تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816811398




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي ايرنا/ توصيه‌هاي پزشكي براي روزه داري سال اولي ها


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اختصاصي ايرنا/ توصيه‌هاي پزشكي براي روزه داري سال اولي ها
اجتماعي. ماه مبارك رمضان . توصيه‌هاي پزشكي
حكمت اصلي روزه داري گام نهادن در مسير تقوا و پرهيز از گناهان است و فوايد بهداشتي و درماني روزه داري از ثمرات
فرعي اما حياتي آن محسوب مي‌شود.

روزه مايه استقرار و تثبيت اخلاص نزد انسان، آرامش روان و ايمن بودن از آشفتگي و اضطراب است و آثار بهداشتي و درماني فراواني دارد.

تحقيقات فراواني در ‪ ۳۰‬سال اخير درباره آثار روزه بر جسم انجام شده كه ثابت كرده است روزه داري صحيح كه با كاهش مصرف غذا همراه است، ثمراتي همچون كم شدن چربي‌هاي ذخيره، كم شدن ميزان چربي خون و كلسترول و فعال شدن سيستم ايمني بدن را به دنبال دارد.

البته به شرطي كه برنامه غذايي منظمي براي افطار و سحر بويژه نوجواناني كه براي بار اول روزه مي‌گيرند، تنظيم شود تا با توجه به اينكه آنها در سنين رشد قرار دارند، دچار آسيب نشوند.

سال اولي‌ها با توجه به اينكه در سنين رشد قرار دارند بايد از چهار گروه اصلي مواد غذايي (نان و غلات، ميوه جات و سبزيجات، گوشت و حبوبات، تخم مرغ و لبنيات) در برنامه غذايي خود در طول ماه مبارك رمضان استفاده كنند.

دكتر نادر حقي معاون آموزشي مركز فوريت‌هاي پزرشكي اورژانس تهران در اين خصوص به خبرنگار اجتماعي ايرنا گفت: جوانان حتما بايد همانند زماني كه روزه دار نيستند سه وعده غذا بخورند كه اين وعده‌ها شامل سحر، افطار و شام است كه البته بهتر است غذاي مصرفي در وعده سحري خصوصيات و ويژگي وعده ناهار را داشته باشد.

وي افزود: مصرف شير گرم و فرني يا شير برنج در هنگام افطار مناسب است، همچنين، استفاده از مواد غذايي آبكي همچون سوپ، آش و حليم به هنگام سحر و افطار سبب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار مي‌شود.

وي اظهار داشت: استفاده از سبزيجات و ميوه جات در زمان افطار و در فاصله زماني بين افطار تا سحر به دليل اينكه منبع خوبي از مواد فيبري هستند براي دستگاه گوارش بسيار مفيد است و مانع بروز يبوست مي‌شود.

اين پزشك عمومي با بيان اينكه مصرف مواد غذايي شيرين بخصوص قندهاي ساده در وعده سحري توصيه نمي‌شود، افزود: مصرف اين دسته از مواد غذايي با تحريك انسولين سبب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتيجه كاهش قند خون در ساعات بعدي روز مي‌شود.

حقي گفت: همچنين، مصرف مواد غذايي شيرين و قندهاي ساده همچون شيريني و شكلات در وعده سحري سبب مي‌شود فرد زودتر گرسنه شود كه همين امر روزه گرفتن را براي سال اولي‌ها سخت تر مي‌كند.

وي افزود: براي تامين آب مورد نياز مي‌توان پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدريج انواع ميوه، چاي كمرنگ و ساير مايعات به ويژه آب را براي جبران كم آبي بدن استفاده كرد.

يك پزشك متخصص داخلي نيز در اين‌باره به خبرنگار ايرنا گفت: در هنگام افطار به جاي مصرف انواع شيريني‌ها همچون زولبيا و باميه كه فاقد مواد مغذي (ويتامين‌ها و املاح) هستند، توصيه مي‌شود از مواد غذايي طبيعي شيرين همچون خرما، كشمش و انواع ميوه استفاده شود.

دكتر محسن قادري افزود: سال اولي‌ها در هنگام سحر بايد از نوشيدن بيش از اندازه چاي اجتناب كنند زيرا اين امر سبب افزايش ادرار و از دست رفتن نمك هاي معدني بدن مي‌شود.

وي ادامه داد: نوجوانان بايد از مصرف تنقلات زياد در فاصله افطار تا سحر پرهيز كنند چرا كه مصرف اين مواد سبب مي‌شود تا هنگام سحر به دليل پربودن معده، ميل به غذا كاهش پيدا كرده و در نتيجه سبب مي‌شود كه مواد غذايي لازم براي رشد به بدن فرد نرسد.

وي اظهار داشت: طبق مطالعات انجام شده هرم غذايي نوجوانان و به عبارتي سال اولي‌ها در ماه مبارك رمضان شامل مصرف گروه نان و برنج و غلات و ماكاروني و بيسكويت شش تا ‪ ۱۱‬واحد روزانه، گروه گوشت و حبوبات دو تا سه واحد روزانه، گروه شير و فرآورده‌هاي لبني دو تا سه واحد روزانه، گروه سبزيجات سه تا پنج واحد روزانه، گروه ميوه جات دو تا چهار واحد روزانه، شكر تا حداقل ممكن و چربي اضافه شده به غذا به صورت غير اشباع چهار تا هفت قاشق مربا خوري است.

يك متخصص و كارشناس تغذيه نيز در خصوص رژيم غذايي سال اولي‌ها در ماه مبارك رمضان به خبرنگار اجتماعي ايرنا گفت: به جوانان توصيه مي‌شود حداقل يك ليوان شير يا معادل آن ماست را در برنامه غذايي افطار و سحر خود قرار دهند و از گوشت، پنير و تخم مرغ نيز استفاده كنند.

دكتر مريم سبحاني افزود: نوجوانان بايد هفت ساعت خواب آرام داشته باشند تا هنگام سحر بتوانند نشاط خود را حفظ كنند.

وي اظهار داشت: خوردن سحري براي نوجوانان واجب است و بدون سحري روزه نگيرند تا رشد آنها دچار اختلال نشود.

وي افزود: سال اولي‌ها بايد سحري را همانند صبحانه‌اي كامل يا ناهاري متوسط بخورند و براي اينكه در طول روز كمتر احساس تشنگي كنند حتما در سحري از سبزيجات، كاهو، كلم، گوجه، خيار و نان سبوسدار بيشتر استفاده كنند و در عوض برنج، ماكاروني و مواد نشاسته‌اي كمتر بخورند.

وي ادامه داد: البته نوجوانان بايد حتما ميوه را نيز در برنامه غذايي سحري خود بگنجانند.

اين كارشناس تغديه معتقد است: يك رژيم غذايي مناسب براي افطار سال اولي ها شامل مصرف سه عدد خرما، يك ليوان آب ميوه و سوپ سبزيجات حاوي ماكاروني يا آرد به مقدار يك كاسه است.

سبحاني گفت: در زمان افطار بيشترين چيزي كه بدن نياز دارد يك منبع انرژي سهل الوصول به شكل گلوكز است كه تمامي سلول‌ها خصوصا سلول‌هاي عصبي به آن نياز دارند. خرما و آبميوه‌هاي طبيعي منابع خوبي از قندها هستند و نيز آبميوه و سوپ به تعادل مواد معدني و جبران آب از دست رفته بدن كمك مي‌كند وي در خصوص شام نوجوانان در ماه مبارك رمضان اظهار داشت: نوجوانان در هنگام شام بايد از گروه‌هاي غذايي گوشت و حبوبات، نان و غلات، شير، سبزيجات و ميوه جات استفاده كنند.

وي افزود: در گروه گوشت و حبوبات سال اولي‌ها بايد از مرغ، گوشت، ماهي به ميزان يك تا دو واحد (هر واحد معادل ‪ ۳۰‬گرم)، نخود سبز، نخودچي، ماش، عدس، لوبيا و ساير دانه‌ها به ميزان يك واحد (معادل نيم فنجان) به دليل اينكه منابع مناسبي از پروتئين، مواد معدني و ويتامين‌ها و نيز منبع خوبي از فيبرها به شمار مي‌روند، استفاده كنند.

اين متخصص اظهار داشت: در گروه نان و غلات، نوجوانان بايد از نان تهيه شده از آرد كامل به ميزان دو واحد (هر واحد معادل‪ ۳۰‬گرم) و يا برنج پخته شده و يا تركيبي از اين موارد كه منبع خوبي از كربوهيدراتهاي پيچيده، سرشار از انرژي و نيز فراهم‌كننده مقاديري پروتئين، مواد معدني و ويتامين‌ها مي باشند، مصرف كنند.

سبحاني افزود: در گروه شير، مصرف شير يا ماست معادل يك فنجان به دليل اينكه منبع مناسبي از پروتئين و كلسيم است و درگروه سبزيجات مصرف سالاد سبزيجات شامل كاهو، هويج، كلم، بروكلي، خيار، گل كلم و غيره و يا سبزيجات پخته شده همچون باميه، بادمجان، كدو و اسفناج براي تامين مواد مورد نياز بدن سال اولي‌ها ضروري است.

وي يادآور شد: سبزيجات منبع مناسبي از فيبر، ويتامين ‪ ,A‬كاروتن، ليكوپن و ساير موادي هستند كه نقش آنتي اكسيدان دارند. آنتي اكسيدان‌ها در جلوگيري از ابتلا به سرطان، بيماري‌هاي قلبي- عروقي و بسياري از بيماري ها موثرهستند.

وي خاطر نشان كرد: در گروه ميوه جات نيز مصرف يك تا دو واحد از مركبات يا ساير ميوه‌ها توسط نوجوانان در ماه مبارك رمضان ضروري است كه البته زمان مناسب مصرف ميوه پس از شام يا قبل از خواب به عنوان يك ميان وعده مي باشد.

بر اين اساس، نوجوانان و افرادي كه سال اول روزه داري آنها مي‌باشد با رعايت كردن يك رژيم غذايي مناسب بدون ايجاد عارضه و يا اختلالي در رشد مي توانند همگام با بزرگترها روزه بگيرند و در مسير تقوا و پرهيز از گناهان گام بردارند.
 شنبه 16 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن