تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806929186




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونگي خلاقيت و نوآوري در موسيقي / 16جابر اطاعتي:نظارت كارشناس موسيقي بر توليد نوحه‌ها ضروري است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: چگونگي خلاقيت و نوآوري در موسيقي / 16جابر اطاعتي:نظارت كارشناس موسيقي بر توليد نوحه‌ها ضروري است
گروه هنر: حضور و نظارت كارشناسان موسيقي در توليد نوحه‌ها الزامي است تا كنندگان اين كار، آثاري با وجه علمي به گوش مخاطبان برسانند.
«جابر اطاعتي» نوازنده و آهنگساز در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) گفت: اولين معيار براي خلاقيت در توليد يك اثر موسيقي، احساسات برخاسته از اثر و قدرت برقراري ارتباط آن با مخاطب است. يك اثر موسيقايي در وهله اول بايد مردمي باشد. براي اين امر آهنگساز بايد نياز مخاطب خود را بشناسد. پس از اين شناخت، زمينه‌هاي ديگر پيش مي‌آيد.

وي در توضيح بيشتر افزود: مسائلي مانند زيبايي ملودي، گيرايي آهنگ، خلاقيت در تنظيم و ... است كه مي‌تواند ذائقه‌آفرين باشد. مسائل فني نيز مهم است كه بحثي جداگانه دارد.

اطاعتي افزود: اگر يك اثر در ملودي و هارموني، سنگين نوشته شده باشد، نمي‌تواند به راحتي با مخاطب ارتباط بگيرد. توليد بسياري از سمفوني‌ها در طي سال و نحوه استقبال مخاطبان بيانگر اهميت اين مسئله است. موسيقي بايد سليس، روان و شنيدني باشد.

اين نوازنده كمانچه و ويلن درباره تغيير و تحول در موسيقي به منظور ارائه آثار خلاقه توضيح داد: موسيقي به عنوان يكي از ارزشمندترين دستاوردهاي بشري بايد دستخوش تغيير و تحول شود. موسيقي حال حاضر ما از ابتدا به همين شكل نبوده و طي قرون متمادي ساخته و پرداخته شده است.

وي تصريح كرد: كساني كه معتقدند موسيقي ايراني نبايد دستخوش تغيير شود به آن خيانت مي‌كنند. موسيقي بايد تحت تأثير شرايط دروني خودش به پيش برود و صيقل بخورد. اين موسيقي كه در دست ما است، در ابتدا از پيچيدن صداي باد در نيزارها اقتباس شده و هرگز به شكل امروزي نبوده است.

سازنده قطعه «يا محمد(ص)» براي اركستر آذري تأكيد كرد: ‌پيكره موسيقي ما از موسيقي فولكلور ساخته شده است بنابراين مردم چند و چون آن را تعيين كرده‌اند. در حال حاضر هم در همه زمينه‌هاي موسيقي كشور اگر از ريشه موسيقي بهره‌اي برده نشود، زيبايي‌هاي آن درك نشده است و اثر توليد شده شناسنامه‌اي ندارد.

اطاعتي افزود: متأسفانه موسيقي كشور ما با همين افكار قديمي 90 سال در جا زده است. به نظر من موسيقي بايد با تكنيك‌هاي روز هماهنگ باشد. اين درحالي است كه موسيقي ايران بايد در مجامع بين‌المللي و به صورت شكوهمند شناسانده شود اما حتي در خاورميانه هم مخاطب ندارد.

نوازنده آلبوم «سفر» با صداي عليرضا افتخاري كه چندي پيش نيز به دليل جايگزيني نام يك نوازنده به‌جاي اطاعتي در بروشور آن جنجال برانگيخت، در ادامه سخنان خود گفت: در حال حاضر موسيقي عرب كه محبوبيتي هم بين ايرانيان ندارد، جزو موسيقي سه‌گانه جهان در كنار موسيقي اسپانيش و كلاسيك ثبت شده است اما موسيقي ما كه به نسبت غني‌تر است ناشناخته مانده است.

وي درباره جايگاه آموزش در پرورش استعدادهاي خلاق در موسيقي تبيين كرد: موسيقي بايد از درون انسان بجوشد. در برخي جوامع آموزش موسيقي از كودكي و به اجبار انجام مي‌شود كه اين مسئله به نظر من در خلاق شدن يك نوازنده يا دوستدار موسيقي نقش مهمي ندارد. با اين همه آموزش در كشور ما نيز راه درستي را نمي‌‌رود.

اطاعتي آموزشگاه‌هاي موسيقي كشور را داراي مشكلات و بضاعت‌هاي خودشان دانست و درباره سهم مراكز دولتي در آموزش موثر يادآور شد: در اين مراكز افرادي مشغول تدريس‌اند كه به نظر من برخي لياقت تدريس را ندارند و همين مي‌شود كه هنرجو مطلب را درست ياد نمي‌گيرد. من 30 سال پيش هنرجوي هنرستان موسيقي بودم و به‌طور قطع مي‌گويم كه دانش‌آموخته‌هاي آن زمان از دكتراي موسيقي امروزي دانش بيشتري دارد چون سطح آموزش امروزه بسيار پايين آمده است.

آهنگساز «كاروان سحر» ادامه داد: وجود هنرستان و دانشگاه موسيقي هنوز در كشور ما جانيفتاده است با اين حال سالانه بر تعداد آن افزوده مي‌شود. فارغ‌التحصيلان اين مراكز بايد جايي براي فعاليت داشته باشند و گرنه بيكار خواهند ماند. در ضمن در گزينش اين افراد هم هنگام ورود سختگيري نمي‌شود بنابراين ممكن است افرادي با نبوغ پايين وارد دانشگاه شوند. در صورتيكه دانشگاه موسيقي جايگاه افراد نابغه است.

وي در ادامه به كشورهاي مطرح در زمينه موسيقي كلاسيك اشاره كرد و گفت: اتريش كه مهد موسيقي كلاسيك است، تنها يك كنسرواتوار موسيقي دارد پس به حتم افراد نخبه را جذب مي‌كند و در آموزش سختگيري‌هاي خاصي دارد. وقتي در كشور ما روند جذب دانشجو برعكس است، نمي‌توان توقعي براي بروز استعدادهاي درخشان داشت.

اطاعتي تصريح كرد: از كارهاي ارگان‌ها و مراكز دولتي مي‌تواند كارسازي و كاريابي براي فارغ‌التحصيلان موسيقي باشد. مثلا با تشكيل اركسترهاي متعدد اين نوازندگان و آهنگسازان را مشغول فعاليت كند. متأسفانه با وجود 30 هزار ساعت برنامه توليدي در طول سال در سازمان صدا و سيما، سهم موسيقي از اين همه ساعت تنها 3 هزار ساعت است. با تشكيل اركسترهاي مختلف تأمين برنامه موسيقي هم آسان‌تر خواهد شد.

اين مدرس موسيقي در سطح كلان فرهنگي به لزوم برگزاري كنسرت در كشورهاي همسايه اشاره كرد و گفت: عدم تأمين مالي از موانع برگزاري كنسرت و شناساندن استعدادهاي ايرانيان به ديگر كشورها حتي در سطح آسيا و خاورميانه است. ما در اين زمينه قدر خود را نمي‌دانيم و مسئولان هم به اين مشكلات اهميت نمي‌دهند.

اطاعتي درباره جايگاه موسيقي مذهبي در كشور توضيح داد: خوشبختانه جايگاه موسيقي مذهبي در ميان مردم ما به‌ويژه اقوام مختلف جايگاه خاصي دارد. آيين‌هاي خاص ماه محرم، ماه رمضان و اعياد مذهبي شناخته شده است اما متأسفانه عده‌اي با ناآگاهي يا غرض‌ورزي به اين موسيقي لطمه زده‌اند.

وي در پايان در توضيح بيشتر افزود: با وارد كردن ملودي‌هاي موسيقي مبتذل به نوحه‌ها، موسيقي مذهبي كشور لطمه خورده و بايد كنترل شود. حضور و نظارت كارشناسان موسيقي در توليد نوحه‌ها الزامي است تا كنندگان اين كار، آثاري با وجه علمي به گوش مخاطبان برسانند.
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن