تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833565448




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سينما فقط بازيگري نيست


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: سينما فقط بازيگري نيست



http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1389/03/29/100878235442.jpg



در تعريف سينما سه بعد هنر، صنعت و رسانه به عنوان مشخصه و مولفه‌هاي اين پديده معيار قرار مي‌گيرد تا ابعاد گسترده هنر هفتم را بدرستي بازنمايي كند. وقتي يك پديده به صنعت تبديل مي‌شود، چرخه متعدد و متنوعي از حرفه‌ها و مهارت‌ها در ذيل يك هدف مشترك قرار مي‌گيرند و محصول واحدي را عرضه مي‌كنند. مجموعه اين عناصر و عوامل است كه هويت حرفه‌اي يك صنعت يا شغل را تعيين مي‌كند و وابستگي و نيازمندي آنها به هم تا حدي است كه حيات حرفه‌اي هريك به ديگري وابسته است و در كنار يكديگر تداوم مي‌يابد. اما سويه رسانه‌اي صنعت سينما موجب شده تا برخي مشاغل سينمايي بيش از ديگران مورد توجه قرار گيرد و برجسته شود. اغلب مردم سينما را با بازيگرانش مي‌شناسند و حتي يك بازيگر درجه سوم تلويزيوني هم ممكن است از يك دستيار كارگردان هم معروف‌تر باشد.
البته كارگردان‌ها نيز اگرچه بعد از بازيگران شانس بيشتري براي ديده شدن دارند و حتي برخي مخاطبان عام هم آنها را مي‌شناسند، اما همچنان اين بازيگران هستند كه به ستاره‌هاي سينمايي معروفند. بديهي است بخشي از اين موقعيت حرفه‌اي به قدرت تصوير و اقتدار رسانه‌اي سينما بر مي‌گردد كه با تكيه بر كاركردهاي تبليغاتي خود موجب ديده شدن بازيگران مي‌شود. شايد هيچ شغلي در جهان به اندازه بازيگري نتواند مظهر شهرت‌طلبي باشد و ريشه روانشناختي گرايش فراوان نسل جوان به حرفه بازيگري نيز به همين مساله برمي گردد. اما اين فرآيند در جامعه ما شاهد يك رشد كاريكاتوري بوده و بازيگري در شرايط غير منصفانه‌اي به يك موقعيت بادكنكي دست يافته است. در حالي كه سينما به صدها شغل و مهارت وابسته است و نبود هر كدام از آنها مانع از شكل‌گيري يك آفرينش هنري مي‌شود. كافي است به جامعه اصناف سينمايي نگاهي بيندازيد.



در حال حاضر 29 صنف سينمايي در اين خانه داراي دفتر و انجمن هستند. شما كدام يك از صنايع و هنرها را ديده‌ايد كه تا اين اندازه داراي صنف و واحد باشد، ولي در ميان اين اصناف 29 گانه تنها يكي دو صنف هستند كه در افكار عمومي شناخته شده‌اند؛ اول از همه بازيگري و بعد از آن با فاصله زيادي كارگرداني. اين واقعيت را در ميزان دستمزد مشاغل سينمايي هم مي‌توان به اثبات رساند. در ميان عوامل متعدد ساخت و توليد يك فيلم يا سريال تلويزيوني بيشتر ميزان دستمزد به بازيگران تعلق دارد با اين استدلال كه آنها ويترين يك اثر هستند و جذب آنها در يك فيلم بيش از عوامل ديگر در فروش و رونق بخشيدن به گيشه تاثير دارد. چه بسا اختلافاتي كه در سال‌هاي اخير بين بخشي از اصناف سينمايي صورت گرفته همين توجه بيش از حد به صنف بازيگران است كه هم از حيث معيشتي و هم از لحاظ احترام اجتماعي در شرايط مطلوب تري به سر مي‌برند. مناقشاتي كه بر سر دستمزد برخي سوپراستارهاي سينما در همين سال‌هاي اخير رخ داد، مصداقي از همين برجسته بودن حرفه بازيگري در ميان مشاغل مختلف سينمايي است. البته خود بازيگران در پيدايش اين وضعيت چندان موثر و مقصر نيستند و اساسا حرفه بازيگري نه فقط در ايران كه در همه جاي دنيا داراي اعتبار و محبوبيت اجتماعي است. اما نقش رسانه‌هاي ديگر از جمله مطبوعات و خود راديو تلويزيون را نمي‌توان در اين مساله بي‌تاثير دانست. كافي است تا نگاهي اجمالي به عكس‌ها و تيترهاي روي جلد مجلات و روزنامه‌ها بيندازيد تا متوجه شويد كه حجم زيادي از مطالب و عكس‌ها به بازيگران سينما اختصاص دارد حتي در ميان كارگردان‌هاي سينما هم به جز چند نفر از كارگردان‌هاي انگشت‌شمار، بقيه ناشناخته هستند. در حالي كه در پروسه توليد فيلم به همان اندازه‌اي كه بازيگر نقش دارد، نور پرداز و فيلمبردار، طراح صحنه و مسوول گريم و... نيز نقش دارند. چه بسا جذابيت و موفقيت يك فيلم به كيفيت كار يك تدوينگر وابسته است، اما كسي اين تلاش را ارج نمي‌نهد و حتي نمي‌شناسد. مجلات و نشريات سينمايي هم خيلي به مشاغل ديگر سينمايي توجه نمي‌كنند و تنها اين بازيگران هستند كه عكس، مصاحبه و خبرهايشان تيتر مي‌شود. بتازگي معاونت سينمايي براي 3 صنف سينمايي بازيگران، كارگردان و تهيه‌كنندگان كارت‌هاي سينمايي صادر كرده و بقيه اصناف سينمايي را به زماني ديگر موكول كرده است و حتي تاكيد كرده كه اين سه گروه به عنوان مشاغل اصلي سينمايي در اولويت معاونت سينمايي قرار دارند. همچنين تلويزيون در برنامه‌هاي مناسبتي يا نقد و بررسي سريال‌هاي خود از بازيگران و كارگردان براي جذابيت بيشتر برنامه خود استفاده مي‌كند و اغلب از آنها دعوت مي‌شود تا براي رونق بخشيدن به برنامه در تلويزيون حضور به هم رسانند. كمتر پيش آمده كه مثلا از فيلمنامه نويس يك سريال موفق تلويزيوني دعوت شود تا مردم با چهره و ديدگاه‌هاي او آشنا شوند و دست كم مشاغل ديگر سينمايي را هم بشناسند. وقتي به كلاس‌ها و آموزشگاه‌هاي آزاد سينمايي سر مي‌زنيد، شاهد خواهيد بود كه متقاضيان بازيگري بيش از رشته‌هاي ديگر بوده و به همين دليل هم ميزان شهريه‌اي كه براي اين كلاس‌ها پرداخت مي‌شود براي آموزش بازيگري بيش از رشته‌هاي ديگر است. حالا بماند كه بازيگران از احترام عمومي و محبوبيت اجتماعي هم برخوردارند. اگر سويه رسانه‌اي سينما را معيار قرار دهيم و از اين منظر بخواهيم به اين مساله بنگريم، بيشترين مسووليت و نقش را در تغيير وضعيت موجود، مخاطبان و افكار عمومي به عهده دارند. تلويزيون مي‌تواند با تهيه و توليد برنامه‌هاي سينمايي به معرفي ديگر مشاغل سينمايي و اهميت آن بپردازد و در برنامه‌هاي مناسبتي و نقد و بررسي فيلم و سريال‌ها از آنها دعوت كند. چه بسا معرفي اين مشاغل و آشنايي مخاطب با آنها باعث جذب بسياري از علاقه‌مندان سينما به مشاغلي غير از بازيگري و كارگرداني شود. ما در حوزه تصويربرداري و صداگذاري و تدوين و... نيز داراي ستاره‌هاي سينمايي هستيم كه معرفي و رسانه‌اي كردن آن مي‌تواند موجب شناسايي و هدايت استعدادهاي زيادي در اين رشته‌ها شود. البته محمدمهدي عسگرپور، رئيس خانه سينما در همين رابطه مي‌گويد قانون و لايحه جديد ساختار نظام سينمايي و صدور كارت‌هاي نظام سينمايي كه بتازگي براي همه اعضاي خانه سينما صادر شده است در جهت مساوات‌طلبي و اجراي عدالت حرفه‌اي براي همه حرفه‌ها و اصناف سينمايي است و هيات‌مديره خانه سينما تلاش مي‌كند تا در نشست مجمع مشاوران اصناف خانه سينما از نمايندگان همه اصناف در سياستگذاري‌هاي صنفي استفاده كند تا تبعيض بين مشاغل سينمايي اتفاق نيفتد


با وجود اين و با آگاهي به اين‌كه عدالت حرفه‌اي در حوزه سينما خيلي كمرنگ است و بايد در جهت معرفي و رشد مشاغل ديگر سينمايي تلاش‌هاي زيادي صورت بگيرد، اما هيچ وقت نمي‌توان محبوبيت و جذابيت حرفه بازيگري را كاهش داد. بازيگران ستاره‌هاي سينما هستند اما آسمان سينما به ستاره‌هاي ديگر هم نيازمند است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن