تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816592752




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به سفر تاريخي رئيس‌جمهور تركيه به ارمنستان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهي به سفر تاريخي رئيس‌جمهور تركيه به ارمنستان
خبرگزاري فارس: رئيس‌جمهور تركيه در اقدامي شجاعانه امروز براي تماشاي بازي فوتبال بين‌ تيم‌ فوتبال كشورش با تيم ملي جمهوري ارمنستان عازم ايروان مي‌شود كه از نظر قطع رابطه طولاني مدت اين دو كشور با همديگر حائز توجه است و اين سفر مي‌تواند آغازگر تحول جدي و نوين در روابط بين اين دو كشور همسايه شود.


به گزارش خبرگزاري فارس، چندي پيش "سرگي سركيسيان" رئيس‌جمهور ارمنستان از "عبدالله گل" همتاي ترك خود براي تماشاي بازي فوتبال بين تيم‌هاي ملي دو كشور در ايروان دعوت كرد و آنكارا پس از گذشت چندين هفته بررسي اين دعوت نهايتا دو روز مانده به وقت اين بازي اعلام كرد كه "عبدالله گل" دعوت همتاي ارمني خود را قبول كرد.
تركيه و ارمنستان بعد از اتفاقات سال 1915 در زمان جنگ جهاني اول كه بنا به ادعاي ارمني‌ها، دولت وقت عثماني در اين سال و سالهاي بعد از آن اقدام به نسل‌كشي ارامنه نموده قطع شده است، بعدا هم مناقشه جمهوري ارمنستان و جمهوري آذربايجان بر سر منطقه قره باغ به ميان آمد و اين دو در مجموع عواملي اصلي دخيل در قطع طولاني مدت روابط ديپلماتيك دو كشور همسايه است.
بعد از به قدرت رسيدن حزب عدالت و توسعه در تركيه روابط ديپلماتيك اين كشور با كشورهاي همسايه به نحو چشم‌گيري بهبود يافته است و اين كشور در بين كشورهاي همسايه خود تنها با جمهوري ارمنستان روابط ديپلماتيك ندارد كه البته اين اواخر مقامات عالي‌رتبه دو كشور تمايلات خود را براي مذاكره با همديگر جهت برقراري روابط نشان داده‌اند و سفر امروز رئيس‌جمهور تركيه به ارمنستان نمونه بارزي بر اين تمايل است و بر اساس گزارشها روساي جمهور ارمنستان و تركيه در كنار تماشاي بازي تيم‌هاي ملي فوتبال بين دو كشور با همديگر گفتگو‌هايي را حول موضوع‌هاي مورد علاقه طرفين انجام خواهند داد.
سفر گل به ارمنستان به عنوان تنها كشور همسايه تركيه كه روابط ديپلماتيك بين آنها وجود ندارد، اولين سفر يك رئيس‌جمهور تركيه به اين كشور است و به همين ناظران سياسي در آنكارا ، با شجاعانه خواندن اين اقدام گل، به عنوان تحولي نوين در عرصه سياست خارجي تركيه به آن مي‌نگرند.
در پي پذيرش اين دعوت از سوي گل، سفر رئيس‌جمهور تركيه به ايروان در كانون رسانه‌هاي تركيه و جهان قرار گرفت و مقامات اروپايي و آمريكايي هم در واكنش‌هايي از اين تصميم اردوغان اعلام حمايت كردند.
وزارت خارجه آمريكا نيز اقدام عبدالله گل را جسورانه ارزيابي كرد و سفير آمريكا در آنكارا نيز امروز بر تلاش هاي چندين ساله واشنگتن براي نزديك سازي تركيه و ارمنستان تاكيد كرد.
اتحاديه اروپا نيز از اين تصميم گل براي سفر به ايروان كه از آن به نمونه‌اي تازه از ديپلماسي و با نام " ديپلماسي فوتبال " در جامعه بين المللي نام برده شده، ابراز خرسندي كرد و " اولي رن " مسئول توسعه در كميسيون اروپا نيز گفت: اين رويكرد جدي به عنوان امتيازي مثبت در كارنامه همگرايي تركيه با اتحاديه اروپا قيد خواهد شد.
"راس ويلسون" سفير آمريكا در آنكارا با اشاره به اينكه آمريكا خيلي وقت است كه از گفتگوي بين تركيه و ارمنستان حمايت مي‌كند، سفر گل به ايروان را "يك گام مثبت رو به جلو" ارزيابي كرد.
"اريك شواليه " سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران در پاريس گفت: اين سفر تاريخي، رفتاري قوي و مشوق دو كشور براي ايجاد رابطه متقابل ميان تركيه و ارمنستان است.
شواليه افزود: رياست اتحاديه اروپا اميدوار است اين ديدار صرفا نمادين، فضايي مساعد براي عاديسازي روابط دو كشور خلق كند.
"رجب طيب اردوغان" نخست‌وزير تركيه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اينكه در سفر خود به جمهوري آذربايجان، با "الهام علي‌اف" رئيس‌جمهور آذربايجان درباره سفر گل به ارمنستان بحث و تبادل نظر كرده است، گفت: با فرار از ميز (مذاكرات) نمي توانيد چيزي را بدست آوريد.
وي با مثبت خواندن سفر روز آتي "عبدالله گل" رئيس جمهور تركيه به ايروان اظهار داشت كه گل با اين تصميم خود اجازه نداد فوتبال آلت دست سياست شود.
نخست‌وزير تركيه با بيان اينكه فوتبال و سياست دو مقوله جدا از هم هستند، گفت: در آنجا (ايروان) احتمالا قبل و بعد از مسابقه فوتبال مذاكراتي در كار خواهد بود اما اگر ما به خود ، به افكار ، به سياست خود اعتقاد داريم به نظر بنده فرار از اين ميزها ، از اين ديدارها هيچ مفهومي ندارد.
رئيس حزب عدالت و توسعه تركيه اضافه كرد: در اينجا تمام مسئله، موضوع قره‌باغ است كه اساسا ما طرفدار به نتيجه رسيدن روند مينسك بطور عادلانه در اين باره هستيم.
انجمن صاحبان صنايع و بازرگانان بزرگ تركيه موسوم به "توسيعاد " در آستانه تصميم گيري آنكارا در باره سفر گل به ايروان با صدور اطلاعيه‌اي از اين سفر گل اعلام حمايت كردند.
در اطلاعيه توسيعاد آمده كه اقدام آنكارا در مشاركت دادن ارمنستان در طرح پيشنهادي خود براي ايجاد زمينه همكاري و ثبات در قفقاز و قبول دعوت شركت در مسابقه تيم ملي تركيه در ايروان از سوي عبدالله گل، گامي در جهت بهره برداري تركيه از تقويت ظرفيت‌هاي موجود در قفقاز به خصوص در زمينه انرژي خواهد بود.
توسيعاد در قسمت ديگري از اين اطلاعيه تاكيد مي‌كند كه تحولات تازه در قفقاز، ضرورت توسعه روابط چند بعدي تركيه با عراق، ايران، ارمنستان، گرجستان و روسيه را به اثبات مي‌رساند و آنكارا به عنوان هم‌پيمان آمريكا در ناتو با اولويت دادن به روند همگرايي با اتحاديه اروپا را يك بار ديگر در ميان گذاشته است.
توسيعاد با تاكيد براين كه عادي سازي روابط تركيه با ارمنستان به حل مشكلات كمك خواهد كرد، مي افزايد: تركيه در تصميم گيري در اين زمينه بايد به دور از پيش داوري هاي تاريخي به اهميت تقويت همكاري و مودت در منطقه فكر كرده و بر نقش خود در منطقه بيفزايد.
در كنار موافقان سفر گل به ايروان ، مخالفاني نيز وجود دارد كه اين مخالفان به مخالفان داخلي و بيروني قابل تقسيم است ، در داخل تركيه ، احزاب مخالف جمهوريخواه خلق و حركت ملي‌گرا با اين سفر به شدت اعلام مخالفت كرد‌ه اند بگونه‌اي "دولت باغچه‌لي" رئيس‌ كل حزب حركت ملي‌گرا تحقق اين سفر را خطاي تاريخي براي تركيه ارزيابي كرده است . در بيرون تركيه هم جمهوري آذربايجان به دليل مسئله قره‌باغ به عنوان مخالف اصلي جلوه مي‌كند هر چند كه "المار محمدياروف" وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان گفته كه جمهوري آذربايجان در رابطه با اين سفر هيچ مداخله‌اي نمي‌كند چرا كه اين يك موضوع داخلي تركيه است اما اين سفر خشم شماري از نمايندگان مجلس جمهوري آذربايجان را به شكلي برانگيخته كه اين نمايندگان انجام اين سفر را اشتباه خوانده اند. گفتني است كه اردوغان در سفر خود به جمهوري آذربايجان "الهام علي‌اف" رئيس‌جمهور اين كشور را در جريان اين سفر قرار داده است .
همچنين گفته مي شود، عبدالله گل نيز از طريق وزارت خارجه تركيه از باكو دلجويي كرده و سعي كرده است به باكو اين را القا كند كه رفتنش به ايروان به نفع باكو نيز خواهد بود
در مجموع سفر "گل" به جمهوري ارمنستان با استفاده از فرصت پيش آمده در بازي بين تيم‌هاي ملي فوتبال دو كشور يك تحول نوين و شجاعانه در عرصه سياست خارجه تركيه به شمار مي‌رود و انتظار مي‌رود كه اين سفر تاثير عميقي در تغيير سياست‌هاي متقابل دو كشور نسبت بهم داشته باشد .
انتهاي پيام/.
 شنبه 16 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن