تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813143465




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش منطقه اي حفاظت از درياچه اروميه برگزار مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: همايش منطقه اي حفاظت از درياچه اروميه برگزار مي شود
معاون عمراني استاندار آذربايجان غربي گفت: نخستين همايش منطقه اي حفاظت از پارك ملي درياچه اروميه با هدف حساس سازي مردم و مسوولان نسبت به وضعيت بحراني اين درياچه، مهرماه امسال برگزار مي شود.


محمدباقر عفتي دارياني، روز يكشنبه در جلسه هماهنگي برنامه ريزي برگزاري اين همايش، فعال سازي بخش هاي مطالعاتي و اجرايي، براي عملياتي كردن سريع راهكارهاي موثر در نجات پارك ملي درياچه اروميه و ارايه برنامه هاي ويژه براي مقابله با آثار و پيامدهاي ناشي از كاهش سطح آب درياچه در اكوسيستم و اقتصاد منطقه را از ديگر اهداف برگزاري اين همايش اعلام كرد.
وي افزود: اين همايش به مدت سه روز با حضور معاون رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست، وزراي جهاد كشاورزي و نيرو، استانداران آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي و كردستان، نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي و صاحب نظران مسايل زيست محيطي در اروميه برگزار مي شود.
وي اظهاركرد: كاهش ميزان نزولات آسماني در دهه اخير، افزايش ميزان تبخير آب، برداشت بي رويه و غيرمجاز آب از منابع زيرزميني و پايين بودن راندمان آبياري كشاورزي از عمده عوامل موثر در وضعيت نگران كننده درياچه اروميه است.
عفتي دارياني، همچنين از امضاي سند راهبردي مديريت جامع درياچه اروميه خبر داد و گفت: موافقتنامه اجراي اين سند در روز پاياني همايش، توسط رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور، وزراي نيرو و جهاد كشاورزي و استانداران آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي و كردستان امضا مي شود.
مدير كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي نيز، در اين جلسه وضعيت كنوني پارك ملي درياچه اروميه را بحراني خواند و گفت: كاهش نزولات آسماني و مصرف بي رويه منابع آبي در بخش هاي كشاورزي اين زيست بوم با ارزش بين المللي را با مشكل مواجه كرده است.
كيومرث كلانتري افزود: اگر اين بحران به موقع مديريت نشود خسارتهاي جبران ناپذيري به محيط زيست و شهرهاي حاشيه درياچه وارد مي آيد.
وي يادآور شد: هم اكنون درياچه اروميه 150 هزار هكتار از شرايط پرآبي كوچك تر شده و ارتفاع سطح آب نيز شش متر نسبت به وضعيت پرآبي كاهش يافته است.
وي، در خصوص سند مديريت جامع درياچه اروميه، ادامه داد: سند ملي احياي اين درياچه نتيجه تحقيقات و مطالعات سه ساله است و نخستين برنامه مديريت زيست بومي در كشور محسوب مي شود كه درآن وظايف تمامي سازمان ها و دستگاه هاي مسوول در قبال درياچه اروميه مشخص شده است.
برگزاري برنامه هاي متنوع فرهنگي، ورزشي، اجراي همايش بزرگ پياده روي خانواده با موضوع حمايت از درياچه اروميه، برگزاري نمايشگاه عكس و نقاشي و تشكيل كارگاه هاي آموزشي مديريت مصرف آب از ديگر بخش هاي اين همايش اعلام شده است.
همزمان بابرگزاري اين همايش برنامه هاي متعددي در پنج شهر اطراف درياچه اروميه با مشاركت تشكل هاي مردمي اجرا مي شود.
روند كاهش آب درياچه اروميه از سال 1374 آغاز شده و هم اكنون با حدود شش متر كاهش ارتفاع نسبت به سال 74 روبه رو است.
پايين رفتن ارتفاع آب موجب پديد آمدن لايه ضخيمي از نمك در بستر دريا شده و آب آن نيز به لحاظ املاح به بالاتر از حد اشباع رسيده به طوري كه زيست براي "آرتميا" تنها موجود زنده اين درياچه بسيار مشكل شده است.
آرتميا نوعي سخت پوست است كه در شرايط شوري مساعد آب زندگي مي كند و ماده غذايي ارزشمندي براي انواع پرندگان مهاجر و لارو ماهي هاست.
به اعتقاد كارشناسان 70 درصد از عامل خشك شدن درياچه اروميه، عوامل جوي و طبيعي و نبود بارندگي بوده و 30 درصد نيز عامل انساني است.
براي احيا و بقاي درياچه اروميه سالانه بايد هفت ميليارد مترمكعب آب وارد آن شود، زيرا در هر سال به طور متوسط در همين حجم نيز آب آن تبخير مي شود.
ميزان پس رفت آب درياچه اروميه از مجموع وسعت 570 هزار هكتاري آن حدود 150 هزار هكتار اعلام شده به طوري كه جزيره اسلامي بزرگترين جزيره آن با اتصال به خشكي، به شبه جزيره تبديل شده است.
درياچه اروميه بين دو استان آذربايجان غربي و شرقي واقع است و حوزه آبريز آن علاوه بر دو استان مزبور، كردستان را نيز در بر مي گيرد.
خشك شدن درياچه اروميه، خطر تبديل كردن قسمت زيادي از زمين هاي استان آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي به نمكزار را در پي دارد.
درياچه اروميه داراي 102 جزيره كوچك و بزرگ است كه تعدادي از آن ها وضعيت منحصر به فردي از نظر حيات وحش موجود در آن و گونه هاي گياهي دارند.
اسپير، اشك، كبودان از جزاير مهم اين درياچه هستند كه گوزن زرد، كل بز و انواع ديگر پستانداران در آن زندگي مي كنند.
ك/4 581/587 شماره 095 ساعت 10:53 تمام
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن