تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص): طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819875697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير كل داروي وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با فارس: هيچ اعتباري براي اطلاع‌رساني دسترسي دارو به مردم نداريم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدير كل داروي وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با فارس: هيچ اعتباري براي اطلاع‌رساني دسترسي دارو به مردم نداريم
خبرگزاري فارس: مدير كل داروي وزارت بهداشت گفت: هيچ اعتباري براي اطلاع‌رساني درباره دسترسي دارو به مردم نداريم، اجازه جذب نيرو و واگذاري اين خدمات به بخش خصوصي را هم نداريم و بسياري از پرسنل معاونت غذا و دارو به علت حقوق پايين پس از يكسال جذب بخش خصوص مي‌شوند.


اكبر عبداللهي در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود:‌ در زمان حاضر هيچ مركزي براي اطلاع رساني درباره اينكه يك دارو در كجا و كدام داروخانه پيدا مي‌شود در كشور نداريم، سال گذشته مركز اطلاع رساني ناصر خسرو براي اين كار راه‌اندازي شد اما چون بر اساس قانون اجازه جذب نيرو نداشتيم، نيروهاي آن را شركت‌هاي تك نسخه‌اي تشكيل دادند اين نيروها نيز به جاي اطلاع رساني به مردم، براي شركت‌هاي خودشان بازاريابي مي‌كردند، به همين خاطر از اول امسال اين مركز نيز تعطيل شد.
وي گفت: در زمان حاضر اطلاع رساني درباره دارو فقط به بيان اطلاعاتي درباره عوارض يك دارو، تداخل دارويي با داروهاي ديگر يا مواد غذايي اختصاص دارد كه در برخي داروخانه‌ها از جمله 13 آبان و هلال احمر انجام مي‌شود، بقيه داروخانه‌ها گر چه حق فني را از بيمار مي‌گيرند اما كار داروخانه و داروساز بيشتر محدود به تطبيق نسخه با دارو است و خدمات چنداني درباره تداخل دارويي و عوارض آن داده نمي‌شود و البته مردم هم چنين درخواستي ندارند.
وي افزود:‌بسياري از داروها اصلاً در داروخانه‌ها پيدا نمي‌شوند يا در داروخانه‌هاي بسيار محدودي توزيع مي‌شوند، پزشكان هم معمولاً اين اطلاعات را ندارند كه يك دارو در كدام داروخانه هست، به همين علت بيمار يا همراه او مجبور است براي پيدا كردن يك دارو تمام شهر و داروخانه‌ها را بگردد و سرگردان شود.
عبداللهي گفت:‌ داروهايي خاصي مانند داروي مالاريا يا ليشمانيوز يا حتي وبا داروهايي نيستند كه همه جا توزيع شوند و بايد حتماً در مراكز خاص و پس از گزارش‌دهي بيماري به وزارت بهداشت تجويز شوند حتي برخي داروها اصلاً در بازار وجود ندارند و پزشك بايد دارو را عوض كند اما متاسفانه مركزي در كشور نداريم كه اطلاعات دسترسي دارويي را در اختيار مردم قرار دهد.
وي افزود:‌ براي راه‌اندازي مراكز اطلاع رساني دارو در كشور حتماً بايد دولت اعتبار خاصي را تصويب كند اما تخصيص چنين اعتباري نياز به بوروكراسي طولاني اداري دارد و بايد مسير طولاني تصويب دولت و مجلس را طي كند، وزارت بهداشت حتي توانايي راه‌اندازي يك سايت اينترنتي با دو نفر كاربر را كه اطلاعات دسترسي دارويي را تلفني به مردم اطلاع بدهد ندارد، چون اعتباري براي اين كار اختصاص نيافته است.
وي گفت: سازمان هاي نظارتي و بازرسي اجازه جذب نيرو براي اين كار را نمي‌دهند، اجازه واگذاري كارهاي نظارتي به بخش خصوصي را هم نداريم، بخش خصوصي هم اگر بخواهد وارد اين عرصه شود بايد سود داشته باشد ولي ما نه مي‌توانيم حقوق نيروهاي چنين مراكزي را پرداخت كنيم و نه سود شركت‌ها را بپردازيم.
وي افزود: شركت‌هايي كه داوطلب راه‌اندازي اين كار شدند، درخواستشان اين است كه وزارت بهداشت هيچ دخالتي در معرفي به داروخانه‌ها نداشته باشد و اصلاً در كارشان دخالت نكند و آنها بيماران را به هر داروخانه كه خواستند ارجاع دهند و سودشان را از داروخانه بگيرند و اين كاري است كه باعث مفسده مي‌شود و ما مخالف آن هستيم اما از طرفي هم پولي نداريم كه سود و درآمد اين شركت‌ها را تامين كنيم.
عبداللهي گفت: در شهرستان‌ها هم چنين كاري ميسر نيست، زيرا بسياري از داروها اساساً در شهرستان‌ها پيدا نمي‌شود، به همين خاطر مديران دارويي استان‌ها معمولاً فرافكني مي‌كنند و بيماران را براي تهيه دارو به تهران مي‌فرستند نمونه آن ارجاع بيماران به تهران براي تهيه داروي IVIG است.
مدير كل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت افزود:‌ سيستم دولتي از نظر مالي بسيار خشك است و ما نمي‌توانيم با ضوابط و مقررات خشك دولتي خدمات مناسب و مورد نياز مردم را تامين كنيم، ما حتي اعتباري براي پشتيباني خدمات اداري هم نداريم، از زماني كه قطع برق در كشور شروع شده است ما حتي امكان خريد يك دستگاه USP را براي كامپيوترهاي معاونت غذا و دارو نداشته‌ايم و من براي اينكه استرس كمتري داشته باشم و با هزينه جيب خودم يك دستگاه USP براي كامپيوتر خودم در اداره خريده‌ايم.
وي گفت: حتي اگر بتوانيم براي اطلاع رساني دارو نيرو جذب كنيم و حقوق بپردازيم، در آن حدي نيست كه راضي كننده باشد، بسياري از نيروهاي معاونت غذا و دارو طرحي هستند و بيشتر خانم‌هايي هستند كه دوره طرح‌شان را اينجا مي‌آيند و تنظيم مي‌كنند كه از 6 ماه مرخصي بارداري استفاده كنند، بعد مي‌روند، بعد از يكسال آموزش در اينجا به راحتي با3 برابر حقوق اينجا، جذب يك شركت خصوصي دارويي مي‌شوند، معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت مدرسه آموزش كادر شركت‌هاي خصوصي شده است.
انتهاي پيام/
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن