تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى بگذارد، مگر اين كه خداوند به اندازه ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815395923




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تقدير از پيشكسوتان سينما/نشان طلايي سينماي ايران به مشايخي، داد و بيضايي اهدا شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تقدير از پيشكسوتان سينما/نشان طلايي سينماي ايران به مشايخي، داد و بيضايي اهدا شد
مراسم تقدير از چهار پيشكسوت سينماي ايران؛ جمشيد مشايخي، كاظم فريبرزي، بهرام بيضايي و سيف‌الله داد، شب گذشته با حضور پرشور اهالي سينما در مجموعه فرهنگي هنري آسمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدا امين تارخ دبير جشن دوازدهم خانه سينما با اشاره به باشكوه بودن جشن گفت: بهرام بيضايي از بدو ورود به سينما حيثيت بخشيد و سيف‌الله داد سينماي ايران را شأن و شخصيت داد. كاظم فريبرزي با خطوط چهر خود هديه جسم و جان به سينما را معنا كرد و جمشيد مشايخي با ورود به سينما شخصيتي دگرگونه به بازي و بازيگري بخشيد.

سپس محمد‌مهدي عسگرپور مدير عامل خانه سينما با اشاره به اينكه هر يك از بزرگاني كه در مراسم مورد تجليل قرار مي‌گيرند از بهترين‌هاي سينما هستند گفت: آئين بزرگداشت عمل نيكويي است و گرچه به منزلت بزرگان چيزي اضافه نمي‌كند، بلكه پاسخي مثبت به خود ماست كه دنبال كمال و تقدير از برزگان جامعه خود هستيم.

وي افزود: جشن امسال خانه سينما دو ويژگي دارد؛ اول تفكيك بخش‌هاي مختلف در جشن‌هاي مستقل و دوم كم‌حاشيه بودن كه در كمال آرامش كار خود را پيگيري مي‌كند. تقريبا تحريمي صورت نگرفته و بخش عمده فيلم‌ها نيز به نمايش درآمده و داوري‌ها حرفه‌اي بوده است. امسال بناست كميته‌اي ويژگي‌هاي مختلف جشن را ارزيابي كند تا اشكال‌ها براي سال آينده رفع شود.

رئيس هيئت مديره خانه سينما تأكيد كرد: بدون جسارت به فيلم‌هاي سينماي ايران و بنا به آنچه توليد شده بايد بستري ايجاد شود تا شاهد ارتقاي كيفيت باشيم. زيرا اين خطري جدي براي سينماي ايران است. البته هر سال شاهد فيلم‌هايي برجسته نيز هستيم. ولي واقعيت اين است كه در طول چند سال گذشته ترازي خوب براي كيفيت نداريم كه برازنده سينماي ايران باشد.

عسگرپور افزود: ساز و كارهاي موجود در حوزه مديريت سينماي كشور اعم از دولتي و غيردولتي به گونه‌اي است كه جوابگوي توليد و عرضه فيلم در زمان حاضر نيست و از ابزار 20 سال گذشته استفاده مي‌كنيم و اصراري براي به‌روز شدن آنها نداريم. نتيجه اين كمبود سوء فاهم‌هايي است كه در رسانه‌ها شاهد آن هستيم.

مدير عامل خانه سينما در پايان سخنان خود اظهار داشت: پيامي كوچك به دولت و اعضاي آن اعم از پيوسته و غيره دارم مبني بر اينكه اظهار نظرهاي خصوصي و حرفه‌اي خود را در جمع‌هاي خصوصي و حرفه‌اي اعلام كنند و نامه‌هاي سرگشاده ندهند. ما خوشحال مي‌شويم يك باكس از دولت مردمي داشته باشيم نه چند باكس.

سپس نوبت به اولين بزرگداشت مراسم و تجليل از كاظم فريبرزي سازنده دكورهاي مجموعه‌هاي "سر‌بداران"،‌ "هزاردستان" و "كيف انگليسي" و فيلم‌هاي "شايد وقتي ديگر"، "كمال‌الملك" و "جهان پهلوان تختي" رسيد.‌‌ مجيد ميرفخرايي در اين بخش ابراز اميدواري كرد نسل آينده طراحي و ساخت دكور سينما زير نظر كساني چون فريبرزي تربيت شوند

اين طراح صحنه و لباس سينماي ايران گفت: براي ساخت هر فيلم تاريخي و زمان‌دار اسم استاد فريبرزي در اول فهرست است. بايد رشته‌اي زير نظر اساتيدي چون فريبرزي در دانشگاه براي تدريس نسل جوان راه‌اندازي شود. بعد از اين سخنان با حضور تارخ و عسگرپور و اهداي تنديس جشن و نشان طلا سينماي ايران از فريبرزي تجليل به عمل آمد.

تجليل دوم اين جشن براي سيف‌الله داد سازنده فيلم‌هاي "كاني مانگا" و "بازمانده" و پايه‌گذار جشن خانه سينما در سال 75 بود. در اين بخش سيروس الوند با ذكر خاطراتي از داد گفت: سخت است انسان مدير هنري و محبوب اهالي سينما نيز باشد. سخت است انسان از ايمان و اسلام صحبت كند و دافعه نداشته و جاذبه داشته باشد.

وي خاطرنشان ساخت: سخت است انسان فيلم جنگي در زماني كه اين نوع فيلم طرفدار ندارد بسازد و مورد استقبال قرار گيرد. من آزادي را در دوره مديريت داد در سينما تجربه كردم و در آن مقطع احساس كردم آزادم و در راه فيلمسازي تشويق مي‌شوم؛ چيزي كه متأسفانه در حال حاضر وجود ندارد.

سيدمحمد بهشتي نيز با اشاره به اينكه در روزمرگي‌هاي سينما بسياري مي‌آيند و مي‌روند گفت: اين جريان شبيه نهري است كه جريان دارد و ساعت‌ها مي‌توان به آب آن نگاه كرد. اما وقتي سن بالا مي‌رود به نهر نگاه نمي‌شود. امواج روي نهر ما را متوقف نمي‌كند و اگر بيشتر نگاه كنيم شاهد رشد سروهاي قدكشيده كنار نهر مي‌شويم. داد براي من يكي از رفيع‌ترين اين سروهاست.

با حضور تارخ، عسگرپور و كامران ملكي و اهداي تنديس جشن و نشان طلاي سينما از سيف‌الله داد تجليل شد. داد ضمن تشكر از محبت اهالي سينما گفت: گاهي براي نشان دادن بزرگي بزرگان كوچكي مثل من را نيز بزرگ نشان مي‌دهند. اميدوارم سينماي ايران نظير دوره بهشتي در فارابي و انوار كه به جايگاهي مهم رسيد، جايگاه جهاني خود را كه در شأن ملت ايران است بيابد.

در اين قسمت از مراسم، حسين پاكدل كه اجراي برنامه را بر عهده داشت از محمدرضا دلپاك دعوت كرد تا يادداشتي از اصغر شاهوردي صدابردار برجسته سينماي ايران كه بر اثر صانحه رانندگي صدمه ديده بخواند. پخش تصاويري شاهوردي در شرايط نامناسب باعث تأثر حاضران شد و به خواسته مجري همه يك دقيقه ايستادند و شاهوردي را تشويق كردند.

اما بخش بعدي مراسم و تجليل از جمشيد مشايخي بازيگر باسابقه سينما و تئاتر كشور شور و حالي خاص به فضاي جشن داد. پخش تصاوير و صحبت‌هاي از حميد سمندريان، مسعود كيميايي و زنده‌ياد خسرو شكيبايي درباره شخصيت و بازي جمشيد مشايخي مورد استقبال و همچنين تأثر اهالي سينما قرار گرفت.

سپس كيميايي به دعوت پاكدل روي صحنه حاضر شد و گفت: ابعاد زيادي نياز است تا درباره مشايخي حرف زد. 24 سال داشتم كه دنبال مشايخي به اداره تئاتر رفتم و از وي خواستم در فيلم "قيصر" من بازي كند. آن زمان ايشان با بزرگواري و صبري كه داشت با من همكاري و در فيلم من بازي كرد.

علي نصيريان بازيگر پيشكسوت سينما و تئاتر نيز با اشاره به آغاز همكاري خود با مشايخي از سال 1336 گفت: كساني چون مشايخي و زنده‌يادان فني‌زاده و شكيبايي با تلاش و تجربه‌هايي كه در فعاليت‌هاي كارگاهي انجام دادند و با استطاعت و كار شخصي خود توانستند در عرصه بازيگري نمونه مثال‌زدني براي هنرمندان ديگر باشند.

در اين بخش با حضور محمد سرير، نصيريان و كيميايي از مشايخي تجليل به عمل آمد و تنديس جشن و نشان طلا سينماي ايران به وي اهدا شد. مشايخي در ميان تشويق مداوم حاضران گفت: اولين كار تئاتر من بازي در نمايش "وظيفه پزشك" نصيريان بود و با "قيصر" كيميايي در سينما معروف شدم و بازي در "نفرين" ناصر تقوايي و همچنين بزرگان ديگر از افتخارهاي من بود.

آخرين تجليل جشن اختصاص به بهرام بيضايي داشت. تقوايي در اين بخش با اشاره به آشنايي خود با بيضايي در سينمايي در آبادان گفت: من دو سال بعد از بيضايي وارد عرصه سينما شدم. آن زمان در حيطه ادبيات مشغول آموختن بودم ولي بهرام يك درام‌نويس قهار بود. با آثار بيضايي چيزي وارد نمايش ايراني شد كه پيش از آن نبود و آن ورود ساختار به نمايش ايراني بود.

وي افزود: بيضايي در آثار خود در جستجوي گمشده‌اي است كه به نظر من آن گمشده هويت ماست. بيضايي 10 سال فيلم نساخت و اثري به صحنه نبرد. اين چه رفتاري است كه ملت ما با هنر و هنرمندان خود دارد... چه چيزي در روشنفكري ملت ايران از ديرباز بوده كه آن را نمي‌پسندند؟ اگر دلتان براي بيضايي مي‌سوزد چرا حركتي نمي كنيد كه وي فيلم‌هاي خود را بسازد؟

داريوش فرهنگ نيز در ادامه تصريح كرد: مردي موي‌سپيد، ژرف‌انگيز، خشمگين هميشه معترض، اسطوره مقاومت در مقابل هر كار تحميلي و بي‌خود و اضافي و اسطوره‌اي كه به ما ياد داد معناي اسطوره را. درباره بزرگ بودن بيضايي حرف زدن راحت است، ولي اينكه چرا بزرگ است كار بسيار سختي است.

وي افزود: بيضايي روي سه نسل نويسنده، كارگردان، تهيه‌كننده، بازيگر و فيلمساز تأثيرگذار بوده است. خوشحالم كه شاگردش بوده، برايش بازي كرده و در فيلم "باشو غريبه كوچك" دستيارش بوده‌ام. وي با ميزانسن‌هاي زيبا، جنگل‌ها، درياها و شاليزارها و طبيعتي كه در فيلم‌هاي خود دارد به ما ياد داد چگونه ببينيم، چگونه بشنويم و چگونه بسازيم.

امين تارخ نيز با اشاره به اولين بازي خود در سينما در فيلم بيضايي گفت: امشب يكي از شب‌هاي بيادماندني من است و خوشحالم كه در خدمت استاد بزرگ خود آقاي بيضايي هستم. مهدي هاشمي هم با اشاره به عكس بيضايي در سالن يادآور شد: كاش در اين سال‌ها استاد مي‌توانست كارهايي را كه بايد انجام مي‌داد تا در شب بزرگداشت خود اين تصوير خشمگين نبود و لبخند داشت.

بعد از اين سخنان در ميان تشويق اهالي سينما بيضايي روي صحنه حاضر شد و تنديس جشن و نشان طلا سينماي ايران را از دستان شاگردان خود دريافت كرد. بيضايي گفت: من از فريبرزي به خاطر همكاري در فيلم "شايد وقتي ديگر" متشكرم. همچنين از داد كه بعد از 10 سال در زمان مديريت وي توانستم فيلم بسازم.

وي ادامه داد: از مشايخي براي بازي در فيلم "ميراث" به كارگرداني من، از نصيريان كه با نمايش "بلبل سرگشته" كه براي اولين بار ديدمش نيز تشكر مي‌كنم. همچنين از تقوايي كه در سالن تاريك سينمايي در آبادان وي را ديدم و از تارخ، هاشمي و فرهنگ كه به من لطف دارند و از كيميايي كه در اداره تئاتر و زمان تمرين نمايش ناكام "آرش" با وي آشنا شدم تشكر مي‌كنم.

اين كارگردان و نويسنده باسابقه سينما و تئاتر ايران خاطرنشان ساخت: زمان به سرعت مي‌گذرد و ما بايد آداب زندگي در جهاني را كه در آن هستيم بياموزيم و وقت زيادي نداريم به همه چيز مشكوك باشيم و جلو همه چيز را بگيريم. يكسال پيش وقتي نمايش "افرا" را در مجموعه آسمان تمرين مي‌كردم هوا سرد بود، ولي خوشحالم امروز هواي سالن گرم است.

بيضايي گفت: امشب شاهد بودم درخت‌هاي مقابل سالن بريده شده تا ساختمان ديده شود. درخت‌هايي كه صدها سال زندگي كرده‌اند بريده و چيزهايي با عمر يكروزه جايگزين آنها مي‌شود. آنچه ما در زندگي لازم داريم برنامه‌ريزي براي آينده است كه متأسفانه ما نداريم و با احساسات زنده‌ايم. اميدوارم آنقدر عمر كنم كه شاهد تجليل و بزرگداشت ديگر بزرگان سينماي ايران باشم.

در ميان تشويق باشكوه اهالي سينما جشن تقدير از چهار هنرمند بزرگ سينماي ايران به پايان رسيد. سعيد راد، گلاب آدينه، عليرضا زرين‌دست، ناصر چشم‌آذر و رويا نونهالي از ديگر هنرمندان حاضر در اين مراسم بودند كه در مجموعه فرهنگي هنري آسمان برگزار شد.
 شنبه 16 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن