تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816903940




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وسوسه های مختص علم زدگی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: امروزه کمتر روزنامه ای را میشود پیدا کرد که در لابه لای صفحات آن آگهی های مختلفی از طرف موسسه های معتبر وغیر معتبر درباره اعزام دانشجو به خارج از کشور نباشد. واین شاید نشان از ضعف سیستم آموزشی کشور وعدم اعتماد قشر تحصیل کرده وجویای علم به پروسه آموزشی وپژوهشی وعلمی کشور داشته باشد!
به این معنا که افرادی که به انحاء مختلف به دنبال کسب علم ومعرفت هستند تصور میکنند که در داخل کشور خودشان نمی توانند پتانسیل های علمی وظرفیت های دانشی خود را به منصه ظهور برسانند واین امر مستلزم آن است که حتما به کشور دیگری سفر کرده وبساط علم آموزی را در جای دیگری بگسترانند.
[تصویر: 2071658515642542352182461722151291581121643.jpg]

حال اینکه این طرز فکر ونگرش تا چه حد درست ومنطقی است نیاز به بحث وگفتگو وتحقیق دارد. مسلما هر جامعه ای در زمینه های گوناگون دارای جنبه هایی از ضعف وکاستی میباشد که اگر ت***** در جهت رفع آنها نکند مسائلی اینچنینی باعث میشود که کشور از نعمت وجود افراد با استعداد وتوانمند محروم شود.
و درواقع ضرر اصلی متوجه کل جامعه خواهد شد , چراکه این افراد که خود را در سطحی بالاتر از باقی اعضاء جامعه میبینند ومطمئنا انتظار دارند امکانات وشرایط بهتری برای پیشرفت وترقی شان از سوی نهادهای علمی وپژوهشی کشور مهیا شود, وقتی فضا را خالی از این امکانات می یابند راهی جز اقدام به مهاجرت به کشور دیگری که از ظرفیتهای بیشتری برخوردار است نمی یابند.
البته این موضوع که کار آنها تاچه اندازه درست است محل بحث این مقاله نیست, بلکه چرایی این اقدام ضرورت گفتگو را ایجاب میکند.
مطمئنا شما هم خیلی اوقات شنیده اید که دانشگاههای کشورهای خارجی هم چندان چنگی به دل نمیزنند ولی تبلیغ وترغیب این دانشگاهها برای جلب وجذب دانشجویان نخبه از کشورهای گوناگون چنان فریبنده و وسوسه کننده است که دل هر جویای علمی را میرباید.
به راستی چرا در کشور ما که به لطف خدا در بسیاری از زمینه ها در دنیا مطرح وصاحب نام شده است, نمی تواند نیازهای جوانانش را که جویای گوهر دانش هستند همانطور که خواهان آن هستند برآورده نماید؟؟

دانشگاههای کشورهای خارجی هم چندان چنگی به دل نمیزنند ولی تبلیغ وترغیب این دانشگاهها برای جلب وجذب دانشجویان نخبه از کشورهای گوناگون چنان فریبنده و وسوسه کننده است که دل هر جویای علمی را میرباید.


برای مثال دعوت از اساتید برتردانشگاههای خارجی که دارای مقبولیت ومحبوبیت علمی بالایی هستند, ودرخواست تدریس از آنها برای مدت چند سال حتی به صورت آزمایشی خالی از لطف نیست. شاید اگر این اقدامات صورت گیرد و اساتید مجرب دانشگاههای معتبر جهان وهمینطور امکانات پژوهشی وعلمی وحتی سفرهای کوتاه برای کسب شناخت ومعرفت فراهم شود, دیگر شاهد مهاجرتهای دائمی دانشجویان برای ادمه تحصیل نباشیم وجامعه هم دیگر برای همیشه از نعمت وجود این افراد که مسلما روزی افتخار آفرینان ومایه مباهات کشورمان خواهند شد, محروم نمیشود.

البته خیلی از دانشگاههای ما به دانشجویان بورسیه میدهند برای تحصیل کوتاه مدت در یکی از دانشگاههای خارج , که در این حالت فرد ملزم میشود بعد از اتمام دوره تحصیلی برای خدمت به کشورش باز گردد. ولی بعضا شاهد هستیم که افراد از این برگشت خیلی رضایت ندارند وامتناع میورزند ومسلما اگر به دلخواه خودشان باشد ترجیح میدهند در همانجا بمانند, چراکه میگویند در آنجا از امکانات رفاهی خیلی خوبی برخوردارند وبه قول خودشان به علم ودانش آنها بهاء داده میشود.

[تصویر: 20110608111435732_33.jpg]

البته شاید راست میگویند ودر کشور ما دانشمندان مان هم ردیف سیاستمداران ومقامات وروسا و وزراء ما از رفاه وآسایش چندانی برخوردار نیستند ومطمئنا این ظلمی است آشکار... چراکه دانش پژوهان هم با کلی زحمت ومشقت به جایگاهی دست یافته اند که شایسته تقدیر وقدردانی است وبایستی دولت هر کشور آنقدر این افراد را تامین کند که آنها دغدغه ای جز انتقال دانش وعلم خود به دانشجویان کشور نداشته باشند ونگران مخارج اولیه زندگی وتامین حداقل های مورد نیاز خود نباشند وتمام قوای خود را برای ارتقاء سطح علمی کشور وبهره مند کردن جوانان از علم روز دنیا وهمه آنچه که در دانشگاههای معتبر خارج فرا گرفته اند به کار گیرند.

همه ما میدانیم که اگر در کشور ما همه امکانات مورد نیاز این افراد تحصیل کرده فراهم شود, هیچگاه مهاجرت دائمی به کشورهای دور ونزدیک را به بودن در وطن وزادگاه خود که مسلما بیشتر ازهر آب وخاکی مایه ی آرامش وامنیت شان را مهیا میکند, ترجیح نمیدهند.


اگر در کشور ما همه امکانات مورد نیاز این افراد تحصیل کرده فراهم شود, هیچگاه مهاجرت دائمی به کشورهای دور ونزدیک را به بودن در وطن وزادگاه خود که مسلما بیشتر ازهر آب وخاکی مایه ی آرامش وامنیت شان را مهیا میکند, ترجیح نمیدهند.



پس شاید بشود اینطور تصور کرد که در بعضی موارد این دولت است که حمایت لازم وکافی از این افراد را به عمل نمی اورد وفقط دست کشورهای ودانشگاههای خارجی را برای جلب وجذب مغزهای متفکر وتوانمند ما باز میکند.

البته این مسئله – یعنی مهاجرت های تحصیلی – از ابعاد گوناگون قابل بررسی است . برای مثال کسانی که در کشورهای دیگر برای مدت طولانی دوره میبینند کم کم فرهنگ ومنش مردمان انجا را در وجود خود نهادینه میکنند وبا خلیقیات آنها خو میگیرند وآن خواسته معروف اندیشمندان دوران تحول فرهنگی کشورمان که میگفتند باید بومی سازی دانش وعلوم از بعد فرهنگی واجتماعی صورت گیرد, مجدد اهمیت پیدا میکند. چراکه هر فرهنگی زمانیکه متناسب با هنجارها ونرم های جامعه مقصد باشد میتوان از آن به عنوان ارزش یاد کرد ودر غیر این صورت نوعی ضد ارزش محسوب میشود وبه جای اینکه خامعه را پله پله به جلو ببرد قدم به قدم به عقب میراند.

پس میشود اینطور نتیجه گرفت که آنچه حائز اهمیت است این است که در جریان این مهاجرتهای تحصیلی تنها چیزی که با خود به کشورمان می آوریم علم ودانش روز وفناوریهای پیشرفته دنیا وبه قول شهید مطهری فقط جنبه های مثبت وسازنده فرهنگ بیگانه باشد نه بعضا فرهنگ ضد دینی غربی که هدفش به خدمت گرفتن انسانها برای پیشرفت علم بدون در نظر گرفتن جنبه های انسانی است , نه به خدمت درآوردن علم در جهت سعادت وسلامت انسانهای سراسر کره خاکی...


منبع : بخش اجتماعی سایت تبیان






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن