تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816824870




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بورس هاي بين المللي در دهكده جهاني


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بورس هاي بين المللي در دهكده جهاني


فيروزه سالارالديني×: بعد از جنگ هاي سراسري در قاره اروپا، معاهداتي موسوم به West phalia pacts منعقد شد و حاكميت ملي مفهوم پيدا كرد. حاكميت ملي هر روز بيشتر از ديروز مورد توجه قرار گرفت و هر يك از كشورها با عينك منافع ملي به دنيا و ديگر كشورها مي نگريستند تا به عصر جهاني شدن رسيديم.

جهاني شدن اقتصاد زماني تحقق پيدا مي كند كه حدود جغرافيايي و حاكميت ملي در فعاليت هاي اقتصادي از قبيل تجارت، سرمايه گذاري، توليد و نقل و انتقالات مالي كمترين نقش را داشته باشند. در روند جهاني شدن اقتصاد، كشورهاي دنيا به هم وابسته مي شوند، موانع گمركي و تجاري به حداقل ممكن كاهش مي يابد و نقل و انتقالات مالي بين كشورها هرچه آسان تر مي شود. به عبارت ديگر كنترل ملت ها و دولت ها بر نقل و انتقالات مالي و فناوري به شدت كاهش مي يابد و در بلندمدت حذف مي شود. حذف كنترل دولت ها با توسعه تجارت و توليد و در نهايت يكپارچه شدن بازار بين المللي تحقق مي يابد.
جهاني شدن اقتصاد، سياست جهاني را نيز متحول مي كند و آن را به سوي نظامي خارج از نظارت شديد دولت هاي ملي پيش مي برد. جهاني شدن اقتصاد بر تغيير ساختار بين المللي تاثير زيادي داشته است. دنيا چندان به هم نزديك شده است كه رخدادهاي يك قسمت جهان مي تواند به طرز شگرفي بر جوامع بسيار دور دست تاثير بگذارد. به طوري كه در نيم قرن گذشته از تسلط سازمان هاي بين المللي كاسته شده و تصميمات آنها نيز تحت الشعاع منافع اقتصادي شان رنگ باخته است. حال بد نيست در مورد شركتي كه جرقه تمام اين مباحث را زد، صحبتي كنيم. Hyflux در سنگاپور قرار دارد. براي ورود به اين مطلب ابتدا توضيح مختصري در مورد سنگاپور، چين و چگونگي ارتباط آنها از طريق Hyflux مي دهيم و بعد با شرحي از فعاليت Hyflux مطلب را به پايان مي رسانيم.

سنگاپور

سنگاپور جزيره اي در جنوبي ترين نقطه مالزي است. اين جزيره سال 1965 از مالزي جدا شده است. سنگاپور هيچ رودخانه يا درياچه اي ندارد. بعد از جدايي، شهر سرعت رشد بالايي داشت و نياز آن به آب روزبه روز بيشتر مي شد. به همين دليل سنگاپور با مالزي دو قرارداد واردات آب امضا كرد و شروع به وارد كردن آب از طريق سه لوله بزرگ از اين كشور كرد.
تاريخ انقضاي يكي از قراردادها سال 2011 و ديگري 2061 است. سنگاپور علاقه مند است اين قراردادها را بعد از سال 2061 تمديد كند در حالي كه مالزي تصميم به افزايش قيمت آب دارد. از زمان استقلال سنگاپور مشاجره بر سر آب بين دو كشور وجود داشته است. سنگاپور در اين بين راهي نداشت مگر اينكه براي اين مشكل و تهديد اقتصادي چاره اي بينديشد و همين كار را نيز كرد و اين تهديد تبديل به فرصت شد. بزرگ ترين و كاراترين كارخانه هاي آب شيرين كن در اين كشور ساخته شد. اين كارخانه ها تكنيك مصرف چندين باره از فاضلاب ها را بهبود بخشيده و آنها را توسعه دادند. هم اكنون سنگاپور داراي پيشرفته ترين صنعت مديريت آب در دنياست.

و اما چين

چين يكي از آلوده ترين كشورهاي جهان است. 70 درصد از رودخانه ها و درياچه هاي چين همچنين آب هاي زيرزميني نيمي از شهرهايش آلوده است. چيني ها متوجه شدند تخريب محيط زيست تقريباً 10 درصد توليد ناخالص داخلي شان يعني 200 ميليارد دلار در سال برايشان هزينه در بر دارد. به همين منظور تصميم گرفتند بالغ بر 125 ميليارد دلار براي پاكسازي گسترده محيط زيست سرمايه گذاري كنند. در اين سرمايه گذاري ساخت بيش از 10000 طرح احياي فاضلاب هم وجود دارد. صنعت آب سنگاپور بهترين گزينه براي چين و چين بهترين مشتري سودساز براي سنگاپور و صنعت آب اين كشور است. بخش بزرگي از درآمدها و سود شركت هاي آب سنگاپور از كشور چين است. شركت Hyflux يكي از اين شركت هاست. Hyflux بزرگ ترين نام در صنعت آب سنگاپور است. اين شركت، سازنده سيستم هاي احياي آب است. اين سيستم ها مبدل فاضلاب و آب دريا به آب آشاميدني و قابل شرب هستند. Hyflux سازنده بزرگ ترين كارخانه آب شيرين كن آسياست. اين شركت ميلياردها دلار از قراردادهاي ساخت سيستم هاي احياي فاضلاب در چين، آسياي جنوب شرقي، خاورميانه و آفريقا درآمد داشته است. اين شركت همچنين سازنده فيلترهاي آب خانگي است. 81 درصد از درآمد اين شركت از كشور چين است. با وجودي كه Hyflux سازنده سيستم هاي احياي فاضلاب است اما نمي خواهد بعد از ساخت كارخانه ها به عمليات اجرايي آنها بپردازد. چرا كه اين كار محدوديت سرمايه و عدم توسعه فعاليت اصلي اين شركت را در بر دارد. به همين دليل Hyflux ترجيح مي دهد اين اقلام را از ترازنامه اش پاك كند.
بنابراين سال گذشته اين شركت 13 تا از كارخانه هاي احياي فاضلاب چين را در يك شركت ديگر با نام Hyflux water Trust قرار داد و از بدنه خود جدا كرد. سرمايه گذاري در كارخانه هاي احياي فاضلاب داراي بازده مطمئني است چرا كه اين كارخانه ها جريان نقدي مداومي را توليد مي كنند. سود تقسيمي Hyflux water Trust در سال گذشته هشت درصد بوده است. خريد سهام شركت هاي Hyflux و Hyflux water Trust سرمايه گذاري مطلوب و روبه رشدي است. شش شركت ديگر هم در سنگاپور به همين تجارت مشغولند كه احتمالاً سودآوري خوبي خواهند داشت. تمامي اين شركت ها در بورس اوراق بهادار سنگاپور پذيرش شده اند اما حجم اصلي فعاليتشان در چين است. از آن جايي كه شاخص بازارهاي سهام آسيايي جنوب شرقي امسال كاهش داشته اند قيمت سهام اين شركت ها نيز كاهش يافته و زير مبلغ اسمي است و گزينه هاي خوبي براي سرمايه گذاري تمام مردم جهان از طريق بورس بين المللي سنگاپور هستند. بورسي كه از لحاظ شفافيت عملياتي و قانونمند بودن مانند بورس هاي معتبر جهاني است.
در اين چرخه شاهد شركتي هستيم كه مكانش در سنگاپور است كه مشتريانش در چين و سرمايه گذارانش در تمام دنيا؛ اين روايت ديگري از دهكده جهاني است كه چنان كشورها و منافع آنها را به هم درمي تند كه بدون محاسبه منافع همگان، نمي توانند فقط به فكر منفعت خويشتن باشند. در اين چرخه فقط در صورتي مي توان سود بيشتري كسب كرد كه حداقلي از سود را نصيب ديگران كرد. وجود بورس هاي بين المللي در كشورهاي در حال توسعه غير از تامين منابع مالي و نقدشوندگي بالاتر سهام موجب توسعه سياسي و ارتباط هر چه بيشتر آنها با دنيا شده است و منافع كشورها را به هم چنان نزديك مي كند كه اعمال تحريم عليه يكي با مقاومت ديگران و به خطر افتادن منافع تمامي آحاد مردم در كشورهاي ديگر همراه است. از ابتداي سال 87 مجدداً شاهد رونق بورس اوراق بهادار تهران بوده ايم. همين مساله مي تواند انگيزه اي قوي براي سرمايه گذاران خارجي جهت حضور در بورس تهران باشد همچنين دست اندركاران و متوليان بورس را نيز در زمينه توسعه بين المللي بازار سرمايه ترغيب كند. در حال حاضر با وجود ثبات نرخ برابري ريال و دلار و بازدهي روبه رشد بازار سرمايه ايران بايد شاهد حضور پررنگ سرمايه گذاران خارجي باشيم ولي آمارها حكايت از حضور از 1/0 درصدي آنها در بورس اوراق بهادار تهران دارد.
ہكارشناس بازار سرمايه
 جمعه 15 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن