واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: امام زمان برای غیر مومنین خیر نیست
http://img.tebyan.net/big/1389/01/19214138802622716037347252228173563255.jpg
این تعبیرى كه در قرآن دارد با همه معناهاى گوناگونى كه آقایان مىكنند. یك معناى بالاتر است، البته ما باز هم ریزهخوار سر سفره آن ها هستیم و هر چه داریم از خاندان نبوت و ائمه علیهمالسلام داریم. این كه خدا مىفرماید: (بقیّةالله خیرٌ لكم) بعد مىفرماید: (ان كنتم مؤمنین) ان كنتم مؤمنینش را چه جور معنا مىكنید؟
ان كنتم مؤمنین یعنى چه؟ بقیّة الله خیر لكم ان كنتم یعنى چه؟ یعنى وجود آقا براى غیرمؤمنین خیر نیست.
با این كه وجود امام زمان براى همه خیر است براى كل ممكنات . چه حسابى است كه حضرت بارى تعالى اینجا مىفرماید: (بقیّة الله خیر لكم ان كنتم مؤمنین). این را اگر بخواهید بشكافید ... البته چندین معنا شده. یكى از معانىاش را اشاره مىكنم آقایان تفسیرها را ببینید ان كنتم مؤمنین چند گونه معنا شده ؛ مهمترین آن درك است یعنى كأنه اگر شما بفهمید كه این وجود مبارك است ان كنتم مؤمنین نه قید است براى نفس خیریت زیرا كه وجود بارى تعالى وجودش خیر مسلم است؛ چه شما قبول بكنید چه نكنید. همچنین وجود حضرت هم خیر است، ولى فهمش براى ما مهم مىباشد. در چه صورت من مىتوانم وجود مبارك آقا را خیر ببینم؟ آن موقعى كه درك بكنم كه وجود آقا چقدر براى من ضرورت دارد.
حتى در یك روایت هم حضرت فرمود آقایان، شیعیان ما، فجعلوا لِقائمنا سهما؛ حضرت فرمود: یك سهمى هم براى امام زمان(عج) بگذارید. لا اله الا الله چه تعبیرى حضرت به كار مىبرد؛ براى امام زمان(عج) هم سهم بگذارید؛ یعنى بفهمید كه امام زمان چه كسى است. اگر چنین كارى كردید، سهمى قرار دادید. خدا مىفرماید:«لو عَلِمَ اللَّه مِنْ نیْتَكُمْ ذلك؛»اگر خدا از نیت شما آن را دانست خدا كه مىداند كنایه از خارجیت شىء است. اگر در نیت شما چنین باشد چه بسا خدا عمر شما را طولانى كند كه «جَعلكم الله من اَعْوانِه و اَنصارِه» این تكلیف ما را روشن كرده كه ما چطور مىتوانیم جزء یاران آقا باشیم.
وجود آقا امام زمان براى غیر مؤمنین خیر نیست.
مهم است كه درك این مطلب را آدم بكند كه وجود مبارك آقا براى ما یك وجودى است كه دایره مدار هستى ما بوده، حیات ما بوده، وجود حقیقى این عالم مرتبط به حضرت است؛ «بیمنه رزق الورى و بوجوده ثبتت الارض والسماء» واقعیت وجود من این است: من كسى نیستم، وابسته به وجود حقیقت آقا هستم چرا؟ براى این كه او كدخداى عالم طبیعت است به قول حكماى پهلویون ـ آنها این تعبیر را مىكنند ـ این وجودى كه آن را تعبیر مىكنند، به كدبانو، كدبانو و كدخداى عالم طبیعت یا به قول فلسفه ارسطو كه تعبیر مىكند به عقل فعال، اینها هر كدام به لسان خودشان حرف مىزنند. حكما و عرفا تعبیر مىكنند به كلمة القدسیة الهیة.
اما تمام اینها را بگذارید كنار، به زبان انبیا بگوئیم، به زبان اولیاى دین؛ یعنى حجةالله بگویم كه حضرت امام هادى علیهالسلام فرمود: اسم آقا را نبرید. طرف عرض كرد یابن رسولاللّه پس ما چه بگوییم حضرت فرمود به این تعبیر او را بخوانید: حجةُ آل محمد صلوات الله علیهم. عنایت داشته باشید چه مىخواهم بگویم؛ واقعیت این است كه این وجود مبارك یك وجودى است كه وجود تمام این عالم وابسته به وجود اوست. حالا من نمىخواهم العیاذ بالله تعبیر بكنم به چیزى كه خداى نخواسته یك جورى برداشت بشود. خوب بعضىها مىگویند شما آن قدر امامها را بالا مىبرید كه كأنه العیاذ بالله ایشان را جاى حضرت رُبوبى مىگذارید.
http://img.tebyan.net/big/1389/01/37233741527916727130207322214083649136.jpg
نه ما نمىخواهیم این كار را بكنیم؛ چرا كه خودشان هم افتخار مىكنند كه بنده خدا هستند، ولى گفتند «نَزِّلُونا عَنِ الرُبوبیة و قولوا فِینا ما شِئْتُم» قربانشان بشوم فرمود: از مرحله الوهیت بیایید پایین آن وقت هرچه خواستید بگویید همین هم است، ما كه مىگوییم وجود این عالم، حیات این عالم، قدرت این عالم و مظهر تمام این كمالات در وجود
مبارك آقاست بله یكى از عزیزان داشتند به حرم حضرت معصومه( علیهاالسلام) مىرفتند كه آمد جلو به من فرمود: فلانى این آیه شریفه كه خدا مىفرماید: (قل ادعوالله او ادعوا الرحمن ایّاما تدعوا فله الاسماء الحسنى) خدا را بخوانید به اسماء حسنایش منظور چیست؟ این اسماء الحسنى كه مىگویند مظهرش خود ائمه هستند، ائمه مظهر صفات جمالى حضرت بارى تعالى هستند، قدرت مىخواهید امام زمان را ببینید، كمالات حضرت بارى تعالى را مىخواهید یا صفات جمالى در وجود مبارك امام است .
آنچه بخواهید خدا در اختیار امام قرار داده . همه ما عقیده مان این است كه اگر امام غیر از این باشد ما او را امام نمىدانیم. امام قدرت تمام این عالم است. منتها بنده یك جلسهاى داشتم با آقایى كه از آفریقا آمده بود به نام ملا اصغر كه اخیرا فوت كرده است. خیلى موجه بود در كشور آفریقایى و نماینده مراجع در زمان گذشته بود و ایشان آمدند ایران، دیدارى داشتند با آقایان و ضمنا به من گفتند: آقا ایشان هم مىخواهد با شما یك دیدارى داشته باشد و سؤالاتى دارد. گفتم مانعى ندارد یك جلسهاى گذاشتند براى بحث، من یادم نمىرود یكى از سؤالات ایشان همین بود كه بفرمایید امام زمان علیهالسلام كه مىگویند در پرده غیبت هست خوب آیا در پرده غیبت بودن بیشتر نفعش به جامعه مىرسد یا اگر بنا بود محضرش شرفیاب مىشدیم؟ خوب این چیست كه حضرت فرموده من پشت پرده غیبت هستم، وجود من هم پشت پرده غیبت مانند خورشید است پشت ابر؛ حضرت فرمود كه همین طور كه آفتاب پشت ابر هم بىنفع نیست، من هم به همین گونهام.
بعد ایشان فرمود من مطالعات عمیقى درباره ولى امر(علیهالسلام) دارم ایشان ادعا كرد حالا من نمىدانم تا چه اندازه این ادعایش درست بود او مىگفت: من هزار تا كتاب در این باره مطالعه كردم، او مىگفت با این حال من درباره غیبت امام زمان قانع نشدم؛ كه حضرت پشت پرده غیبت باشد.
برگرفته از سخنرانی حضرت آیت الله علوی گرگانی
تنظیم و ویرایش: گروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]