريكا وزارت‌‏خارجه با اشاره به بحث انرژي هسته‌‏اي گفت: ما در شرايطي مجبور به تعليق اين موضوع بوديم كه مي‌‏شود آن را هم واپس گرايي دانست و هم تدبير و صبوري تعبيركرد. اما اين مساله نشان داد كه ديپلماسي ايران براي نظر كارشناسان ارزش قائل است.
وي با تاكيد بر اينكه در ديپلماسي YES وNO نداريم، اظهار داشت: اينكه سولانا و 1+5 در مساله هسته‌‏ايي ايران به دنبال پاسخ YES وNO هستند اين ادبيات، ادبيات جنگ است نه ديپلماسي.
كريمي اضافه كرد: هنر سياست‌‏خارجي و دستگاه ديپلماسي ما بايد درتغيير ادبيات فعلي در نظام بين الملل باشد و تنها راه حل براي دستيابي به اين مهم، از دل شناخت نظام بين الملل بيرون مي‌‏آيد.
مدير مركز مطالعات اروپا وآمريكا وزارت‌‏خارجه كشورهاي بيدار را كشورهاي پيروز درجنگ جهاني دوم عنوان كرد وگفت: اين كشورها توانستند حق وتو براي خودشان در سازمان ملل بگيرند ومنافع خودشان را حفظ كنند اگرچه پنج كشور صاحب حق وتو يعني روسيه ،‌‏چين ، فرانسه، ‌‏انگليس وآمريكا در شوراي امنيت سعي مي‌‏كنند خود را در تصميم‌‏گيري‌‏ها موزون نشان دهند اما تقسيم بندي خاص خودشان را از ميزان حق دارند.
وي كشورهاي بيمار مثل ايران قبل از انقلاب را كشورهاي درخواب دانسته و شكست خورد‌‏گان در جنگ جهاني دوم را نيز كشورهاي تحقير شده ولي هوشيار محسوب كرد و افزود: كشورهايي مثل آلمان در روابط هسته‌‏اي ضد و نقيض حرف مي‌‏زنند و گاهي به خاطر قدرتي كه آمريكا دارد ازآن، حمايت مي‌‏كنند. به همين علت معتقدم موضع جهاني كه اكنون حاكم بر نظام بين الملل است نه تنها بي عدالتي است بلكه احجاف برانگيزاست.
كريمي با اشاره به اينكه دستگاه ديپلماسي ما بايد با استفاده از قدرت نرم سياست‌‏خارجي خود را در جهان معرفي كند، اظهار داشت: سفراي ما در كشورهاي مختلف به ويژه كشورهاي غربي بايد با بهره‌‏برداري از رسانه‌‏هاي آزادي كه در غرب وجود دارد، در راستاي منافع ايران استفاده كنند اگر اين كاررا درست انجام ندهيم بازي را در نظام بين الملل مي‌‏بازيم.
مديرمركزمطالعات اروپا وآمريكا وزارت‌‏خارجه افزود: ايستا‌‏د‌‏گي ما درمقابل احجاف ناعادلانه‌‏ كنوني هزينه بالايي دارد ولي ما مي‌‏توانيم با تمركز بر روي قدرت نرم و با فكر و تدبيرهزينه‌‏هاي سياست خارجي خود را كاهش دهيم و اگر اين كار را انجام دهيم گام‌‏هاي بزرگتر را براي رسيدن به اهداف خود سريع‌‏تر برمي‌‏داريم و به قول يك سياستمدار انگليسي، خسارت حاصله از اشتباه در سياست‌‏خارجي‌‏كمتر از خسارت در جنگ نيست.
گفت‌‏وگو از حسن محمدي
پايان پيام

كد خبر: 444103
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن