تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):من وصىّ آخرين‏ ام، به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى ‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805093799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به برخي آيينها و آداب مردم سيستان و بلوچستان در ماه ضيافت خدا


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: نگاهي به برخي آيينها و آداب مردم سيستان و بلوچستان در ماه ضيافت خدا
جامعه مسلمان و خداجوي شيعه و سني سيستان و بلوچستان همه ساله با شور و هيجان خاص معنوي از دهه آخر شعبان به پيشواز ماه مبارك رمضان مي روند.
بيشتر مردم مناطق مختلف اين استان غروب آخرين روز شعبان بر بالاي نقاط مرتفع و بلنديها قرار گرفته و به جست و جو و رويت هلال ماه رمضان مي پردازند.
روزه گرفتن در روزهاي پاياني ماه شعبان از سنتهاي بجاي مانده در اين استان است كه از آن به عنوان « پيشباز ماه مبارك رمضان » ياد مي شود.
سيستان و بلوچستان يكي از معدود استانهاي كشور است كه در ماه مبارك رمضان بيشتر مردم آن از كودك هفت ساله تا زنان و مردان سالخورده بويژه نوجوانان و جوانان در محافل انس با قرآن كريم شركت مي كنند.
در ماه ضيافت الهي هزاران نشست قرآني در منازل محافل تكيه ها مسجدها و مكانهاي آموزشي و انتظامي شامل دانشگاه ها مراكز علمي و سربازخانه ها داير مي شود و مردم به صورت دسته جمعي در آنها حاضر مي شوند.
شهرها و روستاهاي سيستان و بلوچستان حتي مناطق عشايري و كپرنشين نيز در ماه مبارك رمضان شاهد برگزاري نشستها و محافل قرآني و هزاران آيين ختم كامل كتاب آسماني كلام وحي است .
بسياري از مردم اين استان در ماه ميهماني خدا با وجود گرفتاريها و مشكلات كاري بسيار هر روز پنج مرتبه در مساجد و مكانهاي ديني و مذهبي حضور يافته و با قرايت قرآن ذكر دعا و نماز به راز و نياز با معبود مشغول مي شوند.
حضور در مسجد براي اقامه نمازهاي پنج گانه و شركت در محافل و نشستهاي قرآني در ماه مبارك رمضان به فرهنگ مذهبي و اعتقادي در ميان مردم اين استان مبدل شده و سال به سال در ماه مبارك رمضان گسترش مي يابد.
همچنين كارمندان و كاركنان دستگاه هاي اجرايي دولتي و خصوصي پيش از شروع كار با حضور در نمازخانه ها و سرسراهاي اجتماع اساتيد و دانشجويان در خوابگاه ها زنان خانه دار با برپايي نشستهاي دسته جمعي در محافل خانگي و مسجد فرهنگيان و دانش آموزان هنگام فراغت از درس و تحصيل در مدارس و به طوركلي تمام گروه هاي مردمي تا پايان رمضان سه تا پنج بار كلام روحبخش وحي را به انتها مي رسانند.
يك شهروند زاهداني در خصوص آيينهاي ويژه رمضان به خبرنگار ايرنا گفت : برپايي نمازهاي جماعت 20 ركعتي معروف به « تراويح » هر شب در بيشتر مساجد از آيينها و سنتهاي ويژه ماه مبارك رمضان در ميان مردم سيستان و بلوچستان است .
« غلام نبي ريگي » بيان كرد : در اين آيين شركت كنندگان با قرارگرفتن پشت سر يكي از حافظان قرآن هر شب يك جز كامل كلام الله مجيد را ختم مي كنند و در شبهاي پاياني ماه مبارك رمضان آيين ويژه ختم تروايح با شركت شمار زيادي از مردم در يك مسجد جز سي ام قرآن قرايت مي شود.
وي اظهار داشت : برگزاري كلاسهاي ترجمه تفسير و حفظ قرآن كريم برپايي آيينهاي باشكوه ختم كلام الله غذا دادن روزه داران و كمك به فقرا و نيازمندان و يتيمان از آداب ويژه مردم سيستان و بلوچستان در ماه مبارك رمضان است .
« محمد شهركي » يكي ديگر از شهروندان زاهدان گفت : پرداخت زكاتهاي فطريه حضور پررنگ در نمازهاي جماعت شب زنده داري ليالي قدر اعتكاف دهه آخر رمضان بيداري سحر و برپايي نشستها و محافل انس با قرآن كريم از سنتهاي پسنديده مردم اين استان در ماه مبارك رمضان است .
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان در اين مورد گفت : مردم اين استان به حفظ شعاير ديني و مذهبي در ماه مبارك رمضان توجه ويژه اي دارند.
« نورالله برشان » بيان كرد : پرهيز از هرگونه كارهاي خلاف شرع از جمله دروغگويي غيبت خودداري از خوردن و آشاميدن خواندن و گوش سپردن به آيه هاي روح بخش كلام وحي در مساجد و منازل برپايي نمازهاي آخر شب و حضور در مزار رفتگان و فاتحه خواني براي مرده ها از جمله اعمال پسنديده مردم استان است .
فرماندار زاهدان نيز گفت : مردم اين منطقه روزه خود را با خرما و يا آب باز مي كنند و معتقدند اين عمل از سنتهاي به جاي مانده از پيامبر(ص ) امامان معصوم (ع ) و بزرگان دين است .
« حسنعلي نوري » بيان كرد : مردم مومن روزه دار براي افطار و سحر خود از آبگوشت عدس پلو قورمه سبزي كشك برنج و خورشت ماست و در فصل سرما از آش رشته و غذاهاي ديگر استفاده مي كنند.
او اظهار داشت : در گذشته صدا زدن از مناره مساجد و سحرخواني براي بيدار شدن مردم در هنگام سحر رواج داشت و افراد هر محله به نوبت هر شب همسايه ها را از خواب بيدار مي كردند.
وي ادامه داد : امروزه هنگام سحر مردم روزه دار با صداي روح بخش دعا و مناجات از مساجد زنگ تلفن ساعت و يا تنظيم تلويزيون بيدار مي شوند.
رييس سازمان تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان در اين مورد از مساجد به عنوان پايگاه هاي انسان سازي و تزريق روح اخلاق و معنويت به بشر نام برد.
حجت الاسلام « قربانپور » گفت : مساجد كانونهاي مهم فكري معنوي و اخلاقي جامعه محسوب مي شود و هر سال مردم اين ديار در آستانه ماه مبارك رمضان با نظافت غبارروبي و عطر افشاني خانه خدا خود را براي استقبال از ماه مهماني الهي آماده مي كنند.
وي اظهار داشت : در اين ماه مبارك گروه هاي مردمي به ويژه جوانان و نوجوانان با حضور گسترده و چشمگير در مساجد وجهه خاص معنوي به اين مكانها مي بخشند.
او افزود : حوزه هاي علميه و بيشتر مساجد زاهدان و استان نيز با برگزاري دوره هاي تفسير و ترجمه قرآن كريم در روزها و شبهاي ماه مبارك رمضان زمينه ارتباط بهتر و صميمي تر مردم با معبود را فراهم مي كنند.
رييس سازمان تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان هم گفت : 600 مبلغ ديني در آستانه ماه مبارك رمضان براي ترويج ارزشها و معارف ديني به مناطق روستايي اين استان اعزام شدند.
قربانپور ادامه داد : اين مبلغان براي انجام فعاليتهاي فرهنگي و مذهبي ويژه ماه مبارك رمضان از استانهاي اصفهان قم و خراسان رضوي فراخوانده شدند.
وي برگزاري كلاسهاي احكام قرآن و معارف اسلامي برپايي نماز جماعت در مسجدهاي روستايي پاسخ به سووالهاي شرعي جوانان و نوجوانان را از جمله فعاليتها و برنامه هاي اين مبلغان عنوان كرد.
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 382]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن