تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821031232




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با درخواست دوباره ساركوزي رخ مي دهد ميانجيگري بشار اسد در پرونده هسته يي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: با درخواست دوباره ساركوزي رخ مي دهد ميانجيگري بشار اسد در پرونده هسته يي ايران
گروه سياسي، مريم جمشيدي؛ نشست چهارجانبه سوريه، فرانسه، قطر و تركيه اگرچه با محوريت برقراري ثبات در خاورميانه برگزار شد، اما به فرصتي دوباره تبديل شد تا نيكلا ساركوزي رئيس جمهور فرانسه ضمن آنكه در خصوص حمله اسرائيل به ايران اعلام هشدار دهد، بر ظرفيت هاي بالاي سوريه جهت «ميانجيگري» پاي بفشارد و از بشار اسد همتاي سوري خود يك بار ديگر بخواهد به نقش آفريني در پرونده هسته يي ايران بپردازد. سران فرانسه، قطر و تركيه از چهارشنبه گذشته وارد دمشق شدند تا در نشستي چهارجانبه با ميزبان خود به بررسي اوضاع منطقه بپردازند. در حاشيه اين اجلاس نيز ساركوزي ديداري خصوصي با بشار اسد داشت و پس از چند ساعت مذاكره پشت درهاي بسته به همراه رئيس جمهور سوريه در يك كنفرانس خبري حاضر شد تا مجدداً موضوعي را كه از دو ماه پيش راجع به آن اظهارنظر مي كنند، مطرح كند از اين رو در حالي كه كنار اسد ايستاده بود، گفت؛ «تهران با ادامه روند فعاليت هاي هسته يي خود امكان زيادي را براي اين امر فراهم مي آورد كه روزي بيدار شويم و ببينيم اسرائيل به تاسيسات اتمي ايران حمله كرده است.»به گزارش فارس به نقل از آسوشيتدپرس وي با بيان اينكه «برنامه هسته يي ايران ريسك خطرناكي است» در ادامه گفت؛ «اينكه حمله اسرائيل قانوني است يا غيرقانوني، اقدامي خردمندانه است، مشروعيت دارد يا نه، مهم نيست چرا كه در هر حال عواقبي فاجعه بار خواهد داشت.»ساركوزي با تاكيد بر اينكه بايد از وقوع چنين فاجعه يي جلوگيري كنيم، اين سوال را مطرح كرد كه «به راستي در آن لحظه كه با اين واقعيت روبه رو شويم، چه كار خواهيم كرد؟»

وي سپس با متهم كردن ايران به تلاش جهت دستيابي به بمب اتمي مدعي شد پايان راه هسته يي ايران رسيدن به تسليحات هسته يي است به همين خاطر تاكيد كرد ايران نبايد فعاليت هايي هسته يي آن هم از نوعي داشته باشد كه موجب تهديد صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد. ساركوزي در ادامه از سوريه براي حل بحران هسته يي ايران درخواست كمك كرد و گفت؛ «به باور ما سوريه مي تواند نقش مهمي در اين زمينه ايفا كند چرا كه نزديكي ديدگاه هاي پاريس و دمشق درباره برنامه هسته يي ايران موجب شده سوريه بتواند نقشي تاثيرگذار داشته باشد.»

البته گمانه زني در مورد احتمال حمله اسرائيل به تاسيسات اتمي ايران حدود دو ماه پيش پس از آن شدت يافت كه مانور مخفيانه يي توسط اسرائيل در آب هاي مديترانه و در شرق يونان صورت گرفت. بنابر گفته برخي مقامات امريكايي در اين مانور هواپيماهاي اسرائيل مسيري را طي كردند كه به اندازه فاصله اسرائيل تا نطنز بوده و تمريني جهت آنكه بدون نياز به سوخت گيري بتوانند اين فاصله را طي كنند. اعلام اين موضوع واكنش هاي متعددي را در پي داشت و كشورهاي زيادي به اسرائيل درباره هر گونه حمله به ايران هشدار دادند. با اين حال وزير دفاع اسرائيل ضمن تاكيد بر اينكه جهت حل مساله اتمي ايران هنوز جا براي اقدامات ديپلماسي وجود دارد، متذكر شد در صورت شكست ديپلماسي، اسرائيل در استفاده از كليه گزينه ها جدي است. اما در چنين وضعيتي و در حالي كه شايعات مربوط به اقدام نظامي اسرائيل عليه ايران فروكش كرده بود، نيكلا ساركوزي در ديدارش با بشار اسد يك بار ديگر به اين موضوع اشاره مي كند و البته بشار اسد نيز يك روز قبل از مذاكره با همتاي فرانسوي خود طي گفت وگويي با كانال تلويزيوني فرانس 3 تصريح مي كند؛ «ما فكر مي كنيم اسرائيل ممكن است براي حمله به ايران يا حتي لبنان و سوريه تلاش كند.»

لذا از همين منظر بود كه رئيس جمهوري سوريه پس از پايان سخنان ساركوزي در سخنان خود درباره ايران بدون آنكه بخواهد به جزئيات مذاكراتش با رئيس جمهور فرانسه اشاره كند، تاكيد كرد؛ در پرونده هسته يي ايران بن بستي به وجود آمده كه به درگيري نظامي منجر مي شود. در همين حال اسد به دعوت ساركوزي جهت مداخله و حضور در مذاكرات هسته يي ايران پاسخ مثبت داد و در ادامه كنفرانس مطبوعاتي مشترك گفت؛ «به وضوح ميان ايران و كشورهايي كه درگير اين مساله هستند عدم اعتماد وجود دارد. ما به تلاش خود براي گفت وگو ادامه مي دهيم چرا كه هيچ كس در جهان قادر نخواهد بود پيامدهاي هر نوع اقدام غيرصلح آميزي را تحمل كند و نتايج فاجعه بار خواهد بود.»

اصرار ساركوزي بر نقش آفريني بشار اسد در زمينه پرونده هسته يي ايران از آن جهت صورت مي گيرد كه ميان دمشق و تهران رابطه يي بر پايه اعتماد وجود دارد. ساركوزي نيز با اذعان بر اين امر خاطرنشان شد؛ «اين وظيفه من است كه خطر و وضعيت كنوني را براي آقاي اسد توضيح دهم. ما بايد همه ابتكارها را براي دستيابي به صلح به كار گيريم.»

اين سومين باري است كه رئيس جمهور فرانسه طي 9 روز اخير درباره مساله هسته يي ايران اظهارنظر مي كند. ساركوزي پيش از اجلاس دمشق در نشستي با سفيران فرانسه در پاريس گفت در صورتي كه ايران موضع خود را درباره برنامه اتمي اش تغيير ندهد، تحريم ها عليه اين كشور بايد در همه عرصه ها تشديد شود. وي در همان جا نيز نتيجه سخنانش را در دو گزينه خلاصه كرد و افزود؛ بمب ايراني يا بمباران ايران. البته هيچ كس نمي خواهد كار با اين فاجعه پايان يابد.

ساركوزي همچنين نزديك به دو ماه قبل بود كه از بشار اسد خواست پا پيش بگذارد و تهران را قانع كند صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته يي اش را ثابت كند. رئيس جمهور سوريه آن موقع در پاريس ميهمان ساركوزي بود و در عين حال در آستانه سفر به تهران به سر مي برد. به همين علت به ساركوزي قول داد نكاتي كه از سوي فرانسه و ساير كشورهاي عضو اتحاديه اروپا بر آنها تاكيد شده است را به محمود احمدي نژاد كه دوست و متحد وي است، منتقل كند. اسد البته پذيرش هرگونه نقش ميانجيگري را درباره برنامه هسته يي ايران رد كرد و خاطرنشان شد كسي از وي چنين درخواستي نكرده و فقط نكاتي را به گوش همتاي ايراني خود مي رساند.

بنابراين رئيس جمهور سوريه وقتي اندكي بعد يعني سيزدهم مرداد به تهران آمد در جريان جزئيات فعاليت هاي هسته يي كشورمان قرار گرفت، لذا پس از بازگشت به سوريه متذكر شد؛ «اكنون از جزئيات اين موضوع آگاه شده ايم و در جريان هستيم و اگر در آينده از ما در مورد جزئيات برنامه هاي اتمي ايران سوال شود، مي توانيم بگوييم به جزئيات آگاه هستيم.»

اينك و با گذشت يك ماه از حضور اسد در تهران، يك بار ديگر روساي جمهوري سوريه و فرانسه با يكديگر ديدار كردند و مجدداً ساركوزي بر ميانجيگري بشار اسد تاكيد مي كند. بار گذشته اگرچه ساركوزي پس از شنيدن اين درخواست و ابتدا به ساكن درباره پذيرش اين نقش ابراز ترديد كرد و اينكه آيا دخالت او موثر خواهد بود يا نه، اما همان طور كه قول داده بود پيام فرانسه را به ايران منتقل كرد و البته كمي بعد از آن بود كه از آماده بودن سوريه براي ميانجيگري خبر داد و بر دارا بودن صلاحيت خود جهت ايفاي چنين نقشي تاكيد كرد و گفت؛ «اين نقشي است كه صلاحيت آن را در ابعاد مختلف داريم چرا كه به عنوان دوست جمهوري اسلامي شناخته شده ايم.»

حال بايد منتظر ماند و ديد دمشق اين بار پيرو قول مساعدي كه به پاريس جهت سرانجام گرفتن مذاكرات هسته يي ايران داده است، چه خواهد كرد و درباره جزئيات گفت وگوهايش با ساركوزي چه چيزي را به همتاي ايراني خود منتقل مي كند.
 شنبه 16 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن