تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816159094




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازگشت بورس به سطح دوماه پيش


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: بازگشت بورس به سطح دوماه پيش
آغاز منفي بازار سهام در هفته جاريدنياي اقتصاد- شاخص كل بورس اوراق بهادار پس از گذشت دو ماه دوباره به زير سطح 12هزار واحد بازگشت. به‌رغم اين افت، بازدهي شاخص قيمت از ابتداي سال جاري به سطح 19درصد رسيد، هر چند شاخص بازده نقدي و قيمت كه معرف ميانگين بازده سرمايه‌گذاري در بورس است، تاكنون 8/30درصد بازدهي را براي سرمايه‌گذاران به ارمغان آورده است.
بورس به سطح دوماه قبل خود بازگشت
بازدهي بورس تهران در مرز 30 درصد
گروه بورس- عليرضا كديور: شاخص كل بورس اوراق بهادار پس از گذشت دو ماه دوباره به زير سطح 12هزار واحد سقوط كرد.
عبور شاخص از مرز 12هزار واحد، 42روز كاري پيش در تاريخ چهاردهم تير‌ماه اتفاق افتاد كه طي آن شاخص با رشد 591واحدي توانست وارد مرز 12هزار شود. همچنين شاخص پس از عبور از اين مرز توانست طي مدت كوتاهي بالاترين سطح خود را طي سال‌جاري در 25 تير ماه در عدد 12هزار و 918واحد ثبت كند و پس از آن با 2/7درصد افت، در روز گذشته دوباره به زير سطح 12هزار سقوط كرد.
با توجه به اين افت، بازدهي شاخص قيمت از ابتداي سال جاري به سطح 19درصد رسيد، هر چند شاخص بازده نقدي و قيمت كه معرف ميانگين بازده سرمايه‌گذاري در بورس است، تاكنون 8/30درصد بازدهي را براي سرمايه‌گذاران به ارمغان آورده است. تفاوت بازدهي شاخص قيمت و شاخص بازده نقدي و قيمت نيز در سود تقسيمي شركت‌هاي بورسي خلاصه مي‌شود. اما مهم‌ترين دليل افت شاخص‌هاي بورس را بايد در عوامل رشد چشمگير شاخص جست‌وجو كرد. در حقيقت بورس تهران در اواسط مرداد ماه امسال با ثبت بازدهي 38درصدي طي تنها 5/4ماه توانست ركورد درخشاني را به لحاظ رشد شاخص‌ها از خود بر جاي گذارد. ركوردي كه باعث شد بورس تهران در صدر بورس‌هاي دنيا به لحاظ رشد ارزش بازار قرار گيرد. اما تحليل عوامل رشد شاخص طي همان زمان نشان مي‌داد كه شاخص بورس تهران عمدتا تحت تاثير رشد قيمت سهام چند شركت توانست بازدهي مزبور را ثبت كند. شركت‌هايي كه انتظار رشد سودآوري را به واسطه افزايش قيمت جهاني مواد توليدي خود ايجاد كرده بودند. در واقع شركت‌هاي توليدكننده فولاد، مس، محصولات پتروشيمي و ... كه تحت تاثير افزايش قيمت جهاني نفت و افت ارزش برابري دلار و به دليل ثبات نرخ دلار در ايران، با افزايش درآمد صوري مواجه شده بودند، سهامداران را به اشتباه واداشتند و در نتيجه آن بورس تهران كه عمده فعالان آن از فقر تحليل رنج مي‌برند، براي خريد سهام اين گونه شركت‌ها هجوم آوردند. اما نكته حائز اهميت در اين ميان تاثيرگذاري اين شركت‌ها بر شاخص‌هاي بورس به دليل بالا بودن ارزش بازار آنها بود. در حقيقت بورس تهران بخش عمده بازدهي خود را تنها به واسطه رشد قيمت سهام چند شركت انگشت‌شمار رقم زد. شركت‌هايي كه از يك سو خود شاخص را به بالا هل مي‌دادند و از سوي ديگر خوش‌بيني براي رشد قيمت سهام ساير شركت‌ها ايجاد مي‌كردند.
نكته ديگر در اين ميان حبابي شدن قيمت سهام اين گونه شركت‌ها در مقطع زماني ياد شده است. به بيان ديگر سهام برخي از اين شركت‌ها كه بايد در پايان سال اهداف قيمتي خود را ثبت مي‌كردند، ظرف تنها يك ماه به اهداف قيمتي فراتر از آنچه مستحق آن بودند، رسيدند. شرايطي كه زمينه تصحيح قيمتي فعلي را فراهم كرده است.
در اين ميان نبايد از تاثير منفي ورود شركت‌هاي بزرگي همچون مخابرات بر ساير شركت‌هاي بورسي چشم‌پوشي كرد. شركتي كه به دليل بزرگي و تبليغات گسترده، سهامداران ساير شركت‌ها را به جايگزيني دارايي خود با مخابرات ترغيب كرد.
هر چند اين فراز و فرودها در اكثر بورس‌هاي دنيا امري طبيعي است، اما ايجاد حساسيت فوق‌العاده در اين خصوص و تبليغات گسترده در زمان اوج‌گيري اين شاخص‌ها، مي‌تواند اثرات جبران‌ناپذيري را همانند آنچه تاكنون افتاده است، پديد آورد.
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن